Se indlæg
 Udskriv debat
Leje af Bolig
Hymmer
Nu da jeg ved hvornår jeg lander i Thailand er jeg begyndt at kigge efter lejemål herhjemme fra.

Jeg har booket hotel, sådan jeg stadig kan følge min oprindelige plan med at finde en bolig selv, men kunne det lykkes inden jeg tager af sted ville det jo ikke være dårlig.

Men nu er jeg truffet på et firma som har lidt specielle krav og jeg vil lige høre om det er normalt..

Jeg leder efter langtids lejemål dvs. + 12 mrd. og er helt med på at der skal betales security deposit og måske 1 el. 2 mrd leje. Men dette firma opererede med et fee ud over dette, hun havde sendt mig 3 forslag ud fra mine ønsker og der var så hhv. 2 eller 3 mrds. leje i bookings fee.

Det kan være jeg misforstår begrebet fee men i min verden er det gebyr og derfor et beløb som ikke går fra i lejemålet eller er jeg forkert på den ??

Selve leje var i niveau med hvad andre lejemål hos andre firmaer koster så det var i og for sig okay, men jeg kan ikke slippe tanken om at det måske er rent fup og firmaet slet ikke har disse lejemål.

Firmaet ser ellers tilforladeligt ud, men nettet kan jo snyde....
http://www.phuket...=1&pages=2

Så måske nogle herinde ved hvad der er normalen jeg skal betale ved indgåelse af langtids lejemål..

Og måske andre gode tips Smile

Kim Ludvigsen
Jeg tror, du misforstår. Booking fee er sandsynligvis forudbetalt leje, som du mister, hvis du ikke møder op. Men hvis du vil være helt sikker, så spørg hende, hvad det dækker over.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
hugoboerge
Booking fee er en garanti overfor udlejer at du udviser oprigtig interesse i lejemaalet og at udlejer ikke udlejer til anden side i mellemtiden. Booking fee er ikke noget stoerre beloeb og vil blive fratrukket foerste maaneds husleje eller reducerer depositum som kan vaere 1, 2 eller 3 maaneder.

Hvis du bliver vaek saa mister du booking fee.

vandango
Hymmer - jeg er enig med dig i, at et betalt fee er et gebyr for en ydelse.
Du skal nok grave dybere i det her spørgsmål.

Firmaet praler af at de har været igang i 11 år, og nomineret eller udpeget som det bedste realestate i Thailand.

De har udenlandske ejere som for fanden må have lært at bruge ordet "deposit" allerede i folkeskolen, hjemmesiden henvender sig jo til udenlandske kunder.
Redigeret af vandango d. 20/11-2014 13:23

hugoboerge
Booking fee er en garanti overfor udlejer at lejer ikke loeber fra en aftale om at indgaa et lejemaal.

Omvendt er det ogsaa en garanti overfor lejer at udlejer ikke vil udleje til anden side.

Booking fee bliver refunderet ved indgaaelse af lejeaftalen eller bliver fratrukket depositum, saa det er ikke noget gebyr man betaler. Man mister altsaa ikke noget.

Booking fee findes ogsaa i forbindelse med koeb af hus eller lejlighed.

Men hvis i tvivl saa check igen med udlejningsfirmaet.

Hymmer
Okay tak for svarene.

Et mindre gebyr er da osse okay i min verden men her snakker vi hhv. 90.000 TBH og 75.000 TBH det vil jeg nok mene er lidt lovligt meget at vinke farvel til som gebyr.

Og som jeg osse skrev udover disse så hhv. 60.000 TBH og 50.000 TBH som sercurity deposit

Og jeg har spurgt pr. mail men hende som skrev dette tilbud til mig har ikke svaret tilbage så derfor jeg skrev her.

Og så osse for at få lidt viden om hvordan det normalt gøres i Thailand

Kim Ludvigsen
Det er som sagt normalt, omend man jo ikke kan vide, om lige netop din mægler er anderledes. Men med de beløb lyder det absolut som det, vi andre taler om.

I "min" lejlighed skulle jeg fx betale 25.000 baht i depositum ved bestilling og 25.000 baht i booking fee. Ved ankomst skulle jeg så betale leje for hele perioden, hvorfra de 25.000 i booking fee blev fratrukket. Depositum betales først tilbage, når jeg tjekker ud.

Var jeg ikke mødt op, var booking fee tabt. Jeg er ikke helt sikker på, om depositum også ville være tabt, men det ville nu ikke undre mig.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

milex
Som jeg læser dine indlæg, taler vi her om min. 125.000 baht forudbetalt!. Uden du har beset hvad du lejer.

Det er helt ud i skoven.

Synes jeg.

VIP
milex skrev:

Som jeg læser dine indlæg, taler vi her om min. 125.000 baht forudbetalt!. Uden du har beset hvad du lejer.

Det er helt ud i skoven.

Synes jeg.

Jeg er helt enig med dig. Ville aldrig selv sende så mange penge afsted, til en ukendt.

Til Trådstarter:

Kender du ikke nogen her i Thailand, som kan checke både bolig og firma?

Og så er jeg lidt mistænksom omkring betegnelsen Fee. Deposit, ok. men Fee.
No Go.
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<

Kim Ludvigsen
Jeg er sådan set enig. Ikke at det forudbetalte er helt ude i skoven, omend det ligger i den høje ende. Men personligt kunne jeg ikke drømme om at leje et sted for så lang en periode ubeset.

Tænk, hvis det er et kvarter fyldt med "ludere og lommetyve", eller at der bliver bygget et nyt hus lige ved siden af, så man skal leve i byggelarm. Det vil være surt at enten skulle finde sig i den slags eller vinke farvel til en masse penge.

Og så kom jeg lige til at klikke på linket. Jeg har brugt Tropical Properties stort set siden, jeg første gang kom til Phuket. Jeg har kun godt at sige om det firma. Det er også dem, der står for mit lejemål her, hvor jeg altså betaler mindre i booking fee (1 måneds leje + ditto i depositum), så mon ikke det er udlejer, der har et større krav i dette tilfælde.

De er tilsyneladende også yderst rimelige over for udlejer, for reelt kunne min udlejer her og jeg indgå en aftale uden om Tropical Properties, da vi nu har kendt hinanden gennem tre sæsoner. Men hun har ikke vist tegn på at ville spare den omkostning, selvom vi egentligt ordner alt direkte i stedet for gennem firmaet. De leverer blot kontrakten.

Send mig evt. en PM om lejemålet, så kan jeg tjekke det ud for dig. Jeg kan naturligvis ikke se alle mulige fælder blot ved at smutte forbi, men jeg kan da se, om der er noget helt galt.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

sank
Friends Gør det ikke ubeset, eller hør på det Kim siger, har hørt flere der har lejet på årsbasis, og i løbet af kort tid dukkede der mange dumme problemer op, Så tag du et hotel et par dage og se det and.

birkedhoj
Der findes ikke dumme spørgsmål. Kun dumme svar. Her får du så et: Tænk dig om, det gør Thaier nemlig. Du mister så let dine penge hvis du betaler på forskud.
Brug nu din sunde fornuft. Ikke lade dig styre af at du, måske, er blevet forelsket i Thailand eller andet.
+ 12 mdr's husleje er måske værd at overveje . Måske du ikke har lyst til at blive det samme sted for altid.
Har jeg misforstået spørgsmålet, ser du bare bort fra mit svar.
Flyver PE med THAI altid

holmholm
Jeg har set mange historier om at lejemål lugter fælt af røg. Nogle har dårligt indeklima på grund af fugt. Og er det tilfældet, så er dit fee smidt ud af vinduet.
Jeg ville helt klart vent til jeg var ankommet. Og så tage rundt at se på ledige lejemål.

Bade-Dyr
Pas på med at "binde" dig på noget du KUN har set billede af på nettet.
"Tit" i Thailand viser der billede af lejemålet fra den gang det blev bygget / moderniseret med nye møbler også.
Når man så kommer "Kan" det var at lejemålet ikke er vedligehold de sidste X-XX år, siden de billede blev taget.
Der "lyve" nogle gange om hvilken område lejemålet er i.(En gang var der lavet en losseplads på grunden over for det huse jeg skulle leje)
Osv osv.

Vil selv altid se det med egen øjne, går rundt i nabolaget og få en "føling" af stedet.
Jeg besøger som regel stedet på forskellige tidspunkter af dagen for at se hvad der sker.
Da en del steder er normal om dagen, men en "Ikke min kop Tea" om aften..

Jeg har flytte tit i mine knap 4 år her nede, da det er så dejlige nemt og billiget at flytte her nede.

Når jeg har beset et sted, og vi bliver enige om at jeg vil leje det, Har jeg som reelt skulle smide 1000-5000 baht for at bevise jeg vil havde lejemålet, og de fratrækkes ved underskrive af kontrakten.
Ved underskrivning af lejemålet (Kontrakten) har det for mig været 2 måned husleje i Depositum , samt første måned husleje forud, så 3 X Husleje (jeg skrive her hvad jeg har gjort, ikke at sådan er det for alle) Total.

Er der en mægler med en over som står for udlejning, er det udlejer der betales denne "løn", Igen, det er sådan det har været her for mig, Måske andreledelse for andre.

Være sikker på at få kontrakten på English, hvis dette ikke er mulige, Så brug en person du stole på til at hjælpe med læse den for dig.
Eller hvis du selv kan læse Thai er det jo "nemt"
Evt betale for en oversætning af denne, samt legaliseret denne for at sikker dig.

De steder jeg har bo til nu, er alt vedligeholdelse pålagt udlejeren.
Der er i alle kontrakter skrevet ind at Air con med mere SKAL gøre ren en gang om året på udlejer regning.

De steder jeg har haft brug for der skulle laves noget, har jeg kontakte udlejer omkring det, og blev spurgt om jeg ikke kunne betale for det, og betale det mindre i husleje næste gang, og gemme kivterning på det.
Småting betaler jeg selv for, så som nyt toiletsæde, nyt bruserslange osv.

De steder jeg har bo til nu, selv om jeg er flyttet før kontrakten er udløbet, har jeg altid får mit Depositum tilbage igen uden problemer.

Forsat god dag der ude til jer..

fml
”Hymmer” – Jeg syntes det er et ret stort beløb du overvejer at slippe uden nogen sikkerhed – du kan ikke stole på at billeder du ser på en hjemmeside og der kan være mange andre ting som du ikke vil være tilfreds med når du ankommer – f.eks. kan bolig lugte som et bedre thai gadekøkken, total til røget eller vandskadet.

Jeg er selv p.t i Thailand for at finde en Condo som jeg vil købe og har oplevet lige netop de forhold når jeg har fået fremvist bolig og det udlejer omtale som god beliggehed – skal du også tage forbehold over for – du kan være uheldig og komme til at bo midt i en byggeplads.

Jeg er helt enige med ”Bade-Dyr” går rundt i nabolaget og få en "føling" af stedet og du vil ret hurtig fornemme – kan jeg bo her i længere tid.

Hjemmefra har du ikke mange muligheder for at forhandle prisen – jeg ved det ikke, men tænker der gælder samme forhold på leje område som ved køb, at den samme enhed udbydes ved flere mægler og til forskellige priser – jeg har oplevet at den samme Condo prissat til fra 1.8 til 2.2 mill bath.

Med venlig hilsen
Flemming

Kim Ludvigsen
fml skrev:jeg ved det ikke, men tænker der gælder samme forhold på leje område som ved køb, at den samme enhed udbydes ved flere mægler og til forskellige priser – jeg har oplevet at den samme Condo prissat til fra 1.8 til 2.2 mill bath.

Der gælder det samme ved leje. Da jeg valgte at benytte Tropical Properties i sin tid, var det fordi, deres priser var bedre end de andres priser ved de lejemål som jeg kunne finde flere steder.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

VIP
Konklusionen må være:

Lej, eller betal ikke noget før du er i Thailand og ved selvsyn kan se om det du har i kikkerten, lever op til det du ønsker.

Tro på hvad du ser og ikke på hvad du hører.
Redigeret af VIP d. 21/11-2014 07:04
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<

Hymmer
1000 tak for alle jeres svar Grin

Det bekræftede kun det jeg selv havde tænkt på, men det er altid godt at høre andre og hvad de har gjort/oplevet.

Jeg har booket hotel, i første omgang de første 14 dage, og skal det evt. forlænges så gør jeg det.

Jeg vil bruge jeres erfaringer og gå ud IRL. og se de boliger jeg evt. vil leje og så tage den derfra.

Det var kun fordi det jo var dejligt nemt hvis alt var lavet inden ankomst.

Spring til debat: