Se indlæg
 Udskriv debat
Hus forsikring ??
Bade-Dyr
Hej der ude.

Til jer der er bosat i Thailand og bo i hus.
Hvilken slags hus forsikring har i, og evt os hvilken selskab. Ca pris pr år.

Dækker Thailandske hus forsikring i tilfælde af oversvømmelse, andre natur katastrofer med mere ?

Er der noget jeg skal være "vaks" overfor ?

Jeg skal nemlig snart til at se på det, og vil da lige høre om der er nogle der har gode råd.

Takker på forhånd.

hugoboerge
Bade-Dyr skrev:

Hej der ude.

Til jer der er bosat i Thailand og bo i hus.
Hvilken slags hus forsikring har i, og evt os hvilken selskab. Ca pris pr år.

Dækker Thailandske hus forsikring i tilfælde af oversvømmelse, andre natur katastrofer med mere ?

Er der noget jeg skal være "vaks" overfor ?

Jeg skal nemlig snart til at se på det, og vil da lige høre om der er nogle der har gode råd.

Takker på forhånd.

Desvaerre har jeg ikke papirerne lige ved haanden. Jeg vil grave dem frem og evt sende en PB. Vi fik laan hos SCB eller Siam Commercial Bank og banken kraever derfor at man udtager en brandforsikring, hvilket vi gjorde gennem SCB's eget forsikringsselskab. Herudover lavede vi en top-up saa forsikringen ogsaa daekker personlige effekter.

Praemien per aar afhaenger af husets vaerdi. Jeg finder ud af % satsen.

Forsikringspraemierne er gaaet gevaldigt op efter oversvoemmelserne i 2011/2012. Saa udover at praemierne er gaaet op, saa daekker man nu ikke oversvoemmelser !!

Min hustru har et raekkehus i Lumlukka (Pathumtani provinsen) omraadet som var haardt ramt af oversvoemmelserne (vandstand inde i huset 1.80 m). Da vi flyttede ind i vores hus her i Samutprakan tegnede jeg en brandforsikring for min hustrus raekkehus med en forsikringssum paa THB 1m og praemien var THB 6,700.- for 5 aar (ja FEM aar). Forsikringen daekkede ogsaa oversvoemmelser saa efter nogle forhandlinger fik hun THB 55,000.- ud af forsikringsselskabet.

Da vi fornyede forsikringen blev praemien ca. THB 2,500.- p.a. og daekker nu ikke oversvoemmelser.

Hvad raadgivning angaar. Jeg tror alle banker saelger husforsikringer men hvor meget ved den lille soede Thai dame som vil saelge dig forsikring overhovedet omkring forsikring ? Et godt raad vil derfor vaere at faa fat i en insurance broker som kan give gode raad og sammenligne mellem de forskellige selskaber. Det er gratis raadgivning.

Bade-Dyr
Tak for info Huggo.

De forsikring konen finde på nettet, står der de dække ved oversvømmelse med mere, Men har jo lært at et er hvad der står på nettet, noget andet er hvad der står i selve papir man underskriver.
Så vi kontakte nok nogle, og bede om at se det på papir.
Samt kontakte vores Banke (SCB og Kasikorn Bank)

Skal lige havde spurgt ind til dækning ved brand, El skader, Samt indbo.
Eller om der skal tegne indbo forsikring ved siden af.

Du må gerne sende en PB hvis det er.

Skal havde fundet ud af det i den nære fremtid.

Tak igen.

hugoboerge
Bade-Dyr skrev:

Tak for info Huggo.

De forsikring konen finde på nettet, står der de dække ved oversvømmelse med mere, Men har jo lært at et er hvad der står på nettet, noget andet er hvad der står i selve papir man underskriver.
Så vi kontakte nok nogle, og bede om at se det på papir.
Samt kontakte vores Banke (SCB og Kasikorn Bank)

Skal lige havde spurgt ind til dækning ved brand, El skader, Samt indbo.
Eller om der skal tegne indbo forsikring ved siden af.

Du må gerne sende en PB hvis det er.

Skal havde fundet ud af det i den nære fremtid.

Tak igen.

Tit og ofte finder der ikke opdateringer sted saa derfor staar der at man daekker for oversvoemmelser, men det er bare loegn.

hugoboerge
Jeg lorvede at vende tilbage mht forsikringspraemier:

Vi har forsikring hos SCB og deres datterselskab hedder Samaggi Insurance PCL.

For konens raekkehus i Lumlukka, Pathumthani provinsen. Forsikringssum = THB 1m samt 2 andre forsikringssummer paa THB 50,000 og THB 100,000 (katastrofedaekning) og her er praemien paa THB 2,697.- p.a. svarende til 0.27% inkl. stempel afgift og VAT.

Daekker desvaerre ikke oversvoemmelser mere. Utrolig kraftig praemiestigning sammenlignet med dengang forsikringen blev tegnet i sin tid (2008). Forsikringspraemien var paa THB 6,935.- og daekkede for 5 aar (ja FEM aar) inklusive oversvoemmelse. Hertil kommer at der var udvidet daekning som nu er pillet ud.

For vores eget hus her i Samutprakan er den aarlige praemie 0.225%.

Oversvoemmelserne har haft en gevaldig negativ effekt indenfor forsikringsbranchen og naar jeg sammenligner med hvad vi betalte foer med 5 aars daekning er den aarlige praemie steget med 188%, lad os bare sige 200%.

I forbindelse med laantagning kraever banken det man kalder for en "compulsory" husforsikring. Forsikringssummen fastsaettes af banken og policen loeber for 3 aar ad gangen. Den aarlige praemie er i det her tilfaelde 0.16% p.a. eller 0.5% over den 3 aarige periode.

Hvordan banken fastsaetter forsikringssummen vides ikke, men jeg forventer at det de goer er at de tager laanebeloebet og trekker grundvaerdien fra. Med andre ord man er selv noedt til at tegne yderligere husforsikring.

Til sidst er der saa "Householder Insurance" eller Indboforsikring. Her er det individuelt hvor meget eller hvor lidt man oensker daekket. Jeg tegnede en "top-up" forsikring her til en praemie af THB 5,950.- som gaelder i 5 aar.

Naar jeg skriver "top-up" er det fordi jeg havde en familieforsikring fra DK som daekker i udlandet. Forsikringsselskabet opsagde forsikringen fra og med denne maaned. Aarsagen til det er EU-REGLER.

Jeg haaber jeg har daekket emnet godt nok, hvis ikke saa bare sig til. Mvh.

Bade-Dyr
@Hugoboerge

Tak skal du havde.

Jeg er ude i god tid, Kommer der mere, spørge jeg bare igen, Men tro jeg har sådan styr på det.

Endnu engang 1000 tak.

Spring til debat: