Se indlæg
 Udskriv debat
Kontakt til familie og venner i Danmark…
patirak
Læste for nyligt et indlæg på Internettet om en Dansker, som følte han havde mistet til familie og venner i Danmark, efter han havde bosat sig i Thailand. Han følte sig overset og glemt. En følelse, som jeg tror mange udenlandsdanskere nok føler indimellem.

Personligt er jeg flere gange blevet skuffet, hvis f.eks. at jeg gennem længere tid har glædet mig til at komme hjem og besøge venner og familie – og så oplever at de knap nok har tid til at være sammen med en når man endelig er hjemme. Synes især det er skuffende, da jeg altid lægger alle kræfter i det, når de kommer her og besøger mig.

I det hele taget har jeg efter min sidste tur til Danmark fået det sådan, at jeg ikke længere gider bruge min tid i Danmark på at fare rundt og besøge så mange familiemedlemmer og venner som muligt. Primært fordi jeg har fundet ud af, at de reelt ikke vil være der for mig, hvis jeg kom i alvorlige problemer. Har derfor i stedet valgt at bruge min energi på de få mennesker, som jeg virkelig ved vil stå bag mig, hvis jeg har brug for det.

Jeg tror grundlæggende, at det at være udenlandsdansker gør at man over tid mister en stor del af det man havde derhjemme. Eller måske er det bare alderen og/eller erfaringer, der har gjort en ”klogere”, fordi man har fundet ud af at man godt kan have en stor bekendtskabskreds, men rent faktisk har meget få rigtigt venner, når det kommer til stykket. Måske har det også noget at gøre med, at man ikke længere er en del af fælleskabet i Danmark. Man er langt væk og ude af syne – og derfor forsvinder man også automatisk fra folks bevidsthed.

Personligt har jeg det fint med at have en meget snæver omgangskreds og leve mit eget liv. Jeg savner derfor heller ikke opmærksomhed fra hverken mine familiemedlemmer eller venner i Danmark. Men det ved jeg betyder meget for mange andre.

Hvordan oplever i andre der lever her i Thailand forholdet til familie og venner i Danmark? Og hvordan er oplevelsen, når man f.eks. bliver gift med en Thai og tager hende med til Danmark?

Gør disse Dansk/Thai relationer, at man rent faktisk ender med at miste kontakten til sine gamle ”venner” og familiemedlemmer i Danmark? Er vi udenlandsdanskere ”underlige”, fordi vi sagtens kan leve et liv uden at være omgivet at vores danske familiemedlemmer og danske venner?

Kim Ludvigsen
Måske har det også noget at gøre med, at man ikke længere er en del af fælleskabet i Danmark. Man er langt væk og ude af syne – og derfor forsvinder man også automatisk fra folks bevidsthed.

Jeg tror, det er den vigtigste årsag. Måske det vil hjælpe at holde mere kontakt, når du er i Thailand?
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

Måske har det også noget at gøre med, at man ikke længere er en del af fælleskabet i Danmark. Man er langt væk og ude af syne – og derfor forsvinder man også automatisk fra folks bevidsthed.

Jeg tror, det er den vigtigste årsag. Måske det vil hjælpe at holde mere kontakt, når du er i Thailand?

Man mister ganske langsomt kontakten og man har ingen faelles problemer at snakke om eller andre ting saasom hvad der er paa fjerneren i DK og kritik af samme. Jeg har dog stadigvaek kontakt med en gammel skolekammerat i DK, men jeg har tilbragt det meste af min voksne tid udenfor DK. Engang imellem faar man kontakt med tidligere kolleger som nu er bosat rundt omkring i alle verdenshjoerner og saa gaar snakken mest om gamle minder.

Longway
Jeg foeler nu ikke at jeg har mistet hverken fam. eller venner.

Mine foraeldre lever dog desvaerre ikke mere, men da de gjore, der ringede jeg hjem 2 gange om ugen, de havde ikke pc. saa det var knoglen...

Mine soeskende og gamle venner dem har jeg kontakt med over facebook og skype, jeg faar lidt slader og de synes at det er spaendene at hoere om Thailand...Saa det er da fjong !

Jeg tror at det er vigtigt at holde ved.

Sun baby
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
Robert Kronberg
Hej patirak,

Det er muligvis den samme Facebook-opdatering, som jeg har læst, men jeg kender ikke baggrunden.

Jeg synes, at jeg afstanden taget i betragtning har en "fin" kontakt. Når jeg skriver "fin", så er det, fordi vi jo ikke mødes hele tiden, og vi ligger heller ikke og ringer til hinanden.

Jeg tror også, hvis man flytter fra Helsingør til Skagen, eller modsat, at man vil opleve en forskel i kontakten.

Mens jeg har boet i Thailand er Internettet blevet endnu mere hver mands eje, og så er Facebook kommet til, så jeg føler næsten, at jeg har fået større kontakt, om end det er virtuelt. Tidligere var en email en lidt større ting for mange, men i dag kører det rundt.

Savner dog at deltage i familiefester, almindelige familiemiddage samt middage med venner og bekendte.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Anonym Bruger
Er i Danmark 2-3 gange årligt og figurerer derfor stadig på diverse gæste lister Wink

Spring til debat: