Se indlæg
 Udskriv debat
Transskription af dansk navn til thai
Hanuman
Hej alle thai-sprogkyndige,

Jeg har et spørgsmål vedr. retmæssig transskription af det danske navn Anders, til thai.

Længe har jeg skrevet det som "อานัส", men efter at have stiftet bekendtskab med funktionen af ์ (การันต์ ), er jeg mere tilbøjelig til at skrive det som "อานัร์ส" (for at bibeholde R'et/ร fra den danske stavning ).

Noget siger mig dog, at der muligvis er problemer ift. at have en stum konsonant midt i en "consonant cluster" - måske i særlig grad fordi vokalen deri er ั (ไม้หันอากาศ ), og at der efter den stumme konsonant kommer en anden konsonant, som fuldender "cluster'en", nemlig ส (for at skabe lyden "-nders"/"-nat"/"-นัส" ).

Er det noget jeg bilder mig ind? Eller bør jeg fortsat stave det "อานัส" som hidtil?

På forhånd tak for hjælpen! Smile
Redigeret af Hanuman d. 25/02-2014 23:00
One night in Bangkok and the world's your oyster...

sudsakhon
Der er ikke noget i vejen for at bruge การันต์ på andensidste konsonant.
Der er ikke tale om en egentlig konsonant cluster.

Om du evt. kunne bruge การันต์ i en cluster kan jeg godt forstå, at du ville være betænkelig over.
Jeg kan ikke lige komme på et eksempel hvor det er brugt, så jeg skal slå det op senere i den "tykke grønne" (thai/thai ordbog).

Når du staver som "อานัส" er det som det tilsvarende thai drengenavn, og forstås umiddelbart.

Anders udtalt som på dansk vil falde unaturligt på thai. (A'er er kort, men vokallængden af "า" er lidt længere )

Som sagt, kan du godt stave navnet Anders som "อานัร์ส".
Thailændere vil studse over stavemåden, men fonetisk udtale det korrekt.

Aspirerede endelse er under alle omstændigheder ikke muligt på thai
Redigeret af sudsakhon d. 25/02-2014 23:50

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Hanuman
sudsakhon skrev:

Der er ikke noget i vejen for at bruge การันต์ på andensidste konsonant.
Der er ikke tale om en egentlig konsonant cluster.

Af ren nysgerrighed - hvad er der i så fald tale om?

Og mange tak for din hjælp! Det var skønt at få svar på det!

Jeg er også klar over, at det vil være umuligt at overføre den danske udtale af navnet til thai - ikke mindst pga. man ikke kan have aspirerede endelser Smile Nu er spørgsmålet så om man skal være kildetro mod navnets danske oprindelse og bibeholde ร์, eller "oversætte" navnet til det der måske kan kaldes den thailandske pendant - dét vil jeg tænke lidt over Grin

Endnu engang tak!

sudsakhon
Jeg har en personlig kæphest med (ikke) at være "kildetro".

Der er specielt i thai en utrolig dårlig vane med at stave navne, med den oprindelige stavning på thai.

Nemmeste eksempel jeg lige kan komme på er Sinnawatra
(Yinglak Sinnawat), hvor den sidste stavelse kræver kendskab til thai grammatik for at kunne udtales korrekt.

(Og u'et i Yinglak skal udtales som et "a" kommer fra amerikansk transskribering)

Men mange thaier holder krampagtigt fast i stavningen, idet der er en mening i den valgte stavemåde. De kan ikke lide, at de "smukke bogstaver" forsvinder, uagtet at disse alligevel ikke udtales.

Derved udtales bl.a. navne meget ofte forkert, og man bliver rettet

Det er en kilde til megen frustration.

Jeg har før skrevet, at mange thaier (som støtter den nuværende opposition) fryder sig over vestlige mediers forkerte udtale af Yinglak Sinnawat.

MHT. de der konsonantclusters, er det et definitionsspørgsmål. Og betyder ikke meget i det daglige, hvad man kalder det.
men jeg fandt en forklaring, der var skrevet allerede..

I. True clusters
(sound as a
merged phoneme) กล- /gl-/
พร- /phr-/
ตร- /dtr-/ กล้อง
พรวน /phruaanM/
ตรวจ /dtruaatL/
II. False clusters
(sound as a
single consonant) ทร- /s-/
ทร- /t-/
-ทร /-t/
สร- /s-/
จร- /j-/ ทราบ /saapF/
โทร /tho:hM/
สมุทร /saL mootL/
เสร็จ /setL/
จริง /jingM/
III. 'Leading consonant' clusters
a. syllables with
หอ นำ or
ออ นำ
ห + sonorant
อ + sonorant
หนู /nuuR/
อยู่ /yuuL/
b. "non-conforming" clusters [any other initial/
final consonant pair] กบ /gohpL/
นคร /naH khaawnM/
ขนม /khaL nohmR/
แขนง /khaL naaengR/

Kilde:
[url] http://www.thai-l...consonants [/url]

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Hanuman
Alt taget til efterretning!

Mange tak for din hjælp!!!

Spring til debat: