Se indlæg|
Racerunning til Thailand
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 01/02-2014 12:51
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
RaceRunning er en innovativ sport for handicappede med hæmmet balance. En RaceRunner er en specialbygget 3-hjulet ”løbecykel” uden pedaler, hvorpå balancen ikke er et problem. Derfor er RaceRunning en oplagt sportsmulighed for blandt andre spastikere, gigtramte og amputerede. Sporten giver handicappede, der til daglig kun kan komme rundt i elektrisk kørestol, manuel kørestol eller gangrollator, mulighed for at bevæge sig rundt ved egen kraft og giver selv de sværest handicappede en følelse af at bevæge sig frit og løbe. Se folder om RaceRunning (PDF-format) Om Pernille Wrang er 29 år og uofficielt Verdensmester i sporten Racerunning. I februar 2014 rejser hun til Thailand, hvor hun vil besøge en lokal skole for handicappede børn. Det er hendes drøm at skaffe sponsorer, så hun kan medbringe en Petra cykel. Beskrivelse Mit navn er Pernille Wrang, jeg er 29 år og uofficiel verdensmester inden for sporten Racerunning. Under min fødsel, fik jeg ikke ilt nok og har derfor siden levet som handicappet med diagnosen svær cerebral parese, er uden sprog og kørestolsbruger. Dette betyder at jeg er afhængig af hjælpemidler for at udføre fysisk aktivitet. I år 2005 gik jeg på højskolen Egmont, her blev jeg introducerede til den dansk opfundne handicapsport Racerunning. En racerunner også kaldet petra cykel, er en specialbygget 3-hjulet cykel uden pedaler, hvorpå balancen ikke er noget problem. Racerunning Danmark stillede en låne cykel til min rådighed. Dette ændrede mit liv drastisk i forhold til udfoldelse af fysik aktivitet og har øget min fysiske styrke og balance. Før jeg begyndte til racerunning, kunne jeg kun stå op uden støtte i ca. 15 sek., og i dag er jeg helt oppe på 3 min. Udover dette har det også gjort mig psykisk stærkere. Før min racerunning tid, gik jeg på kunstskole. Her havde jeg ingen venner og sad ned hele dagen. Men sådan er det ikke længere, med sporten er mit sociale liv blevet udvidet. Jeg er ofte af sted på træningsweekend, camp, eller til stævne og har fået rigtig mange gode venner. Det er en sjov sport som giver mange oplevelser, og jeg har bl.a. været til stævner i Portugal, Belgien, England og senest VM i Holland. Jeg er specielt glad for denne sport, fordi at jeg får mulighed for at bruge mine ben. Det er en fed måde at bevæge sig på og giver mig en stor følelse af frihed. Mit liv har fået meget mere indhold og jeg tør slet ikke tænke på hvordan tingene ville se ud i dag, hvis jeg aldrig var starten til denne sport. I dag er jeg elite idrætsudøver på det danske landshold og har m.m vundet EM guld 4x og VM guld 2x. Alt den glæde og alt det gode jeg har modtaget i livet via denne sport, er jeg meget interesseret i at dele med andre handicappede. Til februar 2014 rejser mine 2 hjælpere Tina og Signe, og jeg 14 dage til Thailand. Men vi har ikke bare tænkt os at ligge og dase hele dagen ved poolen. Vi vil besøge ”Krabi Special Education Center” hvilket er en skole for handicappede børn i alderen 0 – 18 år. I år 2011 var min hjælper Signe, som er uddannet fysioterapeut, 2 mdr. i praktik på denne skole, via organisationen Projects Abroad. Her arbejdede hun bl.a. med en del børn der lider af den samme diagnose som mig, nemlig cerebral parese. Formålet med besøget er for mit vedkommende at få et billede af hvordan det er at leve i et land som Thailand med cerebral parese, samt at dele mine erfaringer og give børnene skolen og forældrene et billede af hvor langt man kan nå med træning. Vi vil lave aktiviteter og træne med børnene og vores helt store drøm er at vi kan medbringe en Petracykel eller racerunner som gave til skolen, hvilket vi mener vil kunne gavne en hel del af skolens børn. Endnu en årsag til at jeg gerne vil dele racerunning med disse børn, er at det sætter gang i alt hvad angår mave/afføring. Jeg kender rigtig godt til det med at sidde ned hele dagen, hvor alt går i stå... Jeg mener, håber og tro på at en racerunner vil gøre børnene bedre i stand til at klare sig selv, samt at det vil give dem en masse mere livsglæde. Det er på baggrund af dette, at vi har oprettet denne facebook side, som vi håber på kan være med til at skaffe sponsorer/donationer til køb af en brugt racerunner/petra cykel. For mere information om racerunning henvises til www.racerunning.dk Hvis du har interesse i at støtte vores projekt, kan du kontakte min personlige hjælper Signe Lea Hansen, via mailen; eller indbetale penge direkte til vores indsamlingskonto: Reg.nr.: 3531 Konto nr.: 3531302745 Alle donationer store som små tages imod med kyshånd! På forhånd tak for jeres opbakning. Kærlige hilsner, Pernille Wrang Læs selv nærmere på: - Hjælp til handicappede børn i Thailand er rykket tættere på (JyskeVestkysten) - Racerunning til Thailand (Facebook) - RaceRunning.dk Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.