Se indlæg
 Udskriv debat
Drikkepenge ja/nej?
JanH
Ok, lad os så få en snak om drikkepenge i Thailand.

Jeg mener det er unødvendigt og en uskik. Man KAN runde op til nærmeste 10 Baht, især i taxi men det forventes ikke.

Hoteller og restauranter har servicecharge inkluderet som bliver delt mellem de ansatte.

Dog har turisters smiden rundt med penge som tips givet anledning til at de lokale tit forventer det, men det ER en uskik.

http://www.whotot...n-thailand

milex
Lader mit thai-bekendtskab tage sig af den slaqs.

Og der falder bestemt ikke meget af.

Så nej - thai'er giver ikke drikkepenge.

Anonym Bruger
Jeg følger ikke nogen etikette el. hvad en guidebog skriver, Jeg plejer at give ca. sådan her:

- Taxi = kun til at runde op til fx 50/100 THB el. lidt ekstra hvis de fx venter på mig (toilet/7 Eleven o.lign.). Ved lange turer køber jeg gerne lidt energidrink el. lign. til chauføreren. Men nogle taxichauffører er nogle sataner, tro mig. Det er ikke stakkels Somchai hver gang.

- Hotel = typisk kun til baggagedrengen, men i det små, da sådan en gut kan tjene rigtig mange penge hvis alle gæster giver for meget, husk på at de tjekker mange gæster ind hver dag. Efterlader sommetider lidt mønter i askebægeret, hvis jeg ikke gider tage dem med.

- Restaurant = kun til at runde op med el. hvis servicen er 'bedre end forventet'. Generelt er jeg mere generøs udenfor turiststederne, da folk værdsætter det mere her og samtidig er priserne ikke skruet helt op i forvejen.

- Bar/diskotek = som regel hænger pengene mere løst når man er i byen, dette er vel typisk for de fleste. Jeg giver mest kun til folk som gør noget godt for mig, fx finder et bord til mig el. henter øl/drinks/is osv. Det er god service og det vil jeg gerne betale for. Samtidig holder de øje med en resten af aften, så man mangler sjældent noget. De frække steder har tidligere været min svaghed når det kommer til drikkepenge, men det er blevet meget bedre. Dog mener jeg stadig at hvis man ikke har råd til at tage i byen og evt. give en drinks el. to, så skal man hellere blive hjemme.

- Tiggere/gadesælgere = sjældent, men aldrig når der er børn/dyr involveret.

- Massage (KUN massage) = disse kvinder kan være de værste hekse når det kommer til drikkepenge. Ét er at de kan sidde der på række og svine kunderne til på thai, noget andet er at de bagefter forventer min. 100 THB. i drikkepenge, for en massage som langt fra altid er særlig imponerende. Jeg får mest kun massage af de ældre og rigtig dygtige trunter ude på landet (100 THB for én time), men hvis jeg i en turistby vælger fx en fod/kropsmassage til 300-400 THB, så giver jeg sjældent drikkepenge, med mindre det var virkelig godt. Typisk er det en slatten omgang man får.

Det er vel op til folk selv hvad de vil give, men mange (især førstegangsturister), er alt for generøse. Typisk fordi de ikke ved hvad tingene i virkeligheden koster el. at de sammenligner med fx danske priser. Nogle gør det for at pleje deres dårlige samvittighed el. styrke deres dårlige selvværd, nogle for at vise deres 'position' som 'rig turist' (two week millionaire). Omvendt er der andre som er ekstremt nærige, står der og tæller deres små sølvmønter osv...så bliv dog hjemme fristes man til at tænke, specielt hvis de rent faktisk har fået en fantastisk service.

Fastboende (gæst) el. turist, uanset hvad bør man tænke sig om og bruge sin sunde fornuft fx finde den gyldne mellemvej og stå indenfor det.
Redigeret af Anonym Bruger d. 20/06-2014 17:58

kro90
Det er vel ikke så meget anderledes end i Danmark, her er drikkepenge også inkluderet i regningen både på hotel og restaurant.
Her giver jeg kun drikkepenge hvis jeg har fået en rigtig god service. Det samme gør jeg i udlandet incl. Thailand. Har dog set at 10 - 20 B. kan gøre underværker med rengøringen, så som en ekstra flaske vand, nye håndklæder eller andre "småting" som lige bliver tilgængelig, sidst en lille blomst et stykke chokolade, et stykke frugt. Bare dejligt. Ved at jeg kan/kunne købe det samme måske for mindre, men ved helt sikkert at jeg aldrig ville få det gjort, så derfor er pengene absolut givet godt ud.
Kim

Bade-Dyr
Taxi, hvis taxi meter siger 51 baht giver jeg 55 eller 60 baht alt efter hvad jeg har af penge.
Giver op til 20 baht når vi har været i Makro og købt ind så Taxi er fyldt op, og Chaufføren hjælpe med på/aflæsning.

Hotel hvis en hjælpe med taskerne op på værelset, så 20 baht.
20 baht til rengøring den dag vi check out.

Når vi spiser ude, så de mønter vi får tilbage når vi betaler regning / max 20 baht.
Men kun ved særlige tilfælde, som hvis vi synes det er ekstra godt, været en god oplevelse osv osv.

Tiggere/gadesælgere, Never !!!!

Gøre som jeg har "lært" af mine Thai venner, og Thai familien, MAX 20 baht i særlige tilfælde.

vandango
milex skrev:

Lader mit thai-bekendtskab tage sig af den slaqs.

Og der falder bestemt ikke meget af.

Så nej - thai'er giver ikke drikkepenge.

Det samme her.

Efter et restaurant besøg i Hua Hin, hvor jeg for sjov lod som om at jeg ville give restbeløbet 6-700 baht i drikke penge, men endte op med et hårdt slag i ryggen, overlader jeg nu alt til min hustru.

hugoboerge
Eftersom traaden er startet paa min foranledning maa jeg lige bidrage med hvad vi goer.

Indledningsvis boer det naevnes at det ikke er alle steder der har en service charge inkluderet. Det er den sikkert nok alligevel, men det naevnes bare ikke. Normalt vil der blive naevnt at 7% VAT og 10% service charge vil blive tillagt prisen. I nogle tilfaelde naevnes der at priserne er inklusive 7% VAT mens SC ikke er naevnt.

1. Gadekoekkener samt "hul i muren" noodle shops - her er det ikke kutyme at give tips og det forventes heller ikke.

2. Restauranter paa de finere hoteller - her runder vi som regel op taget i betragtning at der allerede er tillagt 10%. Dog hvis der ydes en ekstraordinaer indsats saa vil konen stikke en pengeseddel eller to i haanden paa den person som har givet god service.

3. Seafood restauranter/generelt - her skiltes der ikke med 10% service charge. Thaierne giver ikke en satang i tips. Vi runder som regel opad og igen hvis der ydes en ekstraordinaer indsats saa samme procedure som under punkt 2. Det har den fordel at naeste gang man kommer paa stedet er man en kaerkommen gaest og vil blive udsat for saerdeles god service.

4. Ferie resorts/up-country hoteller.
Ved ankomst og afrejse er det normalt vi giver THB 20.- til bagagebaereren. Under opholdet skriver man normalt under paa regningen og vi laegger ikke ekstra paa eftersom 10% SC er indregnet.
Dog vil vi hvis der er nogen af staben som har givet god service under opholdet vil vi ved afrejsen give vedkommende et par hundrede THB.

5. Vagtfolk/parkerings vagter - godt nok betaler man for at parkere men hvis der er en vagt som er saa rar at anvise en parkerings plads og hjaelper til med floejten stikker konen ham THB 20.-.

Det samme goer sig gaeldende f.eks. ved Foodland i naerheden af hvor vi bor. Her er der nogle vagter som hjaelper til med indkoebsvognen og varerne ned i bagagerummet. Min kone stikker dem THB 20.-.

Det er muligt at nogle af deltagerne her i forum synes det er en uskik med tips/drikkepenge.

Min kone er Thai og skal vi sige meget gavmild isaer overfor de mindre bemidlede i samfundet og vi kan passende inkludere en vagtmand i den kategori samt personer i restaurationsbranchen.

Webmaster
Jeg giver både drikkepenge i Thailand og Danmark. Men det afspejler sig alene i den behandling jeg får. Lorte behandling lig med sovs på dugen, god behandling lig med drikkepenge.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
buick
Service charge er bestemt ingen garanti for at personalet får så meget som en øre, husk lige det.
Sidst vi var på Stable logde 1,5 år siden så talte fruen med hende townboyen som har været der i årevis om service chargen, personalet får intet af den den stryger ejer 100%
iøvrigt giver vi efter humør 10-50 og nogle gang 100 baht alt efter humør, service osv
god service hos en taxi kan nemt give 100 eller hvis vi sidder og hygger i en bar og en pige tager sig af sønnen og underholder ham med spil og billiard så falder der en 100 mand af diskret givet til hende fra sønnen
på restaurenter får de små pengene evt en 20er
på de små thai restaurenter, gadekøkkener osv får de lidt ekstra da deres priser som regl er med ekstrem lille profit
massage aldrig
frække steder det er mange år siden men de fik efter service og hvilken hjerne jeg tænkte med Cheers he he som ungkarl og i den gode alder var der fart på og det er vist ikke små penge jeg fik igennem systemet dengang og det selv om priserne ikke var i det vanvittige niveau de skulle være i idag
den gang hed de 3-500 pr døgn for en beer bar pige Angel

iøvrigt giver jeg på samme måde drikkepenge i Danmark

JanH
Tak for info. buick, du/I er så nogle af dem der er med til komplet at ødelægge det for os andre mere nøjsomme typer, ved helt unødvendigt at smide med dine penge. Forstår ikke hvorfor det skulle være smart at overbetale dem på den måde.

Thjaa
jeg giver altig drikkepenge i thailand ... da jeg kom til thailand foeste gang for over 11 aar sigen tog jeg en turist ture rund i landet men en firma.. privat bil med chaufor/turistguide
og hvor vi ogsaa skule spise paa tastorang og vi fik en mega dorlig behandling

jeg saa at chaufor/turistguide Tippet 1 Bath og jeg sporte hvorfor hun lage 1 bath og hun svaret
hvis jeg ikke likker naade vil personen bare tinge naa det er personer der ikke tipper men hvis jeg liker 1 Bath som tip vil personen tinke Hvorfor gav de mig kun 1 bath i tip saa fra den dag har jeg altig tippet i thailand saa kommer det bare ud paa hvormeget tip de faar = til den servis jeg har modtage..

Og jeg har har lagt 1 Bath fler steder.....

naar vi taler om at jeg faar thai-masage ja saa giver jeg altig 50 Bath per time i Tip da jeg ved at personen som goer dette arbejt kun faar omkrang 60 til 80 bath rasten gaar til butiken ogsaa i turist omraader er det sordan selom du som turist betaler 300/400 bath saa faar personen som arbejter max de 100 bath.....
Livet er forkort til store problemmer

vandango
Et sted hvor jeg altid har givet gode drikke penge og ladydrinks er på barerne i Pattaya.
Syntes det er ok, at betale pigerne for deres hyggelige selskab.
Noget der altid har pisset mig af er disse freebies, der kommer og bestiller en drink, og rager løs på pigerne, og lader som om de vil købe dem ud.
Når jeg har spottet fjolserne, giver jeg ladydrinks hele vejen rundt, så må fedthaserne fise af, da de nu skal til lommerne for at matche mig, det har moret mig mange gange.
PS. har aldrig fanget en Dansker i at opføre sig så dårligt.

GAMBIT
jeg giver ofte drikkepenge, specielt steder jeg kommer med jævne mellemrum som f.eks et køkken hvor jeg kender dem.

Køkken/Restaurent

Jeg giver sjældent drikkepengene direkte men lægger dem diskret på bordet ved f.eks en tallerken, typisk 20 baht.
Men tipper nok mest eftert humør.

Taxa

Taxa Tips foregår typisk på den måde at jeg giver chaufføren det nærmeste over turprisen i sedler, og siger han kan beholde byttepengene. dvs blev turen 154 baht stikker jeg ham 160 og hopper ud af vognen. Her er det nok mere fordi jeg har det svært med mønter og bliver irriteret over dem i lommen.

Ludderbar

Bar piger får ingenting, heller ikke drinks. jeg vil som regel drikke i fred uden de står og hiver en i armen. Kommer sjældent den slags steder, uden jeg har drukket tæt og derfor sjældent husker hvad og hvem jeg har talt med. - I Chiang Mai er den mest kendte bar gade Loi Kroh rimelig kedelig pga der yderst sjældent er udskift af piger, så de piger der er der har nu været der i flere år og er trættelige at se og høre på.

Beergirls eller serveringspiger

Hvis de sørger godt for at ens glas er fyldt godt med isterninger og øl så er der som regel drikkepenge at hente for pigen.
Disse piger er generelt smilende, charmerende og morsomme. Og de er ikke pågående.
De får gerne en 50-100 baht når jeg ber om regningen.

Rengøringsfolk på hotel mm

Hvis jeg bor 2 nætter giver jeg ingen drikkepenge da jeg beder dem om ikke at redde seng mm.

Bor jeg en uge eller mere og de rengører hver dag så lægger jeg tit 100 baht ved første rengøring således at de gør en god rengøring resten af ugen.

Er der andre der har undret sig over Tips krukken som der står i nogen 7/11 ????

Hvad sker der for det

hugoboerge
GAMBIT skrev:

Er der andre der har undret sig over Tips krukken som der står i nogen 7/11 ????

Hvad sker der for det

Det er ikke nogen tips krukke. Det er indsamling til gode formaal.

GAMBIT
hugoboerge skrev:

GAMBIT skrev:

Hvad sker der for det

Jo det ved jeg godt HB, men nogensteder står der "TIPS" på typisk en smilene keramik munk.

hugoboerge
GAMBIT skrev:

hugoboerge skrev:

GAMBIT skrev:

Hvad sker der for det

Jo det ved jeg godt HB, men nogensteder står der "TIPS" på typisk en smilene keramik munk.

Saa gaar pengene sikkert til et tempel.Smile

GAMBIT
hugoboerge skrev:

GAMBIT skrev:

hugoboerge skrev:

GAMBIT skrev:

Hvad sker der for det

Saa gaar pengene sikkert til et tempel.Smile

Ah Ja, Naturligvis Smile

hugoboerge
buick skrev:

Sidst vi var på Stable logde 1,5 år siden så talte fruen med hende townboyen som har været der i årevis om service chargen, personalet får intet af den den stryger ejer 100%

Undskyld, men jeg tror der er gaaet noget galt i oversaettelsen, det haaber jeg ihvertfald. Men naeste gang vi kommer paa Stable Lodge vil jeg spoerge Khun Pu (navnet paa Tom Boy). Jeg kender ogsaa ejeren saa jeg kunne jo spoerge ham.

hugoboerge
vandango skrev:

Et sted hvor jeg altid har givet gode drikke penge og ladydrinks er på barerne i Pattaya.
Noget der altid har pisset mig af er disse freebies, der kommer og bestiller en drink, og rager løs på pigerne, og lader som om de vil købe dem ud.
Når jeg har spottet fjolserne, giver jeg ladydrinks hele vejen rundt, så må fedthaserne fise af, da de nu skal til lommerne for at matche mig, det har moret mig mange gange.

Vel Vandango. Ladydrinks har jo intet med drinks at goere, det er en overpris paa lad os sige 8 - 9 gange prisen paa en normal cola. Saa ja du betaler pigerne for deres hyggelige selskab, men naar glasset er tomt skal der fyldes paa igen, ellers forsvinder det hyggelige selskab med raketfart.

GAMBIT
hugoboerge skrev:

vandango skrev:

Vel Vandango. Ladydrinks har jo intet med drinks at goere, det er en overpris paa lad os sige 8 - 9 gange prisen paa en normal cola. Saa ja du betaler pigerne for deres hyggelige selskab, men naar glasset er tomt skal der fyldes paa igen, ellers forsvinder det hyggelige selskab med raketfart.

Jeg synes i det hele taget ikke at Lady Drinks har noget med drikkepenge at gøre. LD´er er for mig bestikkelse for selskab. Baren tjener gode penge på dem og pigen får en kommision af de LD´er.

Nu er vi over i Kommision og ikke drikkepenge.

Men som HB siger er de jo væk i raketfart - fra den ene raket til den anden Kick you

Spring til debat: