Se indlæg
 Udskriv debat
Tiger Temple
gg
Jeg har længe ønsket mig at opleve Tiger Temple ved Kanchanaburi nord for Bangkok.
De mange spændende indlæg på nettet lagt sammen med det faktum at jeg elsker templer og buddisme har virkelig solgt mig, og det var med stor forventning jeg tog til Tiger Temple for 2 uger siden.

Men glæden varede kort. Stedet er en kæmpe turistfælde.
Der var så mange mennesker og så meget tryk på at frivilige gik frem og tilbage og instruerede os i hvordan vi skulle stå i kø. Når man kom forrest i køen blev man hevet rundt fra den ene tiger til den anden. Så snart der blev trykket på kamera udløseren blev man hevet videre til den næste tiger. Alt var stressende, så der kunne komme så mange turister igennem som muligt.
Bagefter sad jeg tilbage med kameraet som det eneste minde. Jeg havde absolut ingen oplevelse ved at være blevet hevet rundt i armen hele tiden. Der var ingen tid til at nye oplevelsen.

Det var ikke meget åndelighed over dette tempel. Hvad er det egentlig de prøver at bilde sig selv og os ind? At de giver tigerne et godt liv? En turistfælde er det.

Locturian
Er enig - Havde hidtil hørt godt om det, og de mange billeder man ser med folk der sidder med en tiger er jo fristende... Men ja, jeg blev også slemt skuffet. Alt for mange turister og det hele foregår meget hektisk. Hen til tiger, billede bliver taget, næste i køen, og så farvel og tak - Og tak for dine penge Smile Virker mere som en pengemaskine end noget andet. Kan godt være at det STARTEDE som noget godt, men det er det ihvertfald ikke mere...

Er lidt til grin, at alle de medhjælpere der render rundt, er unge eurpærere, autraliere eller amerikanere. Der er måske 1 ud af 10 der er Thai...
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
Heino
Hej..

Vi var der for 1½ uge siden, og vi sidder med samme følelse, en penge maskine og dyrplageri i 1 klasse, det skulle forbydes ved lov, at det sted findes..

Forstår ikke at de ikke bliver boykottet af rejse selskaberne og andre der arrangerer ture...

rinpoche
Og så har i endda været der i lav-sæsonen.

Der har faktisk været opfordringer til at boycotte dette sted fra adskellige rejseselskabers side. Også her i dk.

http://nationmult...077848.php

gg
En af de ansatte gik og skød efter dyrene med en slangebøsse af ren kedsomhed. Der var ingen tigere i nærheden da jeg så ham så jeg ved ikke om han skyder efter dem. Men uanset om man er tiger, ko, eller gris, så har man ikke fortjent en sådan behandling.

Pop-rock
Nå, efter en masse negative indlæg om stedet vil jeg da med glæde være den første med de posetive Grin

Efter min mening var det en fed oplevelse, jo vist det var en turistfælde og jeg havde da regnet med at de havde arrengeret tingene lidt bedere. Men altså jeg syntes nu det var en fed oplevese, men jeg må indrømme at i starten imponerede det heller ikke mig meget med den lange kø af turister og en masse mennesker som river rundt med en. men da jeg kom til stykket med tiger ungerne syntes jeg det var vildt fedt, de løb bare rundt på jorden mellem ens ben og man kunne kæle med dem så længe man villle.

det at sige at de burde boykotte stedet syntes jeg er for meget. Stedet er der for at hjælpe en truet dyreart og at kalde det dyreplageri er for meget for langt helt ærligt, og hvordan havde i ellers tænkt jer at de skulle tjene penge ind. jo hurtigere jo bedre. Også må folk jo selv vælge om de vil tage derhen.. :-)
Jeg syntes værtfald at det var en fed oplevelse, også ved jeg da at pengene gik til det rigtige ;-)

Heino
At de tigere ligger der helt væk i bedøvelse og bliver slået af personalet syntes jeg sku er synd og dyreplageri, og ja vi så en der slog en tiger, min søn blev helt forarget over det, det stakkels dyr var bedøvet og kunne ikke en skid så langt væk var den..

og de små tigre der løb rundt oplevede vi så heller ikke, de lå også bare og lignede døde dyr.

Og det er da tanke vækkende at den guide vi havde med, forsøgte at fortælle om stedet på en neutral måde, men man kunne godt høre på ham at det ikke lige var noget han syntes om, og efter vi havde været der fortalte han om stedet, og hvordan de driver det..

Jeg ved ikke om du har været der fornyligt, men det lyder ikke sådan...

Pop-rock
Jo altså jeg var der her i juli månede og jeg oplevede det overhovedte ikke på den måde. At se dem slå dyrene har jeg ikke, så det ved jeg ikke noget om. men at dyrene er bedøvet er forkert. Hvis du har læst om stedet og læst brocheren man kunne tage kan man også læse at tigere midt på dagen er næsten bedøvet. Men det er fordi de er aktive om morgnen og ikke midt på dagen når der er varmt, der vil de helst slappe af, hvilket er derfor at de er fuldkommen ligeglade med alt andet.
Så nej, de er ikke døde dyr eller bedøvet det er helt naturligt for dem ikke at være aktive midt på dagen :-)

gg
Jeg har også hørt historier om de er bedøvede. Men det tror jeg nu ikke på. Tror mere på de bare har vænnet sig til det. De ved de hver dag bare skal ligge og sove mens de 700 turister får taget deres billeder. Men jeg ved det ikke.
Men det som gør mig vred er at man forsøger at sælge det som noget smukt. Munke, templer, tigere. Det lyder fantastisk. Egentlig kunne man bare smide dem i zoo og sætte et skilt "Farang, come have picture with real tiger".

Jeg har for 15år tilbage prøvet at svømme med delfiner i Mexico. Her kunne turister kun være sammen med dem få dage om ugen. Jeg var nødt til at bestille det hjemmefra 4 uger før for at være sikker på at komme til på min ferie. Se det var på dyrenes præmisser. Det var vigtigt at de ikke blev stressede.

Der bliver slet ikke taget hensyn til disse tigere. Jo flere penge de kan generere jo bedre.
Jeg var også henne for at se tiger-ungerne. Men der gik jeg hjem. Der blev lavet en lang kø man skulle stå i, og så kunne man på skift holde en tiger-unge og få taget et billede.

kiml
Hej Pop rock jeg tror at du gleemte at tage solbrillerne af, har også været der turistfælde, dyreplageri af værste skuffe. jeg ved at der en dansk tur arrangør som har pillet tiger templet af programet. Vi skal så bare have Animal planet, som har gjort det til kæmpe succes til at revuderer deres program som forherliger Tiger Templet

Pop-rock
Jeg er enig med GG, jeg er selv blevet lidt sur over hvordan de prøver at sælge det, det lyder nemlig smukkere end det er!
Og ja det er en turist fælde, men jeg bliver nød til astå imod at det er dyreplageri. Havde det været dyreplageri havde animal planet skam heller' ikke sat det på deres program da de selv har en orginisation mod dyreplageri. Og nej, jeg mener heller ikke at en zoo ville være bedre. Hvis man ser en tiger i zoo har den utrolig lidt plads og bruger en hel dag på at gå frem og tilbage i sine 'næsten naturlige omgivelser' derfor mener jeg at tiger templet er en meget lettere løsning. tigerne for lov til at gå frit rundt når turisterne ikke lige er der fra 1pm-4pm + at pengene går til templet som jo støtter den truede dyreart. Ville i da hellere have at de stakkels tigere, nogen uden forældre, skulle sendes ud i naturen uden beskyttelse mod krybskytterene det mener jeg værtfald ikke..

Men ja, alle har deres meninger. Og folk må vel selv om om de vil tage op til templet og vende tilbage dertil. Jeg ved værtfald at jeg vil..
Og nej, jeg prøver ikke at være uvenner med nogen, jeg siger bare hvad jeg mener! ^_^

gg
Pop-rock, prøv at læse denne artikel: http://www.carefo...atest+News
Ifølge denne rapport bliver tigrene låst inde i små bure når de ikke skal fotograferes med faranger.

Her er nogle klip der viser det:
http://www.youtub...TxOzbL7uqs
http://www.youtub...4&NR=1

filihankat
Her til aften har der været en udsendelse på TV2 fra tigertemplet i Kanchanaburi. Udsendelsen hed sjovt nok "Vild med Løver" men alligevel.....

I udsendelsen så det ud til at tigrene blev behandlet med stor respekt og omsorg, men det er måske blot en illusion?

For sådan en filihankat som mig er templet et oplagt mål næste gang jeg er i Thailand. Jeg er dog i tvivl efter alle indlægene her.

mvh. filihankat

gg
Surt jeg ikke så det. Det er altid rart at høre alles mening.

Jeg er ihvertfald ikke i tvivl om hvad jeg så. Og det er også et klart signal når danske rejsearrangører afbryder samarbejdet med templet.

Hvis du er i tvivl skal du da besøge stedet. Og danne din egen mening. Håber du vil dele dine erfaringer her på siden bagefter :-)

dutling68
tigertemplet gaaab siger jeg bare et trist sted hvor man for taget nogle billeder sammen med nogle tiger som ligger og er helt væk og så tager det vel under 1 minut alt sammen...jeg ville heller finde et zoo hvor de har nogle (levende) tiger og få taget et billedet.....Wink
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........

jc
Money talks.. - Synd at penge ødelægger alt. Var i Tiger Templet for 4 år siden. Der kom max 20 turister den dag. Den gamle munk mødte os ved indgangen og vi fik lov at gå tur (i snor) gennem området med en 11 mdr. gammel han. Fremme ved burerne lå flere voksne, men kunne klappe og nogle 3-4 måneders killinger gik frit omkring bland os. OK, vi gik så til sidst ned i stenbruddet, hvor vi kunne blive fotograferet, dels med 3-4 større killinger samt med en enkelt voksen han, men der var tid, så meget at jeg, da jeg troede min fotosession var slut, blev bedt om at komme ind igen, hvorefter jeg sad flere minutter med den voksnes hoved i mit skød. Det var en god oplevelse, men jeg vil nok ikke tage derop igen, som det ser ud til at have udviklet sig.

mvh jc

Boet i Bangkok 1980-1983.

havde også en good oplevelse da jeg var der men det er jo sådan at man ser det hele med forskellige øjne og ydermere ar det ikke kun tigre de har i parken der er mange andre dyr hvis man giver sig tid til at kikke rundt i parken og da jeg var der var der ingen små bure og endda var de ved at bygge flere nye opholdssteder for dyrene , var der sammen med min daværende kæreste og ikke et rejseselskab dette gør måske forskellen jeg ved det ikke så for mit eget vefkommende var det en rigtig god tur som jeg aldrig glemmer

Spring til debat: