Se indlæg|
Gode råd som udlænding i Thailand
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/07-2014 22:16
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Her kommer en løs oversættelse af sidste weekends 'Stickman' hvor forskellige folk med mange års erfaring med at leve i Thailand kommer med små og sjove men også gode råd til hvordan man bedre kan forbedrede sig på at bosætte sig i Thailand og hvilken fælder man kan undgå. God weekend. Lad være med at gøre ting i Thailand du ikke ville gøre i dit hjemland, da det ellers VIL fører til problemer. Mange udlændinge, turister såvel som ’expats’ oplever at de før eller siden kommer i store problemer, og de fleste af disse problemer kan spores tilbage til én eneste beslutning, der førte dem til at gøre noget de aldrig ville have gjort i deres hjemland. Vil du købe et hus til en dame du nærmest ikke kender i dit hjemland? Ville du som menig mand overveje at få et forhold til en pige på 1/3 af din egen alder og samtidig bilde dig selv ind at forholdet er baseret på andet end penge? Osv. Osv. Hvis du ikke kunne finde på at udfører en bestemt handling i dit hjemland, er det så en god ide at gøre det i Thailand? Stickman Online Columnist Det er ufatteligt så mange mennesker der ender med at tage forkerte beslutninger fordi de i første omgang fulgte dårlige råd. Brug den samme sunde fornuft som du bruger i dit hjemland. Mht. ’business’, hvis du er succesfuld i dit hjemland, så er chancen for at du bliver succesfuld i Thailand større og omvendt. Thailand er ikke en tryllestav der gør dig succesfuld på én dag. Gå efter de unikke muligheder du mener mangler i Thailand, frem for at gøre som alle andre. Lav noget du brænder for og se din ’forretning’ fra dine kunders vinkel. Vær ærlig og arbejd hårdt. Lær at grine og hav sans for humor, arbejd på din positive attitude, du for brug for den. Disse råd er ikke den gyldne vej til sikker succes, men det giver dit fordele på din vej. Greg Lange Managing Director, Sunbelt Asia Da stickman bad mig bidrage med lidt gode råd var jeg først tom for idéer, men så kom jeg I tanke om de utallige mennesker jeg har mødt som tror de er Thailand eksperter efter et par besøg, af typen der tror at de små gader hedder ”soyas” og dem som ’wai’er’ til barpigerne og tjenerne på en restaurant. Jo længere du lever i Thailand, jo mere opdager du hvor lidt du egentlig ved om Thailand. Efter 28 år i landet er jeg stadig parat til at blive forbløffet, og det er sikkert derfor vi elsker landet så højt. Jeg har observeret brugen af ordet “obviously” (indlysende/selvsagt/selvfølgelig/tydeligvis) I Thailand. Men det ord virker bare ikke i Thailand. Intet er ’obvious’ her, så hver gang du hører dette ord i en sætning, kan du næsten være sikker på at alt der kommer efterfølgende er forkert. Så mit råd er at bevare et åbent sind og hver klar på at blive overrasket da tingene som regel er anderledes end du går og tror, selvsagt! Bangkok Bob webmaster, BangkokBob.net Én af de sværeste beslutninger for en fastboende udlænding I Thailand er at vågne op en morgen og se sig selv I spejlet og sige “Thailand virker ikke for mig, jeg må videre”. Hvad end det betyder tilbage til hjemlandet eller til et andet land ved jeg ikke. Men jeg har set for mange ‘expats’ (I flere tilfælde gode venner), hutle sig igennem en tilværelse I Thailand, ofte på basis af en meget lille indkomst, og undgået at spørge sig selv: ”should I stay or should I go?”. Jeg kom til Thailand som 25-årig, og nu er jeg 50 år. Thailand er anderledes for en ung mand end den er når man bliver ældre. I starten er du skudsikker og du kan feste hver dag hele ugen uden at bekymre dig om noget. Men de barske realiteter ved at blive ældre vil før eller siden indhente dig i det lange løb. Hvis du ikke planlægger din fremtid finansielt så venter der hårde tider foran dig. Fx lægehjælp når du bliver syg? Er du i arbejde, hvad er så din plan B hvis du ikke længere kan bruges? Det er blot et par eksempler på spørgsmål du bør stille dig selv og planlægge ud fra. Bangkok Phil Ajarn.com Det meste af det du ser I Bangkok kan virke bekendt, Starbucks, McDonald’s, KFC, reklameskilte, indkøbscentre, flotte hoteller og luksus biler. Men her kommer fælden, illusionen!. Du ser kun overfladen. For at se under overfladen skal du bevæbne dig med viden om sprog, kultur og historie. Start med ’kreng jai’*, dette ord har ikke en direkte oversættelse. Buddhisme, hinduisme og shamanisme er andre elementer der former den måde thaierne tænker på. Observér uden at dømme. Christopher G. Moore Author . *Kreng jai = er at være opmærksom på andre menneskers følelser og vise respekt og hensyn. Dette er tæt forbundet med thai konceptet om ikke at tabe ansigt eller hjælpe en anden person mod det samme. Thaierne er opdraget med dette fra barnsben og er især rette imod personer der er ældre end en selv. Forvirringen og frustrationen hos udlændinge i Thailand ligger i at mange thaier ikke udtrykker helt præcis hvad de tænker, men i stedet siger det de tror du gerne vil høre. JS. Planlæg inden du beslutter dig for at bosætte dig i Thailand, husk på ordsproget ”failing to prepare is preparing to fail”. Jeg har set utallige udlændinge mislykkedes i Thailand, for så at måtte forlade landet igen. Desværre har nogle måtte betale den ultimative pris på den konto. Det er anderledes at bo her fast end det er at være ferieturist. Du må spørge dig selv, om du har det der skal til? Har du nok viden om landet? Sprog? Kultur? Har du lavet tilstrækkelig research og planlægning? Hvis du kan svare ærligt ja til følgende er du godt på vej og jeg ønsker dig held og lykke. Dave The Rave Gogo guru, DaveTheRaveBangkok.com Lad mig præsentere dig for den ubehagelige sandhed hvide mand. Den absolut vigtigste ting du skal vide om at leve blandt thaier er dette: De kan IKKE lide dig. Ja, jeg ved at de wai’er ihærdigt til dig, og hylder dig hver gang du kommer ind af en dør, og de skriger at du er en ’handsome man’, mens du går ned af gaden. Det er alt sammen meget skønt, det indrømmer jeg, lidt ligesom at stå under en varm bruser i flere timer. Problemet er bare at du snart begynder at tro på det pis og du tror at du har fundet dette enestående sted på jorden hvor din værdi som menneske endelig bliver anerkendt. Lad være at være naiv. Uanset hvad thaierne gør for at få dig til at føle anderledes, så kan de ganske enkelt ikke lide dig, ikke engang en lille smule. Så husk på dette: uanset hvor meget de falder på røven for dig, så er du stadig kun den samme håbløse idiot som du var der hvor du kom fra, husk på dette så skal alt nok gå dig godt. Jake Needham Author Uanset hvor godt du tror du forstår en thaier, så forstår du faktisk ingenting. De er vokset op i et helt andet miljø end dig og ser ikke tingene på samme måde som dig. Lad ikke små problemer vokse sig store i Thailand. Mange ting kan du ikke ændrer på alligevel, så bevar din forstand og accepter tingende som de er. Lær sproget. Det er bedre at vide hvornår du bliver svinet til, så du har muligheden for at gå væk i stedet for at blive der og smile uvidende dumt. Familien vil ALTID være 1-10 på thaiernes prioriteringsliste og du vil ALDRIG blive opfattet som en del af familien. ALDRIG, uanset hvad de siger til dig. Dette gælder også din ægtefælle. Hvad der er god moral og dyd for dig, er helt anderledes for hvad de fleste thaier opfatter som god moral og gode dyder. Fx er jeg meget imod at lyve og går ind for at holde hvad jeg lover, men jeg kender ikke mange thaier der føler på samme måde. Så forvent ikke at thaierne vil handle som du ville. Logik er ikke et talent mange thaier er indehavere af, så at diskutere med dem med brugen af logik kommer du ikke langt med. Kom ikke imellem et sammenstød mellem thaier, du vil meget vel ende med at være deres fælles fjende. Lån ikke noget ud du ikke med lethed vil kunne undvære. Lad din bedre thai halvdel klare ’situationerne’, din thai halvdel kan læse situationen bedre end dig. Så stol på deres intuition og følg dem. Stil spørgsmål senere. Vær påpasselig med andre udlændinge i Thailand. Der er mange broget kår I Thailand, blandt andet langtids ’expats’ der kæmper imod deres egne dæmoner, hvilken ofte er grunden til de måtte forlade deres hjemland. Gør som de fleste thaier gør, og prøv at have så meget sjov som muligt i enhver situation. Læg den negative attitude væk. Mht. Dating så er det næsten umuligt at finde en partner der er “anderledes end de andre”. Uanset hvor du søger. Helt umulige at finde i barmiljøer hvor andre udlændinge færdes. Men hvis du giver bare lidt finansiel støtte til dem, uanset størrelse, så er dette beviset på at denne person ikke er ’anderledes end de andre’. Løb! For du vil aldrig være andet end en ATM for dem. De eneste thai/farang forhold jeg har set fungere på lang sigt er dem hvor ingen penge nogensinde skifter hænder. The Actuary Old Asia Hand Mange der besøger Thailand for første gang bliver forført af landet med de mange barer, den vilde livsstil, dejlige mad og de fortryllende kvinder. Det hele er der og før du ved af det er du Peter Pan i Never Never Land. Der hvor der er sjov og ballade og det at blive ældre egentlig ikke er en ulempe (kun hvis du ikke har en indkomst længere).
Mit råd handler om det at blive involveret med thaikvinder, i særdeleshed af den nord-østlige udgave. Mange kommer hertil og får ”jasmine fever” men ender med at komme i seriøse emotionelle og finansielle problemer med deres møde med ofte yngre thaikvinder. Mit råd er at tage dig god tid, et godt sted at starte er at opleve de områder hvor en stor del af kvinderne kommer fra. Brug tid udenfor turistområderne, de landlige områder for på denne måde at lære livsstilen, festivallerne, familie relationerne, kulturen og de religiøse rødder. Opdag dynamikken der har skabt den kvinde du højst sandsynligt vil møde på en bar i turistområderne. Til at prøve at forstå disse fantastiske skabninger, så tænk på en kats karakter. Stærk vilje, sensuelle men farlige, sjove at være sammen med når rammerne er behagelige og der er mad på bordet. Du kan aldrig eje dem, thaikvinder holder ikke automatisk af andre mennesker, så forvent ikke at de skal socialt acceptere din familie, venner og deres partnere, heller ikke selvom de er fra samme provins. Thaikvinder er ikke indrettet sådan. Forstå begrebet om den 6. Sans og “kreng jai”. Det bedste råd jeg kan give er at læse Christopher G. Moore’s bog ”heart talk”. Sæt aldrig thaikvinder i en situation de ikke kan lide. Det er som at give en kat et bad. Det vil aldrig glemme det. Sårer du dem én gang vil de aldrig tilgive. Forstå at du aldrig vil blive en central figur i deres liv, vigtig ja! Men aldrig central. Vigtigst for thaierne er 1. deres mødre, 2. resten af familien, 3. venner, 4. samfundet og herude i periferien kommer du så. Kan du acceptere dette er der en chance for at du bliver lykkelig. De fleste thaikvinder er meget jealous, sommetider stammer denne jealousi fra en usikkerhed. Lær at opfange dette. Vær aldrig bange for at ende en diskussion som taberen eller lade din thai halvdel få sin vilje. Begynd at tro på spøgelser, så er du forberedt når du støder ind i din thaikones forfædre midt om natten. Chris Proprietor, CheckInn99 Redigeret af Anonym Bruger d. 18/07-2014 22:34 |
|
|
|
| Nahm |
Lagt på d. 18/07-2014 23:09
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 513 |
JS, Et godt emne du tager op ![]() Vi skal altid huske vi "bare" er falanger, og vi har masser af penge 555555 uanset hvor mange gange vi har været i landet, men ok det hjælper nok en del at kunne tale thai, men alligevel, jeg har ihvertfald opgivet at forstå thaier...selvom jeg prøver, men det er ligesom de ikke vil prøve at forstå falanger, og når vi så ikke forstår DEM, ja så er vi jo nogle frygtelige personer. Mvh,
Nahm |
|
|
|
| Mykland |
Lagt på d. 19/07-2014 00:07
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 72 |
Lad være at være naiv. Uanset hvad thaierne gør for at få dig til at føle anderledes, så kan de ganske enkelt ikke lide dig, ikke engang en lille smule. Det var da en pænt hård melding må man sige. |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 19/07-2014 03:41
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
Nu er det jo bare råd, så kan man jo vælge at følge eller ej. Jeg selv var på ferie her nede i 2010, og efter 2-3 dage pga varmen var så god for mine krop, smerter, Bestemte jeg mig for, at var det mulige skulle jeg bo her resten af livet, Jeg vidste ikke på det tidspunkt, At man IKKE skulle ansøge om det mere, men bare melde sin kommune man fra flytter Denmark, så den del der hjemme var nemt i starten af 2011 da jeg flytte her ned. Efter ferien var der 2 måned inden jeg flytte her ned. Synes det var mere end tid nok. Er 100% tilfreds med at springe flere års planlægning over. Og synes personlig at Thailand er et nemt land at flytte til og føle sig hjemme. Thai er utrolige åben, hjælpsom og varme personer, der kun ønske at hjælpe en til at føle sig hjemme. Jeg er enige i at prøve at lære sproget hjælpe, også hvis man har lyst til at lære lidt om kulturen, hvorfor Thai tænker og gøre som de gøre, Kan det hjælpe til med at "forstå" dem bedre, Er mega glad for en af de sprog lære jeg har haft, har brugt hans tid på at lære mig mere omkring det, da vi blev gode venner, og fremfor at betale ham for det (han underviser i det for penge normalt oven i sprog skolen) var det en vennetjeneste fra hans side. Desvære som jeg har skrevet før, er jeg tonedøv, og det besværlige gøre det for mig. Men det går da ok synes jeg selv og konen, familien, og vores venner. Der er der nogle (en del) ting i Thai hverdag, jeg godt kan synes er mystik, måske lidt småskøre, Men det tager jeg da med, Det har jeg valgt at sige at sådan er det bare hvis jeg vil havde mig en Thai kone. Det med rank-orden af konen Familie og venner med mere, Ved jeg idag at efter hendes familie kommer jeg før hendes venner med mere, det har hun gjort klart for sine venner, Jeg har det fint med det, Min egen Mor er også øverste på min egen rank-orden før konen, Så det er vel fair nok ? Skulle jeg selv give nogle råd til andre vil det være. Lyt ikke til det negative man kan læse på nettet !!! Lyt ikke til de Fa-Rang i de store Tourist steder / Bar, da 99% af dem ikke ved hvad de snakke om, og råber op om ingenting. Kom, lev og lære af din egen positive / negative oplevelser, og derefter dan dig din helt egen mening om Thailand, og Thaier. Lyt til dine egen Thai venner, der gøre hvad de kan for at hjælpe dig, lære dig at forstå dem og landet. Advare dig hvis de mener der er brug for det. Og eller er det ens egen sunde fornuft at lytte til. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 19/07-2014 06:07
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Her nogle links omkring emnet "Kreeng-jai" http://www.thaila...kreng-jai/ http://prtrexecut...nderstood/ http://womenlearn...kreng-jai/ Forfatteren Christopher G. Moore har udgivet en bog der kun handler om ordet "jai" og den hedder Heart Talk. Den kan anbefales. Den er paa 370 sider. http://www.cgmoor...20Talk.htm Kreeng-jai bliver i bogen oversat til "Awe Heart". "Aerefrygt" Ifoelge bogen saa bliver skoleeleverne som noget af det foerste indlaert i begrebet. "One of the first songs school children learn is about the importance of kreeng-jai." |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 19/07-2014 08:27
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Mykland skrev: Lad være at være naiv. Uanset hvad thaierne gør for at få dig til at føle anderledes, så kan de ganske enkelt ikke lide dig, ikke engang en lille smule. Det var da en pænt hård melding må man sige. ja, hans råd er skåret ud i pap, men jeg tror du skal læse det med et glimt i øjet og jeg tror egentlig bare at han prøver at sige at man ikke skal være naiv i thailand eller gå og tro at man er konge af thailand fordi de smiler til dig. Man kan spørge sig selv: hvorfor skulle de kunne lide mig? ja, jeg lægger lidt håndøre i landet, men jeg er ikke engang i familie. jeg tror hans pointe er at du ikke (som person) er set på anderledes i thailand end du er i danmark og kan du huske på det, så er chancen for at du dummer dig i thailand mindre. Thailand kan nemlig det fortryllende at få folk til at føle sig specielle og anerkendt, bl.a. derfor mange håbløse eksistenser med lavt selværd tager dertil og bruger alle deres penge på en tøs fra baren der i virkeligheden ikke har de store følelser for manden. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 19/07-2014 20:55
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Der er en side af begrebet "greng jai" som har at gøre med en udløber af forventningen om gengæld, eller nærmere modydelse. F.eks. kender vi faktisk godt begrebet "greng jai" på dansk, som forlegenhed. Men det thailandske begreb er meget mere omfattende. Og vi er egentligt ligeglade med om vi sætter nogen i forlegenhed. Det er thailænder jo som sikkert alle herinde ved, langt fra. Der er et vigtigt begreb, som hedder "gadanyuu" กตัญญู. Det kan oversættes til taknemmelighed, lige så simpelt som at "greng jai" oversættes til forlegenhed. Og det er lige så dårligt dækkende, i henhold til den thailandske begrebsforståelse. Begrebet er vigtigt, for denne evige taknemmelighed (udspringer af Buddhas lære) er særligt rettet mod moderen, der har født sit afkom i smerte. Især i Esaan området, hvor moderen har en særstilling, som er mere udpræget en for resten af Thailand. Selvom "moderdyrkelsen" er meget signifikant i hele samfundet. Gadanyuu er også den følelse af loyalitet, som man ("skal") have, hvis en person har gjort dig en tjeneste. Det er her, at også begrebet "greng jai" kommer ind i billedet. Det udnyttes på det skammeligste, ved at man kommer i en "taknemmelighedsfælde". Og der køres hårdt, som dummebøder i rockerkredse. Det er her vores danske/farang mentalitet kan krydse klinger med den thailandske. Vi har en følelse af hvornår der er gjort "nok" for en tjeneste. Den stopklods har thaier ikke. Og det er selvforstærkende, idet der er både social kontrol og egne medfødte kulturnormer, holder karussellen i gang. Mødre er ikke blege for at pumpe deres (ofte) døtre i udlandet for penge til brug for hele den udvidede familie. Det er hendes måde at konsolidere og udbygge sin status på. En "sød søster" der hellere end gerne vil introducere en ny pige i bar/massagemiljøet. Både her i DK og i Thailand. Hvorfor denne iver? Svaret er enkelt. Der kan rides hårdt på den tjeneste. Og det bliver der gjort. Så er vi tilbage til den syge vandbøffel, den kaskade af fætre og brødre, der lige er faldet på deres motorcykler. De mødre der lige mangler..... OSV. Naturligvis bliver der udnyttet et forretningstalent, som artiklen indledningsvis beskæftigede sig med. Men pigen kan ,udover sine egne forretningsplaner, være ganske presset "hjemmefra" når hun får krogen i en ATM-John (ikke web.John... ;-) ) Vender vi blikket væk fra bar/massagemiljøet, som jo var emnet, sker det jeg har beskrevet i alle sociale lag og alle kroge af det thailandske samfund. Bare med forskellig forsæt. Grundlæggende er det ædle dyder, som Thailands kultur kan være stolte af. Det er de, som udnytter denne kultur på det skammeligste, der bryder alle uskrevne love. Og hvorfor kan de så det? På grund af begrebet "greng jai", der jo ikke tillader at kritisere eller konfrontere med uretfærdigheder. Hvad sker så? Der bliver bagtalt, som man skulle tro at de blev betalt for hver historie. Det er jo næppe et ukendt fænomen som kommer som en overraskelse for thai gifte. Derfor hører man også mange thaier sige, at de ikke har så megen omgang i thai-kredse. Dette er bl.a. for at distancere sig fra dette. Enten reelt eller for at understrege at de ikke render med sladder. En anden konsekvens af både begrebet "greng jai" og "jai yen", at man skal holde masken, uanset hvor uretfærdig verden er, kender vi alle kun for godt. Når først en thai har tændt lunten, så er konflikten straks atombombe niveau. Ingen middelvej. Direkte i struben, og der bides til Det er et komplekst samfund at lære at navigere i. Nogle gange under det mig, at man har fattet noget overhovedet. Det er lige som at fange sæbe i badekarret. Ligesom man har begge hænder om sæben, og klemmer til, er den væk igen |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 20/07-2014 06:43
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
Tak for et SUPER GODT og LÆRERIGT indlæg Sudsakhon... Det fik sat en del ting på plads for mig (og jeg ved godt at sæben smutter fra mig igen snart). Min kæreste (kommende kone) og jeg havde en lang snak om dit indlæg, og jeg tror for første gang at vi fik noget der minder om en forståelse for hinandens kultur på netop dette område. Selvom det jo stadigvæk kan forekomme at sæben glider ud af hånden i fremtiden, så har jeg nu de 2 thailandske begreber, og med dem kan vi jo altid samle sæben op igen i fællesskab. Et fantastisk godt indlæg. Tak. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 20/07-2014 06:43
|
sudsakhon skrev: Der er en side af begrebet "greng jai" som har at gøre med en udløber af forventningen om gengæld, eller nærmere modydelse. F.eks. kender vi faktisk godt begrebet "greng jai" på dansk, som forlegenhed. Men det thailandske begreb er meget mere omfattende. Og vi er egentligt ligeglade med om vi sætter nogen i forlegenhed. Det er thailænder jo som sikkert alle herinde ved, langt fra. Forlegenhed = embarrassment Oversaettelse til engelsk eller det naermeste man kan komme = awe heart eller aerefrygt paa dansk. Men for lige at citere lidt fra bogen "Heart Talk" dog kun indledningen. Forklaring er paa 2 sider. There are few jai phrases more difficult to translate and explain. And there may be no other heart phrase more important than "awe heart", which is the heart of hearts of the Thai culture and class system. The phrase reflects a rich brew of feelings and emotions - a mingling of reverence, respect, deference, homage and fear - which every Thai person feels toward someone who is their senior, boss, teacher, mother and father, or those in powerful position such as a high-ranking police officer. Anyone who is perceived to be a member of a higher social class is owed kreeng jai. In practice, a person with "awe heart" would be inhibited from questioning or criticizing such a person. "Awe heart" also includes social decorum so that children are thought to be well raised when they know who and when to kreeng jai. "Awe heart" remains a core jai expression that also accounts for what appears on the surface as an incredible degree of politeness and civility found in exchanges between Thai people. A sense of face is also involved in this phrase. The social rank and class is mapped or, better, encoded in "awe heart". It defines the way that people of various ranks communicate, behave and react with one another. It defines also their expectations about the range of behavior to be received from others. Det kan saa diskuteres om "forlegenhed" eller "flovhed" er daekket af ovennaevnte begreb. Det er snarere at man ikke oensker at bringe nogen i forlegenhed. Forventning om "modydelser" daekker heller ikke som saadan, men som der staar i bogen "An employer demonstrates considerate behavior toward an employee or servant and the employee or servant reciprocates with a display of considerate behavior toward the employer. Jeg synes ikke man kan tale om en "modydelse" snarere "vaer mod andre som du forventer andre vil vaere mod dig". I eet af de links jeg linkede op til i et tidligere indlaeg er der en lille video med et "praktisk" eksempel. I bogen er der 2 typer af "embarrassed heart". Abashed heart - khuaay jai / kra daak jai: Expressing shame or embarrassment for having done the wrong thing. Ashamed heart - la aay jai / ruu suek la aay jai / aai jai: When you feel that you've done something dishonorable or unworthy you feel ashamed of your actions. Der er saa ca. 700 forskellige former for "heart" eller jai i det thailandske sprog. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 20/07-2014 07:12
|
Showing anger in Thailand http://www.youtub...on0J8-kzn0 Understanding kreenjai http://www.youtub...DnlpbzFjgk Do's and dont's http://www.youtub...Q4MWQIEuAg 10 mistakes to never make in Thailand http://www.youtub...b7Aeucum_g Slutter lige af med denne her hvor faranger scammer faranger fra Thailand. http://www.youtub...HbvY1ZDhwg Redigeret af hugoboerge d. 20/07-2014 07:20 |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 20/07-2014 07:30
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
hugoboerge Den bog du omtaler er ganske god, men man skal passe på med lineære oversættelser, specielt med engelsk som intermedium. Som bogen forklarer, og som du måske også "falder lidt i" er, at både bgen og oversættelse til engelske begreber er, naturligvis, vurderet ud fra en engelsk kontekst og en angloamerikansk begrebsforståelse. Denne er noget forskellig fra vores. Du har ret i, at det at sætte andre i forlegenhed for alt i verden vil undgås af thaier. Det er et brud på de kulturelle normer. Men som desværre udnyttes grænseløst. Jeg vil vove at påstå, at vi måske har den modsatte kulturnorm i Danmark. Kan man argumentere sin modpart op i et hjørne, så dennes argumenter udstilles som forkerte eller utilstrækkelige, er det især hvis man kan overbevise og nå en KONSENSUS det stærkeste værktøj i vores kulturnorm. Thai kultur er ikke konsensusbaseret, men dogmatisk. Dog ikke på samme måde som islamisk eller endog katolsk tankemåde. Og det er med det sidste, katolsk tankenorm, at man skal se forskellen mellem angloamerikansk og nordisk tankesæt/kulturnorm. Problemer med "oversættelse" af begreber er når disse er meget brede eller dækker både flere områder eller er filtret ind i hinanden. Nemmere er det med flovhed, eller embarrassment. Det føler man, hvis man er taget i at snyde til eksamen, eller har hugget af kaffekassen. Mere komplekst er det at lyve. Hvor vi i vesten har et helt andet ideal om løgn som begreb. (Moses tavler, de ti bud). En løgn på thai er noget mere kompleks. En thai ville aldrig tænke på et falsk udtryk som løgn, hvis der er et andet forsæt. F.eks. at "udøve" greng jai. Denne kulturnorm kan jo hurtig komme i konflikt med vores, idet vi ikke anser det som et legitimt forsæt at lyve alene af den grund at man vil dække over noget. Nobelt eller ej. Vi har udtrykke "en hvid løgn", så fænomenet er ikke ukendt. Min umiddelbare indgang til at beskæftige mig netop denne sidste del af "løgn" kommer fra mit arbejde. Her er denne konflikt meget udpræget. Og lige nøjagtigt pga. "greng jai", vil en thailænder aldrig føle khuaay jai / kra daak jai /la aay jai, når løgnen afsløres. Vedkommende thai vil tvært imod blive oprørt og vred over at (hendes) løgn bliver "smurt rundt i fjæset på hende" (oversættelse fra en situation.).. Og så er man først forvirret som farang |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 20/07-2014 09:02
|
@Sudsakhon - saerdeles interessant. Nu kommer du ind paa en del omraader indenfor diverse folkefaerd eller kulturer om man vil, men faelles for os alle er jo at vi boer eller skal indordne os efter thailandske forhold eftersom vi bor eller arbejder her selv om det kan vaere svaert en gang imellem. Filmene fra YouTube synes jeg illustrerer meget godt. Du kommer ind paa emnet "at lyve/loegn" og naar man laeser nedenstaaende kan man saadan set godt forstaa hvorfor thaierne lyver som de goer. Whilst there is no single definition in the English language to describe the phrase, a rough translation is to be aware of other people’s feelings showing politeness, respect and consideration towards them. Mvh |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 20/07-2014 10:00
|
Ang penge til kvinden og hendes familie synes jeg der er mega forskel på kvinderne. Synes det siger sig selv, men måske det bare er mig !! Dem jeg snakke med omkring det på min ferie her ned i Tourist stedene (Bar kvinderne) Havde jo nogle utrolige store forventning om manden der skulle komme og hive dem væk fra baren. Og hvis manden så ikke siger fra, fra starten af, kan det jo nok give problemer hen af vejen, hvis denne har givet kvinde tanken at han kan/vil opfylde hendes krav fuldt ud. Så er det lidt mere i min stil med den almindelig kvinden fra storbyen. De er mere nede på jorden som vi Jyder kan lide. De forstå at de faste udgifter er penge de får, at de 50% af de faster udgifter eller mere, da flere jo er vant til at betale 50%-75% af de faste udgifter med en Thai mand. Så mange af dem er godt tilfreds med man "bare" tager sig af den del, og måske lidt penge til at kan købe det de nu mangler. Der kommer jo også rejser med mere oven i, som de også ved at penge de "får" Ud over det, vil jeg påstå at de fleste ting ang penge med mere, kan tages i starten af et forhold, Man skal bare gøre klart fra starten af, hvad man vil være med til, og hvad man ikke vil være med til, forklare kvinden og hendes familie det. Så er der ikke noget at komme efter senere. Ved også der er flere her nede, der har sagt til deres kæreste / kone at de (Den Danske mand) betale de faster udgifter, og ønske kvinden at hjælpe sin familie oven i, må de ud og arbejde og tjene de penge, Det synes jeg er en god og fair løsning på det problem. Det med at lyve i det små, er jeg ved at vende mig til. tro ikke man kan komme det 100% til livs her nede, pga de ting som er beskrevet af andre. Men man kan formindske / fjerne det i sit eget hjem. Vi var f.eks ude og se på et hus at leje, der skulle være Fa-Rang klar. Det var det værste sted jeg nogle sinde har set. Og udlejer spurgte konen om hvad jeg synes, og jeg forklaret at han aldrig ville få en Fa-Rang til at bo i det lort af et hus. Konen fortalte så udlejeren at huset ikke lige var min stil, ikke det vi ledte efter. Og sprang let hen over hvad jeg synes. Må siger, At i sådan situationer er det nok bedst, at det er konen ord, og ikke mine der bliver smidt i hovedet på udlejeren. he he Synes det har været utrolige nemt for os at finde en fælles vej imod vores fremtid sammen. Ikke en Thai vej, ikke en Dansk vej, Men en fælles vej. Både konen, hendes familie, hendes venner og egen Thai venner har alle forstålsele for, at jeg jo ikke er Thai, og aldrig kommer til at gøre tingene 100% som Thaier gøre. Men Thai er gode til at give plads til folk udefra. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 20/07-2014 13:47
|
[quote]Bade-Dyr skrev: Undskyld men jeg kan ikke undlade at komme med et par bemaerkninger: Ang penge til kvinden og hendes familie synes jeg der er mega forskel på kvinderne. Synes det siger sig selv, men måske det bare er mig !! Dem jeg snakke med omkring det på min ferie her ned i Tourist stedene (Bar kvinderne) Havde jo nogle utrolige store forventning om manden der skulle komme og hive dem væk fra baren. [b][i]Bade-Dyr faar det til at lyde som om han har begaaet en kaempe undersoegelse ved at mene at der er mega forskel paa kvinderne. Hvori bestaar denne forskel ? Naeste punkt er snak med bar kvinderne omkring oekonomiske forhold. Jeg tvivler paa at der er nogen der vil diskutere oekonomiske forhold med en barpige. OK der er et oekonomisk forhold at diskutere og det er hvor meget hun skal have for at forsvinde om morgenen. Så er det lidt mere i min stil med den almindelig kvinden fra storbyen. De er mere nede på jorden som vi Jyder kan lide. Undskyld men en underlig paastand. Mange kvinder i storbyerne kommer fra provinsen. Det med at lyve i det små, er jeg ved at vende mig til. tro ikke man kan komme det 100% til livs her nede, pga de ting som er beskrevet af andre. Men man kan formindske / fjerne det i sit eget hjem. Vi var f.eks ude og se på et hus at leje, der skulle være Fa-Rang klar. Det var det værste sted jeg nogle sinde har set. Og udlejer spurgte konen om hvad jeg synes, og jeg forklaret at han aldrig ville få en Fa-Rang til at bo i det lort af et hus. Konen fortalte så udlejeren at huset ikke lige var min stil, ikke det vi ledte efter. Og sprang let hen over hvad jeg synes. Må siger, At i sådan situationer er det nok bedst, at det er konen ord, og ikke mine der bliver smidt i hovedet på udlejeren. he he Her har vi et udmaerket eksempel paa "kreeng-jai" og det var saerdeles fornuftigt at konen klarede den situation. |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 20/07-2014 16:04
|
Hugo. Nu kan jeg altså godt snakke med alle mennesker. også om alt. Og det er da spænderne at høre hvad folk fra forskellige steder i deres liv, ser som det de ønsker for at kommer videre med det de laver, hvad der skal til. I sær bar pigerne, vil jo gerne snakke om hvad der skal til for dem, måske for at lufte en tanker om ham Fa-Rang nu skulle være interesser. Og dem jeg har mødt med en kvinde de har fundet på en bar, Er det klart ud af de sametaler der føres ved bordet vi alle samme er ved, Er det for en stor del af dem, Pengene til kvinde og hendes familie der skal fortælle om, Det tager jeg da som om det er Vigtige for en Bar pige (X-Bar pige) De piger fra "landet" af som jeg har støt på her nede, er det også klart at de meget hurtige fortælle, om deres fattige familie der hjemme i landsbyen, måske 1-2 børn af deres egen som Mor og Far passer, måske en bedstemor også, Og hvis man (altså mig) ønske at indlede et forhold, er det et KRAV at jeg vil tage det ansvar på mig. Jeg synes personlig det er skide skønt at Thai kvinder melde ud omkring hvad de ønsker af en, hvad de forventer af en, Så kan man tage sine valg derfra. Jeg behøves vil næsten ikke skrive, at jeg sprang fra med det samme, da jeg 100% bevist ikke ønske mig en pige fra landet (pga flere ting end penge), med familie der hjemme i den lille landsby, der havde brug for min hjælp hver måned, da det ikke er i min natur at bruge mine penge på andre end mig selv og mit liv. Jeg går da ud fra at det er logik for perlehøns, at når jeg lufter hvordan jeg ser på det, at det er fra mine egen oplevelse, var skam ikke klar over at man nu for at skrive det man se og oplever lige frem skal "beviset" med en grundige undersøgelse, med spørge skema og video optagelse, før det er okay med "eliten" på siden her, For så er den åben debat jo snart over vil jeg tro. he he Nu kan du Hugo kalde stor by piger det du vil, det er et fedt for mig. Mine kone forældre har bo her det meste af deres liv, konen hele liv på nær nogle få år, Men der bo de også i en støre by. Så jo, for mig er hun stor by pige. Og der er mega forskel på hende, hendes familie, og dem hun er vokse op med i Bangkok / Nonthaburi på dem JEG har mødt i min tid fra en bar eller en "landsby pige". Jeg synes personlig at alt det negative jeg har læst omkring hvordan Thai kun er ude efter Fa-rang penge, om det er en kvinde som kæreste, kone, og det er Thai venner med mere. Samt de mange jeg mødte på ferie der fortalte mig omkring at Thai kun er social sammen med Fa-Rang fordi de forvente at man betale for alt hver gang. Jeg har efter jeg er flytte her ned, Aldrig oplevet der fra Thai side, tværtimod skal jeg hilse at sige. Men jeg har det skam fint med at andre oplever det på en anden måde, ville være for kedelig hvis det var ens for os alle sammen. Jeg er bare glad for, jeg ikke har oplevet landet og befolkning så Negative som jeg har læst, og fået fortalt at talrige Dansker. For at gøre det klart for Hugo, vil jeg da bare oplyse, det her er fra mit liv, mine tanker, det jeg har prøvet. Så ved ikke om det er grund nok for Hugo til at jeg berette det, ellers er det bare synd. He he Forsat god dag der ude. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 21/07-2014 07:30
|
Bade-Dyr skrev: Hugo. Nu kan jeg altså godt snakke med alle mennesker. også om alt. Og det er da spænderne at høre hvad folk fra forskellige steder i deres liv, ser som det de ønsker for at kommer videre med det de laver, hvad der skal til. I sær bar pigerne, vil jo gerne snakke om hvad der skal til for dem, måske for at lufte en tanker om ham Fa-Rang nu skulle være interesser. Og dem jeg har mødt med en kvinde de har fundet på en bar, Er det klart ud af de sametaler der føres ved bordet vi alle samme er ved, Er det for en stor del af dem, Pengene til kvinde og hendes familie der skal fortælle om, Det tager jeg da som om det er Vigtige for en Bar pige (X-Bar pige) De piger fra "landet" af som jeg har støt på her nede, er det også klart at de meget hurtige fortælle, om deres fattige familie der hjemme i landsbyen, måske 1-2 børn af deres egen som Mor og Far passer, måske en bedstemor også, Og hvis man (altså mig) ønske at indlede et forhold, er det et KRAV at jeg vil tage det ansvar på mig. Jeg synes personlig det er skide skønt at Thai kvinder melde ud omkring hvad de ønsker af en, hvad de forventer af en, Så kan man tage sine valg derfra. Jeg behøves vil næsten ikke skrive, at jeg sprang fra med det samme, da jeg 100% bevist ikke ønske mig en pige fra landet (pga flere ting end penge), med familie der hjemme i den lille landsby, der havde brug for min hjælp hver måned, da det ikke er i min natur at bruge mine penge på andre end mig selv og mit liv. Jeg går da ud fra at det er logik for perlehøns, at når jeg lufter hvordan jeg ser på det, at det er fra mine egen oplevelse, var skam ikke klar over at man nu for at skrive det man se og oplever lige frem skal "beviset" med en grundige undersøgelse, med spørge skema og video optagelse, før det er okay med "eliten" på siden her, For så er den åben debat jo snart over vil jeg tro. he he Nu kan du Hugo kalde stor by piger det du vil, det er et fedt for mig. Mine kone forældre har bo her det meste af deres liv, konen hele liv på nær nogle få år, Men der bo de også i en støre by. Så jo, for mig er hun stor by pige. Og der er mega forskel på hende, hendes familie, og dem hun er vokse op med i Bangkok / Nonthaburi på dem JEG har mødt i min tid fra en bar eller en "landsby pige". Jeg synes personlig at alt det negative jeg har læst omkring hvordan Thai kun er ude efter Fa-rang penge, om det er en kvinde som kæreste, kone, og det er Thai venner med mere. Samt de mange jeg mødte på ferie der fortalte mig omkring at Thai kun er social sammen med Fa-Rang fordi de forvente at man betale for alt hver gang. Jeg har efter jeg er flytte her ned, Aldrig oplevet der fra Thai side, tværtimod skal jeg hilse at sige. Men jeg har det skam fint med at andre oplever det på en anden måde, ville være for kedelig hvis det var ens for os alle sammen. Jeg er bare glad for, jeg ikke har oplevet landet og befolkning så Negative som jeg har læst, og fået fortalt at talrige Dansker. For at gøre det klart for Hugo, vil jeg da bare oplyse, det her er fra mit liv, mine tanker, det jeg har prøvet. Så ved ikke om det er grund nok for Hugo til at jeg berette det, ellers er det bare synd. He he Forsat god dag der ude. @Bade-Dyr - nu indledte jeg jo ogsaa med et "undskyld" paa forhaand. Man fik bare det indtryk at du havde rendt rundt med spoergeskema. Det er jo ikke noedvendigt - for vi ved jo alle hvad svaret er. Det er rart at laese omkring det du oplever samt hvad du mener, ingen tvivl om det. Saa lad os bare hoere mere. Jeg personligt kan ikke mindes nogen negative oplevelser i den tid jeg har boet her for situationerne omkring kreeng-jai kan man ikke kalde for "negativ" det er deres kultur og det maa man saa indrette sig efter. Nu drejer det her sig jo ogsaa om gode raad. Een af mine gode venner/gammel kollega endte op med at blive underviser paa Handelshoejskolen i Koebenhavn efter et paent stykke tid i udlandet for danske virksomheder. Jeg ved ikke hvor mange yngre deltagere vi har her i vores forum, men hans raad til sine elever var: "Hvis i har mulighed for at komme ud i den store verden, saa grib den mulighed" og det gaelder selvfoelgelig ikke kun Thailand. Jeg fik den mulighed som ung mand og har stort set levet i udlandet det meste af mit voksne liv. |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 21/07-2014 09:25
|
Jo Hugo, den fanger jeg godt, men synes bare jeg ville forklare mig. Og jeg smed da også He he bagefter- så det !!! Så håber da det var ok. Jeg skal skam nok dele det jeg synes er ok at dele, jeg har fundet mit andet land, som jeg holde af. Jeg har taget det til mig som Thai ønsker at høre mig sige. Thailand best after Denmark, Denmark number 1, Thailand number 2 !!!! Jeg er bare så glad for overgangs perioden til et helt nyt land, efter en knap 90 dag ferie, gik så problemfrit, og så nemt det har været at komme ind i livet her. Og der kanon store hjælp fra Thaier side for at få en til at følge sig velkommen. Tænker tit på hvordan vi Dansker tog imod de mange der kom til landet for en del år siden i mine "unge" dage, og da de også begyndte at kommer til vores lille Jysk by, ja det var det jo næsten jorden undergang for mange. Og de "fremmede" blev holdt øje med af mange, Og blev ikke inviteret med til middags bordet, og mødt velkommen med åben arme. Et par råd mere fra min side !! Husk at havde orden i sine papir som Tourist / langtidsbodene, i sær med de nye stramning, for styr på evt overstay før den 12 August. Se at få det rigtige Visa / Extension. Sørge for det er plads i ens økonomi til at man ikke få mange Baht pr Dkr, Da kursen kan springe en del rundt. Var sikker på man er en del over målet hvis man er på Extension of stay Maried / Retirement, Da når man planlægge sit liv ud i fremtiden, må regne med at loven om 40k/65k, 400k/800k kan og nok vil bliver højre med tiden, da tal der bruges nu har jo en del år på bagen, Vel det er det jeg siger til folk der spørger om råd, At de ikke skal køre den alt for tæt på grænsen. Og det er bare hvad JEG tro der vil ske i den nære fremtid. Samt havde en Plan B, Hvis de en dag ikke kan være i Thailand mere. Forsat god dag der ude i verden, hvor end i befinder jer. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.