Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad må vi indføre til Danmark?
lincoln1242
Næste gang vi besøger Thailand, så forestiller jeg mig at fruen gerne vil hjembringe diverse fødevarer, krydderier osv. til køkkenet i Danmark. Men hvad må man egentlig have med? Måske er opdagelsesrisikoen ikke stor – men jeg vil bare ikke risikere en kodyl bøde for at have indført to poser tørret chili.

Som jeg har læst mig til på fødevarestyrelsens hjemmeside, så er kød og mælkeprodukter no go, mens f.eks. fiskeprodukter er tilladt i anseelige mængder. Men det er heller ikke dér, jeg ser problemet.

Jeg tænker mere på diverse krydderier og grøntsager (f.eks. tørrede og friske chilier, citrongræs og den slags). Hvis man læser på naturerhverv.dk omkring indførsel af planter mv., så ser det umiddelbart ud til at nærmest ALT er forbudt at indføre. Alligevel har de en ’håndbagage-regel’ for rejsende, som fastslår at man gerne må medbringe frø i små mængder og op til 3 kg frugt/grøntsager (dog ikke kartofler!).

Samtidig ved jeg at min bedre halvdel gerne køber sig (eller mig!) fattig i ”Collagen coffee”; såkaldt slanke-kaffe. Jeg lader hende blive i troen, men er der nogen begrænsninger på indførsel af dette? Det købes i æsker med doseringer i breve, ligesom Nescafé.

Jeg ser ingen problemer i relation til værdien; vi kommer næppe til at medbringe for 2 x 3.250 kr.

Jeg hører gerne om jeres viden og erfaringer, gode og dårlige, om dette!

jens
Det er alm kendt at tolderne er på plads når thai lander i Cph og de er flittige til at kontrollere thaierne for fødevarer.
Men det jeg hører de beslaglægger er netop kødprodukter, mens næsten alle grøntsager der kan man slæbe alt det med bagagevægten tillader.
Der er dog nogle særlige EU regler mht div citrusfrugter, herunder kaffirlimeblade der ikke må indføres ferske de skal være tørrede eller frosne.
Det har noget med skadedyr at gøre pga nogle sydeuropæiske appelsindyrkere, vi har nu slæbt masser af det hjem og er aldrig blevet taget.
Og skulle man blive taget tror jeg nu bare de beslaglægger bladene og så sker der nok ikke mere.
Vi har i øvrigt vores egen kaffirlime plante og den kan stort set holde os selvforsynende.
Det er en konen selv har sået for mange år siden, men de kan også købes her i dk.
Der er dog udsolgt pt, den hedder citrus hystrix

Druwor
Prøv at ringe til tolden i Kastrup 72 22 18 18, sikker på at de kan hjælpe dig.
Jo mere man ved,..
Jo mere ved man man ikke ved...

lincoln1242
Mange tak for svar! Smile

GAMBIT
Vi må helst ikke indføre Thai kvinder Hehe-guy

vandango
Jeg havde en kæmpepose natur urter med til Danmark. Urterne skulle støtte brystmælk og bækken og skød.
Troede at jeg skulle have tabletter eller tonicum med, men jeg blev klogere.
Min nabo som er thai har lige født, og min hustru og hende har talt sammen.
Min hustru har så shoppet naturmedicin ind til hende, som skal indtages som the.
Var jo ikke glad for at tage det til danmark og slet ikke i de mængder, kunne jo i kæmpeposen se hele tørrede svampe samt blade og masser af frø.

vandango
lincoln1242 skrev:
Samtidig ved jeg at min bedre halvdel gerne køber sig (eller mig!) fattig i ”Collagen coffee”; såkaldt slanke-kaffe. Jeg lader hende blive i troen, men er der nogen begrænsninger på indførsel af dette? Det købes i æsker med doseringer i breve, ligesom Nescafé.

Ja slanke kaffe fra kina.

Gik engang rundt med puttehønen i et af de store varehuse i Pattaya.
Jeg selv kunne ikke drømme om at indtage noget fra Kina.
Der var en midlertidig shop med en smart læderklædt buttet kvinde, som solgte/promoverede slankekaffe fra Kina.
Puttehønen købte den dyre kinesiske portionskaffe, falang betaler jo altid.
Da jeg bagefter sagde, hvorfor fanden den tykke sælger ikke selv drak af sin kaffe, grinede puttehønen blot af mig. Sad

Spring til debat: