Se indlæg|
skifte efternavn
|
|
| Earthrush |
Lagt på d. 31/03-2007 00:09
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 257 |
er det normalt at danske mænd får et thais efternavn eller mellem navn. Synes jeg ha rlæst mange som har fået konens efternavn eller får et thais mellem navn. Undskyld jeg , spørger dumt . Men hvorfor ??? ARRIVE
RAISE HELL LEAVE |
|
|
|
| ubon lynge |
Lagt på d. 31/03-2007 00:20
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 858 |
Det tror jeg ikke er normalt at danske mænd får thai efternavn, jeg har først set det inden for det sidste år og det er her på DTW, jeg vil da også gerne have min kones efter navn hvis ikke det var så langt, LAMPETSAVAT. Men det er jo op til folk selv hvad de vil hede i dag. Efter min mening er der ikke nogle som kan spørge dumt, man vil bare gerne lære noget nyt ikk. Hygge til alle.
Ubon.
![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 31/03-2007 00:21
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Davs Ja jeg fik min kones navn fordi Jeg hed povlsen,et kedeligt navn Så nu kigger de sikkert heller ikke sådan på hende når vi booker ind på hotel,med 2 forskellige navne Men jeg tror nu nok at de fleste får mandens efternavn Men dansker som gifter sig med hinanden tager jo også samme efternavn,,,så hvorfor ikke??? bamsen |
|
|
|
| ubon lynge |
Lagt på d. 31/03-2007 00:32
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 858 |
Nej bamsen 2 dansker behøver da ikke tage samme efter navn, jeg har da været dansk gift 2 gange og der er da ikke nogle af dem som har fået mit navn som ellers er noget speciel, men jeg giver jo heller ikke ud til begge sider på engang. HYGGE
Ubon.
![]() |
|
|
|
| oleskyum |
Lagt på d. 31/03-2007 04:04
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 716 |
http://www.dansk-...ad_id=3242 Her er f.eks. en af grundene. Og husker jeg ret får konen automatisk mandens efternavn, hvis man bliver gift i Thailand. og sådan var det jo også i Danmark tidligere. Men af rent praktiske grunde er det noget nemmere for os Danskere at få vore papirer lavet om. |
|
|
|
|
Lagt på d. 31/03-2007 11:07
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
ubon lynge skrev: Nej bamsen 2 dansker behøver da ikke tage samme efter navn, jeg har da været dansk gift 2 gange og der er da ikke nogle af dem som har fået mit navn som ellers er noget speciel, men jeg giver jo heller ikke ud til begge sider på engang. HYGGE ![]() Davser Ubon Nej da jeg siger heller ikke behøver Men mange danskere gør det. Men det er jo op til enhver hvad man vil bamsen PS.ja hyg jer derovre i jydeland ![]() |
|
|
|
| oleskyum |
Lagt på d. 31/03-2007 12:29
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 716 |
Helt frem til april 1982 fik kvinder der blev gift i Danmark automatisk mandens efternavn. http://www.themis...ensen.html |
|
|
|
| Novicen |
Lagt på d. 31/03-2007 17:35
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 143 |
Hej Min kone ændrede ikke sit thailandske efternavn, da vi blev gift i Thailand. I dag har hun mit danske efternavn. Men det er mest fordi hun synes, at det er naturligt, at hedde det samme som sin mand... Da vi blev gift, havde hun lige fået pas, og så syntes vi, at det var nemmere hvis hun bare fortsatte med sit eget efternavn. Men en tur på den thailandske ambassade i Danmark, med en dansk navneattest, løste "problemet". De var ligeglade med hendes papirer fra Thailand. De var mere interesserede i, at se vores vielsesattest(er). P.S. Jeg er lidt glad for at jeg ikke valgte min kones efternavn: 14 bogstaver som ingen kan udtale...! ![]() vh Novicen Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?
|
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 31/03-2007 17:42
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Hej Novice, min kone fik også indført mit efternavn i sit pas, men sidste skulle hun så have nyt pas, alt blev ordnet på Ambassaden har i DK. Nu har hun igen sit føde navn i passet, da det skulle stemme mad de papier de havde i Thailand, de var rørende ligeglad med hvad der stod i hendes gamle pas, eller på vieslesattesten![]() ![]() Så nu rejser vi igen med forskellige efternavne ![]() Jeg måtte så igang med at ændre hendes navn på billetter for ellers kunne hun ikke rejse Pas og billet skal være ens
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| Novicen |
Lagt på d. 08/04-2007 11:47
|
Hej jesperfrb Undskyld den lange svartid! Det lyder da ikke spændende? Min kone fik en dansk navneattest og efternavnet Jensen. På ambassaden i DK fik hun indført sit nye efternavn med håndskrift og et stempel i sit pas. Så gik vi da ud fra, at alt var i orden? Hendes pas dur stadig i de næste 3 år. Men det er en ret interessant oplysning du giver. Betyder det så, at næste gang vi skal til Thailand, vil det være klogt at gå til myndighederne dér? Jeg spørger fordi den thailandske ambassade sagde, at de har den samme myndighed, som i Thailand... Min kones thailandske ID-kort er ikke fornyet. Men det har vi talt om, at få klaret næste gang, hvor vi kan besøge hendes fødeby. Tak for en ikke helt uinteressant oplysning! Mange venlige hilsner Novicen Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?
|
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 08/04-2007 12:35
|
|
Hej Novicen Ja, som jeg har fået det forklaret, så skal i hele turen igennem. Få hendes id-kort opdateret hjemme i føde byen og så hele den lange vej. 1. Oversat vieselsattesten til Thai 2:Få den godkendt i det Thailanske-indenrigsminsterium 3:Til føde byen og få godkendt navnet til hendes id-kort, som jeg har fået forklaret det skal hele hendes familien "huspapir" ændres og opdateres 4:Lavet nyt id-kort 5:lavet nyt pas. Samt betydelig risko for at det kan blive meget svært for hende at opnå helt normale retigheder i Thailand, hvis I siden skulle flytte derned. Vi har valgt ikke at forfølge sagen, men medbringer vores vielsesattest når vi rejser, og det giver ingen problemer(endnu da). "Det lyder da ikke spændende? Min kone fik en dansk navneattest og efternavnet Jensen. På ambassaden i DK fik hun indført sit nye efternavn med håndskrift og et stempel i sit pas. Så gik vi da ud fra, at alt var i orden? Hendes pas dur stadig i de næste 3 år." Det gjorde vi også, men kan ikke lade sig gøre mere! God påske til jer alle derude ![]()
Redigeret af jesperfrb d. 08/04-2007 12:37 IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| Novicen |
Lagt på d. 08/04-2007 13:30
|
Hej jesperfrb Tak for dit svar! Vi skal nok afsted til december i år. Vi tager "hele papirmøllen" med til Thailand. Så må vi se, hvad de siger? Men jeg må gå ud fra, at den returbillet min kone rejser på, kan bruges med hendes danske efternavn? Jeg synes, at det er lidt "spøjst", hvis hendes vilkår er i risiko for, at blive ændret med et dansk efternavn? Hun er jo stadig thailandsk statsborger med thailandsk pas...? For jo - Vi kan sagtens selv "havne i Thailand", en skønne dag, når jeg " engang er blevet gammel nok". ![]() Godt at vi lige fik "snakket sammen"! ![]() Mange venlige hilsner Novicen Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?
|
|
|
|
| Thjaa |
Lagt på d. 08/04-2007 13:46
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 644 |
thjaa jeg tog mig ikke et thai navn min kone fik mit efternavn og vi blev da gift i thailand saa nu her hun sorensen Livet er forkort til store problemmer
|
|
|
|
| Novicen |
Lagt på d. 08/04-2007 13:54
|
Hej thjaa Ja, vi blev også gift i Thailand. Men da min kone lige havde fået lavet et pas, beholdt hun sit thailandske efternavn. Vi BLEV spurgt, på amphur, om hun skulle have mit efternavn. Men dengang mente vi, at det var lidt "anderledes", hvis hun skulle skifte et pas, der var 1 uge gammelt... Men "set i bakspejlet" var det nok det, vi skulle have gjort med det samme? ![]() Sådan er livet. Bureaukrati er "en herlig ting"! ![]() Mange hilsner Novicen Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?
|
|
|
|
| skoge |
Lagt på d. 08/04-2007 16:14
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 113 |
Novicen skrev: Hej jesperfrb Undskyld den lange svartid! Det lyder da ikke spændende? Min kone fik en dansk navneattest og efternavnet Jensen. På ambassaden i DK fik hun indført sit nye efternavn med håndskrift og et stempel i sit pas. Så gik vi da ud fra, at alt var i orden? Hendes pas dur stadig i de næste 3 år. Men det er en ret interessant oplysning du giver. Betyder det så, at næste gang vi skal til Thailand, vil det være klogt at gå til myndighederne dér? Jeg spørger fordi den thailandske ambassade sagde, at de har den samme myndighed, som i Thailand... Min kones thailandske ID-kort er ikke fornyet. Men det har vi talt om, at få klaret næste gang, hvor vi kan besøge hendes fødeby. Tak for en ikke helt uinteressant oplysning! Mange venlige hilsner Novicen Hej Novicen m.fl. I de go´e gamle dage var passene (de danske) ikke lamineret !!! Derfor kunne de danske paskontore uden videre (mod behørig dokumentation) lave en MANUEL ændring af navne i passene. De lidt nyere danske pas er lamineret på "navnesiderne" og der kan derfor IKKE foretages manuel rettelse af et dansk pas. Der er derfor kun en mulighed: købe (600 kr.) et nyt dansk pas med det rigtige navn indført. Sværere er det som end ikke - ![]() venlig hilsen |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 09/04-2007 02:55
|
|
Hej Skoge. Jo det er lidt sværre, for vi snakker om Thailanske pas og ikke danske ![]()
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| Novicen |
Lagt på d. 10/04-2007 12:12
|
Hej igen Ja, det handler om thailandske pas. Min kone har et nyt pas, hvor personoplysningerne sidder i en lamineret side. Navneændringen fik hun lavet på en anden side: Navnet med håndskrift og et stempel fra ambassaden. Da hun forinden ringede til ambassaden fik hun at vide, at hvis hun havde et nyt pas, var der ingen problemer med, at ændre navnet. Havde det været et gammelt pas, skulle hun have lavet ændringen i et helt nyt pas... Hun fik også at vide, at papirerne på navneændringen ville blive sendt til Thailand for registrering... Men vi gør som jesperfrb anbefaler: Vi tager det hele med! ![]() Venlig hilsen Novicen Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?
|
|
|
|
| Thjaa |
Lagt på d. 10/04-2007 13:26
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 644 |
Novicen skrev: Hej thjaa Ja, vi blev også gift i Thailand. Men da min kone lige havde fået lavet et pas, beholdt hun sit thailandske efternavn. Vi BLEV spurgt, på amphur, om hun skulle have mit efternavn. Men dengang mente vi, at det var lidt "anderledes", hvis hun skulle skifte et pas, der var 1 uge gammelt... Men "set i bakspejlet" var det nok det, vi skulle have gjort med det samme? ![]() Sådan er livet. Bureaukrati er "en herlig ting"! ![]() Mange hilsner Novicen min kone hade 1 maande gammel pas da vi blev gift og vi fik afvige det ik gjore naade at hun tog mit navn og ikke skifte pas og vare gang vi her varet ude af thailand har vi heller ikke haft et problem med at hun har sit gammel efter navn i sit pas og det nye paa hins id kort Livet er forkort til store problemmer
|
|
|
|
| Novicen |
Lagt på d. 12/04-2007 11:38
|
Hej thjaa Det er rigtigt hvad du skriver. Hos os er det bare omvendt: Min kones ID-kort er stadig forsynet med hendes "gamle" efternavn". Mens passet nu har begge navne: Det thailandske på den laminerede side og det danske på en ny side. Da det samtidig er godkendt og afstemplet med et "gon-soon stempel", kan det kun være et spørgsmål om at få ændret hendes ID-kort i Kaempheng Phet, hvor hun er født, næste gang vi skal til Thailand. Hendes pas udløber om 2 år, og så vil det jo automatisk blive rettet til den tid... Venlighilsen Novicen Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?
|
|
|
|
| skoge |
Lagt på d. 12/04-2007 12:46
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 113 |
jesperfrb skrev: Hej Skoge. Jo det er lidt sværre, for vi snakker om Thailanske pas og ikke danske ![]() ![]() Hej Jesperfrb Ja, så er det jo noget andet... De danske myndigheder (gamle paskontorer) måtte jo slet ikke røre ved andre nationaliteters pas ligesom udenlandske myndigheder heller ikke måtte røre de danske pas. (altså lave rettelser m.v. - forstås)Venlig hilsen |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.