Se indlæg|
Netcafe og computer service i Chiang Mai
|
|
| Cxxxxsxxr |
Lagt på d. 24/04-2008 21:55
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 181 |
Hej, Jeg har sat min biks i Chiang Mai til salg. Jeg har mere travlt end jeg har lyst til at ha' og gider ikke bøvle med ansatte (udover konen og hundene), så jeg har valgt at skille mig af med størsteparten af min virksomhed for at kunne koncentrere mig om den del, jeg personligt synes bedst om og hvor jeg netop er blevet kontaktet af den tredje storkunde med budgetterne og fremtidsplanerne i orden, som vil outsource udvikling og vedligeholdelse af deres websites til mig. Virksomheden havde sidste år en omsætning på 866,000 Baht, der gav en profit på 675,000 Baht. Mens indtægterne fra den øvrige del af virksomheden har været ret konstant i de snart tre år, jeg har drevet den, har indtægterne fra computer/laptop reperation og data recovery m.m. været støt stigende siden jeg startede op på det for cirka et år siden. Fremgangen skyldes udelukkende mund til mund metoden fra tilfredse kunder. Har man mod på at hyre ansatte og satse skillinger på reklamering er der al mulig grund til at tro på at man kan sætte omsætningen på computer service kontoen i vejret - hvis altså man har forstand på de ting. Prisen for Internet cafe, coffeeshop, computer service og video behandlings virksomhed er 1.400.000 Baht alt inklusive. Huslejen er 20.000 Baht pr måned for 250 kvm fordelt på fire etager. Der følger et firma (co., ltd) med i prisen, hvis man vil ha det (det må køberen selv om). Firmaet opfylder de krav, der stilles til en arbejdsgiver, for at kunne sponsorere en arbejdstilladelse (så man kan betale skat og sikre sig et-årige opholdstilladelser på basis af Thailandsk indkomst). Der følger to websites med i købet: [url]cyberstarasia.com[/url] og [url]cyberstarvideo.com[/url]. Et tredje, beslægtet website [url]cyberstardesign.com[/url] er ikke til salg. Man kan læse mere og se masser af billeder på [url]cyberstarasia.com/sale[/url]. Eventuelt seriøst interesserede kan indhente yderligere oplysninger via PB. Steen Ingemann |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 25/04-2008 08:30
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Jeg er måske lidt langsom, men der er noget , jeg ikke forstår ved dine tal. En omsætning på 866,000 baht med fortjeneste på 675,000 baht må betyde omkostninger på 191,000 baht. Men ifølge dig selv er huslejen alene på 240,000 baht (12 x 20,000). Dertil kommer alle de øvrige udgifter som f.eks. bl.a. lønudgifter til din/dine ansatte. Hvordan hænger det sammen? Peter
|
|
|
|
| Cxxxxsxxr |
Lagt på d. 25/04-2008 14:28
|
Vi snakker om en lille bitte mand-og-kone virksomhed, der drives fra bopælen uden andre ansatte end os selv. Stiller man regnskabet op sådan at firmaet betaler hele huslejen skal de sparede private boligudgifter med i beregningen. Jeg kan skam sagtens følge dig m.h.t hvad der ligger i begrebet 'fortjeneste', eftersom den jo kan opstilles på mange måder. F.eks. er det helt legalt at et firma stiller bolig til rådighed for direktør parret, hvormed hele huslejen er en firma udgift. Det er selvsagt også mere end legalt at firmaet betaler løn til sin direktør og sin daglige manager. Officielt er konen og mig ansatte lønslaver med en samlet månedsløn på 40,000, hvilket giver en firmaudgift på 480,000, hvilket lagt til dine 240,000 giver en bundlinie i det røde. Ganske fortrinligt, når man laver skatteregnskab, men det siger jo intet om den faktiske 'gevinst' ved at drive firmaet. Det vigtige er selvsagt hvormeget man kan putte i lommen - ikke hvorvidt det skal kaldes løn, sparet husleje eller fortjeneste. Mine tal stammer fra bundlinien af et detaljeret regnskab jeg har ført udelukkende til egen orientering - (myndighederne stiller ikke krav om sådan et). Der er formodentligt ligeså mange forskellige meninger om hvordan firma og private udgifter skal fordeles, for at give et reelt billede af firma-omkostningerne, som der er shop-ejere i en tilsvarende situation. Jeg har gjort det på min måde. Her er hovedtrækkende: Firmaet bor gratis. Til gengæld betaler firmaet al strøm og Internet (ca 6,000/md tilsammen). Fri strøm og internet betyder vel en besparelse på privatbudgettet på 3-4,000 afhængigt af hvor heftig en forbindelse man vil ha'. Firmaet betaler ligeledes mælken til min morgenmad, min frokost sandwich og alt hvad konen og jeg overhovedet gider drikke af hvadsomhelst undtagen alkohol. Vores private udskrifter, cd'er, dvd'er osv. tages også fra den firma-betalte beholdning. Det kan faktisk siges helt præcist hvad mine tal dækker. De 866,000 er hvad kunderne har betalt efter at momsen er fratrukket. Omkostningerne på 191,000 er udgifter, vi ikke ville have haft, hvis vi ikke havde drevet virksomhed. De 675,000 er det antal Baht jeg ville have været blevet fattigere i løbet af 2007, hvis jeg ikke havde drevet virksomhed – lad os kalde det den 'financielle gevinst' for ikke at forvirre folk med handelsehøjskolens definition af begrebet 'fortjeneste' i baghovedet. Steen |
|
|
|
| xxxxxx |
Lagt på d. 25/04-2008 14:49
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 281 |
hej steen hvad har du gang i ikke engang her i thailand er det regnskab eller mangel på samme seriørst hade forventet noget bedre fra din side men ok håber du får solgt |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 25/04-2008 15:00
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
OK, det kaster lidt mere lys over dine tal og gør det lidt lettere for evt. køberemner at vurdere forretningen. Det fremgik jo f.eks. ikke, at privatboligen indgår i regnestykket. Jeg er ikke selv interesseret, flytter forhåbentlig snart til vores hus i Bang Saen, men jeg syntes bare, at tallene virkede lidt forvirrende. Held og lykke med salget. Peter
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 25/04-2008 17:25
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg kan udmærket følge dig i dine betragtninger Cyberstar, og det ser ud som om tingene flasker sig for dig i forb. med dit kommende engagement. ![]() Held og lykke fremover. ikke engang her i thailand er det regnskab eller mangel på samme seriørst Det er muligt der er nogle der forstår hvad du siger her Yindee, men jeg gør ikke? ![]() |
|
|
|
| Cxxxxsxxr |
Lagt på d. 25/04-2008 18:59
|
paulsenp skrev: OK, det kaster lidt mere lys over dine tal og gør det lidt lettere for evt. køberemner at vurdere forretningen. Det fremgik jo f.eks. ikke, at privatboligen indgår i regnestykket. Jeg er ikke selv interesseret, flytter forhåbentlig snart til vores hus i Bang Saen, men jeg syntes bare, at tallene virkede lidt forvirrende. Held og lykke med salget. Fair nok, Peter. Tak for interessen for en uddybning. Jeg tog det nok lidt for meget som en selvfølge at folk umiddelbart kunne forstå at de selv skulle betale deres husleje ud af fortjenesten. ![]() |
|
|
|
| Cxxxxsxxr |
Lagt på d. 25/04-2008 19:17
|
rinpoche skrev: Jeg kan udmærket følge dig i dine betragtninger Cyberstar, og det ser ud som om tingene flasker sig for dig i forb. med dit kommende engagement. Held og lykke fremover. ikke engang her i thailand er det regnskab eller mangel på samme seriørst Det er muligt der er nogle der forstår hvad du siger her Yindee, men jeg gør ikke? ![]() Mange tak, rinpoche. Ja, jeg må også melde 'ikke forstået' m.h.t. yindee. Hvis han er seriøs med det han prøver at sige må han prøve igen på en mere seriøs måde for at blive et svar værdigt. |
|
|
|
| Cxxxxsxxr |
Lagt på d. 29/05-2008 22:15
|
Bare en lille opdatering. Vilkårene i ovenstående salgsannonce har ændret sig. Der følger ikke længere et registreret firma med i købet. På det seneste har brandet "Cyberstar" tilsyneladende gjort sig så meget bemærket at jeg kan tillade mig at sortere lidt blandt interesserede klienter i forhold til hvor stort deres budget er - klienter af den slags der vil ha' kvitteringer Thai skattefar vil acceptere. Til gengæld er prisen for Internet cafe med "garniture" reduceret til det generelle niveau for et sådant etablissement uden nævneværdig goodwill og andre "usynlige" værdier - (you get what you see, nothing else). Geschæften - minus company og whatever the brand "Cyberstar" sku' være værd - kan nu erhverves for 950,000 Baht alt inclusive. Der kan forhandles om en lavere pris hvor ikke 'alt' er inclusive. Jævnfør: http://www.cybers....com/sale/ for detaljer. Mvh. Steen |
|
|
|
| Thai madsen |
Lagt på d. 30/05-2008 07:32
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 73 |
Tror lige jeg venter en måneds tid og ser om prisen falder yderligere 450,000 Baht. ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.