Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Familie, ægteskab og børn » Besøg i Danmark
 Udskriv debat
Fejl i visa
taxidriver990
Jeg hjalp igår en ven med hans online invitation og schengen application

I den forbindelse skal jeg på et tidspunkt skrive hvornår hans kæreste senest har haft visa til DK
Her viser det sig at der et problem så hidrører det sidste visa hun havde.
Min ven havde set det men ikke gjort noget ved andet end da de sammen rejste til thailand lod hende gå forrest gennem udrejse paskontrollen i Kastrup.
Der ser politimanden at hun har fået visa udstedt fra 12 april til 25 april 2013 og ikke fået 89 dage som de havde søgt om
Dog står der i visa, linjen under datoerne, at det gælder 89 dage.

Nu er spørgsmålet så vil dette give problemer med at få et nyt visa ?
Politimanden stempler hende ud uden at foretage sig andet, ikke noget med overstay eller andet bliver påskrevet passet.
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

farao54
taxidriver990 skrev:

I den forbindelse skal jeg på et tidspunkt skrive hvornår hans kæreste senest har haft visa til DK
Min ven havde set det men ikke gjort noget ved andet end da de sammen rejste til thailand lod hende gå forrest gennem udrejse paskontrollen i Kastrup.
Der ser politimanden at hun har fået visa udstedt fra 12 april til 25 april 2013 og ikke fået 89 dage som de havde søgt om

Politimanden stempler hende ud uden at foretage sig andet, ikke noget med overstay eller andet bliver påskrevet passet.

Ja, det er jeg helt sikker på at det vil.
Min kæreste ankom her til DK 1/9/2013 og rejste hjem igen 1/10/2013.
Her er der tale om 30 overnatninger i DK, MEN fysisk var hun i DK i 31 dage.
Hendes visum var udstedt til 30 dage..
Altså var hun her i 1 dag for meget...
Da vi så søgte om visa igen her i Januar, kom der ellers gang i problemerne.
Sagen blev sendt til DK, og min kæreste følte sig skidt talt til fra ambassadens ansatte i Bangkok.
Efter en del uger fik hun så sit visa med følgende besked: "Betragt dette som en sidste advarsel.. Overtræder du visareglerne igen i fremtiden, vil du få 3-5 års krantæne.
Som jeg husker de er der 3 års karantæne hvis du overskrider opholdet med max 30 dage. Herefter er der ale om 5 års karantæne.
Nu har jeg godt læst at der var søgt om 89 dages ophold.... Men faktum er at det kun blev givet 14 dage. Hermed står hun til 5 års karantæne, med mindre hun også får en løftet pegefinger som min kæreste fik.
Men det er helt sikkert at der vil komme problemer ud af det.. Og hun kan ikke undgå at de finder ud af det, da hun skal aflevere alle sine pas (udløbne såvel som det nyeste).

taxidriver990
@farao
Jeg ved at de teknisk er en overtrædelse, men prøv at checke din kærestes visa
Der står dels datoer men også antal dage, og i dette tilfælde var antal dage de søgte men datoerne forkerte

De skulle selvfølgelig have tjekket det med det samme, iøvrigt havde de brugt en visa agent, gør de altid, selvom jeg nu er med indover udfyldelsen, så er det kæreste der opsøger agenten.
Tror bare thai kvinder er sådan, min egen hustru gjorde det samme selvom jeg havde lavet alt rigtigt.
Thai tror på thai, og af en eller anden anledning bliver det sat højere end det farang siger.

Min ven bruger nu mig, og årsagen er som han siger at han går i baglås og roder rundt i det når det gælder blanketter.

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

sudsakhon
Problemet med overstay opstår når der søges nyt indrejsevisum til Schengen.

Jeg kan ikke ud fra oplysningerne se, om der er givet visum til en kort periode, der skal afholdes indenfor en tidsramme på 89 dage, eller om der er tale om en skrivefejl.

Under alle omstændigheder er det i første omgang lige meget, da begge tilfælde bør give anledning til en henvendelse til ambassaden i BKK.

Karensperioden kan muligvis undgås, hvis der er undskyldelige grunde til overskridelsen af opholdet.

Om det så kan besluttes i dette konkrete tilfælde kan jeg ikke forudse. Men under alle omstændigheder kræver det hurtig henvendelse!

Hvis det viser sig, at der har været en skrivefejl, er der jo ikke noget problem, men så er ambassaden under alle omstændigheder blevet gjort opmærksom på det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
taxidriver990
Jeg har set visa ansøgningen og der fremgår det at de søgte om 89, det har de gjort i alle de tidligere visa hun har søgt og fået

Desværre er min ven ikke så stærk i det med at tage fat om problemer og han mener jo bestemt at det er en fejl fra ambassadens side. Og har derfor ikke rettet henvendelse til denne, først nu hvor han skal søge nyt visa gør han ( jeg ) noget ved det.
Politimanden i paskontrollen kom også med det råd at tage kontakt med ambassaden, men min ven er desværre dumstædig og står hårdt på at det er ambassadens fejl og derfor ikke kan være et problem
Har sendt en mail til Annette på ambassaden, og må se hvad hun skriver tilbage

@sudsakhon
Hvor vil de fremgå på visa at det er indenfor en periode?
Under datoerne står der i rækkefølge i tre felter: c, 1, 89

sudsakhon
Det er lidt ligesom ved højresvingsulykker.

Det er lastbilchaufførens fejl, og mens man ligger under hjulet vil man have at han erkender dette.

Men man er stadig flad, uanset hvad der bliver sagt fra førerhuset

MHT hvad der konkret står på visum, ser det ud til at der er en skrivefejl. Spørgsmålet er, om hvilken af to modsatrettede forhold, ambassaden lægger vægt på.

Datoen eller opholdets længde i dage.

Derfor er det ærgerligt med dumstædighed.
Uanset at det er "andres fejl" kan man ikke støtte ret på en sådan fejl. Specielt hvis man ikke reagerer når denne opdages.

taxidriver990
God sammenligning Sudsakhon
Og tilllid er godt men kontrol er bedre

Ang hvad ambassaden vægter mest kom jeg til at tænke på da min hustru fik visa sidste gang og hun blev stoppet af politiet i Kastrup.
Der stod 71 dage, men antal mellem datoerne var meget mere end 71 dage og det havde hun bestilt returbillet efter, så der blev jeg ringet op af paskontrollen der bare sagde jeg skulle ændre hendes billet.
Så der gik politiet ihvertfald efter tallet 71 og ikke datoerne, så måske er min ven heldig
Og så har hun iøvrigt altid passet hendes andre besøg til UG+

farao54
taxidriver990 skrev:

God sammenligning Sudsakhon
Og tilllid er godt men kontrol er bedre

Ang hvad ambassaden vægter mest kom jeg til at tænke på da min hustru fik visa sidste gang og hun blev stoppet af politiet i Kastrup.
Der stod 71 dage, men antal mellem datoerne var meget mere end 71 dage og det havde hun bestilt returbillet efter, så der blev jeg ringet op af paskontrollen der bare sagde jeg skulle ændre hendes billet.
Så der gik politiet ihvertfald efter tallet 71 og ikke datoerne, så måske er min ven heldig
Og så har hun iøvrigt altid passet hendes andre besøg til UG+

For nyligt ændredes reglerne således at man få 15 dage extra på visa. Det skal forstås på den måde at det altid er antallet af dage der er gældende, mens datoerne tjener til at gøre det fleksibelt hvornår man bestiller flybilletten. Så der er altså ingen tvivl længere.. Det er antallet der gælder.

sudsakhon
@farao54

Jeg tror at du har ret. Jeg tænke det samme selv

Men jeg ville ikke turde udtale mig skråsikkert, uden at sagen var forelagt ambassaden først.

@taxidriver990
Det er nok lidt sent, men hvad med at sende en mail til ambassaden og fortælle at man først nu er blevet opmærksom på problemets omfang.
Det er muligt, at der ikke er noget problem, men i al fald kan sagsbehandleren have henvendelsen i baghovedet, når denne sidder med sagen.
OG det er i al fald smart, hvis der ikke udstedes bona fide visum, men afgørelsen skal træffes i Udlændingestyrelsen

kwan_nico
taxidriver990 skrev:

Jeg har forstå det sådan at de datoer der er på visaet er tidsrum man rejse ind i landet ellers er visaet udgyldigt,

for jeg ved at det visa man får i passet ved famliesammenføring kun er gyldigt til indrejse i 6 måneder ellers skal man søge på ny

Mvh. Bjarne

Bjarke85
Jeg er ret sikker på, at man skal sikre sig at sit visa er i orden og stemmer overens med det man har ansøgt om. Når man opdager fejlen, så ringer/skriver man til ambassaden og fortæller dem om fejlen i ens visum.

Det ER deres fejl selvfølgelig, men det er også ens eget ansvar at oplyse dem om der er en fejl. Det er ligesom hvis der ved en fejl står 100.000 på din konto, så må man ikke bruge dem, og gør man det, så får man regningen heh.

Nu har han så været så dum at vente så længe, så nu er det sværere at forklare. Men er sikker på der intet ville være sket, hvis hun var kommet til dk, og de så havde ringet til ambassaden og fortalt om fejlen. De har jo ansøgningen liggende, og kan se at de har søgt om 89 dage, og at de så har udstedt forkert.

Jeg må indrømme jeg aner ikke hvad de vil gøre ved det nu.. for på en måde er det stadig deres fejl, men samtidig har de ikke reageret på fejlen og oplyst om den.

Men hold os lige opdateret med hvad der sker, det er da lærerigt nok at finde ud af.

taxidriver990
Jeg har sendt en mail til Annette på ambassaden i min vens navn og bilagt en kopi af kærestens pas med visa i.
Og forklaret situationen så håber vi bare på et hurtigt svar da han gerne vil have kæresten herop i marts
Skal selvfølgelig nok komme med svaret her

Og vi kan alle blive enige om at de er ens egen pligt at sikre sig at visa er i orden efter modtagelse

taxidriver990
Jeg er imponeret !
Der har i flere tråde her på på portalen blevet givet udtryk for at myndighederne er langsomme i deres svars givning til os borgere.
Ambassaden i Bangkok tilhører absolut ikke disse myndigheder.
Da min ven klokken 7 i morges dansk tid checkede sin mail var der svar fra Annette R, Head of visasection, på den mail vi havde sendt sent lørdag aften
Hun skriver at hun godt kan se der er lavet en fejl og at min ven når han søger nyt skal vedlægge et papir i ansøgningen så ambassaden er klar over / kan huske det når visa ansøgningen skal behandles.
Jeg har foreslået ham at vedlægge mailen.

Så det var jo en god afslutning på dette.

Bjarke85
Se, det er sku det jeg siger, ambassade folkene er så skide flinke og medgørlige. Jeg har godt nok også kun haft positive oplevelser med dem. Og da en irriterende visum agent havde ændret vores papirer, fik vi også ordnet det over telefonen og tonen var helt vildt flink og rar.

Men dejligt at høre, at de indrømmede deres fejl, og det ikke kom til nogen konsekvens for din ven og
hans kæreste.

Edit : jeg er dog ikke enig i at de altid er hurtige på e-mailen. Men de skimter nok alle mails, og dem de finder specielt vigtige at få svaret hurtigt, svare de hurtigt. Eller også er du heldig der ikke er så meget at lave lige nu. Jeg har nogen gange ventet uger på svar, hvor jeg måtte brokke mig over manglende svar, før jeg fik et svar.

taxidriver990
I mandags var min vens kæreste i BKK og igår fredag fik hun at vide at hun havde fået visa.
Rart at det kan gå godt og hurtigt engang imellem

Papa
taxidriver990 skrev:

I mandags var min vens kæreste i BKK og igår fredag fik hun at vide at hun havde fået visa.
Rart at det kan gå godt og hurtigt engang imellem

Fedt. Godt gået taxidriver Smile

kylling
Nu kan jeg jo ikke udtale mig om hvordan det foregård idag, men jeg ved at da min hustru var på ambassaden,flere gange uden mig blev der talt ned til hende af de lokal ansatte,håber de er skiftet ud hvad det tyder på

Når jeg var med gik det hele meget nemmere,talte med en dansker ingen ventetid alt perfekt,men da hun en måned efter selv skulle på ambassaden , var alt et problem fra de lokalansatte indtil hun fik fat i en dansk ansat(husker ikke hen des navn) jamen det er jo kun kunsulerbistand det klare vi nu (det tog max: 5 min)

Vores oplevelse for 9 år siden

farao54
kylling skrev:

Nu kan jeg jo ikke udtale mig om hvordan det foregård idag, men jeg ved at da min hustru var på ambassaden,flere gange uden mig blev der talt ned til hende af de lokal ansatte,håber de er skiftet ud hvad det tyder på

Når jeg var med gik det hele meget nemmere,talte med en dansker ingen ventetid alt perfekt,men da hun en måned efter selv skulle på ambassaden , var alt et problem fra de lokalansatte indtil hun fik fat i en dansk ansat(husker ikke hen des navn) jamen det er jo kun kunsulerbistand det klare vi nu (det tog max: 5 min)

Vores oplevelse for 9 år siden

Nogle af de lokalt ansatte på ambassaden, taler stadig ned til Thai kvinderne, der ansøger om visa. Således har min kæreste nu hver af de 2 gange hun har søgt visa, oplevet at blive talt ned til. Der er nok kun een ting at gøre, nemlig at klage over det.

Spring til debat: