Se indlæg|
Folkepension ?
|
|
| Klovn |
Lagt på d. 16/08-2013 19:29
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 575 |
Hvis man flytter til Thailand på en førtidspension,når man er omkring 50 år,kan man så få fuld folkepension når man bliver 67, eller gælder 40 års regel om bopæl i Danmark ? |
|
|
|
| handy |
Lagt på d. 16/08-2013 20:21
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1057 |
Den bortfaldet når du bliver førtidspensionnist efter hvad jeg er oplyst god weekend ![]() |
|
|
|
| Fotofreak |
Lagt på d. 16/08-2013 21:35
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 489 |
Øhee ... - Kan Du uddybe dit svar lidt - Gerne med link(s) til troværdig(e) kilde(r). M.v.h. Fotofreak (aka 'den fatsvage' ) Redigeret af Fotofreak d. 16/08-2013 21:53 |
|
|
|
| HongNam |
Lagt på d. 16/08-2013 22:18
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 50 |
ha ha ha "den er bortfaldet" .......tag du den med ro ....selvfølgelig får du folkepension .....der er sgu ikke noget der bortfalder. Ingen ændringer der og ISÆR ikke når du er 50 eller der over. Selvfølgelig får du fuld folkepension ......så nyd du bare livet i LOS |
|
|
|
| holmholm |
Lagt på d. 16/08-2013 22:40
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 157 |
HongNam skrev: ha ha ha "den er bortfaldet" .......tag du den med ro ....selvfølgelig får du folkepension .....der er sgu ikke noget der bortfalder. Ingen ændringer der og ISÆR ikke når du er 50 eller der over. Selvfølgelig får du fuld folkepension ......så nyd du bare livet i LOS Bare husk at pensionstillægget til folkepensionen ikke kan tages med til Thailand. |
|
|
|
| Fotofreak |
Lagt på d. 16/08-2013 22:40
|
|
HongNam skrev: ha ha ha "den er bortfaldet" .......tag du den med ro ....selvfølgelig får du folkepension .....der er sgu ikke noget der bortfalder. Ingen ændringer der og ISÆR ikke når du er 50 eller der over. Selvfølgelig får du fuld folkepension ......så nyd du bare livet i LOS Trådstarter 'klovn' stillede 2 spørgsmål i hans/hendes indlæg: 1) "Hvis man flytter til Thailand på en førtidspension,når man er omkring 50 år,kan man så få fuld folkepension når man bliver 67" 2) "eller gælder 40 års regel om bopæl i Danmark ?" Jeg tror at 'handy' svarer på spørgsmål no. 2 - Men jeg savner dokumentation. M.v.h 'Den fatsvage' (aka Fotofreak) Redigeret af Fotofreak d. 16/08-2013 22:55 |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 17/08-2013 01:42
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
http://www.aeldre...fault.aspx Læs allernederst. Som jeg læser det får du samme brøk-del i folkepension som du får i førtidspension. Der optjenes ikke brøk-dele som førtidpensionist. |
|
|
|
| handy |
Lagt på d. 17/08-2013 08:29
|
|
milex skrev: http://www.aeldre...fault.aspx Læs allernederst. Som jeg læser det får du samme brøk-del i folkepension som du får i førtidspension. Der optjenes ikke brøk-dele som førtidpensionist. det var så det jeg mente nem måske dårligt skrevet god weekend ![]() |
|
|
|
| handy |
Lagt på d. 17/08-2013 09:20
|
|
handy skrev: milex skrev: http://www.aeldre...fault.aspx Læs allernederst. Som jeg læser det får du samme brøk-del i folkepension som du får i førtidspension. Der optjenes ikke brøk-dele som førtidpensionist. det var så det jeg mente nem måske dårligt skrevet god weekend ![]() troede ikke det var nødvendigt at skrive at det var bopælskravet jeg snakkede om da alle med bare lidt omløb i øverste etage er vel klar over at folkepensionen ikke bare sådan kan tages fra en ![]() |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 17/08-2013 09:55
|
Ok så har jeg ikke meget omløb i mit hoved - fatter simpelthen ikke dit svar på det opr. spørgsmål. ![]() |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 17/08-2013 10:57
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Da man skal have boet i Danmark i 40 aar mellem man er 15 aar og indtil man gaar paa folkepension, saa kan Klovn ikke faa fuld folkepension, da han ikke har boet i DK i 40 aar, hvis han flytter omkring de 50. Jeg har ikke set nogen steder at der er undtagelser for foertidspensionister og hvorfor skulle der ogsaa vaere det. Og ved bosaettelse i bl.a. Thailand, saa er fuld folkepension, ved bosaettelse i DK i 40 aar, kun fuld grundbeloeb. Hvis man ikke opfylder 40 aars kravet er det broekdel af de aar man har boet i DK mellem 15 og pensionsalderen. Men hvorfor spoerger du ikke Udbetaling Danmark, hvis de elers vil svare dig. Conrad |
|
|
|
| Klovn |
Lagt på d. 17/08-2013 11:21
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 575 |
Conrad skrev: Hej Conrad, tja" hvorfor spørger jeg ikke Udbetaling Danmark ? Jeg tror du gav et rigtig godt svar på spørgsmål,& da vi alle kunne have brug for info.syntes jeg at det ville synd ikke at dele 😇Da man skal have boet i Danmark i 40 aar mellem man er 15 aar og indtil man gaar paa folkepension, saa kan Klovn ikke faa fuld folkepension, da han ikke har boet i DK i 40 aar, hvis han flytter omkring de 50. Jeg har ikke set nogen steder at der er undtagelser for foertidspensionister og hvorfor skulle der ogsaa vaere det. Og ved bosaettelse i bl.a. Thailand, saa er fuld folkepension, ved bosaettelse i DK i 40 aar, kun fuld grundbeloeb. Hvis man ikke opfylder 40 aars kravet er det broekdel af de aar man har boet i DK mellem 15 og pensionsalderen. Men hvorfor spoerger du ikke Udbetaling Danmark, hvis de elers vil svare dig. Conrad |
|
|
|
| OleH |
Lagt på d. 17/08-2013 11:39
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 458 |
Conrad skrev: Da man skal have boet i Danmark i 40 aar mellem man er 15 aar og indtil man gaar paa folkepension, saa kan Klovn ikke faa fuld folkepension, da han ikke har boet i DK i 40 aar, hvis han flytter omkring de 50. Jeg har ikke set nogen steder at der er undtagelser for foertidspensionister og hvorfor skulle der ogsaa vaere det. Og ved bosaettelse i bl.a. Thailand, saa er fuld folkepension, ved bosaettelse i DK i 40 aar, kun fuld grundbeloeb. Hvis man ikke opfylder 40 aars kravet er det broekdel af de aar man har boet i DK mellem 15 og pensionsalderen. Men hvorfor spoerger du ikke Udbetaling Danmark, hvis de elers vil svare dig. Conrad Fra lov om social pension: "" Optjening § 5. Ret til fuld pension for personer over folkepensionsalderen er betinget af mindst 40 års fast bopæl her i riget. Stk. 2. Er betingelsen for fuld pension efter stk. 1 ikke opfyldt, fastsættes pensionen efter forholdet mellem bopælstiden og 40 år. Stk. 3. Når en førtidspensionist overgår til folkepension fra folkepensionsalderen, udbetales pensionen med samme antal fyrretyvendedele som det, hvormed pensionen hidtil har været fastsat. "" Link: https://www.retsi...?id=145406 |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 17/08-2013 11:53
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
OleH skrev: Conrad skrev: Da man skal have boet i Danmark i 40 aar mellem man er 15 aar og indtil man gaar paa folkepension, saa kan Klovn ikke faa fuld folkepension, da han ikke har boet i DK i 40 aar, hvis han flytter omkring de 50. Jeg har ikke set nogen steder at der er undtagelser for foertidspensionister og hvorfor skulle der ogsaa vaere det. Og ved bosaettelse i bl.a. Thailand, saa er fuld folkepension, ved bosaettelse i DK i 40 aar, kun fuld grundbeloeb. Hvis man ikke opfylder 40 aars kravet er det broekdel af de aar man har boet i DK mellem 15 og pensionsalderen. Men hvorfor spoerger du ikke Udbetaling Danmark, hvis de elers vil svare dig. Conrad Fra lov om social pension: "" Optjening § 5. Ret til fuld pension for personer over folkepensionsalderen er betinget af mindst 40 års fast bopæl her i riget. Stk. 2. Er betingelsen for fuld pension efter stk. 1 ikke opfyldt, fastsættes pensionen efter forholdet mellem bopælstiden og 40 år. Stk. 3. Når en førtidspensionist overgår til folkepension fra folkepensionsalderen, udbetales pensionen med samme antal fyrretyvendedele som det, hvormed pensionen hidtil har været fastsat. "" Link: https://www.retsi...?id=145406 Og saa en lille ekstra kroelle i forbindelse med 40 aars reglen. Hvis man har vaeret i udenrigstjenesten taeller det med som vaerende bosat i DK. Herudover hvis man har vaeret udstationeret for et dansk firma i udlandet og det kan dokumenteres, saa taeller det ogsaa med. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 18/08-2013 09:17
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Ja det ser ud til at der er forskel paa folk med dansk pas, saa jeg boejer mig for dokumentationen. Men hvis det var mig som kunne komme ind under denne bestemmelse, saa ville jeg nu spoerge i Udbetaling Danmark, da det er dem som forvalter lovene paa dette omraaede at staa om ca. 17 aar og evt. ikke faa hvad man troede i folkepension vil ikke vaere godt. Det er jo ikke altid at statslige styrelser mv. fortolker love mm. som vi alm. individer laeser dem. I oevrigt saa er det ikke al den tid hvor man har boet i Groenland som taeller med til de 40 aar, selv om det er Danmark. Godt for foertidspensionister at de kan bo hvor de har lyst og stadig beholde de samme fyrretyvendedele naar de bliver folkepensionister. I mellemtiden, kan de saa glaede sig over at de faar mere end det dobbelte i pension nu, end de vil oppebaere naar de bliver folkepensionister. http://www.penst....-2012.ashx Se nederst. Conrad |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 18/08-2013 15:49
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Nu handler tråden om førtidspension og folkepension, men emnet er nu også interessant for os, der ikke er på førtidspension. Det var ikke noget, som jeg tænkte på, da jeg flyttede til Thailand, men jeg tog nok for givet, at jeg ville kunne få en eller anden procent af folkepensionen, da jeg trods alt har levet og arbejdet i Danmark. Men det gik op for mig, at reglen er: "du har boet i Danmark i mindst 30 år, efter du fyldte 15 år, og frem til pensionsalderen", så det ser ud til, at jeg intet kan få, og at jeg har spildt mine danske skattekroner. Dog er der så en anden regel: "Har du boet mange år i udlandet og opfylder du ikke de almindelige betingelser for dansk pension, kan du søge om hjælp efter Aktivlovens § 6." Jeg ved så ikke, hvor svært det er at få hjælp efter Aktivlovens § 6, og hvis man får denne hjælpe, hvor meget det er, især da jeg er gift. Dog arbejdes der vist på, at sygekassen i TH vil inkludere noget pensionsopsparing, men såfremt, så er det næppe ret meget, om end nok mere end de omkring 500 baht, som ældre thaiere kan få om måneden. Hilsen, Robert |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 18/08-2013 20:07
|
Nja - helt ærligt Robert, Du har har fået uddannelse, 'gratis' sygeforsikring etc. da du opholdt dig i DK. Så er det vel kun rimeligt at du kun får brøk-dels-pension fra DK uden at have bidraget i dit lange liv i udlandet. Hilsen Milex. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 18/08-2013 21:03
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej Milex, Absolut enig, men jeg mener dog, at jeg så har ret til denne brøkdel. Hilsen, Robert milex skrev: Nja - helt ærligt Robert, Du har har fået uddannelse, 'gratis' sygeforsikring etc. da du opholdt dig i DK. Så er det vel kun rimeligt at du kun får brøk-dels-pension fra DK uden at have bidraget i dit lange liv i udlandet. Hilsen Milex. |
|
|
|
| Fotofreak |
Lagt på d. 19/08-2013 07:47
|
|
Måske Off Topic - Jeg undskylder derfor, men overskriften hedder jo "Folkepension?" http://epn.dk/pri...azenedtur/ M.v.h. Fotofreak |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.