Se indlæg
 Udskriv debat
Køb af land i Chayiapuhm
JNJ
Hej

Jeg vil lige høre om der er nogen der har føling med et bestemt område i Thailand vedrørende køb af land - jeg er naturligvis klar over at ikke 2 stykker land er ens og mange faktorer spiller ind.

Jeg er blevet tilbudt at købe et stykke land af min kærestes moster i landsbyen, Nong Bua Dang 50 kilometer nord for Chaiyapuhm i centrale Thailand. Jordstykket er ca en halv rai, 800 kvadratmeter. Ligger indenfor "bygrænsen" i 1. parket til asfalteret vej. Der ligger hus på grunden allerede som bliver flyttet ved salg. Grunden er "rejst" og der er vand/el. Min kærestes moster vil have 150.000 baht for jordstykket som jeg vil forære til min kæreste, uden at jeg ønsker nogen form for ejerskab eller rettigheder.
Jeg håber nogen på forummet har lidt føling med om prisen lyder fornuftig, mine sparsomme oplysninger i betragtning, ethvert råd er velkomment.

På forhånd tak.

JNJ

mugge
der lyder rimeligt næsten for billigt,chayiaphum er jo et stykke op i landet og derfor måske prisen. Vi købte jord i byen Khon San, som er ca 1 times kørsel fra Nong bua Dang ( samme provins ).
Vi gav noget mere, men grunden ligger også midt i byen, og lidt større.
Men gå blot i krig. Altid godt at eje, ikk!Wink

ben
hmmm.... Jeg kender ikke alverden til priserne der, og vil ikke vaere for meget af en kyniker meeeen... bemaerk at der er mange forskellige typer "skoeder" i Thailand - hvad er det for en slags ejerskab? Hvis familien allerede ejer det er det ogsaa lidt underligt at "saelge"(med mindre "rig" farang indblandet saefoeli Wink ) frem for bare at laane det ud.

Skal du med paa landkontoret og see skoede/navn skifte Etc.?

Eller KUNNE det jo vaere at du blot giver 150k til familien og det var saa det.

Men jeg kan se paa maaden at du har skrevet det at du er ok med ikke at se de penge igen - og til den pris er det jo ikke det store tab.

Skaal!

Davser JNJ
Min kone kommer fra chaiyaphum eller 12 km udenfor
Og som du siger det,så er prisen ok
Du skal bare være sikker på at din kone nu også får lavet handelen og får papiret på det,
Vi gav selv 250.000 baht for vores men det var med hus på som blev
bamsen

JNJ
Tak for svarene, mosteren har gæld og ønsker at realisere pengene og flytte huset til en anden grund i byen. Min kærestes interesse ligger i at hun en dag arver nabogrunden (som ikke har direkte adgang til asfaltvej) samt at familien helst ikke ser omtalte moster sælge til 3. part. Korrekt at jeg ikke vil have penge/andel da jeg vil forære min kæreste grunden, men som den prisbevidste forbruger jeg er, vil jeg naturligvis ikke betale mere end hvad rimeligt er.Wink

Hilsen
JNJ

Vagn B
Du bør være opmærksom på, at du som ikke-thailandsk statsborger ikke må eje jord, kun et hus der står på grunden,

I lighed med store handler i Danmark, bør du kontakte hjælp af advokat. Du kan måske få anvist nogle navne og telefonnumre på den danske ambassade.

Det bliver dyrere, men pengene kan være givet godt ud.

Vagn
Jamen han vil jo forærer hende jorden,
så det er ikke noget problem idet
Så derfor ville de være spild af penge,
at få en advokat til at se på det

bamsen

xxxx
hejsa
Ja umiddelbart er det nok nemmere bare at give hende de penge..
Men hvis du vil sikre dig hun virkelig får jorden for pengene, så skal du først have fundet ud af hvilke papirer der er på jorden..
Det er ikke tilladt at handle jord som ingen papirer har og hvis der er Ekasansit, skal afgiften være betalt, ellers kan der ligge en grim lille regning og vente. Jorden er små penge, hus, koster 75 thb kvrm pr. år
Men hvis ellers jorden har en adresse, så burde der være mindst Ekasansit..
Hvis det er jord med Thanod ( Ejerbrev / skøde ) og ud til vej med både el/vand, ja så lyder det snarere billigt end dyrt.
Så som Bamse skrev den eneste grund til at hyre en Advokat, må være at sikre dig at pengene ikke bare skifter ejer uden at der reelt kommer noget den anden vej.

Le-si

Spring til debat: