Se indlæg| Hvad koster det dig pr. måned at leve i Thailand | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kan man leve for en folkepension i Thailand
|
|
| John |
Lagt på d. 27/05-2015 20:01
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Har fået spørgsmålet ”kan man leve for en folkepension i Thailand” ikke som turist men som fastboende. Nu er der stor forskel på hvordan mennesker ønsker at leve. Men her tænkes på: Phuket, Koh Samui, Hua Hin (ikke Pattya) altså en kystby med turister, men gerne lidt udenfor byen. Leje bolig med 1-2 soveværelser El/ vand (air con om natten i den varme periode) Internet/ telefon Mad ca. 50% hjemme/ude Knallert/ brændstof Sygeforsikring/visa Evt. andet som jeg har glemt. Et ganske almindeligt pensionist liv, ikke udsvævende men stille og roligt. Ved godt man ikke kan svare på hvad det koster, men nogle tal fra fastboende folkepensionister vil i det mindste kunne give et hint. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| Nero |
Lagt på d. 27/05-2015 21:59
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 354 |
John skrev: Har fået spørgsmålet ”kan man leve for en folkepension i Thailand” ikke som turist men som fastboende. Nu er der stor forskel på hvordan mennesker ønsker at leve. Men her tænkes på: Phuket, Koh Samui, Hua Hin (ikke Pattya) altså en kystby med turister, men gerne lidt udenfor byen. Leje bolig med 1-2 soveværelser El/ vand (air con om natten i den varme periode) Internet/ telefon Mad ca. 50% hjemme/ude Knallert/ brændstof Sygeforsikring/visa Evt. andet som jeg har glemt. Et ganske almindeligt pensionist liv, ikke udsvævende men stille og roligt. Ved godt man ikke kan svare på hvad det koster, men nogle tal fra fastboende folkepensionister vil i det mindste kunne give et hint. Som fastboende folkepensionist, får man kun udbetalt grundpension. Og den skal der betales skat af i Dk. Hvem kan leve af det beløb, som udlænding i Thailand? Jeg kan ikke. |
|
|
|
| bjarne hh |
Lagt på d. 28/05-2015 04:56
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 34 |
Hej john Du har glemt en vigtig ting Skolepenge hvis man har boern Husforsikring Bilforsikring+ skat Faellesomkostninger Jeg har skrevet til Udbetaling danmark og de er ligeglade med skolen, samt sygeforsikringer,. Har soegt dem om medicin tilskud, bruger 3,400.00 om mdr paa det (blodprop for 11 mdr siden) men de kender kun en ting nej nej genoptraener stadigvaek og Bupa betaler kun i 3 mdr. Det sidste jeg har gjordt er at skrive til Helle Thorning, ca 1 uge siden saa der er ikke noget svar endnu hvis det overhovedet kommer. |
|
|
|
| 1viggovax |
Lagt på d. 28/05-2015 05:03
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 376 |
jeg regner med faste udgifter, altså husleje el vand evt forsikringer, og 1000b om dagen og det passer sgu meget godt i løbet af et år. der er jo nogle engangudgifter. at starte med. her i sattahip kan du ikke leje noget med invetar. så man må investere i møbler,tv. køleskabe ovs. hygge viggovax sattahip ![]() |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 28/05-2015 05:10
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
Vel der er nogle ting man skal havde med (måske) når man ser på hvad en Folkepensionist faktiske har pr måned. De fleste få en form for ATP pr måned. En del har en eller flere af disse: Arbejdespension. Privat pension opsparing (er) Arbejdes forsikring. Privat forsikring (er) Der er sikker andre ting også. Ved godt andre har fået dem udbetalt, og derved ikke har dem, Men det har de nu engang selv valgt at gøre. Har folkepensionisten købt hus i Thailand, og derved ingen husleje pr måned ? Bo folkepensionisten alene eller samme med en ? Hvis samboende, Arbejder den anden person og hjælpe med de fælles udgifter. Husleje svinger jo meget, Men vil sige ca 5.000 baht og op. For os omkring EL over et år ca 2.000 baht pr måned pga vi lave en del mad selv på EL. Vi betale ikke for vand her. Men vand var knap 200 baht pr måned den gang jeg betalte det. Mobil 200-300 baht pr person pr måned. Internet og TV pakke 1283 baht pr måned. Fast telefon for sikkerhed skyld 110 baht pr måned plus forbrug. (vi bruger vores mobiler til at ringe fra) Har ikke Visa da jeg er fastboende her nede. Men er på Married-Extension som koster 1.900 baht pr år. Man skal måske huske på at har man planer omkring at bruge Retirement-Extension at hvis man ikke kan opfylde de 65.000 baht pr måned i indkomst, at man skal havde nogle penge i banken for at nå samlet over års beløbet på de 800.000 baht. Mad er utroliget billige her nede, Hvis man kan spise den lokal mad. Gade køkkener ca 100 baht for 2 personer. Food center ca 120-150 baht for 2 personer. |
|
|
|
| 1viggovax |
Lagt på d. 28/05-2015 07:31
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 376 |
der er mange folkepensionister der får ældrechek en gang om året, det er en god slat.og atp er også en hjælp. men sygeforsikring er dyrt |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 28/05-2015 07:58
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
1viggovax skrev: der er mange folkepensionister der får ældrechek en gang om året, det er en god slat.og atp er også en hjælp. men sygeforsikring er dyrt Kan man få ældrecheck hvis man har bopæl i Thailand???? |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 28/05-2015 11:50
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 4361 |
Nej "Du kan have ret til ældrechecken (den supplerende pensionsydelse), hvis du er folkepensionist og bor i et EU/EØS-land eller Schweiz." https://www.borge...dtage.aspx |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 28/05-2015 12:34
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Kan man leve for en folkepension i Thailand. Koldt og kynisk saa er svaret NEJ. Man kan ikke engang faa en visa forlaengelse baseret paa marriage som kraever en indtaegt paa THB 400,000 p,a, Folkepensionens grundbeloeb omregnet til kurs 5 giver saadan ca. THB 360,000 og skatten tager THB 60,000 og saa er der THB 300,000.- tilbage eller THB 25,000.- per maaned, men det kan man ikke bruge til noget hvis man ikke kan opholde sig i landet. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 28/05-2015 13:04
|
|
Enig, men der er vel mange der hutler sig igennem på den hyre, mon ikke? Jeg ville ikke vove det, alt for risikabelt hvis man bliver syg. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 28/05-2015 13:30
|
JohnBKK skrev: Enig, men der er vel mange der hutler sig igennem på den hyre, mon ikke? Jeg ville ikke vove det, alt for risikabelt hvis man bliver syg. JohnBKKdu kan ikke engang faa lov til at opholde dig i landet, saa enkelt er det. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 28/05-2015 13:34
|
|
Jo, hvis man har penge i banken kombineret med pensionen, som Bade-Dyret skrev længere oppe.. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 28/05-2015 13:42
|
JohnBKK skrev: Jo, hvis man har penge i banken kombineret med pensionen, som Bade-Dyret skrev længere oppe.. Nu taenkte jeg mere paa det der var tilbage. Penge i banken 800,000 eller en kombination af indtaegt paa min 65,000 pm. Marriage er der ikke nogen kombination, det er enten eller. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 28/05-2015 14:02
|
|
Overskriften lyder "Kan man leve for en folkepension i TH"? Hvor? Her: Phuket, Koh Samui, Hua Hin. Min mening? Det bliver svært, men ikke umuligt. Men man er nødt til at "go native" - dvs. leve som en Thai, det er helt nødvendigt. Lejlighed ell. hus til 2-3000 THB, købe ind på marked og lave mad hjemme, spare på EL/AirCon, købe brugt motosai, ingen forsikring, sats på at det lokale thai hospital hjælper dig ved en emergency, hold dig fra bargirls, drik med måde, gå på tilbudsjagt i forretninger, kort sagt - lev med omtanke og fornuft så lader det sig gøre. Ville jeg gøre det når og hvis det bliver aktuelt? Aldrig i livet! |
|
|
|
| jh |
Lagt på d. 28/05-2015 16:23
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 700 |
Hvis ikke man kan leve af en pension i Thailand tja så mener jeg man har et stort problem hvis man skal overleve i Danmark på en Pension,ved godt dr er lidt varmehjælp,boligsikring mm i Danmark men hvis man ikke har noget privat pension ja så mener jeg sku man ikke leve I Danmark. Dette er mit synspunkt på det men der er også 15 år til jeg må gå på pension. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 28/05-2015 19:54
|
|
Ja, en folkepension vil jeg nærmest kalde fattighjælp, men det er vilkårene for mange der ikke har haft en fed arbejdsmarkedspension eller tjent kassen til at spare op selv. |
|
|
|
| Nahm |
Lagt på d. 28/05-2015 20:29
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 513 |
Som fastboende folkepensionist, får man kun udbetalt grundpension Hvor lidt er dette beløb så idag ? @ jh Hvis ikke man kan leve af en pension i Thailand tja så mener jeg man har et stort problem hvis man skal overleve i Danmark på en Pension,ved godt dr er lidt varmehjælp,boligsikring mm i Danmark men hvis man ikke har noget privat pension ja så mener jeg sku man ikke leve I Danmark. Dette er mit synspunkt på det men der er også 15 år til jeg må gå på pension. Tror godt du kan glemme alt om at kunne gå på pention når du beregner det som 15 år fra nu, alderen vl blive sat op gradvist fremover, selv regner jeg aldrig med at få pention...især fordi jeg har egne pentionsopsparinger osv,,,og det bliver jeg nok straffet for! svaret til den tid vil klart være : Jamen du har jo selv penge- så er du da naturligvis IKKE berettiget til pention
Mvh,
Nahm |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 28/05-2015 20:51
|
|
Grundbeløbet er kr. 5.997,- pr. md. Satser i 2015: http://www.aeldre...-2015.aspx |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 29/05-2015 04:43
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
Grundbeløbet alene, Nej det ville ikke være nok for os. MEN grundbeløbet + ATP + Arbejdespension som de fleste jo nok har idag, er mere end nok for os. Der ud over har jeg lidt mere. Folkepensionen har jo ikke være ment som noget man skulle kunne leve for alene. Jeg og også mine forældre har da fået at vide at vi altid kun skulle regne med Folkepension som en "bonus" til at forsøde livet, Og derfor sørger for at få sparet op i forsikring, pensioner med mere til når vi blev "gammel". Detter har både vores arbejdepladsser, fagforbund, Samt vores Bank(er) altid lagt vægt på at forklare os. Går ud fra, At dette er det samme budskab andre har fået. Så har man selv valgt at lade være med dette, ikke gøre dette, Ja så bære man vel selv lidt af skylde for at stå som folkepensionist og "mangle" lidt ?? Og har man valgt at fået sine pensioner, forsikring, opsparing udbetalt før tid, Er det vel også naturlige at der senere i livet som folkepensionist "mangle" lidt. Der skulle jo gerne kunne betale sig at havde sparet op til den dag, ikke ?? |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 29/05-2015 05:44
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
Det er jo et svimlende beløb .. måske skulle man flytte tilbage til Danmark indtil man har optjent retten til fuld folkepension? Eller kan man vente og vende tilbage som flygtning, og dermed fuld pension? One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.