Se indlæg|
Hjälp
|
|
| kenneth |
Lagt på d. 18/02-2009 12:15
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 58 |
Hej. Hoppas att någon kan hjälpa mig/oss med goda råd om att flytta till Danmark,min fru har varit i Sverige 5 år nu i Augusti 2009,hennes 2 pojker 10 och 14 kom i maj månad 2008,då jag är dansk medborgare fick hon tillstånd i 5 år direkt,skall söka i july 2009 om permanent,vet inte om det går då jag har en del skulder,men frågan är hur lätt det är att flytta från Sverige till Danmark och vad krävar Danmark innan man kan flytta,permanent uppehåll ? Bankgaranti ? försöjningsplikt ? Vi är trötta på Sverige,börjar likna ett U-land,inget jobb,kronan är kass. Hoppas att nån kan komma med hjälp på mina frågar eller nån som vet hvem man skall kontakta. MVH. Kenneth. |
|
|
|
|
Lagt på d. 18/02-2009 17:09
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
jeg vil mene at du bare kan bruge eu-modellen, som giver dig ret til at tage din familie, med fra et eu land, til det eu land, du vil bo i, du burde kunne finde massere af info hos ægteskabudengrænser http://www.aegtes...dk/phpBB2/ men jeg vil dog mene, at du bør blive i sverige hvor din kone hurtigt kan få et statsborgskab, er det ikke blot 5 års ophold det kræver der, det vil stille jer meget bedre hvis i vil bo i fx. danmark |
|
|
|
| Djengis |
Lagt på d. 18/02-2009 17:42
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 293 |
Hejsa, Synes du skal ringe til Migrationsvärket i Sverige og høre om hendes muligheder for Svensk statsborgerskab. Se link nedenfor! I og med du er dansk statsborger kan du jo frit bosætte dig i Norden + UK som du lyster. (Der gælder en særlig aftale mellem DK og UK som er tilsvarende den nordiske aftale) Men om du kan medvirke til din kones svenske statsborgerskab - det er et meget mudret område. Men om konen opfylder de svenske krav til tilhørsforhold (JA det er ikke kun Danmark der har dette - Sverige og Norge kopierer jo dansk lovgivning) Se: http://www.migrat...isn_sv.pdf Hun SKAL dog først have permanent opholdstilladelse - som man kan få efter 5 års lovligt ophold i Sverige. Hvis du ser på: http://www.migrat...5llsr%e4tt Så burde din kone nu kunne få permanent opholdstilladelse til sommer. Efter: "Medborgare i EU/EES-länderna har rätt att uppehålla sig i medlemsstaterna på ungefär samma villkor som landets egna medborgare. De har uppehållsrätt om de är – arbetstagare, egna företagare, tillhandahållare eller mottagare av tjänster eller studerande och har tillräckliga medel för sin försörjning eller – familjemedlemmar (make/maka/sambo/barn/förälder) till EU/EES-medborgare med uppehållsrätt i Sverige. Detta gäller även familjemedlemmar som själva inte är EU/EES-medborgare." Har hun jo opholdt sig lovligt. Bare i ikke har været for meget udenlands... Men du skulle kunne tage din kone med til DK efter EU retten. men som BKK skriver - check det link han giver! For umiddelbart vinder i intet på at blive i Sverige rent administrativt. Held og lykke med det ellers! Det gælder om at nyde livet mens man har det
![]() |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 19/02-2009 00:43
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
Hej Kenneth Som jeg forstår dit indlæg, så er du svensker men med Dansk Statsborgerskab. Flytter du og din kone til Danmark nu, vil du i Danmark blive betragtet som dansker, og dermed skulle hele møllen (pelleten) igennem men hensyn til søgning om opholdtilladelse til din kone og hendes børn. Du vil i den forbindelse ikke have problemer med tilknytningsforholdet, da I har været gift og boet i Sverige en hel del år. Du må som dansker der søger om opholdstilladelse i Danmark til kone og dennes børn, forvente at du skulle leve op til div. krav så som, lempelig bolig og en vis økonomisk formåen / indkomst. En bankgaranti på 56.000 kan også komme på tale. Nu forstår jeg ikke helt hvorfor du / I netop nu ønsker at flytte til Danmark. Tidspunktet er efter min bedste mening rigtigt dårligt valgt - nu hvor din kone har været her i Sverige 5 år til juli 2009! Din kone har til juli boet i Sverige i 5 år, hvilket indebær (if. svensk lovgivning) at hun 2 måneder før kan søge om svensk medborgerskab. En sådan ansøgning tager ca. 4 måneder forudsat at alle relevante papirer i original medfølger i ansøgningen. Mangler der noget, får du det hele tilbage igen med besked om at tilvejebringe dette. Hvorefter du kan begynde forfra igen – samt at de 1.500 sv. kr. som behandlingen koster, er tabt. Så det gælder om at sende alle papirer til Migrationsverket - Norrköping i første forsøg. Tro mig - jeg taler af bitter erfaring.... Jeg er også dansk statsborger bosat i Sverige siden aug. 2000. Min Thailandske kone kom hertil i 2001 sammen med sin datter på 1½ år. I dag har de svensk medborgerskab (2006) samtidigt med de har bibeholdt deres Thailandske statsborgerskab og pas - i Sverige accepteres dobbeltstatsborgerskab. For 3 år siden adopterede vi en Thailandsk pige på 12 år, hun fik uden problemer permanent opholdstilladelse frem til sin 18 års fødselsdag, hvorefter hun selv kan søge om svensk medborgerskab. Men da min kone i mellemtiden har opnået svensk medborgerskab, ratificeres vores adoptivdatters svenske medborgerskab automatisk. På samme måde vil det angiveligt forholde sig i dit tilfælde, både for din kone og hendes børn. Med mindre andre forhold spiller ind. Så mit bedste råd til dig og din kone er: Bliv i Sverige til din kone har et svensk statsborgerskab. Herefter vil I have mulighed for at flytte til Danmark uden problemer….. Hilsen Rasmus |
|
|
|
| kenneth |
Lagt på d. 19/02-2009 11:45
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 58 |
Hej. STORT tack för er goda råd,har precis pratat med migrationsverket och fick följande besked,frugan skall ansöka om permanent uppehållskort PUK först,barnen skall söka om förlängning med en notits om permanent,sen om frugan får permanent kan hon söka om att bli svensk medborgare,om det går igenom kan hon söka för sina barn med,annars får dom vänta 5 år. Och till Rasmus jag är Dansk ![]() MVH. Kenneth |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.