Se indlæg|
Frø fra Danmark
|
|
| torben mustang |
Lagt på d. 17/03-2008 10:51
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 81 |
Skulle der være nogle her der ved hvad slags frø (blomster -urte frø) man kan få til at gro i Thailand?? Helst friland
[mail][/mail]
|
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 17/03-2008 12:05
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Hej Nu afhænger det jo meget af hvor i Thailand.. I nord kan alt.. Her nede i landet, skal du regne med at bruge Salan.. ( skyggenet ) til meget af det. ellers brænder det bare af. eller bliver lidt rusten i kanten. ![]() Har bla lige høstet rødbeder.. ikke så pæne som i dk, men ok.. Mange af blomster frøene jo de kommer, men som med roser, de ser noget trælse ud hvis de står på fri land. Har forsøgt med bla morgenfruer, det virker bar ik.. |
|
|
|
| bangkoknielsen |
Lagt på d. 17/03-2008 15:13
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 435 |
le-si, det lyder som du er ekspert - kan man dyrke persille i Bangkokområdet? |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 17/03-2008 15:58
|
hæ hæ næh det er jeg ik, men prøver mig frem. Men jo jeg vil tro du kan, hvis de står i skygge en del af dagen.. Jeg regner med snart at skulle prøve persille her. Har dog tænkt mig at så under skygge net. Og jeg er blevet lovet et par pepperrods stiklinger.. skal nok give et praj, når de kommer. Man kan nemli ikke dyrke dem fra frø.. Men ellers hvad vi kender fra DK.. radis - gulerod - løg - ært - bønne de gror fint her ude.. Blomster, det er mest lokale og så nogle specielle jeg gør i. Lilawadee (plumeria) - Clematis - Passiflora - fyanfar - røde/hvide solsikker , jo jeg forsøger igen i år. Så må vi se om TV stiller igen.. ![]() Nå det ved jeg nu de gør, TV5 har sagt de kommer, for jeg forsøger også at lave Thailands største græskar. Sammen med div slags meloner og ca 200 slags chili. ja altså sammen med alt det andet.. auberginer - Lang bønne - løg - div Basilikum - koriander - lemon græs (rød og grøn) - et par frugt træer - Chaum - Papaya - Kokos - kina radis - banan ( forskellige slags) - tomater - .. nå det var vist det meste.. ![]() Hele ideen med det er at være stort set selvforsynende med grønt, så ved man også hvad man indtager. Ok chili - auberginer - kæmpe græskar- solsikker er mest for sjov... Men også at sortere de bedste sorter fra til avl.. Jeg forsøgte med alle mine forårs løg og kartofler fra DK.. hmmmm ![]() det var træls. |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 17/03-2008 16:59
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Hej BKKNielsen, <<........kan man dyrke persille i Bangkokområdet? >> JA, i badekaret, og det er engang løgn. Der var nogle som aldrig før havde set et badekar og derfor ikke viste var den skulle bruges til. Tja, så fylder man jord i og planter grønsager, så havde man sit eget køkkenhave i et 3vær. lejlighed. ![]() Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
|
Lagt på d. 18/03-2008 02:50
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
ingen problemer med persille blot helst i skyggen samme med purløg har været meget heldig med dette |
|
|
|
| xxxxxx |
Lagt på d. 18/03-2008 02:57
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 281 |
alt kan gro her i dette så dejlige land bare det får vand og ikke for meget sol |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 18/03-2008 04:57
|
ha ha jo badekarret kan nok også godt bruges, men det kan nok blive et problem med lys nok.. Men til svampe vil den være perfekt.. ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 18/03-2008 09:45
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
le-si, du får det altså til at lyde så nemt. Jeg troede også som yindee at bare det fik vand og sol i passende doser så skulle alt nok gro og vokse sig stærk. Der er vel så at sige ikke den grønsag eller urt fra DK jeg ikke har forsøgt mig med. I forskellig jordblanding, foskellig belysning, you name it. Intet er lykkedes, så jeg gav op for godt 2 år siden. Jeg forsøgte oven i købet med vitaminerne fra elefantfarmen. Jeg kunne lige så godt have anvendt en ukrudtsbrænder. Desværre, for hvor ville jeg dog gerne sætte tænderne i en "dansk" solmoden tomat eller en agurk. Gulerødderne kom op 4 cm. over jordskorpen, færdig slut, det samme med alt det andet. Le-si send mig din lærebog - PLEASE!!!! Hilsen fra den Skeptiske gartner i Pattaya |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 18/03-2008 10:59
|
hmmm lærebog. At du slet ikke kan få noget til at gro lyder mystisk.. som jeg nævnte har jeg lige høstet rødbeder og syltet dem. Knap så pæne som i dk, men ok.. Gulerødder har jeg også lige haft.. Mit bud på det er at du brænder det af med solen... Når vi som nu har 35c i skyggen og i næste mdr over 40c bliver der nemt over 60 i solen.. Så helst skygge og læ det meste af dagen. Vinden / blæst udtørrer utrolig meget. vitaminpiller fra elefanterne.. ja men du kan også bruge for meget gødning jo.. det virker ligesom en ukrudts brænder ![]() Man ka købe nogle 20l plante sække 6 eller 7 for 100 thb.. så skal der bruges meget lidt gødning.. Og det er godt til at holde på fugten. Drue agaurk, dem glemte jeg vist sidst.. de vokser ligeså fint som alt det andet..Og om en uge ca skal de første tomater smages.. gule - røde - sorte - cherry - pære. har over 20 slags.. om du tager en rød Dansk tomat, eller en rød Thai. det gør nok ikke den store forskel.. men en gul pære tomat.. hmm det er guf.. Jeg har så en ide om at selvom vi ikke har rigtig vinter her ude, så opfører mange planter sig alligevel som om det er.. Jeg kan se mine chili vokser ikke ret godt fra omkring november mdr til maj mdr. Og Plumeria ( Lilawadee ) de smider også bladene, men er i gang igen nu. Så skal vi bare have dem i blomst, så det dufter hele vejen rundt om huset... gullerødder har jeg godt nok prøvet et par gange inden det lykkedes. men det kan skyldes mange ting. biller / insekter etc de er slet ikke så nemme, derfor nok også forholdsvis dyre her ude. jeg vil tro de dyrkes i Nordthailand, ligesom kartofler. |
|
|
|
| torben mustang |
Lagt på d. 20/03-2008 10:34
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 81 |
Mange tak for svaret det kunne jeg bruge så mange tak og god påske
[mail][/mail]
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.