Se indlæg|
Pas på dit kort
|
|
| Stampe |
Lagt på d. 06/02-2007 08:51
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 305 |
Pas på dit kort På den thailandske ferieø Phuket, hvor tusindvis af danskere holder vinterferie, foregår der omfattende svindel med kreditkort Per Kanstrup - 08:09 - 06. feb. 2007 PHUKET (Ekstra Bladet): Alle ved, at asiaterne er eksperter i fremstilling af kopi-varer. Det gælder også falske kreditkort med forbindelse til England. Svindlen med kortene er desværre særdeles udbredt på den thailandske ferieø Phuket, hvor tusindvis af danskere holder vinterferie. Forleden klappede fælden for tre mænd fra Sri Lanka på henholdsvis 26, 29 og 35 år, der var i besiddelse af mere end 5000 blanke ATM-kort. ATM er en af de store thailandske banker. 2533 falske kort De to yngste blev filmet af et tv-overvågningskamera, da de med falske kort hævede penge fra en ATM-pengeautomat foran Kon Thai Pub i Karon. Den ene blev senere anholdt på stranden i Karon og den anden siddende i en sølvfarvet Honda. De to mænd forklarede politiet i Kathu, at de falske kort tilhørte deres 35-årige landsmand, Sivagnanam Gnanakanthan, som de dagen i forvejen havde hentet i Phuket lufthavn og kørt til Hotel Pen Village ved Surin Bay. Ved en ransagning på den 35-åriges hotelværelse fandt politiet 2533 falske bankkort med fortrolige detaljer som firecifrede pinkoder. Thai Military Bank oplyser, at 2300 andre beslaglagte falske kort var programmeret med informationer på magnetstriben, der kunne føres tilbage til britiske brugere. Nogle af kortene var desuden kodet med detaljer fra brugere i USA, Finland og Sverige. Kommer fra England Politiet mener, at de tre mænd nåede at tømme ATM-automater på Phuket for omkring seks millioner bath, inden de blev anholdt. 100 bath er ca. 16 kroner. Ifølge deres pas har de været i Thailand og på Phuket adskillige gange. Politiet tror, de er medlemmer af en større bande svindlere, der opererer fra England, hvor også de mange blanke ATM-kort formentlig er fremstillet. Her er kortene fra turister og andre blevet kopieret, når kunderne benyttede dem i butikker eller ved andre former for service. Banden har så videresendt kortnumre, pinkoder og andre fortrolige detaljer via e-mail eller telefon til folkene i Thailand. Sagen fra Phuket kan desuden spores tilbage til tidligere tømning af pengeautomater med falske kort i Bangkok og Chun Buri. Alle danskere, der har rejst i Østen og benyttet deres kort, ved alt om svindlen. De er ved hjemkomsten blevet kontaktet af deres bank, Eurocard eller andre kortselskaber med besked på, at deres pinkode er ændret. Også selv om der ikke direkte er konstateret misbrug af kortet. http://ekstrablad...268381.ece Taget fra Ekstra Bladet ![]() Hilsen Stampe |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 06/02-2007 10:49
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Stampe skrev: ATM er en af de store thailandske banker. ![]() ![]() |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 06/02-2007 13:42
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
det var jo vist Ekstra Bladet der skrev det ....Claus ![]()
|
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 06/02-2007 14:06
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
ATM er en af de store thailandske banker. Hold da helt ferie.......... Hahaha Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Nordstroem |
Lagt på d. 07/02-2007 06:51
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 80 |
Det er da klart at ATM er en af de store banker... Jeg ser da ATM skilte over alt, dog står der Kasikorn eller Bangkok Bank på nogle af dem... men det er nok reklame, hehe Nordstroem |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 07/02-2007 09:44
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
Jeg har også konto i ATM. Men bortset fra dén underholdende detalje, er der tale om en typisk hurtig historie, som fastslår kendsgerninger uden den store dokumentation. Det gøres ved bl. a. at bygge på læsernes fordomme. Det er hamrende nemt. "Alle ved, at asiaterne er eksperter i fremstilling af kopi-varer" - nå, ja. Det véd vi da, så nu véd vi også, at der kommer en historie om asiatiske svindlere. "Svindlen med kortene er desværre særdeles udbredt på den thailandske ferieø Phuket, hvor tusindvis af danskere holder vinterferie". "Særdeles udbredt" - hvor er dokumentationen? Historien handler om én sag med tre personer. Hvor mange kort, de er i besiddelse af, er for så vidt ligegyldigt. Hvor mange kort kan tre mand i én bande nå at bruge? Og så et typisk eksempel på, at historien bare er hugget fra en engelsksproget avis-hjemmeside - i dette tilfælde The Phuket Gazette: Detaljen om, at den ene blev anholdt på stranden i en sølvfarvet Honda. Den slags detaljer er uinteressante for danske avislæsere - men ryger automatisk med, når man bare hugger og oversætter direkte fra den lokale avis. Og så til noget af det virkelig lumre: "Politiet tror, de er medlemmer af en større bande svindlere, der opererer fra England, hvor også de mange blanke ATM-kort formentlig er fremstillet. Her er kortene fra turister og andre blevet kopieret, når kunderne benyttede dem i butikker eller ved andre former for service". Jamen, er hele svineriet foregået i England? Ekstra Bladet har da ellers netop fortalt os om disse forfærdelige, kopierende aisater på Phuket....? "Alle danskere, der har rejst i Østen og benyttet deres kort, ved alt om svindlen. De er ved hjemkomsten blevet kontaktet af deres bank, Eurocard eller andre kortselskaber med besked på, at deres pinkode er ændret. Også selv om der ikke direkte er konstateret misbrug af kortet". Sikke noget fordrukkent sludder. "Alle danskere, der har rejst i Østen" - nu er det ikke kun Karon, Phuket eller Thailand. Det er HELE ØSTEN - og den er dæleme stor. Og "Alle danskere" er dæleme mange. "Ved alt om svindlen" - sikke noget vås. Jeg vidste ikke noget om den, før jeg læste historien i The Phuket Gazette DEN 5. JANUAR. Altså præcis en måned og en dag tidligere, end Per Kanstrup og Ekstra Bladet bragte historien. Af en eller anden årsag stort set med samme ordlyd - naturligvis blot på engelsk. 5. januar var jeg i øvrigt netop kommet hjem fra "Østen" (Thailand) - og er ikke blevet kontaktet af mit kreditkortselskab om svindel, ændring af kode eller andet. Konklusion: En journalistisk portion makværk. En nem historie hevet op af skuffen en måned efter, at den foregik langt borte - den skulle faktisk bare hugges fra en hjemmeside og oversættes. Så har redaktionschefen fået noget i dag, og så er han tilfreds. Og læserne er også glade, for vi har endnu en gang fået cementeret, at asiater - og ikke mindst dem i Thailand - kopierer, svindler og bedrager. Nu var de ganske vist fra Sri Lanka, de var kun tre mand, og svindelen blev lavet i England. Men alligevel. Det var så Ekstra Bladet denne gang. Men det er ikke kun Ekstra Bladet, der praktiserer denne form for nyhedsformidling. Andre rædselseksempler kan leveres. Med venlig hilsen Bjarne Madsen Journalist, redaktionssekretær, redaktionschef, redaktør siden 1970 - medlem af Dansk Journalistforbund - og slet ikke stolt på fagets vegne. |
|
|
|
| Nordstroem |
Lagt på d. 07/02-2007 10:59
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 80 |
Jeg har godtnok ikke set den artikle i Phuket gazelle eller hvad den nu hed.. Men jeg kan nikke genkende til at mange artikler i Danke blade/Aviser er kopi vare (måske er DK og andre ved at lære at de slemme i østen? hehe) Og mange vigtige detailer er undladt.. det samme galt også da kuppet skete.. Jeg fik at vide over telefonen at der blæste kampvogne rundt i Bangkoks gade, og at der var militær overalt.. Landet var jo næsten i borgerkrig og nu var det ude med alle Dansker i Thailand (er fra huskerne så der kan forkomme fejl) selvom at det kun var få kampvogne... Der var også en journalist herude som telefonisk var i forbindelse med en dansk avis og hans reportage var også lige tilpasset så den passede ind i den danske morgen mad.. der var ingen ting om hvorfor kuppet skete osv... Der til så kom kommentaren fra Per Stig Møller "Det er jo banan repupliks agtigt" uden at have sat sig ind i sagen.. der var så vidt jeg ved ikke et enste ord og alle de mennesker som gave blomster og gaver til soldaterne få dage efter at de havde slået telt lejer ved regeringsbygningen.. Så ja, mange medier stjæler og dreje historier uden respekt for sandheden og nyheds delen. Undskyld jeg havde lidt galde jeg skulle af med ![]() Nordstroem |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 07/02-2007 11:55
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Hej Bjarne, At bekræfte folks fordomme sælger åbenbart. Undrer mig blot at de ikke også forsøger sig med en royal synsvinkel som medierne er meget begejstret for. "På Phuket som kronprins Frederik besøgte den og den dato, kreditkortsvindel blablabla" ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.