Se indlæg|
Thailandsk fokus på mælk
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 16/06-2013 08:38
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Det thailandske Sundhedsministerium opfordrer nu borgerne til et større mælkeforbrug for at øge gennemsnitshøjden i den thailandske befolkning, skriver Dairyreporter.com. De thailandske forbrugere drikker i gennemsnit 14 liter mælk årligt mod det globale gennemsnit på 103,9 liter. På et FAO-møde på dagen for ”Mælkens Dag” oplyste sundhedsminister Cholanan Srikaew, at den kommende mælkekampagne skal bidrage til at øge de thailandske borgeres gennemsnitshøjde fra de nuværende 167 cm for mænd og 157 cm for kvinder til hhv. 175 cm og 162 cm. Læs nærmere på: http://www.dairyr...expectancy Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 16/06-2013 08:48
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Jeg har altid undret mig over at der kommer flere og flere komælke produkter i Thailand, bare se udvalget i en 7-11. Det strider nemlig imod min "barnelærdom" om at asiatere genetisk ikke var skabt til at drikke komælk. Men måske min "barnelærdom" var forkert. Da jeg kom til Thailand for 20 år siden, så jeg aldrig nogen som indtog dette flydende stads, om de er blevet sundere siden, skal jeg ikke gøre mig klog på. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 16/06-2013 14:52
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
natty skrev: Jeg har altid undret mig over at der kommer flere og flere komælke produkter i Thailand, bare se udvalget i en 7-11. Det strider nemlig imod min "barnelærdom" om at asiatere genetisk ikke var skabt til at drikke komælk. Men måske min "barnelærdom" var forkert. Da jeg kom til Thailand for 20 år siden, så jeg aldrig nogen som indtog dette flydende stads, om de er blevet sundere siden, skal jeg ikke gøre mig klog på. For over 40 aar siden da man introducerede Danish-Thai kunne man i udvalgte butikker koebe frisk maelk i plastic poser. Den var bare saa dyr at der var ingen som havde raad til at koebe. Oppe i Chiangmai startede man ogsaa op Thai German, jeg mener ikke det blev end success. Nu maa man sige at Thai Danish kan faaes naesten overalt. |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 16/06-2013 19:49
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Det thailandske Sundhedsministerium opfordrer nu borgerne til et større mælkeforbrug for at øge gennemsnitshøjden i den thailandske befolkning Da jeg læste ovenstående, var min første tanke hvorfor. Med hvilket formål ønsker det thailandske Sundhedsministerium at øge gennemsnitshøjden på befolkningen, er der nogen der har et seriøst bud? Forøvrigt så mener jeg ikke man kan øge nogens højde ved mælke indtagelse, vores højde er genetisk bestemt. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 16/06-2013 20:04
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Den er god nok, set ud fra et videnskabeligt statistisk perspektiv. Det er ikke udelukkende arveegenskaberne, der er signifikante. Om det konkrete mål kan nås kommer an på meget. Der er forsket intenst i dette område siden 2. verdenskrig. @Natty Det strider nemlig imod min "barnelærdom" om at asiatere genetisk ikke var skabt til at drikke komælk. Det er vi, som ikke asiater, egentligt heller ikke. Tolerancen er opnået ved tilvænning fra barnsben. Det har forøget, og opretholdt produktionen af laktosenedbrydende enzymer (laktase) i kroppen. Du tænker måske på det tilsvarende problem med nedbrydning af alkohol? Der har asiatere (statistisk set) en ringere evne til at nedbryde, dvs. oxidere ethanol. Man kalder det "Asian flush reaction" Sidste emne ved jeg relativt mest om. Skrev projekt om det i biorganisk kemi på universitetet. Bruger stadig lige netop "Asian flush reaction" som model, når jeg under i enzymmekanismer Men måske lider jeg selv mere af det en de selv gør. Skal ikke have ret meget af det der stygge lokale thailandske sprøjt før jeg bliver blussende og falder i søvn hvor jeg står.
Redigeret af sudsakhon d. 16/06-2013 20:20 |
|
|
|
| Yonok |
Lagt på d. 17/06-2013 05:00
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
Jeg har hørt en thailandsk læge sige at det skal man holde sig fra da det ikke er sundt og kun feder - samt at børn under 6 måneder absolut ikke måtte få mælk...ja, jeg var målløs. Havde et blandet par - thai/kinesisk som naboer på et tidspunkt - de kunne simpelthen ikke forstå at deres lille barn altid græd...hvilket jeg udmærket kunne,da de havde den ide at barnet...som var knap et år, ikke måtte få mad hver dag da de ikke ville have et fedt barn,så han fik kun hver anden dag. De har ( nogle har)simpelthen nogle fuldstændig sindsyge indstillinger til nogle af disse ting. |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 17/06-2013 07:32
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Yonok skrev: Jeg har hørt en thailandsk læge sige at det skal man holde sig fra da det ikke er sundt og kun feder - samt at børn under 6 måneder absolut ikke måtte få mælk...ja, jeg var målløs. Havde et blandet par - thai/kinesisk som naboer på et tidspunkt - de kunne simpelthen ikke forstå at deres lille barn altid græd...hvilket jeg udmærket kunne,da de havde den ide at barnet...som var knap et år, ikke måtte få mad hver dag da de ikke ville have et fedt barn,så han fik kun hver anden dag. De har ( nogle har)simpelthen nogle fuldstændig sindsyge indstillinger til nogle af disse ting. Nu er der vel forskel på om man går ind for komælk til spændbørn eller om man sulter sit barn. Jeg kan ikke rigtigt se sammenhængen. Han var i øvrigt ikke helt forkert på den, ham lægen, da jeg går ud fra at han/hun mente, at man stadig skulle amme sit barn: Hvilken mælketype skal barnet have? Indtil barnet er 1 år, gives modermælk, modermælkserstatning eller sødmælk. Mellem 6 og 9 måneders alderen gives sødmælk i meget små mængder primært som smagsprøver eller lidt i grøden. Fra 9 måneders alderen kan barnet efterhånden få sødmælk i stigende mængder. Hvis barnet får modermælkserstatning, kan man fortsætte indtil 12 måneders alderen. Hvis barnet får mindst 400 ml modermælkserstatning om dagen, er der ikke grund til at give jerndråber. Fra 1 års alderen gives letmælk. Barnet kan efterhånden overgå til de magre mælketyper som skummetmælk, minimælk og kærnemælk, når det er mellem 2 og 3 år gammelt. Sakset fra: http://www.sundhe...delig.ashx Mælk til børn mellem 0-1 år Modermælk og modermælkserstatning Det anbefales, at barnet ammes fuldt, til det er omkring 6 måneder. Hvis barnet ikke bliver mæt af mælk alene, kan man tidligst begynde med skemad, når barnet er 4 måneder. Det anbefales, at amningen fortsætter, til barnet er 1 år og evt. længere hvis mor og barn trives med det. Stopper amningen før 9-månedersalderen, eller får barnet kun meget lidt bryst, gives modermælkserstatning i stedet for. Indtil barnet er 9 måneder, bør det meste af mælken i barnets kost være modermælk eller modermælkserstatning. Børn, der får modermælkserstatning i flaske i stedet for modermælk, kan fortsætte med en enkelt flaske moder- mælkserstatning indtil omkring 1-årsalderen. Sødmælk og surmælksprodukter Fra barnet er 6 måneder, kan det få små slurke sødmælk af en kop. Det anbefales ikke at give barnet mælk at drikke før det er 6 måneder, fordi komælk kan irritere tarmens slimhinder og give mikroskopiske blødninger.Surmælksprodukter af sødmælkstypen kan også gives i små mængder. Først fra 9-månedersalderen kan sødmælk og surmælksprodukter af sødmælkstypen gives i større mængder og blive hovedparten af barnets mælk. http://www.altomk...orside.htm Redigeret af natty d. 17/06-2013 07:50 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.