Se indlæg|
det at åbne et madsted
|
|
|
Lagt på d. 23/09-2006 11:33
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Davser Med Jer Jeg har snakket med en thaipige, og vi kom til at snakke om det at åbne en takeaway eller restaurant Hun fortalte mig at hun ikke kunne åbne det fordi, hun ikke er uddannet kok, ellers må man ikke lave mad i danmark så hun var nødt til at hente en uddannet kok fra thailand OG punkt 2 så sagde hun det kunne være svært når sundhedsmyndihederne kom på besøg og stiller mange spørgsmål om alt muligt, som man skal kunne svare på, ellers må man ikke ha en take away eller restaurant Ja for mig lyder det som om det som om der er en som har bildt hende en historie på ærmet,man skal dælme høre meget. Måske det her burde ligge under sjove ting ?? bamsen |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 23/09-2006 12:02
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Hejsa Bamse, Jeg tror regler idag er sådan skruet sammen at dem der arbejder der skal have et kursus i fødevarehygiejne. Læs nærmere her: http://www.foedev...orside.htm Desuden så er der nogle krav til Egenkontrol. De er dog ikke så slemme, da man selv må udarbejde de egenkontrolsskemaer. Læs nærmere her: http://www.foedev...A3AE8.htm? Generalt kan du finde mange svar på Fødevarestyelsen's hjemmeside og ved at snakke med dem. De har dog en del små konger ansat. - [url]www.foedevarestyrelsen.dk[/url] Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| jens |
Lagt på d. 23/09-2006 12:08
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 810 |
Der er da et gran af sandhed i det hun har hørt, men man behøver ikke at have nogen særlig uddannelse for at åbne et madsted. Det der kræves er at man har et hygiejnekursus ellers må man ikke tilberede mad, selv dem der varmer pølser på en tankstation skal have det. Og med hensyn til sundhedsmyndighederne, så får man jo en smiley der afspejler hvor maget styr man har på tingene. At man så godt kan få en sur smiley for alt mulig andet end hygiejnen som f.eks. at kontrolrapporten ikke lige hænger det rigtige sted er en anden sag. Men ja der er nok en der har frygtet konkurrence der har bildt hende det på ærmet, men generelt synes jeg det er svært at forklare thaierne at det altså ikke er lige så nemt at være selvstændig her i DK som i TH. Her tænker jeg på at de jo skal lave regnskaber og alt mulig andet til myndighederne, f.eks. egenkontrol ifbm madlavning. Men mon ikke de fleste af os kender adskillige thaier der er startet som selvstændige og er lukket igen pga ovenstående årsager. Jens |
|
|
|
| h |
Lagt på d. 23/09-2006 15:14
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 368 |
Hej Bamse der er ikke så svært, hun tager et hygiegnekursus det tager tre dage og så er det bare at betale for et næringsbrev og hente et momsnummer. fødevaren er ikke så slem de er faktisk mere overbærende og mere hjælpsomme over for ikke danske end danske. men selvfølgelig kræver det at manden gider hjælpe med papirarbejdet osv. min kone åbnede sin egen is/grill bar her i foråret og det er gået fint faktisk tjener hun mere end mig nu ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.