Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
HJÆLP !!!!!!!!!!
|
|
| Rene J |
Lagt på d. 10/10-2009 09:12
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 15 |
Hej Jeg står i den situation at jeg skal til thailand og giftes i næste måned og så har jeg nogle spørgsmål jeg godt kunne tænke mig evt at få svar på Når jeg kommer til DK igen vil jeg søge visum til min kone og det regner jeg ikke med bliver noget problem men jeg kan ikke få lavet en bankgaranti pga RKI så kan selvfølgelig ikke søge FS Men har tænkt mig at flytte til sverige , Så er spørgsmålet når konen har visum her kan vi så flytte til sverige og søge om opholdstilladelse til hende , mens hun har dansk visum ??? eller skal jeg flytte i forvejen og søge visum igennem sverige og derefter søge FS i sverige ???? og hvor lang tid skal man bosætte sig i sverige for at kunne vende tilbage til DK igen ???? og kan konen komme med uden vidre , uden at man skal til at søge i DK på ny, får hun uvilkårligt opholdtilladelse når vi flytter tilbage ???? Håber der er nogen som evt har svar på et eller flere spørgsmål På fohånd mange tak René |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 10/10-2009 09:32
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1899 |
Rene J skrev: Hej Jeg står i den situation at jeg skal til thailand og giftes i næste måned og så har jeg nogle spørgsmål jeg godt kunne tænke mig evt at få svar på Når jeg kommer til DK igen vil jeg søge visum til min kone og det regner jeg ikke med bliver noget problem men jeg kan ikke få lavet en bankgaranti pga RKI så kan selvfølgelig ikke søge FS Men har tænkt mig at flytte til sverige , Så er spørgsmålet når konen har visum her kan vi så flytte til sverige og søge om opholdstilladelse til hende , mens hun har dansk visum ??? eller skal jeg flytte i forvejen og søge visum igennem sverige og derefter søge FS i sverige ???? og hvor lang tid skal man bosætte sig i sverige for at kunne vende tilbage til DK igen ???? og kan konen komme med uden vidre , uden at man skal til at søge i DK på ny, får hun uvilkårligt opholdtilladelse når vi flytter tilbage ???? Håber der er nogen som evt har svar på et eller flere spørgsmål På fohånd mange tak René du skal bo i sverige i 5 år for at hun kan flytte med dig til danmark uden problemer.. efter 5 år har hun fået svensk pas (statsborgerska og er dermed eu borger og kan flytte rundt mellem alle eu´s lande ligesom du kan..om du kan søge fs i sverige på dansk visum. det ved jeg ikke, men vis jeg skal være ærlig tror jeg det gør dine muligheder mindre.. jeg bor i sverige og havde ingen problemer med at få opholdstilladelse til hende. men det var på svensk visum og jeg havde bosat mig først. Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
|
Lagt på d. 10/10-2009 10:16
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
jeg vrøvler
Redigeret af d. 10/10-2009 10:25 |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 10/10-2009 18:22
|
|
Ezal skrev: jeg vrøvler ![]() hehe som du dog kan sige det Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
|
Lagt på d. 10/10-2009 18:54
|
|
jeg lavede et langt indlæg om hvordan han kunne flytte til sverige og hjem igen med sin kone.. men jeg lavede det efter eu reglerne, som jo kræver han han flytter til sverige for at arbejde. det kom jeg bare først i tanke om efter jeg havde siddet og skrevet næsten en halv time. doh.. ![]() Rene har du mulighed for at finde et job i Sverige ville det være meget nemmere for dig. Jeg kan hjælpe dig til både et job og en bolig i Sverige, hvis du kender lidt til IT og er indstillet på at arbejde i en lille by en del nord for Stockholm. Det var sådan vi gjorde det.. bare for at kunne søge efter eu relerne Redigeret af d. 10/10-2009 18:57 |
|
|
|
| fjelle123 |
Lagt på d. 10/10-2009 19:06
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 283 |
Få nu styr på oplysningerne før i smider om jer med forkerte oplysninger, Man kan sagtens flytte til sverige og bo der i 6-7 måneder for derefter at flytte tilbage til danmark og søge om opholdstilladelse og få gennem EU reglerne, Der er ingen krav om at man skal arbejde i sverige, man skal blot være selvforsørgende, om det er vha. pension, arbejde i danmark el. andet lovligt og dokumenterbart arbejde er ligegyldigt, Den danske statsborger skal have opholdt sig i et andet EU/EØS-land eller Schweiz som enten: •arbejdstager, •selvstændig erhvervsdrivende, •tjenesteyder, •pensioneret arbejdstager, •pensioneret selvstændig erhvervsdrivende, •pensioneret tjenesteyder, •udstationeret, •studerende ved en institution, der er godkendt eller finansieret af det offentlige, og kan forsørge sig selv under sit ophold eller •selvforsørgende, det vil sige at pågældende skal råde over tilstrækkelige indtægter eller midler, så vedkommende ikke kan antages at ville falde det offentlige til byrde. http://www.nyidan...eu-retten/ Og hvad er det for noget pjat at skrive at man skal bo i sverige i 5 år for at kunne flytte tilbage til danmark - direkte usandt! ja du skal bo i sverige 5 år for at få svensk pas, men det har da ikke med noget at gøre, Min egen historik er: Start Nov. Konen kommer på besøg i DK på et DK turistvisa Start Nov. Dagen efter hun kommer skifter vi adr. til en en lejlighed jeg har lejet i sverige. Start Nov. Vi registrerer os på skatteverket i sverige. Slut nov. vi modtager vores CPR nummer (ja hun får CPR nr. bliver folkebogført osv.) Start dec. Vi indgiver ansøgning om opholdstilladelse vha. EU reglerne i sverige og vha. de svenske nationale regler. Medio. Jan 2009 - vi hun får EU opholdstilladelse (5 år) og svensk national opholdstilladelse (2år) slut feb. vi finder ud at hun er gravid og beslutter os for at vi alligevel vil bo i DK. Apr. Vi søger opholdstilladelse vha. EU reglerne i DK (stadig bosat i se) Maj Vi har fået Opholdstilladelse i DK vha. EU reglerne = 5 år - uden boligkrav, 24 års regl og garanti. Juni - konen starter i Dansk skole, vi bor i DK osv osv. Jeg er simpelhen så træt af folk der sidder og smider om sig med info som de åbenbart ikke aner en skid om, jeg er ked af at sige det men hold op hvor er der mange der tror de ved en helt masse og alligevel smider om sig med forkert info - sikkert ikke med vilje. så for at svarer op dine spørgsmål. Men har tænkt mig at flytte til sverige , Så er spørgsmålet når konen har visum her kan vi så flytte til sverige og søge om opholdstilladelse til hende , mens hun har dansk visum ??? Ikke noget problem, hun har visum til schengen. eller skal jeg flytte i forvejen og søge visum igennem sverige og derefter søge FS i sverige ???? du kan kan gøre hvad du vil, hvis du mener det er nemmere at få visa til Dk så gør det, ved ikke om der kan blive bøvl med eventuelt garantistillelse eller ej, om hvad svenskerne har af regler mht. visa ved jeg heller ikke - men det BURDE være de samme da det er schengen visa. og hvor lang tid skal man bosætte sig i sverige for at kunne vende tilbage til DK igen ???? ULS vil ikke give et konkret svar på hvor lang tid man skal bo for at man kan sige at man har haft reelt ophold i sveige, 1. dag på hotel er ihvertfald ikke nok, bemærk også at en eventuelt lejet lejlighed ikke må være tidsbegrænset lejet men skal være tidsubegrænset med gældende 3 måneders opsigelsesfrist fra begge parter - jeg boede i sverige i 7 måneder før vi flyttede tilbage til Dk og kan konen komme med uden vidre , uden at man skal til at søge i DK på ny, får hun uvilkårligt opholdtilladelse når vi flytter tilbage ???? Selvom din kone har svensk opholdstilladelse skal du alligevel søge opholdstilladelse på ny når du vælger at flytte tilbage til DK. (edit - lidt galde og specificeret svar op spørgsmål) Redigeret af fjelle123 d. 10/10-2009 19:16 |
|
|
|
|
Lagt på d. 10/10-2009 19:18
|
|
nu er det så kun 10 uger man skal bo i et andet eu land, altså hvis han arbejder i landet. men det kræver jo han har et job der. det er ikke nemt at hjælpe ud fra hans sparsomme oplysninger
Redigeret af d. 10/10-2009 19:19 |
|
|
|
| fjelle123 |
Lagt på d. 10/10-2009 19:27
|
Ezal - jeg tror ikke du kan finde de 10 uger noget sted på nyidanmarks hjemmeside - det har såvidt jeg ved ingen tidsangivelse på hvor lang tid man skal have været bosat eller arbejdet i sverige, Om man er selvforsørgende, studerende eller arbejdstager er ligegyldig - det de kikker på er om man har haft reelt og faktisk ophold i sverige, og om man har haft bopæl derovre i lang tid nok til at man kan kalde det en reel flytning, måske 10 uger er nok måske ikke ;-) Læs om afgørelser og afslag her. http://www.nyidan...=legalinfo |
|
|
|
|
Lagt på d. 10/10-2009 19:32
|
|
han snakker om at flytte til sverige vil gerne høre om han tænker på at arbejde der, eller om han beholder sit job i danmark inden jeg siger mere. han skal jo have et job før han kan blive gift i thailand... |
|
|
|
| fjelle123 |
Lagt på d. 10/10-2009 19:38
|
Hvis han påtænker at flytte til sverige med henblik på at flytte tilbage til DK ved at bruge EU reglerne så er det bedøvende ligegyldigt om man har arbejdet i sverige eller om man har arbejdet i DK (og selvfølgelig fortsat har arbejde i DK når man flytter tilbage.) Da jeg spurgte udlændinge service om hvad "tilstrækkelige midler" dækkede over så skulle man MIN. tjene det samme som kontanthjælpen er - og det er vist ikke så meget har jeg ladet mig fortælle. |
|
|
|
|
Lagt på d. 10/10-2009 19:43
|
|
dine egne ord: Den danske statsborger skal have opholdt sig i et andet EU/EØS-land eller Schweiz som enten: •arbejdstager, •selvstændig erhvervsdrivende, •tjenesteyder, •pensioneret arbejdstager, •pensioneret selvstændig erhvervsdrivende, •pensioneret tjenesteyder, •udstationeret, •studerende ved en institution, der er godkendt eller finansieret af det offentlige, og kan forsørge sig selv under sit ophold eller •selvforsørgende, det vil sige at pågældende skal råde over tilstrækkelige indtægter eller midler, så vedkommende ikke kan antages at ville falde det offentlige til byrde. skal vi ikke lige klappe hesten og lade ham fordøje det her og vende tilbage Jeg vil ihvertfald sætte mig ned og se en forhåbentligt god kamp ![]() |
|
|
|
| Rene J |
Lagt på d. 11/10-2009 08:06
|
Hej allesammen mange tak for jeres svar jeg kan fortælle at jeg er selvstændig erhvervsdrivende i dk og det kan jeg desværre ikke passe hvis jeg flytter til sverige , da jeg bor i vejle der er lidt langt at køre det er jo heller ikke sikkert at må være selvstændig og så bo i sverige ?? efter at man har boet i sverige og vil vende hjem igen for at søge FS skal man så lave den bankgaranti ??? ligesom hvis man boede i dk fra starten eller hvad?? Hej Ezal mange tak for dit tilbud det var rigtig sødt af dig , det kan godt være at jeg vender tilbage ![]() er så heldig at jeg nemt kan få job igen indenfor min branche herhjemme ved tilbagevenden til dk Mange hilsner René |
|
|
|
| Rene J |
Lagt på d. 11/10-2009 08:10
|
Hej igen Vil selvfølgelig arbejde i sverige , René |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 12/10-2009 18:11
|
|
Rene J skrev: Hej allesammen mange tak for jeres svar jeg kan fortælle at jeg er selvstændig erhvervsdrivende i dk og det kan jeg desværre ikke passe hvis jeg flytter til sverige , da jeg bor i vejle der er lidt langt at køre det er jo heller ikke sikkert at må være selvstændig og så bo i sverige ?? efter at man har boet i sverige og vil vende hjem igen for at søge FS skal man så lave den bankgaranti ??? ligesom hvis man boede i dk fra starten eller hvad?? Hej Ezal mange tak for dit tilbud det var rigtig sødt af dig , det kan godt være at jeg vender tilbage ![]() er så heldig at jeg nemt kan få job igen indenfor min branche herhjemme ved tilbagevenden til dk Mange hilsner René jeg er selvstændig og bor i sverige.. mit firma ligger i dk og jeg skriver bare lønsedler til mig selv, som jeg betaler skat i sverige af.. de 2 første år du bor i sverige skal du betale fuld skat (som du plejer) i dk derefter skal du vist kun betale 8% i am til dk fordi du har dit erhverv i dk.
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 12/10-2009 18:30
|
|
fjelle123 skrev: Jeg er simpelhen så træt af folk der sidder og smider om sig med info som de åbenbart ikke aner en skid om, jeg er ked af at sige det men hold op hvor er der mange der tror de ved en helt masse og alligevel smider om sig med forkert info - sikkert ikke med vilje. eller skal jeg flytte i forvejen og søge visum igennem sverige og derefter søge FS i sverige ???? du kan kan gøre hvad du vil, hvis du mener det er nemmere at få visa til Dk så gør det, ved ikke om der kan blive bøvl med eventuelt garantistillelse eller ej, om hvad svenskerne har af regler mht. visa ved jeg heller ikke - men det BURDE være de samme da det er schengen visa. ja du må da undskylde jeg prøvede at hjælpe.. det da godt du er så klog, og har tid til at hjælpe, nå nu vi andre ikke aner en skid min bror som også bor i sverige, havde svensk turistvisum til sin kæreste (kommer fra laos) og søgte opholdstilladelse til hende efter 90 dage, men de fik afslag. p.g.a de ikke havde boet sammen længe nok i sverige, og det var ligegyldigt, at han kunne bevise flere ture hvor de havde boet sammen, og et længere ophold i thailand/laos på 7 mdr, lige inden de kom til sverige sammen.. de sagde så på migrationsverket at han kunne søge nyt visum (hvilket han gjorde og fik uden problemer) da der så var gået yderligt 90 dage fik han opholdstil uden problemer. Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
|
Lagt på d. 12/10-2009 19:24
|
|
b_jensen tag det ikke så tungt.. er sikker på alle her gør deres bedste for at hjælpe hinanden. det er bare en del som gerne vil fremhæve sig som om deres løsning er den eneste rigtige, og svine alle andre til. Det er virkeligt en trist udvikling!! specielt når det han selv siger ikke holder en meter!! oplysninger her kan kun bruges vejledende, man er selv nød til at gå ind på div. oftentlige sites, eller tage telefonisk kontakt til myndighederne for at være 100 % sikker. |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/10-2009 19:28
|
|
Ezal skrev: jeg lavede et langt indlæg om hvordan han kunne flytte til sverige og hjem igen med sin kone.. men jeg lavede det efter eu reglerne, som jo kræver han han flytter til sverige for at arbejde. det kom jeg bare først i tanke om efter jeg havde siddet og skrevet næsten en halv time. doh.. ![]() Rene har du mulighed for at finde et job i Sverige ville det være meget nemmere for dig. Jeg kan hjælpe dig til både et job og en bolig i Sverige, hvis du kender lidt til IT og er indstillet på at arbejde i en lille by en del nord for Stockholm. Det var sådan vi gjorde det.. bare for at kunne søge efter eu relerne Hej Rene J skriv en PM til mig, så skal jeg skaffe dig et job i sverige, hvis du ved lidt om IT, du vil blive uddanet af firmaet + du får flytte omkostninger betalt, og første måneds husleje betalt, og der er okay løn og god bonus. dvs. 160394Sek før skat, op til 2500Sek i bonus pr. måned + 3000Sek efter 1 år's ansættels, 5000SEk efter 1,5 år og 7000Sek efter 2 år ansættelse. (før skat ca. 26%). Redigeret af d. 12/10-2009 19:37 |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/10-2009 19:41
|
|
fjelle123 skrev: Ezal - jeg tror ikke du kan finde de 10 uger noget sted på nyidanmarks hjemmeside - det har såvidt jeg ved ingen tidsangivelse på hvor lang tid man skal have været bosat eller arbejdet i sverige, Om man er selvforsørgende, studerende eller arbejdstager er ligegyldig - det de kikker på er om man har haft reelt og faktisk ophold i sverige, og om man har haft bopæl derovre i lang tid nok til at man kan kalde det en reel flytning, måske 10 uger er nok måske ikke ;-) Læs om afgørelser og afslag her. http://www.nyidan...=legalinfo bare lige fordi du sidder og sviner andre til over urigtige oplysninger vil jeg gerne bidrage lidt her: (udover hvad jeg har gjort privat til rene) http://www.nyidan...eu-retten/ EF-domstolen har i dommen Franca Ninni-Orasche (sag C-413/01) fastslået, at en tidsbegrænset kontrakt på 10 ugers arbejde var tilstrækkelig til, at der var tale om en arbejdstager i EU-rettens forstand. (der var dine 10 uger) Den danske statsborger skal have opholdt sig i et andet EU/EØS-land eller Schweiz som enten: •arbejdstager, •selvstændig erhvervsdrivende, •tjenesteyder, •pensioneret arbejdstager, •pensioneret selvstændig erhvervsdrivende, •pensioneret tjenesteyder, •udstationeret, •studerende ved en institution, der er godkendt eller finansieret af det offentlige, og kan forsørge sig selv under sit ophold eller •selvforsørgende, det vil sige at pågældende skal råde over tilstrækkelige indtægter eller midler, så vedkommende ikke kan antages at ville falde det offentlige til byrde. og der var din påstand om et arbejde ikke var nødvendigt.. kom ind i kampen og lad være med at svine andre til uden at du ved hvad du snakker om ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/10-2009 19:44
|
|
warlock skrev: Ezal skrev: jeg lavede et langt indlæg om hvordan han kunne flytte til sverige og hjem igen med sin kone.. men jeg lavede det efter eu reglerne, som jo kræver han han flytter til sverige for at arbejde. det kom jeg bare først i tanke om efter jeg havde siddet og skrevet næsten en halv time. doh.. ![]() Rene har du mulighed for at finde et job i Sverige ville det være meget nemmere for dig. Jeg kan hjælpe dig til både et job og en bolig i Sverige, hvis du kender lidt til IT og er indstillet på at arbejde i en lille by en del nord for Stockholm. Det var sådan vi gjorde det.. bare for at kunne søge efter eu relerne Hej Rene J skriv en PM til mig, så skal jeg skaffe dig et job i sverige, hvis du ved lidt om IT, du vil blive uddanet af firmaet + du får flytte omkostninger betalt, og første måneds husleje betalt, og der er okay løn og god bonus. dvs. 160394Sek før skat, op til 2500Sek i bonus pr. måned + 3000Sek efter 1 år's ansættels, 5000SEk efter 1,5 år og 7000Sek efter 2 år ansættelse. (før skat ca. 26%). præcis det samme jeg har fortalt ham om, forskellen er bare at jeg ikke arbejder der mere (er er bonus for at skaffe nye medarbejdere?), og at det var 250 km nord for stockholm jeg boede. hvad firma arbejder du for? |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 12/10-2009 20:27
|
|
Ezal skrev: b_jensen tag det ikke så tungt.. er sikker på alle her gør deres bedste for at hjælpe hinanden. det er bare en del som gerne vil fremhæve sig som om deres løsning er den eneste rigtige, og svine alle andre til. Det er virkeligt en trist udvikling!! specielt når det han selv siger ikke holder en meter!! oplysninger her kan kun bruges vejledende, man er selv nød til at gå ind på div. oftentlige sites, eller tage telefonisk kontakt til myndighederne for at være 100 % sikker. det gør jeg skam heller ikke min fine ven.. ![]() jeg tager det meste med et smil Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.