Se indlæg
 Udskriv debat
Hvordan bliver man skattepligtig til Thailand?
JH1967
Jeg påtænker at flytte til Thailand indenfor de næste 6-12 måneder for en længere periode (3-5 år muligvis resten af livet). Jeg skal leve af mine investeringer i værdipapirer og eftersom aktiegevinster er skattefri i Thailand, er jeg naturligvis interesseret i også at få flyttet min skattepligt til Thailand - men spørgsmålet er så hvordan man gør det når man ikke har lønindkomst. Thailand er jo ikke specielt interesseret i at beskatte mig når der ikke er meget at beskatte (samtidig er Danmark jo ikke uinteresseret i at beskatte mig). Jeg ejer intet i Danmark udover værdipapirer (som selvfølgelig skal "gøres op" ved exit fra Danmark), men mit spørgsmål er hvad skal jeg (i min situation) gøre for at blive skattepligtig i Thailand (og aflevere selvangivelse - eller hvad det nu hedder i Thailand).

Jeg ønsker ikke at lave noget ulovligt såsom at være uden skattepligt noget sted (altså ikke aflevere selvangivelse hverken i Thailand eller i Danmark) da jeg ved eventuel tilbageflytning ikke ønsker problemer med det danske skattevæsen og jeg forudser at de ønsker et bevis for at jeg var skattepligt i et andet land i de år jeg ikke var skattepligtig i Danmark.

Robert Kronberg
Teknisk set kan du vel bare oprette en skattekort, hvilket kan ske online - dog skal du kunne læse og skrive Thai. Efter en uge modtager du det fysiske skattekort per post.

En gang om året skal du lave selvsangivelse. Du får ikke noget retur, men har blot kopi af det indberettede, samt en kvittering på 0 baht, hvis du ikke har betalt for lidt. Hvis du har betalt for meget, så får du en check efter vist nok en måned.

Du kan få en revisor eller regnskabsuddannet i Thailand til at hjælpe dig.

Når du flytter til udlandet modtager du dansk selvangivelse i 3 år, hvorpå du afmeldes af skattevæsenet i Danmark. Jeg er ikke aktuelt klar over, hvordan man afmeldelse hurtigere, men jeg er sikker på, at det står på [url]www.skat.dk [/url]

Hilsen, Robert

JH1967 skrev:

Jeg påtænker at flytte til Thailand indenfor de næste 6-12 måneder for en længere periode (3-5 år muligvis resten af livet). Jeg skal leve af mine investeringer i værdipapirer og eftersom aktiegevinster er skattefri i Thailand, er jeg naturligvis interesseret i også at få flyttet min skattepligt til Thailand - men spørgsmålet er så hvordan man gør det når man ikke har lønindkomst. Thailand er jo ikke specielt interesseret i at beskatte mig når der ikke er meget at beskatte (samtidig er Danmark jo ikke uinteresseret i at beskatte mig). Jeg ejer intet i Danmark udover værdipapirer (som selvfølgelig skal "gøres op" ved exit fra Danmark), men mit spørgsmål er hvad skal jeg (i min situation) gøre for at blive skattepligtig i Thailand (og aflevere selvangivelse - eller hvad det nu hedder i Thailand).

Jeg ønsker ikke at lave noget ulovligt såsom at være uden skattepligt noget sted (altså ikke aflevere selvangivelse hverken i Thailand eller i Danmark) da jeg ved eventuel tilbageflytning ikke ønsker problemer med det danske skattevæsen og jeg forudser at de ønsker et bevis for at jeg var skattepligt i et andet land i de år jeg ikke var skattepligtig i Danmark.

Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
hugoboerge
Der er skat paa udbytter af aktier i Thailand saa den med at der ikke er skattepligt paa aktieudbytter har jeg svaert ved at forstaa.

Traadstarter naevner intet om sin alder og hvilken form for visa han/hun oensker at have her i Thailand.

JH1967
Mange tak Robert for et dejligt konkret svar - jeg vil naturligvis benytte mig af en regnskabskyndig som kan tage sig af det "tekniske" - det lyder heldigvis til ikke at være alt for svært at blive skattepligtig.

Til Hugobørge: Udbytte er kun en meget lille del af gevinsten - det er kursgevinster jeg "jagter". Men så har jeg åbenbart "noget" at indberette til Thai-myndighederne (endnu en grund til at få hjælp fra en ekspert).

vedrørende visum har jeg endnu ikke besluttet mig, men eftersom jeg ikke er 50 år, ikke thaigift samt ikke ønsker at arbejde mere, vil det jo begrænse valgmulighederne - jeg går nok efter et ED-visa eftersom jeg gerne vil lære thai. Men jeg vil sikkert stille et par "dumme" spørgsmål på et senere tidspunkt

sudsakhon
Hej JH1967

Skatteret i Thailand er ikke min spidskompetence, men jeg jeg er sikker på, at du kan regne med Roberts svar.

Til gengæld vej jeg noget om danske forhold, og som jeg læser dit indlæg vil det grundige svar bestå af to led, hvoraf andet led allerede er besvaret.

En vigtig del af at "slippe for" skattereten til Danmark, idet der feksisterer en dobbeltbeskatningsaftale, er at dokumentere overfor de danske myndigheder, at du er flyttet permanent.

I dit tilfælde, vil man kigge på om du har erhverv eller fast ejendom i Danmark.

Selv om du udlejer på uopsigelig kontrakt, men fortsat her økonomiske interesser i en ejendom eller tilsvarende i et forretningsanliggende, kan der afgøres skattepligt til Danmark.

Investering (aktier, optioner f.eks.) i en virksomhed er ikke tilstrækkeligt til, at der kan afgøres skattepligt til Danmark.

Men en mere direkte investering, hvor dit engagement vil kunne påvirke ledelsen af firmaert vil kunne afgøres som at du fortsat har skattepligt til Danmark.

Det er en rigtig god ide, at få råd fra sagkundskaben.
Det positive er, at med de muligheder du nævner, er der noget at arbejde med. (penge)

Jeg har tit talt med folk, som med baggrund i en faglig uddannelse, men uden ret mange penge, drømmer om at finde arbejde eller bare at bo i Thailand.

Det er der også nogen, der kan. Men det er ikke dem man ser flest af.
MHT. Sproget, er det bare at klø på Smile
Redigeret af sudsakhon d. 04/05-2013 17:57

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Robert Kronberg
Mit svar kan muligvis misforstås.

Man skal naturligvis ikke kunne læse og skrive Thai for at få et skattekort, men man skal kunne læse og skrive Thai for at udfylde formularen, uagtet det sker offline eller online.

Hilsen, Robert

"

Boes
De facto kommer du så til at arbejde i Thailand og for at kunne det må du skaffe dig et NON B visum og Work Permit og have mindst 4 ansatte.... Lidt mere at tanke på således.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

JH1967
Tak for de yderligere indlæg/svar.

Til Sudsakhon: Den danske side af skattepligt har jeg nogenlunde afklaret (tror jeg *S*). Jeg ejer ingen ejendomme eller har anden tilknytning til Dk (kun en stak værdipapirer). Jeg skal heller ikke modtage nogen form for offentlig støtte. Jeg har naturligvis noget familie i Danmark (forældre og søskende) men har aldrig været gift og har ingen børn.

Der er ingen tvivl om at jeg skal benytte eksperter i Thailand, men for at kunne bruge dem bedst skal jeg jo gerne have en vis basisviden - derfor mit oprindelige indlæg og forhåbentlig kan andre også bruge den viden som i øser af.

Til Robert: Tak for præciseringen, jeg forstod dog godt hvad du mente i første omgang.

Til Boes: Du gør mig lidt nervøs med dit indlæg - kan du ikke uddybe lidt hvorfor du mener jeg skal have en "work permit" ved at eje og engang imellem handle værdipapirer (og her taler vi om nogle få handler om måneden - ikke daytrading) - måske andre kan hjælpe mig her?

VIP
JH1967 skrev:

Tak for de yderligere indlæg/svar.

Til Boes: Du gør mig lidt nervøs med dit indlæg - kan du ikke uddybe lidt hvorfor du mener jeg skal have en "work permit" ved at eje og engang imellem handle værdipapirer (og her taler vi om nogle få handler om måneden - ikke daytrading) - måske andre kan hjælpe mig her?

Jeg tror heller ikke at Boes indlæg "holder vand".

Ved godt at de Thailandske myndigheder er uhyre strikse med fremmede som arbejder i landet.

Der er forskellige vinkler på emnet. Jobs, som Thaier kan håndtere, er vanskelige at få permit til.
Og reglen, eller loven, om 4 Thai ansatte for een udlænding, gælder mig bekendt kun for firmaer,
som driver virksomhed.

Men her, er vi jo i en helt anden boldgade.

Og jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at køb/salg af aktier til [b]privat/eget[b] brug, hører til
i denne kategori. Jeg gør det selv og har aldrig tænkt på om det skulle oplyses til de Thailandske
myndigheder.

En ting har jeg dog lært. Når det drejer sig om Thailand, skal man aldrig sige aldrig.

Så forslaget om rådgivning af Thailandsk advokat, eller revisor, må være svaret.
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<

Boes
Til Boes:
Du gør mig lidt nervøs med dit indlæg - kan du ikke uddybe lidt hvorfor du mener jeg skal have en "work permit" ved at eje og engang imellem handle værdipapirer (og her taler vi om nogle få handler om måneden - ikke daytrading) - måske andre kan hjælpe mig her?

Logikken er vel ret enkel : Du har indkomst som du vil deklarere i Thailand ergo, arbejder du...
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

hugoboerge
Det kan haende at hvis man har navnenoteret aktier at selskabet man har aktier i rapporterer udbytter til de Thailandske myndigheder.

Robert Kronberg
Hvis man spørger en thailandsk advokat eller revisor, om man skal have arbejdstilladelse for at handle med værdipapirer (i Danmark), så vil han give det svar, som han selv kan tjene penge på.

Men det er korrekt, at loven er meget bogstavelig, men jf. den logik skal man også have en arbejdstilladelse, hvis man anbringer penge i en bank og modtager renter. Man skal så også have arbejdstilladelse for at købe en lejlighed og sælge den mod profit.

Hvis der er tale om ordinær pengeanbringelse, så vil jeg vurdere, at ingen nogensinde vil bede om at se en arbejdstilladelse. Hvis man har et investeringsvisum, så skal man jo heller ikke have arbejdstilladelse. Det samme gælder de, som har pensionistvisum på baggrund af penge i banken (og ikke på baggrund af pension), for de flytter jo også rundt med deres penge.

Jeg tror med andre ord, at Thailand godt kan se forskel på at arbejde og at flytte rundt med sine sparepenge, men jeg tror ikke, at der kan henvises til en lov, og måske end ikke til præcedens.

Hilsen, Robert

hugoboerge skrev:

Det kan haende at hvis man har navnenoteret aktier at selskabet man har aktier i rapporterer udbytter til de Thailandske myndigheder.

"

Spring til debat: