Se indlæg
 Udskriv debat
thai piger der lider af jalousi
Mc laren
fik ny kærste sidste år er på en længer tur med hende nu hun er en lille solSun baby næsten altid glad og bare lækker, hun kan intet engelsk ud over det er hun sindsyg jalousi, hvis jeg sidder og se på min tlf i 5 min så sender jeg besked til andre piger mm, hun er sindsyg lækker så svært at forstå og svært at forklare hende nå man ikke kan thai se frem til gode indlæg fra jer med mere erfaringSmile

1viggovax
køb en ny eb. altså tlf uden sms forståes
du skal os huske at hver tyv tro andre stjæler

hugoboerge
Mc laren skrev:

fik ny kærste sidste år er på en længer tur med hende nu hun er en lille solSun baby næsten altid glad og bare lækker, hun kan intet engelsk ud over det er hun sindsyg jalousi, hvis jeg sidder og se på min tlf i 5 min så sender jeg besked til andre piger mm, hun er sindsyg lækker så svært at forstå og svært at forklare hende nå man ikke kan thai se frem til gode indlæg fra jer med mere erfaringSmile

Jalousi er mange ting. Eksempel :Naboens kone har faaet en Mercedes og hvad kan det saa medfoere ? Jalousi. Isaer hvis konen der bor overfor koerer rundt i en lille Nissan. Det er blot et eksempel fra den Moo Baan jeg bor. Det vedroerer ikke vor egen situation, men er blot et aktuelt eksempel.

Med hensyn til at kommunikere, hun kan ikke engelsk, men kan du Thai ?

Maaske var det en ide at droppe hende ? Hvis det eneste plus er at hun er "laekker" saa ...............

Hvad med traadstarter selv ? Hvis damen er saa laekker, maa hun have mange beundrere, hvad med hendes egen telefon ? Summer den ikke med SMSs ? Saa medfoerer det saa ikke jalousi fra traadstarters side ?

Maaske ikke det positive indlaeg som traadstarter leder efter.

Amagerdreng
Mc Laren du skriver "Hun kan intet engelsk" det er altså et forhold bygget på fingersprog. Lækker eller ej har det betydning ? Bør man ikke kunne føre en normal samtale i et forhold ? Ja sorry to say "Gude smuk eller ej det tæller ikke" Et normalt forhold er bygget på bla samtaler og forståelse - så jeres forhold skyder jeg desværre ned med det samme også pga jalousi. Må du have rigtig god fornøjelse med at bruge feks googletranslate husk blot på.. "ikke alt ender op som du ville have det hvis du bruger denne"
Vi må tage til takke med hvad vi ved - ikke hvad vi vil gætte på.

GAMBIT
Mc laren skrev:

Har du overvejet at hun måske er jaloux fordi du kan kommunikerer med andre og ikke hende ?

farao54
Drop det skyderi på trådstarter. Jalousi er en sygdom, og kan kun kureres efter eget ønske, hvilket hun nok ikke er indstillet på.
Det lyder hårdt og kynisk, men ud med hende, og næste gang så sørg for at det ikke er et problem.

GAMBIT
farao54 skrev:

Drop det skyderi på trådstarter. Jalousi er en sygdom, og kan kun kureres efter eget ønske, hvilket hun nok ikke er indstillet på.
Det lyder hårdt og kynisk, men ud med hende, og næste gang så sørg for at det ikke er et problem.

Rene ord for pengene og helt enig!

Hun kan nok ikke være ude efter din personlighed heller da hun ikke kender dig uden at kunne samtale, så det er nok svært overfladisk og af økonomiske grunde og hun værner om sin skattekiste

Afsted mod nye eventyr, uden hende

kylling
GAMBIT skrev:

farao54 skrev:

Rene ord for pengene og helt enig!

Hun kan nok ikke være ude efter din personlighed heller da hun ikke kender dig uden at kunne samtale, så det er nok svært overfladisk og af økonomiske grunde og hun værner om sin skattekiste

Afsted mod nye eventyr, uden hende

Ja de har jo desværre ret!!

sudsakhon
Trådstarter giver en del oplysninger i forbindelse med sit forelagte spørgsmål, men i forhold til det dette, synes reaktionerne mere at beskæftige sig med de sekundære forhold.

Jeg er måske af en lidt anden opfattelse, og forholder mig ikke til det måske uholdbare i forholdet.

Det har jeg nemlig ikke forudsætninger for at udtale mig om.

Men jalousi er så gennemsyret i det thailandske samfund, at det er er en fast bestanddel i enhver sæbeopera. Historisk som moderne.

Der er mange grunde til at jalousien har så fremtrædende et udtryk. Der er skrevet tykke og kloge doktorafhandlinger om emnet, idet det ikke mage er en irrationel følelse, der vedkommer privatlivet, men hænger sammen med hvordan samfundet er opbygget.

Og især kvindens status

Der er ikke en "gylden forklaring" som fastslår at denne ene betingelse er grunden til jalousiens fremtrædende betydning.

Tænk på kvindens rettigheder ved indgåelse af ægteskab. Traditionelt er der tale om et papirløst forhold, der kan efterlade kvinden i en svækket (økonomisk) status, hvis manden finder en yngre model.

Gamle traditioner har også andel i denne opfattelse, begrebet "mia noi" eller "second wife" er uagtet at Danmark har ry for at være promiskuøse (eller som især thaimænd opfatter det:"" in Denmark, You have free sex) ikke anvendt i Danmark. I al fald ikke med samme intensitet eller åbenhed.

Der er også andet end samfundsmæssige forhold, der fordrer en jalousikultur.

Der mangler sikkerhedsventiler i konflikttrappen.
Det kan ofte virke som om at thailændere er on/off-styret.
Enten er de helt rolige, ellers er de helt oppe i det røde felt.

Lidt for sjovt, prøv at tænke tilbage til de gange vi alle har diskuteret med en kæreste/kone. Er det argumenter og rationalitet, der styrer? Nej, at diskutere med en thai er som at diskutere med et 4-årigt barn
(Og det kan godt være, at taxa-Børges kone ikke er sådan eller man kender en i en landsby et eller sted, som også har en rationel tilgang til meningsudveksling, men det ændrer ikke det generelle billede)

Sprogvanskeligheder vil nok forstærke de allerede indgroede sociale mønstre, men ikke være årsagen hertil.
Status, om hun er fra en lille landsby, og har lært manden at kende gennem fælles bar-interesse eller om det er en veluddannet storbypige, der har mødt manden ad andre kanaler ændrer ikke på handlemønstrene.
Og det er egent ligegyldigt, om manden er thai eller farang

Thaimænd er også maget jaloux anlagte.

Af mange af de samme samfundsmæssige, sociale, sociologiske og strukturmæssige grunde.

Jalousi blandt thailandske muslimske mænd i Sydthailand skulle være et særligt kendt fænomen.

Så meget, at fænomenet er undersøgt på kryds og tværs af anderkendte forskere.

Så, Mc laren. Idet jeg forudsætter at du ikke chatter med andre trunter, foreslår jeg da du næppe kan hverken kurere hendes jalousi eller mindske den, at du giver hende den ro i sindet, hun higer efter.

Du kunne vise hende hvad du skriver, uagtet at hun ikke kan læse det, fortælle at det er en mand (male friend) og tilbyde at ringe op, så hun kan konstatere, at det er en mandestemme.

Er det en god veninde, at du chatter med, så er du egentligt ude i samme situation, som hvis hun chattede med en "god mandlig bekendt".
Ud fra hendes fastlagte standard er dette ikke et aftalt vilkår for Jeres forhold. Men det kan du jo finde ud af.

For at det ikke skal være nemt, har jeg set masser af eksempler hvor kvinden skulle holdes fra skarpe genstande, for ikke i raseri og effekt at lade manden mærke konsekvensen af hendes irrationelle jalousi.
Men omvendt skulle han ikke blande sig i hendes "kortaftner" og lange weekender alene ude hos "veninder".
For slet ikke at tale om den heftige trafik på hendes mobil af (mandlige) good friends..."why-you-ask? You-hab-problem?"-diskussionen

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Yonok
Alene det faktum at I ikke kan tale sammen er en god grobund for misforståelser og jalousi så det bedste I/du kan gøre for jeres forhold og hiananden er nok at få lært sproget.Det andet er uholdbart og I lærer jo heller ikke hianden at kende ordentligt på den måde...så på skolebænken-og lyt til dine egne oplevelser med din dame-og ikke hvad andre mener om hende og andre thai damer.
generaliseringer vil du møde rigeligt af-især på internettetog uanset hvor kold og nøgtern du selv mener du er-til sidst vil alt negativiteten bide dig i røvenog du begynder at tro på det og se spøgelser alle vegne....for de ER jo sådan alle sammen.......

Mc laren
gode interessante indlægCool troede faktisk at det var meget normalt at thai piger er meget meget jaloux, læner mig op af sudsakhon super gode indlæg, som det se ud nu kan det ikke komme på tale at droppe hende alt for mange plusser, vi er gået i gang med det engelske men nå jalousien kommer er det svært selv med googletranslateSmile

Amagerdreng
Totalt ligegyldigt hvor mange +++ er hun har.. Kan i ikke snakke sammen - kan hun være noget så gudesmuk og smække lækker..
God sex - god rengøring osv osv.Det vil på det lange sigt ikke kunne betale sig at køre dit forhold videre (selvfølgelig med mindre som du skriver hun lærer engelsk (eller du Thai) i en helvedes fart...) Og sorry to say "Er hun så lækker og har alle disse +++ (i dine øjne) ja mon ikke hun så også har det i andres (altså mænds) Du er nok ikke den første.. Så prøv du at tjekke hendes mobil eller feks Facebook der er sikker også mange ++ (for hende) at finde. Ked af at træde på dig men håber det bedste.
Vi må tage til takke med hvad vi ved - ikke hvad vi vil gætte på.

birkedhoj
Hvis man spørger herinde stikker man hovedet i løvens mund. Du er bedre tjent med at bruge din sunde fornuft.
Jeg kender flere mænd Thai gift her i Danmark, der bokser med deres forhold, selv efter flere års ægteskab.
Det er to forskellige kulturer, så det må give problemer uanset hvad du hører på diverse fora.
Men held og lykke.
Flyver PE med THAI altid

farao54
Jeg gentager mig selv, og andre, når jeg siger at der INTET godt kommer ud af jalousi forhold. Og uagtet at jeg normalt sætter stor pris på sudsakhons indlæg, så må jeg her sige, at hans forslag om at ringe op osv er et decideret skråplan. Ethvert forhold skal bygges på tillid. Ikke på mistro og kontrol. Og det faktum at I ikke kan kommunikere gør det jo ret svært. Ud med hende! Og find en du kan snakke med og som har en mere afslappet holdning til jalousi.

sudsakhon
Der er for et godt forhold en generel grundlæggende præmis, at kommunikationen kan forgå på nogenlunde samme plan.

Det kræver naturligvis en fælles sproglig referenceramme.

Men indenfor den sociokulturelle ramme, tvivler jeg på, at fuld opfyldelse af den sproglige del vil virke udvidende i en så tilstrækkelig grad, at sproget alene vil være væsentligt.

Den fælles sproglige referenceramme er vigtig, men styrer helt andre faktorer.

Jalousi bliver her italesat som en irrationel reaktion, hvilket ikke nødvendigvis er dækkende i en thailandsk kontekst.

Derfor vil fjernelse af den umiddelbare irrationelle del, stadig efterlade en helt anden opfattelse af begrebet, end vi kender fra en dansk kontekst.
Der er simpelthen forskel på vore kulturer.

Men fare for at være generaliserende, tror Jeg ikke på, at man i et transkulturelt forhold helt kan undgå, at der vil være skarpe hjørner, man ud fra sin egen sociokulturelle kontekst helst så fjernet.

Men igen, der er forskel på hvad man hver især lægger vægt på. Og da vi heldigvis er forskellige vil man kunne se alle mulige kombinationer.

Det som opleves som mistillid og kontrol i vores danske kontekst er ikke sikkert at det udspringer fra samme ønske om en sådan adfærd. Sådan modtages signalerne bare.

Men uanset hvad, er der i en thailandsk kontekst en anderledes ramme for f.eks. begrebet jalousi. Og 1000 andre ting, store som små, som man opdager hen ad vejen.

mange ting kan man snakke sig til rette om, men mange ting vil sproget ikke ændre.
kan man så leve med det? Det er et valg, den enkelte må tage.

jeg tvivler bare på, at man ud fra en enkelt kulturforskel alene, her jalousi, kan konkludere at man ville være bedre tjent med en anden kæreste.

Derfor tvivler jeg på, at det er et "skråplan" at forsøge at berolige med en handling der måske ville demontere den umiddelbare konfliktsituation.

Det kunne være lige den anerkendelse eller det hensyn, at hun søgte for at føle sig tryg. Vi kender jo ikke konfliktens egentlige udgangspunkt. Det kunne være ansporet af en tidligere oplevelse, eller bare en generel utryghed ved at hun er usikker på sin status i forholdet.

Det, som jeg omtaler her er den kulturbærende forskel, ikke en klinisk sygelig tilstand.
Det er derfor, at jeg nævnte "sygelig" jalousi blandt thaigifte muslimer i Sydthailand. Dvs. jf. en kulturnorm og ikke en klinisk lægelig definition.

Jeg vil heller ikke gøre mig til dommer hvilke kriterier, der er vigtige for et forhold. Hvis det er et vigtigt kriterium, at ens kæreste er gudesmuk, og ellers kan leve med den last der evt. følger med, er det jo et valg.

Hvis det er vigtigt, at hun har (eller viser interesse for at få) en tilnærmet dansk tilgang til livets forhold, vælger man jo også sin livsledsager ud fra de kriterier.

Jeg kender da thailandske piger, som havde svært ved at finde sig tilrette selv i et storbythailandsk miljø. De kunne ikke engang spise thailandsk mad. Udelukkende lao/Isaan.

Er man indstillet på at livet kan tage den drejning, kan der jo komme meget godt ud af det.
Men det kan ikke på forhånd afskrives.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Atrox
Det kan sagtens være pga. manglende evne til at kommunikere med hinanden, at hun er drøn jaloux.

Min dengang kæreste, i dag kone. Og jeg kunne knapt kommunikere i starten heller, første gang hun var på besøg hos mig i Danmark, var hun også meget jaloux over facebook og telefonen. Men det er sku da klart når hun ingenting forstår, og bare kan se piger kommentere på ting og billeder osv.

Lærte hende hurtigt at bruge google translate og efter noget tid, så hun der ikke var noget galt med det der foregik på hverken facebook eller telefonen. I dag taler hun ganske udmærket engelsk og er næsten aldrig jaloux mere.

Så inden man lige vipper hende ud, så skulle man måske give det en chance. Lær at kommuniker med hinanden, find måder at berolige hende på. Altså skabe tillid.

Tillid er ikke en selvfølge i denne verden, det er noget man opbygger.

farao54
Jeg er stadig uenig i at det er en god løsning at 'spionere' i hinandens telefoner Facebook eller mails. Man har også ret til at sætte hælen i, og sige stop. Hvis ikke kvinden kan eller vil være med til at opbygge et forhold, der bygger på tillid, men skal have beviser for uskyld, så er det i hvert fald for mig totalt turn off, og farvel. Jeg snakker ikke om at bedrage eller have hemmelige ting for hinanden, men der er altså en grænse.
Lad mig give et eksempel. Min bedste ven som jeg er yderst fortrolig med, finder en jaloux kæreste, som for at overbevise hende om sin uskyld, giver sit password til sin e-mail. Dermed er det så slut med at være fortrolig med ham via mail, med mindre jeg accepterer at hun også læser med... farvel fortrolighed.
Der er omkostninger ved at give køb på ens private sfære, og er man villig til at betale den pris blot fordi en kvinde er gudesmuk, så værsgo.
For mig er det et skråplan uanset kulturelle forskelle, og ligesom vi som farang er nødt til at klippe en tå og hugge en hæl, således er kvinden altså også nødt til at vide, at hun altså ikke bare kan forvente at det kan blive som det var mellem deres forældre.
Jeg er enig i at man måske ikke bare kyler hende ud og finder en ny, uden først at sætte hælen.
Stand your ground. :-)

Atrox
Tjo, det kan du vel nok have en pointe i. Men når alt kommer til alt, så handler det vel om, hvor glad man selv er for pigen, hvor langt man vil gå, for at skabe tillid og prøve at ændre hendes jalousi.

Vi mennesker er meget forskellige, især på det punkt. Nogle mennesker er overhovedet ikke jaloux, andre er meget, nogen kan godt lide deres partner er jaloux, andre hader det. Nogen kan slet ikke ta, hvis deres partner ikke er jaloyx. Ja kombinationerne er uendelige Smile

Så det er nok endnu et emne hvor man aldrig bliver enige Smile

energy
farao54 skrev:

Jeg er stadig uenig i at det er en god løsning at 'spionere' i hinandens telefoner Facebook eller mails. Man har også ret til at sætte hælen i, og sige stop. Hvis ikke kvinden kan eller vil være med til at opbygge et forhold, der bygger på tillid, men skal have beviser for uskyld, så er det i hvert fald for mig totalt turn off, og farvel. Jeg snakker ikke om at bedrage eller have hemmelige ting for hinanden, men der er altså en grænse.
Lad mig give et eksempel. Min bedste ven som jeg er yderst fortrolig med, finder en jaloux kæreste, som for at overbevise hende om sin uskyld, giver sit password til sin e-mail. Dermed er det så slut med at være fortrolig med ham via mail, med mindre jeg accepterer at hun også læser med... farvel fortrolighed.
Der er omkostninger ved at give køb på ens private sfære, og er man villig til at betale den pris blot fordi en kvinde er gudesmuk, så værsgo.
For mig er det et skråplan uanset kulturelle forskelle, og ligesom vi som farang er nødt til at klippe en tå og hugge en hæl, således er kvinden altså også nødt til at vide, at hun altså ikke bare kan forvente at det kan blive som det var mellem deres forældre.
Jeg er enig i at man måske ikke bare kyler hende ud og finder en ny, uden først at sætte hælen.
Stand your ground. :-)

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over om det er ok at udlevere sit password eller ej, det må være op til den enkelte person hvordan han har det med det.
Jeg har boet sammen med nogle som har haft fri adgang og andre ikke til noget som helst.

Men min pointe er at hvis min kone har adgang, så er det et krav at hun ikke bare læser mail, SMS, messenger beskeder fra mine venner/familie uden at have fået tilladelse fra mig.
Der ville jeg blive dybt skuffet hvis den tillid blev brudt.
Det at have adgang, er ikke ensbetydende med at man bare sidder og gennemgår alt. Det er en mulighed og en sikkerhed. Ikke andet.
For mange handler det bare om tryghed og det giver det tit, hvis de har muligheden for at checke, hvis de føler noget er galt.

Udover det, så bruger vi vel snart allesammen tablets, iPads og osv.
Er det ikke lidt bøvlet hvis ikke alle i familen kender passwordet på den der lige ligger foran dig. Cool
Energy
Redigeret af energy d. 18/01-2015 21:47

Yonok
Mener da heller ikke at han bare skal kasserer damen hvis der er bare en chanse for at få det til at fungerer-kærlighede hænger som bekendt ikke på træerne og bare til at gribe efte for godt befindende-og er ej heller tilhænger af bare at kasserer et forhold fordi det knaser lidt...syntes at det kaqn være sundt at kæmpe lidt-se blot alle de skilsmisser der er-uden kamp -en skam syntes jeg-kærligheden ER værd at kæmpe for.

Spring til debat: