Se indlæg|
Krung Thep
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 28/12-2005 05:13
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej, Der er mange transskriptioner af Bangkok fulde navn: กรุงเทพมหานคร อมรรัตนโกสินทร์ มหินทรายุธยามหาดิลก ภพนพรัตน์ ราชธานีบุรีรมย์ อุดมราชนิเวศน์ มหาสถาน อมรพิมาน อวตารสถิต สักกะทัตติยะ วิษณุกรรมประสิทธิ์ Mit foreslag, som formentlig er en sammenblanding af forskellige transskriptionssystemer, er: Krung Thep Maha Nakhon Amon Rattanakosin Mahintara Ayutthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udom Ratchaniwet Mahasathan Amon Phiman Awatan Sathit Sakkathattiya Vishnukam Prasit. Og "min" oversættelse bliver: Englenes By, Den mægtige by, Den udødelige juvel, Verdens hovedstad kronet med ni dyrebare ædelstene, Den glade by overvældet af et enormt Kongeligt Palads der ligner det himmelske hjem hvor den inkarnerede gud regerer, Grundlagt af Indra og bygget af Vishnukarn. Hvad siger I andre. Jeg er godt klar over, at der er 100 forskellige versioner, så det, jeg efterlyser, er, om der er nogen, der har tænkt over det. Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 28/12-2005 06:03
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
Hej Robert
Krungthepmahanakhon Amonrattanakosin Mahinrtharayutthaya Mahadilokphop Nopphosin Ratchathaniburirom Udomrathaniwetmahasa Amonphiman Awatansathit Sakkathatiya Witsanukamprasit Engenes by, De udødeliges store by, De ni ædelstenes storslåede by, Kongens sæde, De kongelige paladsers by, De inkarnerede guders hjem, Rejst af Visvakarman på indras bud.......... Det er det jeg har læst mig frem til........... ![]() Men " din " oversættelse lyder da egentlig meget fornuftig :-) Mvh. Suk.................. ![]() ![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 28/12-2005 06:21
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej Suk, Tja, det ved jeg ikke om "min" oversættelse gør, for jeg kan læse 117 forskellige danske og engelske oversættelser, som giver helt forskellige meninger. Og jeg kan ikke læse Thai, men selv om jeg kunne, ville det nok ikke hjælpe. Jeg har blot prøvet at sammenligne forskelle engelske og danske oversættelser, og så benytte en logisk sammenligning med buddhisme, animisme, og hinduisme. Måske er denne oversættelse bedre: Englenes By, Den mægtige by, Den udødelige juvel, Verdens hovedstad kronet med ni dyrebare ædelstene, Den glade by, Overvældet af et vældigt kongepalads der er som det himmelske hjem hvor den inkarnerede gud regerer, Grundlagt af Indra og bygget af Vishnukarn. Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.