Se indlæg
 Udskriv debat
Teenage børn
Webmaster
Hejsa,

Jeg vil gerne prøve at tage et emne op som jeg har hørt en del til i den sidste tid. Jeg har ikke selv børn endnu, men jeg finder da alligevel de ting jeg hører fra adskellige kilder som ret så bekymrene og det er måske kun toppen af isbjerget som jeg hører om.

Emnet er thai teenage børn i dagens Danmark.
For at starte med nogle af de ting jeg har hørt indenfor den sidste månedstid.

- Tøser der stikker af hjemmefra i dagevis, i enkelte tilfælde endda længere end en uge ad gangen.
- Unger der stjæler store beløb fra forældrene.
- Narkomisbrug, hovedsagligt af Kokain og Amfetamin.
- Tilbud om "lommepenge" fra voksne mænd.
- Et begyndende had til Danmark og danskerne. Ingen omgang med unge af ren dansk herkomst, kun andre teenage af hel eller halv thai herkomst.
- At socialkontoret her i København simpelthen er begyndt at tvangsfjerne thai børn med hård hånd.

Jeg har sjovt nok ikke hørt om nogle teenager som har kastet sig ud i kortspil som man kender det fra en del af de voksne thaier i Danmark.

Som jeg hører det, så er problemet både med thai teenager som er født her i Danmark og dem som er kommet hertil som børn.

Om forældrerne, så har jeg meget svært ved at se hvad de gør galt hvis det er dem der er skyld i problemerne. I de fleste tilfælde som jeg kender til der har både moren og faren fast arbejde og giver sig samtidigt tid til ungerne. Jeg tvivler meget på at ungerne har lært at sniffe kokain og stjæle hjemmefra - de må have lært det andetsteds.

Jeg ved godt at der selvfølgelig også er en masse problemer med danske teenager, men jeg føler et eller andet sted at de problemer er af en anden og mere normal karakter end dem jeg hører om med thai teenager.

Om det så er et rent storbyfænomen her i København, eller om det også er sådan ude i provinsen - tja det ved jeg ikke.

Måske nok forkert at jeg tager problemet op, da jeg ikke selv har børn - men jeg håber at jeg hermed kan få hul på bylden for jeg ved at der er nogle forældre derude som sidder og river sig i håret af fortvivelse. Nu er bolden i hvert fald sparket op....
Redigeret af Webmaster d. 12/11-2006 15:11
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
roald
i sidste uge blev der afsagt dom i herning , hvor en 18 år thaimand havde smadret en flaske i hovedet på en dørmand på den lokale craisy daisy , han fik en fængselsdom og efterfølgende udvisning
jeg ved hans mor arbejdede på den lokale klinik , så han har jo nok ikke lige haft de bedste betingelser for en god opvækst ( jeg siger det ikke for at forsvare hans handlinger , selvfølgelig skal det ha en straf når det går ud over uskyldige )

prasat
jeg tror nu ikke vores "børn" er så meget anderledes end de "danske børn"

jeg har selv en teen datter på 14 og jo hun har været stukket af 1 gang i 3 dage og blevet smidt ud af 2 efterskoler pga. snifning af lightergas.

men der kommer i alle børneliv et oprør mod forældrene når de når teenage alderen, og grænserne har bare flyttet sig gevaldigt fra dengang hvor vi var i deres alder, når jeg ser min søsters børn som er rent danske ser jeg nøjagtigt den samme kamp for dem som jeg har haft med min.

det skal siges at min datter render rundt med danske veninder og så er der en del af de muslimske drenge imellem hankønsvæsnerne,

det er bare vigtigt at give sine børn megen opmærksomhed når de er værst, da dette nok er det der hjælper dem mest tale meget med dem uden at det hele bliver til skænderier, for det er nok det nemmeste i verden at komme op og skændes med en teen pige.

jeg føler selv jeg har fået min datter på rimelig ret køl ved at vi har haft nogle lange sludre om hvordan vores værdag skulle være så vi begge kunne holde det ud. lad for gud skyld være med at give dem forbud mod at være samme med dårlige venner. giv dem derimod lyst til at være sammen med jer, giver i en 14 årig stuearrest eller forbud løber hun helt sikkert hjemmefra. og det er ligegyldigt om hun er dansk eller thai

prasat

jesperfrb
Ja, det er en gammel tråd jeg tager op!!

men vores døve datter kommer hjem fra en institution for døve på mandag, og skal holde 3 ugers ferie her i Kbh, jeg frygter meget at det hele går op i fyre/veninder, og tror at hun kan gøre som det passer hende, komme hjem når hun vil osvShockShock

Og det er ikke fordi vi ikke har regler her hjemme, men hun er så impuls/behov styret at men simpelhen ikke kan forstå det, har dog fået adskellige forklaringer af både phsykologer og pædagoere, men det minsker ikke rigtig min bekymring!!

Hvad sker der feks på den Thai-klub på vesterbrogade, hvormange stoffer er i omløb der? Hun vil jo gerne mødes med andre Thaier, og dem lærer hun at kende gennem "arto"

Hvad ved vi om havd de unge går rundt og laver, hvor meget snavs er der blandt unge Thaier i Kbh? Så vidt jeg ved megetSadSad
Redigeret af jesperfrb d. 14/07-2007 01:55
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

ubon lynge
Jesper det er ikke let med de kære unge damer i den alder, vi kan nok ikke gøre så meget andet ind tage en snak med dem engang imellem, men om det hjælper 100% tror jeg ikke, de skal nok finde deres venner lige meget hvad vi voksen gør for at beskytte dem, jeg har selv 2 piger på 13 og 17 år og ved da de kommer meget på hjemmesiden "arto" Nu tror jeg også det er letter her over ved jer i københavn da der er flere muligheder og flere Thaier.
Men jeg håber da det vil kommer til at gå godt for jer Jesper.
PS. Tusin tak for vi måtte besøge jer, det var hyggeligt måske vi mødes igen til skovturen den 4-8. Vi regner da med vi tager turen over til øen den weekend, vi må jo gøre noget selv for at mødes med jer andre her på DTW, det er jo ikke let at komme i snak med de andre Jyder, jeg glæder mig da til den tur. Wink
Ubon.

Pibe

jesperfrb
Takker Lynge, og I er altid velkommen her.....

Den snak om pigerne må vi tage en dag, det jeg er bange for med vores datter, er at hun falder i dårligt selskab, og det er noget jeg tror hun har både let ved og tendens til. Så jeg er bange for at slippe hende løs i KBH, men hun er næsten18 år, så jeg kan jo ikke følge hende overalt, og det gider hun absolut heller ikke.

Men vi må jo se hvor galt det går i de næste 3 ugerSadSadSad

Og hvis der nogen herinde der hører/ser noget om vores datter, så meld tilbage til mig, pls!!!

Der er ikke så mange døve thaier i DK, så hun er til at kendeWinkWink

Webmaster
Faldt lige over en artikel på Politiken. Nu omhandler den kun teenage-piger, og ikke teenage-drenge som der jo også findes nogle af.

Men igen skrives der negativt om Arto, denne gang dog ikke om pædofile som husere på Arto. Måske på tide at forældre forbyder ungerne at benytte Arto ???????

Flere og flere unge piger får en dom for vold. Antallet af voldsdømte piger mellem 15 og 19 år er seksdoblet siden 1990 – fra 55 til 313 i 2005, viser tal fra Danmarks Statistik.

»Der er sket en voldsom stigning i antallet af voldelige piger. Det er helt vildt, men man kan så sige, vi ser ikke piger, der er tiltalt for brandstiftelse og mord og de her rigtigt vilde forbrydelser, det er stadig lidt på forsøgsbasis«, siger Peter Jørgensen, afdelingsleder på den sikrede ungdomsinstitution Stevnsfortet, hvor en del af de unge kriminelle piger er anbragt.

Læs den fulde artikel på Politiken
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
jpo
jeg giver presat ret, børnene skal kunne lide at være sammen med far og mor, men at give dem lov til at være sammen med dårligt selvskab,mener jeg ikke man skal, det er her de får dårlige vaner,
og er de under 18 år er det far og mor der bestemmer, sådanne var det da jeg boede hjemme, og det har jeg prøvet at give viderer til vores søn da han var hjemme, men lige let var det ikke,
eller va synes i.

http://www.nonsunghomestay.webs.com
Maltese Falcon
Ja, jeg burde nok bare holde mund, så jeg selv undgår problemer - men skriver det alligevel hvis det kan være til hjælp for andre her inde og jeres teen-børn.

Jeg kender mange unge thai'er(og asiater generelt) i københavn - var "stamkunde" i weekenderne da "barasia" på vesterbrogade havde åbent - har været stamkunde hos kim på holmbladsgade - nu jeg flyttet til jylland og har boet her i lidt over et år, sammen med min thai kæreste.

specielt barasia flød på et tidspunkt med narko... mest "coke" ala 1grm for 3-500kr

90% af de unge thai'r jeg har mødt(begge køn) opfører sig bedre end mange danskere, når de går i byen. Jeg kender både dem der tager/sælger stoffer, og dem der tager afstand fra det - men sådan er det oftest i det miljø - du lære en sød ung velopdragen fyr/pige at kende, han/hun får så gennem en anden ven som er lidt ufin i kanten, prøvet stoffer og i nogle tilfælde begynder han eller hun selv at sælge dem. jeg har set det mange gange - men langt de fleste som har gjort det var mellem 15-22 og de fleste stoppede igen rimeligt hurtigt pga press fra familie og gode venner.
I ungdoms miljøet(hos kim og til thai/asia fester), der sidder en lille gruppe på omkring 5-6 "hårde" drenge. Næsten alle thai'er der kommer i byen kender dem(og har ikke lyst til ballade med dem). de her få drenge, har en lille "mafia" kørende - i toppen sidder der nogle "voksne", i bunden helt unge drenge... de voksne kan sagtens være over 30... kender 1 på 27 eller 28, hans "lavere kontakt" er vel omkring 25? og han har så den her klike på 5-6 drenge der ser op til ham og beskytter ham og laver ballade hvis han ber dem om det - men bare fordi man kun seer de 5-6 drenge, og de 2 der styrre det, betyder det jo ikke pyramiden stopper der
men som sagt - de fleste unge thai'er jeg møder til festerne rundt omkring, de holder sig fra stoffer - og det er faktisk mest drenge der er i problemer med stoffer... pigerne kan sagtens sige fra - kender mange piger hvis kærester kom i nærheden af stofferne... det holdt ikke i længden og pigerne er smuttet uden problemer.

drikkevare til piger = mest smirnoff ice eller bakardi breezer
og til drengene = mest whisker og cola(helst en flaske der blir splejset til af flere drenge). kan godt løbe op i en del flasker på en aften...
pigerne drikker som regl med gratis eller smider også penge i kassen til en flaske.

nu jeg tænker over det, så er halvdelen af mine venner kun til thai koncerter eller thaifester - de gider ikke tage ud til kims klub, pga "den lille mafia" som tit laver ballade. så der er for det meste rimeligt "dødt" på den klub. sidst jeg var der, var der kun 1 eller 2 "repræsentanter" men de opførte sig meget pænt. søde drenge med forkerte venner.

håber ikke det her var for rodet - og håber ikke jeg får ballade med "vennerne" <.<

jesperfrb
Tak til Maltese falcon.
Der var nu ikke så meget nyt i dit indlæg, men rart at hører at den største del af de unge thaier opfører sig pænt. For det kan være nemt at få et andet indtryk, men som du siger er det bare en lille gruppe. Men de kan så jo gøre at den store gruppe får et dårligt rygteSad

Maltese Falcon
altså - min kæreste har været i københavn et par gange eller 3 - hun kan pege ud hvem der er "dårlige bekendte" på lang afstand uden at kende dem...
men jeg er selv begyndt at komme på thai corner - har en "p'sao" jeg besøger der, når jeg er i kbh - har altid haft det lidt "underligt" mht TC - men efter at have lært pigerne i baren at kende, så jeg faktisk ligeglad med danskerne der "misforstår" titlen "bar-pige" der... Smile

tilbage til topicSmile ja, det er en nem ting for en lille gruppe i en iforvejen etnisk minoritet, at give flertallet i samme "blanding" et dårligt rygte - min kæreste vil helst ikke ses på istedgade... <.< der er desværre for mange fordomme omkring thai piger...det er træls at høre "nå har du importeret din kæreste eller har du mødt hende her? på massage klinik?" ... og der er selvfølgelig en del af pigerne der arbejder der fordi det er "bekvemt" men det er da langt fra størstedelen.... jeg kender mange der arbejder med reelle jobs og tjener deres penge på anden måde end at ligge på ryggen - desværre så møder jeg mest folk der tænker "thai = til salg" <.< fordomme - hvor ville verden være dejlig hvis man kom af med dem Sad

men... et god ting kan være hvis du møder din datters thai venner/veninder - inviter dem hjem og se hvordan de er... Smile

Spring til debat: