Se indlæg| Vil Thaksin booste væksten i Cambodia i forhold til Thailand's vækst ? | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
Thaksin i Cambodja
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 08/11-2009 17:48
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Thaksin blev som bekendt onsdag udnævnt til økonomisk rådgiver for regeringen i Cambodja, som betragter den dom Thaksin har fået i Thailand som politisk motiveret. Thaksin blev afsat fra posten som thailandsk regeringschef ved et kup i 2006. Han opholder sig i udlandet for at undgå en dom på to års fængsel for korruption. Fra 2002 - 2004 havde Thailand en årlig stabil vækst i BNP på 6%. Den gennemsnitlig vækst i 2005 til 2007, heri indregnet året for kuppet mod Thaksin, faldt til 4,9%. I 2008 var den årlig vækst i Thailand faldet til 2,6%. Tilsvarende har Cambodia i årene 2004 - 2007 haft en gennemsnitlig vækst på 10% om året. I 2008 faldt væksten til 5%. Thailand - 2,6% (2008 est.), 4,9% (2007 est.), 5,2% (2006 est.) Cambodia - 5,0% (2008 est.), 10,2% (2007 est.), 10,8% (2006 est.) Kilde: [url]www.cia.gov[/url] Hvor Cambodia i ovenstående sammenligning først har haft et fald i væksten i 2008, så er Thailand's fald over flere år. Faldet i Cambodia's vækst falder sandsynligvis nok sammen med den økonomiske krise som har ramt stort set hele verden, hvorimod faldet i den thailandske vækst skiller sig ud fra resten af verden og sandsynligvis skyldes andre omstændigheder såsom kuppet mod Thaksin og politisk ustabilitet. CIA skriver om Thailand: With a well-developed infrastructure, a free-enterprise economy, and generally pro-investment policies, Thailand was one of East Asia's best performers from 2002-04, averaging more than 6% annual real GDP growth. However, overall economic growth has fallen sharply - averaging 4.9% from 2005 to 2007 - as persistent political crisis stalled infrastructure mega-projects, eroded investor and consumer confidence, and damaged the country's international image. The growth rate fell to 2.6% in 2008. Exports were the key economic driver as foreign investment and consumer demand stalled. Export growth from January 2005 to November 2008 averaged 17.5% annually. Business uncertainty escalated, however, following the September 2006 coup when the military-installed government imposed capital controls and considered far-reaching changes to foreign investment rules and other business legislation. Although controversial capital controls have since been lifted and business rules largely remain unchanged, investor sentiment has not recovered. Moreover, the 2008 global financial crisis further darkened Thailand's economic horizon. Continued political uncertainty will hamper resumption of infrastructure mega-projects. CIA skriver om Cambodia: From 2004 to 2007, the economy grew about 10% per year, driven largely by an expansion in the garment sector, construction, agriculture, and tourism. Growth dropped to below 7% in 2008 as a result of the global economic slowdown. With the January 2005 expiration of a WTO Agreement on Textiles and Clothing, Cambodian textile producers were forced to compete directly with lower-priced countries such as China, India, Vietnam, and Bangladesh. The garment industry currently employs more than 320,000 people and contributes more than 85% of Cambodia's exports. In 2005, exploitable oil deposits were found beneath Cambodia's territorial waters, representing a new revenue stream for the government if commercial extraction begins. Mining also is attracting significant investor interest, particularly in the northern parts of the country. The government has said opportunities exist for mining bauxite, gold, iron and gems. In 2006, a US-Cambodia bilateral Trade and Investment Framework Agreement (TIFA) was signed, and several rounds of discussions have been held since 2007. The tourism industry has continued to grow rapidly, with foreign arrivals exceeding 2 million per year in 2007-08, however, economic troubles abroad will dampen growth in 2009. Rubber exports declined more than 15% in 2008 due to falling world market prices. The global financial crisis is weakening demand for Cambodian exports, and construction is declining due to a shortage of credit. The long-term development of the economy remains a daunting challenge. The Cambodian government is working with bilateral and multilateral donors, including the World Bank and IMF, to address the country's many pressing needs. The major economic challenge for Cambodia over the next decade will be fashioning an economic environment in which the private sector can create enough jobs to handle Cambodia's demographic imbalance. More than 50% of the population is less than 21 years old. The population lacks education and productive skills, particularly in the poverty-ridden countryside, which suffers from an almost total lack of basic infrastructure. Selvfølgelig vender tiderne til det bedre på et tidspunkt for både Thailand, Cambodia og resten af verden. Derfor mit spørgsmål i afstemningen, tror du at Thaksin som økonomisk rådgiver for regeringen i Cambodia vil booste den cambodjanske vækst i forhold til væksten i den thailandske økonomi i de næste år. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
|
Lagt på d. 08/11-2009 18:13
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Placeringen imellem thailand og Vietnam som begge er mere udviklet end cambodia gør at landet over en årrække vil blive et endnu attraktivt investeringsland til produktion til ASEAN området og eksport til resten af verden. Med det lille BNP landet har, kan det næsten kun gå hurtigere fremad, thaksin eller ej. Den dårligere uddannede befolknings som cambodia har, gør dog at intet tyder på at de vil overhælde thailand i de næste mange årtier. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 08/11-2009 18:31
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg tror det er en nominel udnævnelse uden praktisk betydning. En vennetjeneste fra den cambodianske leder, der skal bidrage til at styrke Thaksins statsmands-image efter han har været ude i kulissen en lang tid. Tror ikke han kommer til at få nogensomhelst indflydelse. mvh |
|
|
|
| FCKdk |
Lagt på d. 08/11-2009 19:01
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 927 |
Indflydelse eller ej!!!! "Jeg har hørt at, Thaksin(ikke at forveksle med Toxin), reelt har samme magt som den Cambodianske økonomiminister" !!!! Så må Thailand prøve at vende det til deres fordel, ved at øge samarbejdet og glemme fortiden, uanset hvem der sidder på magttronen!!!! ![]() Jeg tror dog fortsat at hvis Thailand lod retfærdighed, ske fyldest og bragte Thaksin tilbage til magten ville alle sorger være slut!!!! ![]() Det virker jo ligesom et ansættelsesforhold i den private sektor, hvor en ny arbejdsgiver nyder godt af, en konkurrents tidligere dygtige medarbejder, som man har hapset pga. latterlige forhold har bragt ham i "bad standing" ![]() Det var så min mening og du har selvfølgelig din, det skal du da have lov til!!!! Husk blot at Jeg ikke kvajede mig og afsatte Thaksin, ligesåvel som Jeg ikke vil høre et rosende ord, når Thaksin har rettet op på forholdene i Cambodia og gjort det til en asiatisk superstat!!!! Jeg siger bare, "det er synd for Thailand og alle tilhængere af det dejlige land", at fornuften ikke sejrede ![]() ![]() ![]()
__________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.