Se indlæg|
Munke kritiseres for luksusliv med designersolbriller og privatfly
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 18/06-2013 14:56
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Munke kritiseres for luksusliv med designersolbriller og privatfly I en video på YouTube kan man se tre thailandske munke i orange klædedragt om bord på et privatfly. To af dem bærer moderigtige solbriller, og én har trådløse høretelefoner og en dyr designertaske fra Louis Vuitton med sig. Videoen har fået buddhister verden over op i det røde felt og startet en debat om, hvorvidt man bør ændre reglerne for nutidens munke. Det skriver nyhedsbureauet AFP. Shoppingcenter frem for tempel Den materialistiske livsstil går stik mod, hvad religionen forskriver - nemlig at buddhister skal leve et simpelt og mådeholdent liv, hvor de ikke ejer en eneste ting. En højtstående munk i Thailand, Pra Praisen, mener munkene forfalder til et kommercielt liv, fordi de ikke længere har samme status i landet. Myndigheder vil stramme op De thailandske myndigheder vil slå hårdere ned på den skødesløse adfærd. De har advaret templet, hvor munkene i videoen hører til, og vil nu overvåge munke på tværs af landet. 300 af de omkring 60.000 munke i Thailand fik sidste år en irettesættelse for forseelser som at drikke alkohol eller have sex med kvinder. Videoen af munkene, som du kan se øverst i artikel, er tirsdag morgen blevet set af næsten 215.000 på YouTube. Læs nærmere på: - DR.dk - Thai monks rebuked over 'ostentatious' jet ride Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 18/06-2013 15:07
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Abbot'en i templet er ogsaa i besiddelse af en Jaguar. Det er for oevrigt et tempel oppe i Si Sa Ket hvor indregistrering af luksusbiler foretages nemt og bekvemt. http://www.bangko...ot-serious Soeforklaringerne i artiklen er typisk Thai. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/06-2013 15:35
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Jeg har altid været skeptisk med at involvere penge og religion, da disse to ting intet har med hinanden at gøre....men jeg blander mig aldrig... På min sidste tur gav jeg glædeligt 500 baht til en munk der kom og spurgte om specifikke 500 baht til tuk-tuk tur for ham selv og et par andre munke...tager han røven på mig er det hans egen karma det går ud over tænkte jeg (fanget i selvsamme dilemma om hvorvidt min 'gode' gerning i form af økonomisk hjælp vil gavne mig i senere liv)...havde jeg været en god buddist havde jeg slet ikke tænkt den tanke. Jeg synes bare at det er synd og skam at fattige thaier ude i landsbyerne lægger enorme (!!!) summer i templerne uden at stille spørgsmålstegn ved hvad pengene går til og om det var i buddha's ånd at kaste store summer i den retning, i håb om at via disse meritter kunne tilfredsstille ånder og få et bedre liv senere. Kristendommen havde samme problemstilling i 1500-tallet som førte til reformationen og dannelsen af den protestantiske kirke. Det er ikke småpenge thaierne lægger og både regeringen såvel som kongehuset lægger nok også deres. Godt nok er mange landsby templer selvforsynende, men gad godt se deres regnskabsbøger! når templet først er bygget (gerne via frivillige indsatser) hvor meget koster de så at drive/vedligeholde? (også gerne frivillige indsatser). ...man tænker sit, men som så mange andre ting i Thailand, så er det nok bare bedst ikke at tænke så meget over det, men bare smile (thai smile) og være glad... |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 18/06-2013 15:53
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
JS skrev: Jeg har altid været skeptisk med at involvere penge og religion, da disse to ting intet har med hinanden at gøre....men jeg blander mig aldrig... På min sidste tur gav jeg glædeligt 500 baht til en munk der kom og spurgte om specifikke 500 baht til tuk-tuk tur for ham selv og et par andre munke...tager han røven på mig er det hans egen karma det går ud over tænkte jeg (fanget i selvsamme dilemma om hvorvidt min 'gode' gerning i form af økonomisk hjælp vil gavne mig i senere liv)...havde jeg været en god buddist havde jeg slet ikke tænkt den tanke. Munke kommer ikke og beder om penge. Det var utvivlsomt en falsk munk, dem er der en del af specielt på turiststederne. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 18/06-2013 15:56
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 819 |
JS skrev: Jeg har altid været skeptisk med at involvere penge og religion, da disse to ting intet har med hinanden at gøre....men jeg blander mig aldrig... På min sidste tur gav jeg glædeligt 500 baht til en munk der kom og spurgte om specifikke 500 baht til tuk-tuk tur for ham selv og et par andre munke...tager han røven på mig er det hans egen karma det går ud over tænkte jeg (fanget i selvsamme dilemma om hvorvidt min 'gode' gerning i form af økonomisk hjælp vil gavne mig i senere liv)...havde jeg været en god buddist havde jeg slet ikke tænkt den tanke. Jeg synes bare at det er synd og skam at fattige thaier ude i landsbyerne lægger enorme (!!!) summer i templerne uden at stille spørgsmålstegn ved hvad pengene går til og om det var i buddha's ånd at kaste store summer i den retning, i håb om at via disse meritter kunne tilfredsstille ånder og få et bedre liv senere. Kristendommen havde samme problemstilling i 1500-tallet som førte til reformationen og dannelsen af den protestantiske kirke. Det er ikke småpenge thaierne lægger og både regeringen såvel som kongehuset lægger nok også deres. Godt nok er mange landsby templer selvforsynende, men gad godt se deres regnskabsbøger! når templet først er bygget (gerne via frivillige indsatser) hvor meget koster de så at drive/vedligeholde? (også gerne frivillige indsatser). ...man tænker sit, men som så mange andre ting i Thailand, så er det nok bare bedst ikke at tænke så meget over det, men bare smile (thai smile) og være glad... Ja i dag betaler vi så kirkeskat i stedet, vel og mærke frivilligt, men dog alligevel automatisk tilmeldt jeg ved snart ikke hvad der er værst? |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 18/06-2013 16:01
|
JS skrev: Jeg har altid været skeptisk med at involvere penge og religion, da disse to ting intet har med hinanden at gøre....men jeg blander mig aldrig... På min sidste tur gav jeg glædeligt 500 baht til en munk der kom og spurgte om specifikke 500 baht til tuk-tuk tur for ham selv og et par andre munke...tager han røven på mig er det hans egen karma det går ud over tænkte jeg (fanget i selvsamme dilemma om hvorvidt min 'gode' gerning i form af økonomisk hjælp vil gavne mig i senere liv)...havde jeg været en god buddist havde jeg slet ikke tænkt den tanke. Jeg synes bare at det er synd og skam at fattige thaier ude i landsbyerne lægger enorme (!!!) summer i templerne uden at stille spørgsmålstegn ved hvad pengene går til og om det var i buddha's ånd at kaste store summer i den retning, i håb om at via disse meritter kunne tilfredsstille ånder og få et bedre liv senere. Kristendommen havde samme problemstilling i 1500-tallet som førte til reformationen og dannelsen af den protestantiske kirke. Det er ikke småpenge thaierne lægger og både regeringen såvel som kongehuset lægger nok også deres. Godt nok er mange landsby templer selvforsynende, men gad godt se deres regnskabsbøger! når templet først er bygget (gerne via frivillige indsatser) hvor meget koster de så at drive/vedligeholde? (også gerne frivillige indsatser). ...man tænker sit, men som så mange andre ting i Thailand, så er det nok bare bedst ikke at tænke så meget over det, men bare smile (thai smile) og være glad... Vi gaar til et mindre og ej et rigt tempel i naerheden af hvor vi bor. Jeg foeler mig godt tilpas og konen faar det man kan kalde personlig service. Konen tager engang imellem ud til templet Bangplee Yai som er beroemt men ogsaa et meget rigt tempel. Her har man det mest fantastiske tempel toilet i hele Thailand aircondition og det hele. Imponerende. Naer Nakhon Pathon ligger Wat Rai King som jeg sammenligner med et supermarked med skiltning hvis man har lyst til at braende olie af er det den vej osv osv. Den slags templer bryder jeg mig ikke om. Det er dog interessant naar man besoeger et tempel og falder i snak med nogle af munkene. Vi var engang i Sakhon Nakorn (der hvor man spiser hunde) og munken jeg talte med talte flydende engelsk. Han var 75 aar gammel og havde forladt kone og familie da han havde faaet "et kald" fra de hoejere magter. I hans tidligere liv var han tourist guide i Bangkok. Men hvis der er et "beroemt" tempel valfarter Thaierne dertil og smider penge omkring sig. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/06-2013 16:01
|
rinpoche skrev: JS skrev: Jeg har altid været skeptisk med at involvere penge og religion, da disse to ting intet har med hinanden at gøre....men jeg blander mig aldrig... På min sidste tur gav jeg glædeligt 500 baht til en munk der kom og spurgte om specifikke 500 baht til tuk-tuk tur for ham selv og et par andre munke...tager han røven på mig er det hans egen karma det går ud over tænkte jeg (fanget i selvsamme dilemma om hvorvidt min 'gode' gerning i form af økonomisk hjælp vil gavne mig i senere liv)...havde jeg været en god buddist havde jeg slet ikke tænkt den tanke. Munke kommer ikke og beder om penge. Det var utvivlsomt en falsk munk, dem er der en del af specielt på turiststederne. Jeg tror nu at de var "ægte" munke og jeg mødte dem i Mukdahan sammen med min kone. Men det er meget forskelligt hvordan munkene tolker retningslinjerne. Men ser også munke der ryger hvilket i mine øjne ser helt forkert ud... i den klart forbudte boldgade hører man sommetider om munke der både drikker, horer og gambler... |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 18/06-2013 16:05
|
Bjarke85 skrev: JS skrev: Jeg har altid været skeptisk med at involvere penge og religion, da disse to ting intet har med hinanden at gøre....men jeg blander mig aldrig... På min sidste tur gav jeg glædeligt 500 baht til en munk der kom og spurgte om specifikke 500 baht til tuk-tuk tur for ham selv og et par andre munke...tager han røven på mig er det hans egen karma det går ud over tænkte jeg (fanget i selvsamme dilemma om hvorvidt min 'gode' gerning i form af økonomisk hjælp vil gavne mig i senere liv)...havde jeg været en god buddist havde jeg slet ikke tænkt den tanke. Jeg synes bare at det er synd og skam at fattige thaier ude i landsbyerne lægger enorme (!!!) summer i templerne uden at stille spørgsmålstegn ved hvad pengene går til og om det var i buddha's ånd at kaste store summer i den retning, i håb om at via disse meritter kunne tilfredsstille ånder og få et bedre liv senere. Kristendommen havde samme problemstilling i 1500-tallet som førte til reformationen og dannelsen af den protestantiske kirke. Det er ikke småpenge thaierne lægger og både regeringen såvel som kongehuset lægger nok også deres. Godt nok er mange landsby templer selvforsynende, men gad godt se deres regnskabsbøger! når templet først er bygget (gerne via frivillige indsatser) hvor meget koster de så at drive/vedligeholde? (også gerne frivillige indsatser). ...man tænker sit, men som så mange andre ting i Thailand, så er det nok bare bedst ikke at tænke så meget over det, men bare smile (thai smile) og være glad... Ja i dag betaler vi så kirkeskat i stedet, vel og mærke frivilligt, men dog alligevel automatisk tilmeldt jeg ved snart ikke hvad der er værst?Det du betaler til, den service faar du maaske brug for en dag som frivillig medlem. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/06-2013 16:34
|
hugoboerge skrev: JS skrev: Jeg har altid været skeptisk med at involvere penge og religion, da disse to ting intet har med hinanden at gøre....men jeg blander mig aldrig... På min sidste tur gav jeg glædeligt 500 baht til en munk der kom og spurgte om specifikke 500 baht til tuk-tuk tur for ham selv og et par andre munke...tager han røven på mig er det hans egen karma det går ud over tænkte jeg (fanget i selvsamme dilemma om hvorvidt min 'gode' gerning i form af økonomisk hjælp vil gavne mig i senere liv)...havde jeg været en god buddist havde jeg slet ikke tænkt den tanke. Jeg synes bare at det er synd og skam at fattige thaier ude i landsbyerne lægger enorme (!!!) summer i templerne uden at stille spørgsmålstegn ved hvad pengene går til og om det var i buddha's ånd at kaste store summer i den retning, i håb om at via disse meritter kunne tilfredsstille ånder og få et bedre liv senere. Kristendommen havde samme problemstilling i 1500-tallet som førte til reformationen og dannelsen af den protestantiske kirke. Det er ikke småpenge thaierne lægger og både regeringen såvel som kongehuset lægger nok også deres. Godt nok er mange landsby templer selvforsynende, men gad godt se deres regnskabsbøger! når templet først er bygget (gerne via frivillige indsatser) hvor meget koster de så at drive/vedligeholde? (også gerne frivillige indsatser). ...man tænker sit, men som så mange andre ting i Thailand, så er det nok bare bedst ikke at tænke så meget over det, men bare smile (thai smile) og være glad... Men hvis der er et "beroemt" tempel valfarter Thaierne dertil og smider penge omkring sig. Det sjove er at selv i de små lokale og såkaldte "fattige" templer bliver der virkelig lagt mange penge....som regel i fejlagtigt håb om at ære og tilfredsstille sine efterladte og samtidig få held i næste lotteri. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 18/06-2013 17:30
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
JS skrev: rinpoche skrev: JS skrev: Jeg har altid været skeptisk med at involvere penge og religion, da disse to ting intet har med hinanden at gøre....men jeg blander mig aldrig... På min sidste tur gav jeg glædeligt 500 baht til en munk der kom og spurgte om specifikke 500 baht til tuk-tuk tur for ham selv og et par andre munke...tager han røven på mig er det hans egen karma det går ud over tænkte jeg (fanget i selvsamme dilemma om hvorvidt min 'gode' gerning i form af økonomisk hjælp vil gavne mig i senere liv)...havde jeg været en god buddist havde jeg slet ikke tænkt den tanke. Munke kommer ikke og beder om penge. Det var utvivlsomt en falsk munk, dem er der en del af specielt på turiststederne. Jeg tror nu at de var "ægte" munke og jeg mødte dem i Mukdahan sammen med min kone. Men det er meget forskelligt hvordan munkene tolker retningslinjerne. Men ser også munke der ryger hvilket i mine øjne ser helt forkert ud... i den klart forbudte boldgade hører man sommetider om munke der både drikker, horer og gambler... Jeg har fortalt denne historie før, any way: Jeg besøgte engang et af de vigtigste templer i Nong Khai sammen med en ung, lyshåret kammerat. Abbeden så os og henvendte sig til os på et udmærket engelsk og tilbød at give os "the grand tour" af templet. Jeg havde ikke tid, da jeg havde en anden aftale, men min kammerat tog imod tilbuddet og blev vist rundt på fornem vis. Jeg mødte ham senere om aftenen på vores quest house, Mutmee. Han virkede lidt fraværende og jeg spurgte ham: "Hva` er der los, mester?" Det viste sig, at abbeden havde vist ham sine private gemakker og stillet ham et aldeles utilbørligt forslag, hvorefter min makker havde forladt matriklen i al hast. Man kan ikke lade være med at tænke på, hvorledes bemeldte abbed - med sådanne tilbøjeligheder - opførte sig over for de "Nain" - tempelnovicer - der var tilknyttet templet. Det er åbenbart ikke kun indenfor katolisismen, at sådanne ting finder sted. |
|
|
|
| Yonok |
Lagt på d. 18/06-2013 18:02
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
Jeg tillod mig at fortælle på en anden dansk thai webside om at min kone og jeg havde set en 3-4 munke komme til Big C i en stor mercedes og steg ud beklædt med guld og flotte ure osv.--ja, jeg var da nærmest idiot og fuld af løgn. Prøv bare at se det kæmpe tempel kompleks inde i Bangkok-husker ikke hvad det hedder men der kommer millioner af mennesker og folk fra hele verden sender dem penge - ligner mest af alt den gamle moon bevægelse.Det må være efattelige summer de får ind der. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 18/06-2013 18:44
|
|
hugoboerge skrev: Bjarke85 skrev: JS skrev: Jeg har altid været skeptisk med at involvere penge og religion, da disse to ting intet har med hinanden at gøre....men jeg blander mig aldrig... På min sidste tur gav jeg glædeligt 500 baht til en munk der kom og spurgte om specifikke 500 baht til tuk-tuk tur for ham selv og et par andre munke...tager han røven på mig er det hans egen karma det går ud over tænkte jeg (fanget i selvsamme dilemma om hvorvidt min 'gode' gerning i form af økonomisk hjælp vil gavne mig i senere liv)...havde jeg været en god buddist havde jeg slet ikke tænkt den tanke. Jeg synes bare at det er synd og skam at fattige thaier ude i landsbyerne lægger enorme (!!!) summer i templerne uden at stille spørgsmålstegn ved hvad pengene går til og om det var i buddha's ånd at kaste store summer i den retning, i håb om at via disse meritter kunne tilfredsstille ånder og få et bedre liv senere. Kristendommen havde samme problemstilling i 1500-tallet som førte til reformationen og dannelsen af den protestantiske kirke. Det er ikke småpenge thaierne lægger og både regeringen såvel som kongehuset lægger nok også deres. Godt nok er mange landsby templer selvforsynende, men gad godt se deres regnskabsbøger! når templet først er bygget (gerne via frivillige indsatser) hvor meget koster de så at drive/vedligeholde? (også gerne frivillige indsatser). ...man tænker sit, men som så mange andre ting i Thailand, så er det nok bare bedst ikke at tænke så meget over det, men bare smile (thai smile) og være glad... Ja i dag betaler vi så kirkeskat i stedet, vel og mærke frivilligt, men dog alligevel automatisk tilmeldt jeg ved snart ikke hvad der er værst?Det du betaler til, den service faar du maaske brug for en dag som frivillig medlem. Nej, jeg blev gift på rådhuset, og skal brændes når jeg dør. Så det gør jeg ikke ![]() |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 18/06-2013 19:19
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
Du kan jo bare melde dig ud. Om du er blevet gift på rådhus og/eller gerne vil kremeres, har jo overhovedet ikke noget med follkekirke-medlemskab at gøre. ![]() |
|
|
|
| TG950 |
Lagt på d. 18/06-2013 20:16
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1670 |
Yonok skrev: Jeg tillod mig at fortælle på en anden dansk thai webside om at min kone og jeg havde set en 3-4 munke komme til Big C i en stor mercedes og steg ud beklædt med guld og flotte ure osv.--ja, jeg var da nærmest idiot og fuld af løgn. Prøv bare at se det kæmpe tempel kompleks inde i Bangkok-husker ikke hvad det hedder men der kommer millioner af mennesker og folk fra hele verden sender dem penge - ligner mest af alt den gamle moon bevægelse.Det må være efattelige summer de får ind der. tror du tænker på dette: Dhammakaya [img]http://www.gravitycontrol.org/blog/wp-content/uploads/2010/08/Dhammakaya_Temple_A22.jpg[/img] is not a valid Image. dette er også en af grundende til at denne sekt aldrig får en klejne af mig, hverken i Thailand eller DK ( Korsør / Juelsminde ) jeg kan til nød hjælpe konens lokale tempel i BKK, dette har absolut ikke skid med Dhammakaya at gøre. Redigeret af TG950 d. 18/06-2013 20:32 Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først. både store & små stavefejl kan forekomme ![]() livet forståes forlæns, leves baglæns. Brug ikke dagen på at se dig tilbage, Du skal alligevel ikke den vej..... Lev med de beslutninger du tager, også selv om andre ikke acceptere det Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel.. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 18/06-2013 20:19
|
|
milex skrev: Du kan jo bare melde dig ud. Om du er blevet gift på rådhus og/eller gerne vil kremeres, har jo overhovedet ikke noget med follkekirke-medlemskab at gøre. ![]() Det har det da ? Hvis du ikke er medlem af folkekirken, så kan du ikke blive gift i en kirke! Og hugo, siger jeg kunne jo få brug for dem, så siger jeg nej, da jeg hverken skal have en kirkelig begravelse, eller er blevet gift i en kirke = jeg skal ikke bruge dem til noget. Var det til at forstå nu ? ![]() |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 18/06-2013 20:44
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
@Bjarke - synes du skulle prøve at læse mit enfoldige indlæg og så dit eget svar en gang til. Det er jo nonsens!. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/06-2013 20:44
|
uanset hvad, med tanke på al den korruption der er i Thailand, så er det umuligt at forestille sig at det ikke også skulle eksistere i templerne...spørgsmålet er i hvor høj grad? jeg tænker sommetider på at de "beskedne" munke og deres ydmyg hjælpere der står der i templerne og høster ind som var det en rismark....gad vide hvor mange af dem som sender store summer hjem til deres familier i kæmpe huse og lækre biler... mit råd er at lade være med at blande religion og penge...og vil man gøre det, så giv symbolske beløb...netop som det symbol det jo er... |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 18/06-2013 21:00
|
|
milex skrev: @Bjarke - synes du skulle prøve at læse mit enfoldige indlæg og så dit eget svar en gang til. Det er jo nonsens!. Milex, stop nu for fanden.. Hugo siger jeg kunne få brug for det en dag, så siger jeg nej. Da jeg er gift på rådhuset og ikke skal bruge kirken til min begravelse = jeg skal aldrig bruge dem. Så drop nu dit flueknepperi.... Og så lad os komme tilbage til topic istedet for at diskutere. Så kan du skrive en PM hvis du vil noget. |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 18/06-2013 21:56
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
Hjemme i vores landsby (Can-Dong lidt nord for Buri-Ram) har vi vores lokale munk, kaldet ”Shorn” blandt landsbyen beboer. Han har været den lokale munk og sjælesørger igennem de 13 år jeg har haft min gang i landsbyen. I de første par år, må jeg indrømme at jeg var noget skeptisk overfor ham, ikke mindst da jeg hørte om hans baggrund inden han blev munk. Rygterne ville vide at han inden han blev munk, havde en fortid som narkohandler i Bangkok for hvilket han i mange år sad i fængsel for. Der havde han så rigelig lejlighed til at tænke over sine ugerninger og komme på bedre tanker. Når man for første gang møder munken Shorn, bliver man noget overrasket. Han er helt atypisk for en Buddhistisk munk i Thailand. Han har tatoveringer stort set over hele kroppen - i hvert fald den del af kroppen som er synlig! Munken Shorn: er også umådelig godt engelsktalende, og med en meget stor personlig udstråling og karisma. I landsbyen nyder han meget stor respekt - ikke bare som deres lokale munk – men også som problemknuser når der opstår problemer blandt landsbyen beboer indbyrdes. Her har jeg set ham uddele div. skideballer på rette sted og tid. Først efter et par år fik jeg lejlighed til at have Shorn på tomandshånd - én sen aften på min terrasse. Her lagde han ikke skjul på sin fortid og tid i fængslet (Hotel Hilton) i Bangkok. Ifølge ham selv: Så har Buddha endelig vist ham den rette vej i hans liv, og når den dag kommer hvor han skal forlade denne ”verden” håber han på at Buddha vil vise ham nåde og tilgivelse? Men som Shorn også sagde: Det er der ingen garanti for – men nu har jeg da prøvet at gøre mit bedste for at råde bod på mine ugerninger! Man kan så håbe på at han får ret….! Ved samme lejlighed (den aften på terrassen) fik hans trosfælder - andre buddiske munke - lige også et par knoppet ord med på vejen. De var nogle dovne og lade luksusdyr, som lukrerede på fattige og uoplyste folks Buddiske tro. ”Et er, at gå i en lang række og tigge mad fra fattige folk - ét andet er at yde en indsats for den velvilje De nyder blandt disse folk” Samt: ”Det handler ikke bare om at gøre sig selv hellige ved visse lejligheder og højtider, men om at vejlede andre til en anden og mere nyttig tilværelse for dem selv og andres bedste” Og ikke mindst: ”Hvad man fordriver af ondt – kommer man til at stå til regnskab for på ét eller andet tidspunkt” (?) Siden den aften på terrassen for mange år siden, fik jeg et helt andet syn på vores lokale Buddiske munk ”Shorn”. I min verden så er ham et mandfolk med nosser, som formår at sætte ord på tingenes tilstand i Thailand. Men samtidig er jeg overbevist om at han er ikke den eneste – der er helt sikkert mange andre Buddiske munke rundt om i Thailand af samme støbning og kaliber. Rasmus |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 19/06-2013 14:49
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1079 |
Naar visse af disse Phra kan tage stoffer, ha' sex, se porno, ryge og drikke, saa kan de vel ogsaa direkte bede om penge. Vi var engang paa en laengere koeretur, efter en lille pause og vi skulle afsted igen, saa var der et par af disse phra som spurgte om de kunne faa et lift, det kunne de saa godt, da vi naaede deres bestemmelssted var de fraekke nok til at spoerge min kone om penge. Ps. Rinpoche. De smaa tempelnovicer vil jeg nu ikke stave som Nain, men som Naen, folk som ikke kender ordet vil muligvis udtale det forkert som Nain... saadan lidt som 9. paa tysk....? Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

jeg ved snart ikke hvad der er værst?