Se indlæg|
Hæderlig guld shop
|
|
| Thai |
Lagt på d. 29/01-2008 22:03
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 166 |
Hejsa. Kan nogen her anbefale en hæderlig guld shop i Bangkok Pattaya. jeg vil købe en 14K guld kæde,og hvad vil den ca. koste pr.gram i Thailand Venlig hilsen. ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 29/01-2008 22:20
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Davs Thai I pattaya i soi 14-og soi 15 hvor de krydser hinanden ned mod walking street, der ligge en guldsmed, hvor de selv laver meget flotte varer,og til en god pris. bamsen |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 29/01-2008 23:36
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Hejsa 'Thai' Det er ikke almindeligt at guldsmede i Thailand arbejder i 14K, derfor tror jeg du vil få svært ved at finde en kæde i den karat i en guldshop. Normalt er de oppe over eller omkring 20K Bamse? er det almindeligt i Pattaya at ha' den karat? vh |
|
|
|
| JCL |
Lagt på d. 29/01-2008 23:49
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 179 |
Hmm, jer så det en gang i Bangkok, det var i et købecenter. Guidkæden var anbragt på en rimeligt stor rulle, derefter blev den klippet af i passende længde, efter kundens behov/tegnebog, med en lille Boltsaks. Det siger vist alt om thailændernes respekt for !4 Karat:-) |
|
|
|
|
Lagt på d. 29/01-2008 23:51
|
|
Davs ebeth Ja der er flere som sælger 14-18 karat i pattaya og lige den som jeg anbefalede de sælger næsten kun 14-18 bamsen |
|
|
|
|
Lagt på d. 29/01-2008 23:52
|
|
JCL skrev: Hmm, jer så det en gang i Bangkok, det var i et købecenter. Guidkæden var anbragt på en rimeligt stor rulle, derefter blev den klippet af i passende længde, efter kundens behov/tegnebog, med en lille Boltsaks. Det siger vist alt om thailændernes respekt for !4 Karat:-) Det lyder som en der har lavet plat med de kæder det er ikke almindeligt bamsen |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 30/01-2008 00:02
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Okrey Bamse det vil sige det er en shop lavet for udlændinge. Det lyder som en god niche den shop har. Jeg har nemlig aldrig set en thai der fandt 14/18 K 'guld' men det er jo fordi de også bruger guld som en slags bank... køb når pris er lav, put på kone, sælg når pris høj- eller pengepung toom. vh |
|
|
|
| prasat |
Lagt på d. 30/01-2008 06:30
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 660 |
14 og 18 K skal man i deres juvelerforretninger. de der røde guld forretninger har det sjældent og meget sjældent hvis du går under 18K. i pattaya ligger de hele vejen langs stranden og gågaden men priserne svinger meget, så spørg i flere forretninger, prasat |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 30/01-2008 06:39
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
En Thai med respekt for sig selv gaar ikke med hverken 14 eller 18 K. Har selv en 14 K. ring fra DK til ca. 5000 Kr. Thai'erne syntes absolut ikke at den er flot.....Den ligner naermest noget der er lavet af skoejtestaal i deres oejne, men jeg er nu glad for den... ![]() Prasat. Du skriver at priserne svinger meget, jeg troede at guldprisen var ens, afhaengig af karat og gram..... det lyder lidt uldent... Redigeret af Suk Rak Ning d. 30/01-2008 06:45 ![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| Bent Jensen |
Lagt på d. 30/01-2008 06:41
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
[ b]Til Thai[/b]Kan nogen her anbefale en hæderlig guld shop i Bangkok Pattaya. jeg vil købe en 14K guld kæde,og hvad vil den ca. koste pr.gram i Thailand Hvis man vil købe guld, skal man nok ikke gøre det i et turistområde, men man skal gøre det på Yaowarat Road i Bangkok, hvor der ligger mange guldsmedeforretninger.. Det er i Chinatown, og kineserne lader sig ikke sådan snyde. Prisen er skrevet på et skilt uden for butikken. Den er ikke angivet pr. gram, men den er angivet pr. baht (= 15 gram). Guldsmedene har en måde, hvorpå de kan bedømme guldets renhed. De stryger det mod en strygesten, hvorefter de hælder syre på de små spåner. De kan så bedømme finheden ud fa opløsningshastigheden. Med venlig hilsen Bent Jensen |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 30/01-2008 06:50
|
|
![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| Berg |
Lagt på d. 30/01-2008 07:55
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 347 |
Hvad ligger prisen på for en bath guld for tiden? kan det overhovedet betale sig at købe guld lige pt?
Never argue with an idiot, they drag you down to their level, and beat you by experience |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 30/01-2008 08:15
|
|
Saa vidt jeg er orienteret ligger prisen paa 13 +, saa jeg ville ikke koebe nu.
![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 30/01-2008 08:45
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1258 |
Lidt info om guld. Guld – fra smykker til mønter og tilbage igen Guld er sandsynligvis det længst kendte og mest elskede metal, og guld præger en stor del af dagens smykkebillede. Bryllupsmagasinet har kigget nærmere på det ædle metal, som egner sig til anvendelse i alt fra smykker til højteknologiske formål. Tekst: Nina Hald | Foto: Fotografiqa Et metal gør sig fortjent til den ”ædle” betegnelse, hvis det ikke anløber i luft og ikke reagerer kemisk med andre stoffer. En meget enkel måde at finde ud af om et metal er ædelt, er om det er pudsefrit – og det er guld! Aurum (navnet for guld på latin) er et naturligt forekommende grundstof, og er i dag blandt de mest brugte metaller i smykkeindustrien – næppe en overraskelse, når næsten samtlige kendte civilisationer de sidste 5.500 år har været begejstret for metallet. Så selvom prisen på platin ganske vist er højere, så har guld en meget længere kulturhistorie. Forskellige farver Guld fås i adskillige farver – den mest almindelige farve er den gule. Moden svinger oftest mellem hvidguld og gult guld, men der er faktisk ingen farvebegrænsninger på guld: Fabergé (guldsmeden, der lavede kostbare påskeæg til det russiske hof) var specielt begejstret for gråt og grønt guld. Det franske smykkehus Boucheron gør flittigt brug af sort guld, og så har firmaet deres helt egen patenterede variant: Chokoladefarvet ”Boucheron guld”. I det hele taget nævner mange smykkedesignere guldets farve som inspirationskilde – at metallet ligefrem beder om at blive udformet til dekorative formål. Det reneste 24 karat guld (finguld) har en klar gylden-gul farve. Som regel blandes guld med andre metaller for at styrke guldets hårdhed, holdbarhed, og for at frembringe forskellige farver. Rosa, pink og rødguld får farven fra kobber – nuancen er afhængig af mængden af kobber; jo mere kobber, jo stærkere rød farve. I 18 karat rosa guld er indholdet som regel 75 % guld, 21 % kobber og 4 % sølv. Når man skriver ”18 karat guld” betyder det, at ”18 dele” ud af ”24 dele” er rent guld – de resterende ”6 dele” er andre metaller. Lilla guld får sin farve fra aluminium, grønt guld fra kobber og sølv, og blåt guld fra jern. Hvidguld får sin farve fra palladium (et hårdt, gråhvidt metal), med et efterfølgende rhodium-bad (et hvidligt metal med kraftig glans), evt. med tilsatte minimale mængder af platin (for vægten og holdbarhedens skyld). Hvidguld vil nogle gange have brug for en ”genopfriskning” af den hvide farve efter et par års brug af smykket – alt afhængig af hvordan man har opnået den hvide farve. Guld er ikke giftigt, hvis man indtager det, og bladguld (meget tyndt guld, ca. 0.000127 mm tykt eller ca. 1/400-del af et hårs tykkelse) har været et foretrukket materiale i kunstverdenen – for eksempel til forgyldninger af religiøse ikoner i kirker. Desuden kan bladguld bruges til at dekorere mad. Renhed – karat Metallers lødighed/”renhed” måles i karat (hvorimod ædelstens vægt gøres op i carat stavet med ”c”). Jo højere antal karat, jo ”mere guld” er der brugt i smykket – 24 karat er det reneste guld, men er ikke altid at foretrække til smykkeproduktion, fordi det er blødt og ikke særlig slidstærkt. Jo renere guldet er, jo lettere bøjeligt er det, men det er ikke altid en fordel for fingerringe, der helst skal kunne klare, at man slæber indkøbet hjem! I Danmark arbejdes der oftest i 14 karat gult guld og 18 karat hvidguld – men både i nogle Middelhavslande og i visse arabiske lande er 24 karat den eneste acceptable standard, som der bruges til smykker. I dag belønnes store olympiske sportspræstationer med guldmedaljer, Nobelprismedaljen er af guld, og Oscar statuetten og Guldpalmen fra Cannes filmfestivalen er alle belagt med guld. Vielsesringe fremstilles traditionelt i guld (og overvejende i gult guld), fordi metallet forbliver uberørt af luft og mange kemikalier. Fordi metallet symboliserer evigheden, fuldkommenhed og erkendelse, er metallet velegnet til brug i hverdagen, og symbolsk velegnet som en metafor for forholdet. Publiceret: 12-10-2007 De fleste menesker har en forestilling om at bly er særligt tungt. Derfor 3 figurer der viser hvad 10 gram metal fylder. De fleste overraskes over at finguld er næsten dobbelt så tungt som bly. Finguld har en vægtfylde på 19,31 og Bly på 11,16. Jeg har taget legerings metal med for at illustrere rumfanget. Det har en vægtfylde på 9,53 og består af finsølv og kobber. Fordi gulds lødighed er bestemt af hvor meget guld der er i en guldlegering i VÆGT ! - kan du se forholdet mellem guld og legeringsmetal i RUMFANG ! Tegningen illustrerer 10 gram finguld - og til 18 karat 3,33 gram legeringsmetal - 14 karat 7,1 gram legeringsmetal og til 8 karat 20,0 gram legeringsmetal. Fordi der er en så stor forskel på vægtfylden mellem finguld og legeringsmetal kan du se hvorfor 8 karat guld bliver anløbet ( mørkt ) med tiden.! Stemplerne angiver hvormeget guld der er i legeringerne - i promille, således er der i 14 karat 585 promille finguld. Ordet KARAT er en oldgammel måde at angive lødighed på, og må stamme fra nogle folk der havde 6 fingre og tæer, fordi den er delt sådan at 24 karat er finguld ( 1000 promille). Hvis du nu sidder og regner efter tror du nok ikke på at 14 karat også hedder 585 promille - OG DET ER RIGTIGT ! - det burde hedde 583,3 promille - men SKAL holde 585 promille.Hvorfor det er sådan ved jeg ikke?!. Når du køber danskproducerede smykker kan du roligt regne med, at de holder hvad, der er stemplet i dem! Link til tegninger : http://www.liller...vaegtf.htm [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
|
| Berg |
Lagt på d. 30/01-2008 08:58
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 347 |
Suk skrev: Saa vidt jeg er orienteret ligger prisen paa 13 +, saa jeg ville ikke koebe nu. Yup den er vist god nok, har lige været i Big C (mellem ramkhamhaeng soi 27 og 29) der var prisen også 13+ så det kan helt sikkert ikke betale sig at købe guld lige pt. Never argue with an idiot, they drag you down to their level, and beat you by experience |
|
|
|
| jpo |
Lagt på d. 30/01-2008 15:45
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 797 |
fin oplysning bent
Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url] |
|
|
|
| prasat |
Lagt på d. 30/01-2008 20:17
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 660 |
der er sku ikke noget uldent i det. alle disse juveler forretninger sælger ikke guld i bath, de sælger det som hos en guldsmed i danmark. så kommer de med en masse undskyldninger om at hvorfor deres guld er så dyrt er fordi det er importeret guld og at thailand slet ikke har 14 og 18K guld. man kan nemt prutte prisen under det halve hos disse juvelere da de er meget høje i deres priser. alt det guld jeg har af ringe kæder og armbånd er i 18K guld da jeg syntes det er flottere end thaiguld som ligner noget der er uægte "alt for gult". så kan konen rende rundt med sit thaiguld og vise sig frem. prasat |
|
|
|
| JCL |
Lagt på d. 30/01-2008 22:46
|
Rigtigt Thaiguld er nok det nærmeste vi kommer det der på dansk hedder finguld, jeg har solgt Thaiguld i Danmark, og fået en høj pris for det. Men syntes som prasat at 18 karat er kønnere, og så er det mere holdbart. En brugbar undskyldning, af guldsmeden, er selvfølgelig prisen for forarbejdningen, et godt håndværk syntes jeg, berettiger til en højere pris. |
|
|
|
| JCL |
Lagt på d. 30/01-2008 23:02
|
En ting mere, min far var Guldsmed, og han sagde thailandsk guld nok er det nærmeste man kan komme rent Guld, hvor man samtidig var i stand til at forarbejde det. Men hvor det er billigst, ja se det er nok svært at svare på:-) |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 31/01-2008 07:03
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Hvis man koeber 'farang guld' i Thailand, saa skal man vaere opmaerksom paa at det ikke kan saelges igen til en ordentligt pris. Kun 'thai guld' kan saelges tilbage til forretningen til en fair pris. Desuden ser 'farang guld' underligt ud i Thailand, men 'thai guld' ser underligt ud i Danmark. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.