Se indlæg|
“Det gør en forskel, at det er små brune børn, vi kigger på, og ikke små lyserøde”
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 21/02-2014 19:56
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Barnet strækker armene op mod Karen Reeslev og ser spørgende på hende. Hun bliver et øjeblik lidt perpleks, men løfter så den lille krop op i favnen. Han er en spinkel fyr, men han dufter rent af sæbe, og det sorte hår er kæmmet i en nydelig sideskilning. Børnene på Father Brennans børnehjem i Thailand står i skærende kontrast til de noget forhutlede børn, Karen Reeslev har set flakke rundt i gaderne i Pattaya, og hun er glad for ved selvsyn at konstatere, at børnene virker glade og tillidsfulde. ”Det havde været så hårdt at se de børn, der ikke havde det godt, så det var skønt at se, at der blev passet godt på børnehjemsbørnene, og at der rent faktisk blev gjort en indsats for dem lokalt,” fortæller Karen Reeslev, pensionist og tidligere fotograf. Hun er en af de stadig flere danskere, der vælger at bruge en dag af rejsen til Østen på et børnehjem for at få oplevelser, der stikker dybere end sightseeing og strandliv. Børnehjemsturismen er det seneste eksempel på det, man kan kalde socialrealistiske rejser, hvor primært velhavende vesterlændinge tager på tur i slumkvarterer, ghettoområder og fattige landdistrikter for at opleve rejsemålets skyggesider og dele ud af egen velstand i form af donationer eller frivillighed. Men de socialt interesse-rede rejsende lever i en illu-sion, hvis de tror, at rejseformen er udtryk for altruisme, siger antropolog og turismeforsker Anders Sørensen, der driver vidensbureauet TourismLab. Læs nærmere på: “Det gør en forskel, at det er små brune børn, vi kigger på, og ikke små lyserøde” Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 21/02-2014 19:57
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Fotografering og fri leg med forældreløse børn i fattige lande er blevet stadig mere populært blandt danskere, der ønsker at krydre den eksotiske solferie med lokale og sociale oplevelser. Derfor fletter flere rejsebureauer i dag besøg på børnehjem ind i programmet for luksusferier og rundrejser i lande som Indien, Burma, Thailand og Cambodja. I bureauernes rejsebeskrivelser kan man læse, hvordan de rejsende danskere ”skal forberede sig på en hjertevarm oplevelse”, hvor ”et par timer med leg og opmærksomhed vil blive taget imod med kyshånd”. Et uforpligtende ferieophold i fattige børns virkelighed er imidlertid både usmageligt og uetisk, lyder det fra børneorganisationer, der vil have bureauerne til at indstille børnehjemsturismen øjeblikkeligt. ”Det kan kun gå for langsomt. Man skal jo bare forestille sig det omvendte billede, hvor udenlandske turister tager på guidede ture gennem Jylland og besøger institutioner for udsatte børn, for at se, hvor absurd det er. Der er jo ingen forskel på sådan en udflugt til et børnehjem og en til zoologisk have. Det er dybt usmageligt og uetisk,” siger formand i Børns Vilkår Peter Albæk. Han bakkes op af børnepsykolog i Red Barnet Anne-Sophie Dybdal, der forklarer, at en tæt trafik af turister ind og ud af i forvejen udsatte børns hverdag er skadelig og uacceptabel. Læs nærmere på: Klap et barn: Danske turister tager på børnehjems-safari Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 22/02-2014 05:04
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
rid på en elefant, klap en tiger,leg med børnpå et bønehjem...............lyder det ikke godt.......![]() |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 22/02-2014 05:22
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at man kunne finde på at lave den slags rejseaktiviteter. Jeg har holdt mig fra stammebesøg, fordi det minder mig for meget om zoo med mennesker, men det her er da noget værre. Jeg er klar over, at det også giver penge til såvel stammer som til børnehjem, men hver enkelt må jo så gøre op med sig selv, om pengene opvejer ulemperne. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.