Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Time to redefine Thainess
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 16/05-2015 17:10
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 4361 |
Glimrende kronik i Bangkok Post idag om "Thainess". "Thais by nature are “85 percenters”. If it’s 85% complete it’s as good as done. We are not willing to put in the extra elbow grease to achieve perfection. To us, it’s just not worth the hassle. Evidence for this is rife. Look at our BTS and MRT public transport system. Both are unconnected. Your BTS ticket can’t be used on the MRT. If you want to connect with the MRT you have to queue and buy a token. And why doesn’t the BTS have a machine that accepts bank notes and spits out change like in other countries?" http://bangkokpos...ry-success |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 16/05-2015 17:23
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Jeg forstår hans pointe, men overdriver han ikke lidt fx her: Check out the taxi queue at Don Mueang airport. It’s a national embarrassment. Sometimes hundreds of tourists are stuck for hours waiting to get a ride. Jeg har selv tænkt over problemstillingen flere gange, hvorfor gør thaierne kun alting halvt...fx. deres måde at drive business på...restauranter, forretninger osv..alting uden at gøre sig umage el. lægge bare lidt sjæl og krafter i......det er ikke tid el. hænder de mangler..,,hvad er det så? er det dovenskab, ligegyldighed el. mangel på ressourcer? viden? uddannelse? nå, men det vigtigste er vel at landet udvikler sig, jeg er bare konstant i tvivl om hvorvidt den udvikling går fremad el. tilbage...til det bedre el. til det værre.... |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 16/05-2015 17:41
|
|
Det er klimaet, alt, alt for varmt, man gider da ikke knokle løs som os, eller gøre sig umage! Man kan plukke mad lige fra træer og buske, dyrke en stump jord, bygge et skur af blik og træ man finder, eller i gamle dage af bambus- / bananblade. Man fryser ikke, behøver ikke tænke på varme og ild til overlevelse, derfor ser man også hvert år det samme skuespil oppe nordpå hvor folk hundefryser nogle uger, ja tit dør de ofte, og der deles tæpper og nødhjælp ud fordi temp. falder nogle grader. Thai er "saduak sabai" - vælger altid den nemme vej, hvorfor alt besværet? Men det gør dem så også ret uforudsigelige, især i trafikken.. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 16/05-2015 18:30
|
tja, det er vel en del af den Sydøstasiatiske charme ved Thailand....i stor kontrast til de kedelige, sterile og elitære steder som Sydkorea, Japan, Kina, Taiwan, Hong Kong. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 16/05-2015 18:45
|
|
Ja, jeg er enig, charmen forsvinder vel bare hvis der kommer for meget "farang effektivitet" og orden i butikken. Husk nu hvad vi faldt for i tidernes morgen, ikke? Har aldrig været de andre steder du omtaler, men Sydkorea skulle vidst være ret uudholdeligt, bortset fra Nord selvfølgelig.. |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 16/05-2015 20:36
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
JohnBKK skrev: Ja, jeg er enig, charmen forsvinder vel bare hvis der kommer for meget "farang effektivitet" og orden i butikken. Husk nu hvad vi faldt for i tidernes morgen, ikke? Har aldrig været de andre steder du omtaler, men Sydkorea skulle vidst være ret uudholdeligt, bortset fra Nord selvfølgelig.. Sydkorea er et godt sted at arbejde fordi alting er så gennemorganiseret, men derudover er der sgu ikke meget sjov ved det ![]() Der er kommet billetautomater som tager sedler på ihvert de fleste BTS stationer så der sker fremskridt selv i Thailand. One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 17/05-2015 07:41
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Singapore blev ikke naevnt, saa det naevner jeg nu. "Landsbyen" eller moo baan hvor jeg bor har en singaporeansk bygherre, hvilket selvfoelgelig skulle medfoere en utrolig hoej kvalitet eller hvad man nu kan forvente naar selskabet har en singaporeansk ledelse. Det der mangler i det her tilfaelde er supervision som er meget overfladisk og desvaerre lader det til at Thai staben har trukket den singaporeanske ledelse ned paa et lavere niveau. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 17/05-2015 16:20
|
|
Hvordan vurderes så en Expat, der har arbejdet mange år i Thailand, som jobkandidat hvis han vil videre til nogle af de ovennævnte mere effektive lande? Er han blevet smittet med "thaisygen" - og dermed ikke på niveau længere? |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 17/05-2015 16:33
|
det pynter nok ikke på et cv.... |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 18/05-2015 09:04
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
JohnBKK skrev: Ja, jeg er enig, charmen forsvinder vel bare hvis der kommer for meget "farang effektivitet" og orden i butikken. Husk nu hvad vi faldt for i tidernes morgen, ikke? Sande ord, Johnbkk. Også min oplevelse. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 18/05-2015 09:20
|
rinpoche skrev: JohnBKK skrev: Ja, jeg er enig, charmen forsvinder vel bare hvis der kommer for meget "farang effektivitet" og orden i butikken. Husk nu hvad vi faldt for i tidernes morgen, ikke? Sande ord, Johnbkk. Også min oplevelse. Oestens charme er nok forsvundet for lang tid siden, ikke paa grund af "farang effektivitet" men snarere pga den udvikling der har fundet sted. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 18/05-2015 10:28
|
|
"Østens charme" findes nok bedst i gamle film og litteratur, det jeg faldt for var kvindernes charme og asiatiske ynde. Den ER der endnu, men selvfølgelig ikke på samme måde da jeg var i TH første gang. |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 18/05-2015 11:06
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
JohnBKK skrev: "Østens charme" findes nok bedst i gamle film og litteratur, det jeg faldt for var kvindernes charme og asiatiske ynde. Den ER der endnu, men selvfølgelig ikke på samme måde da jeg var i TH første gang. Jeg gruer mig kun til den dag de yndefulde kvinder stopper med at hælde øl i glasset. Det skal nok komme... Det er ikke mange lande de gør det i. |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 18/05-2015 11:06
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 299 |
Det er så nem at sidde og være klog når man har 30 år på bagen. Men alligevel i dag er der ufattelig mange info på nettet man kan gøre brug af. det havde vi ikke dengang. Selvfølgelig er der gode sider ved Thailand. ellers var vi her jo ikke. Men der er huleme også meget man gerne ville være foruden. Og som Rinpoche skriver, den udvikling der har fundet sted... Farang er = penge.. Det kan nogen gange være svært at forholde sig til... Men sådan er det, de vil først have os, den dag de har brugt deres chancer. ja ja skriv det så bare, der er måske 0.1 % der er anderledes. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/05-2015 12:52
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 641 |
lek skrev: Og som Rinpoche skriver, den udvikling der har fundet sted... Farang er = penge.. Det kan nogen gange være svært at forholde sig til... Men sådan er det, de vil først have os, den dag de har brugt deres chancer. ja ja skriv det så bare, der er måske 0.1 % der er anderledes. Du skal da ikke bilde mig ind at det forholdt sig anderledes for 30 år siden hvad det angår. |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 18/05-2015 13:08
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 299 |
TomDK skrev: lek skrev: Og som Rinpoche skriver, den udvikling der har fundet sted... Farang er = penge.. Det kan nogen gange være svært at forholde sig til... Men sådan er det, de vil først have os, den dag de har brugt deres chancer. ja ja skriv det så bare, der er måske 0.1 % der er anderledes. Du skal da ikke bilde mig ind at det forholdt sig anderledes for 30 år siden hvad det angår. Nej men det er blevet meget værre. de forventer mange flere penge i dag. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 18/05-2015 13:16
|
http://www.thaivi...paign=news Her er lidt mere Thainess - hoerer nok mere under scams, snyd og bedrag. |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 18/05-2015 14:09
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
hugoboerge skrev: http://www.thaivi...paign=news Her er lidt mere Thainess - hoerer nok mere under scams, snyd og bedrag. Det er jo som at gå på Karaoke bar i 10 minutter, dog uden en mættende fornemmelse ![]() |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 18/05-2015 17:05
|
|
hugoboerge, jeg tror da ikke det er et scam. Seafood er dyrt i Bangkok, sælges pr. kilo, og de kunne vel tjekke priserne inden festen gik igang? 800 THB i tip, det er 10% - ser da helt normalt ud.. |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 19/05-2015 02:25
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
Prøv at se her: http://www.tripad...ngkok.html Fortæller lidt om nævnte 'spise-sted'. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.