Se indlæg
 Udskriv debat
Vil militæret opgive magten
Henrik N B
Det er med stor bekymring jeg læser og ser nyheder fra Myanmar, hvor militæret desværre har styret landet med hård hånd i mange år og sat alle demokratiske spilleregler ud af kraft. De seneste 10 dage har jeg følt og respekteret med de indbyggere og munke som fredeligt har marcheret gennem Yangon og følt deres stolthed over at tro så meget på deres folk og land så de har trodset regeringen panikbeslutning om ikke at tillade grupper på mere end 5 personer på gader og stræder.

I dag skete det så. Militæret fik ordre til at stoppe enhver opstand, demonstration og forsamling, og jeg kan kun sige at jeg græd da jeg så billederne af de bevæbnede soldater skyde ind i menneskemængden og vide at 5 munke er blevet dræbt i dag, hvilken tragedie. Tænk at få sig selv til, som retvis buddhist, at dræbe sin tro for at bevare magten. Bevare magten for enhver pris, selvom den kun er vundet ved hjælp af trusler, vold og drab.

I Thailand var det en ublodigt kup, som fandt sted sidste september. Det ligger nok ikke til Thaierne at gøre oprør og deres levevis blev da heller ikke ændret lige bortset fra det faktum, at en samling generaler nu satte demokratiet ud af spil. Thailand er det samme, men alligevel ikke så frit længere. Heldigvis er der bebudet valg i december, men her er jeg netop bange for, at noget kan gå helt galt. Thaksin var jo også valgt, men blev fjernet af militæret. Hvad nu hvis generalerne heller ikke kan lide den næste, der vælges på fair og demokratisk vis. Det kan de selvfølgelig ordne ved at bestemme, hvem der må stille op. Bliver det så general Surayud Chulanont eller en han udpeger til lejligheden. Har oppositionen reelt nogle muligheder for at føre valgkamp, og hvem foretrækker folket?

Jeg er bange for at uroen i Myanmar får generalerne i Thailand til at stramme grebet. Jeg er bange for at den magt de nu har fået ikke bliver overdraget på 100% demokratisk vis, og jeg er især bange for at der kan opstå uroligheder efter valget og at det bliver sværere for thaier at rejse ud af Thailand og her tænker jeg jo også på min mand som skal komme efter nytår. Selv min mand har haft denne tanke til trods for, at ingen taler om dette i Thailand. Det er måske sikrest at låne til en flybillet og vintertøj nu istedet for at vente til vi har sparet sammen?

Hvad tror I? Er mine bange anelser ubegrundede? Har vi/de (thaierne) noget at frygte? - og hvordan står det til på den politiske front i Thailand? Er her nogle som kan sætte os danskere ind i sagerne?

Tænkt af
Henrik

Nixon
Interessant spørgsmål Henrik. Jeg tror nu at militæret nok skal give slip på magten. De kan jo bare tage den igen hvis der er noget som ikke passer dem.

At sammenligne Burma med Thailand er forkert, jeg ville hellere sammenligne Burma med Nordkorea eller Cuba. Thailand er trods alt kommet en del videre og acceptere at de er en del af verden. Hvad nogle tossede generaler/magthavere i Burma så kan finde på af sindsyge ting for at aflede befolkningens opmærksomhed og for at få befolkningens opbakning er jeg mere bange for. Thailand er jo desværre naboland til Burma og lidt nabostridigheder med Thailand kunne nok svække den burmesiske befolknings nuværende modstand mod generalerne en del.

Det der kan bekymre mig mere er hvad der sker den dag at Kongen går bort. Den umiddelbare løsning er selvfølgelig at Kronprinsen tager over men med de rygter der går om ham og med den video der florere rundt på internettet af Kronprinsen og hans nøgne kone der holder fødselsdagsfest for deres hund med blitzene kameraer mv. ja så tvivler jeg på at Thailand kan sætte ham på tronen og med et kongehus i krise er alle muligheder åbne.

http://www.whitehouse.gov/about/presidents/richard
cesse
ATT: Henrik

Nu er det ikke for at skælde dig ud eller starte en debat Wink men
Landet bliver kaldt Myanmar af folk der er med militæret og Burma af dem der vil have demokrati

Et eksempel var en raporter fra Burma i tirsdag i DR der i hans report sagde Myanmar 2 gange hvorpå de fra Danmark sagde at her på Danmarks radio kalder vi landet for Burma Smile

TV2 har desvære ikke fundet ud af detteAngry

Når det er sagt tror jeg ikke på nogen måde at du skal frygte at det samme kan ske i Thailand
Du må huske at Burma trosalt Har været i krig med sig selv de sidste 45 år
En af årsagerne (ud over magt penge narko og det der er åbenlyst) er at af de 52mill. der bor i Burma er kun de 45% Burmeserer rasten er bjergstammer såson Shan Karen Karin Lisu og hvad de nu hedder (såvit jeg kan huske er der 8 eller 9 stammer)
Dertil skal du ligge 5 til 25 under stammer fra vær
For at gøre det hele lidt være er der også områder der har selvstyre også kaldet de befriede områder det er fordi militæret har opgivet at holde styr på det hele

Tag så nogle konger og baroner (både narko og rigtige konger) der bestemmer i deres lille område så har du opskriften på en kataftrofe der vil tage lang tid at få løst hvis de ikke får hjælp udefra

P.s. stavefejlene er mine egne og jeg ælsker dem

Payanak
Militæret i Thailand vil aldrig opgive magten som sådan, men de vil lade den overgå til en folkevalgt for en periode. Når tiden er inde vil militæret igen skride ind og ødelægge Thailands ry som en (læs nyere) demokratisk nation. Dette er måden hvorpå tingene gøres i Thailand og der er efter min mening ikke nogen særlig grund til bekymring over dette...sådan er det bare!

Jeg er dog meget bekymret for Thailands fremtid alligevel, men dette skyldes kongehusets indflydelse. Her tænker jeg på hvor hjernevaskede(undskyld udtrykket) befolkningen er. 'Du skal elske kongen og kongehuset og du kommer i fængsel hvis du siger noget ondt om samme'. Kongens søn "Prins O" og hans tilnærmelsesvis psykopatiske handlinger er bestemt ikke elskværdige, og Thailands befolkning er ikke så dumme at de vil lade sig regere af en "soldat"...

Hvad sker der når kongen dør? Shock

Locturian
Ajarn skrev:
Hvad sker der når kongen dør? Shock

Det er lige præcis DER det vil gå galt. Grunden til at Thailænderne tog hele kuppet så roligt var, at kongen sagde god for det. Havde kongen strittet imod, og militæret forsøgt at tage magten alligevel, var der blevet total kaos og krig i Thailand - Med militæret på den ene side, og folket på den anden. At kalde det det "hjernevaskelse", det kongehuset gør, vil jeg ikke sige. De har et samlingspunkt, som vi danskere også godt kunne have brug for. De har noget at stå sammen om - Hvad har vi danskere at stå sammen om? Hvis der springer en bombe i København, vil jyderne tænke "Nå, jamen, det er jo langt væk fra os, så hvorfor skal vi gøre noget ved det?"

Jeg tror også selv på, at der kommer en mere eller mindre demokratisk valg, og at magten endnu en gang vil komme til at ligge i demokratiske hænder. Naturligvis vil militæret stadig have en del inflydelse, hvis nogen af dem de selv putter på valglisten, bliver valgt som den nye premierminister.

Generalen der tog magten i Thailand, går på pension i år - Og allerede der, siger det vel noget om, at de ikke har de helt store ambitioner om at holde Thailand kørende under militær regime.

Nej, jeg er slet slet ikke bange for hvad der sker omkring et valg / regeringsskifte, og hvor vidt det bliver mere demokratisk eller ej. Tingene i Thailand vil forblive nogenlunde de samme som altid. Det eneste jeg frygter er hvad sker, når kongen dør. Ingen tør spå om konsekvenserne heraf, og ingen ved hvem tronfølgeren bliver. Det eneste der er sikkert er, at Thailand ryger i dyb sorg... Sad
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
Henrik N B
Tee fortæller mig, at selvom ingen kan lide prinsen nu og at det vil være forfærdeligt når kongen dør, så vil de alligevel ubetinget elske deres nye konge, for kongen vil altid beskytte Thailand og folket.

Der er jo heller ingen som taler om, at den nuværende konge dræbte sin egen storebror så han selv kunne blive konge, for da han endelig BLEV konge, så elskede Thaierne deres konge og ingen taler ondt om kongen.

Det er rigtigt, at kongen er et samlingspunkt der nyder den største respekt, og jeg tror da også at ethvert land kan have brug for et sådant forbillede, meeeeeen lidt hjernevaskede, det bliver de altså Wink
MVH
Henrik

*Lykken er hverken gods eller guld, men den ligner,
for den som er fattig græder og den som har røven fuld går og griner.
Lykken er ikke til salg, men umulig at få hvis du er flad,
så hvis lykken hverken er gods eller guld så følges de oftest ad*

jesperfrb
Mig bekendt er det ikke bevist at der er noget som helst i den historie, dermed ikke sagt den ikke kan være sand, men det er aldrig bevist!!
Og tillykke med dit nye navn Henrik, men mit er længereGrinGrin

Jesper Srongcharoen Højgaard-Olsen. det længste navn man kan få godkendt i DK, der er ikke plads i Computere systemet til flere karaktereWink
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

Spring til debat: