Se indlæg|
Thai skriftsproget
|
|
|
Lagt på d. 19/05-2012 22:04
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Hej til eksperterne, Jeg vil høre jer der kan skrive thai om i har den "nemme" vej til at lære det ?? Jeg er selv nybegynder i sproget, jeg er absolut ikke ekspert ![]() Jeg kan tale noget thai allerede, forstår mange samtaler når jeg lytter godt efter..jeg kan tale dagligdagsthai, jeg har læst en del, men også holdt pauser, motivationen er svingende, det er svært når man bor her i DK...og har mange andre gøremål ( undskyldninger mangler ikke )Hvordan griber jeg denne KÆMPE opgave an ????? Det virker sku temmelig uoverskueligt, jeg håber på nogle herinde har erfaring med at tyde disse thai tegn ![]() Mvh, Soi7...................................................... ![]() |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 20/05-2012 02:34
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 230 |
Først skal du vælge hvilket "system" du vil lære, da alt efter hvilket af dem, giver consonants og vowel forskellige bogstaver. Og der er mange "rigtig" system her i Thailand at lære efter...Samt bruge en ordbog online eller bogform der passe til det system du vælger.... F.eks. ko kai (chicken) oversættes til et "K" efter et system, og et andet system er Gor Gai (chicken) betyder det "G", samt mange flere... Jeg ville starte med at lære consonants og hvilken af de 3 grupper de tilhøre og vowel.. Så du ved hvilket bogstav det betyder, husk at en del af consonants har 2 betydning alt efter om det er i starten af ordet, eller slutte ordet...Stop Final eller Stop sonorants.. Så skal toner læres, da et ord skifte betydning alt efter tone... Double consonants... Silent consonants... Nogle gange når 2 consonants er sammen, bliver de til et helt 3 bogstav.... Nogle consonants stop et ord, og på samme tid begynder det næste... En del Thai har lært deres Thai fra "Manee And Friends" da de gik i skole har jeg ladet mig fortælle, som kan findes på nettet, og har en masse lektioner, jeg har ingen ide om hvor godt det er... http://www.learni...index.html Den her har også en del opgave at gå igang med... http://www.thai-l... Kan godt lyder uoverkommelige, men når først consonants og vowel er på plads, begynder der er sket noget.. Her er en side på Thai (brug google translat) men en del små "games". http://www.dekgen... På min skole lære vi efter den her bog. http://www.paiboo...?prodId=30 Og har købt denne ordbog til at hjælpe mig, da samme forfatter som min lære bog, har været med til at lave ordboggen... http://www.paiboonpublishing.com/details.php?prodId=68 Bare infomation til dig, håber det kan give dig lidt ide til at komme igang... Forsat en dejlig dag til jer alle sammen der ude i verden, hvor end i befinder jer... |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/05-2012 07:34
|
|
Badedyr, Jeg takker, Der er vist mange gode lektioner der at gå igang med. Man kan jo tage det step by step, som et fritidsprojekt, det tager jo tid at komme igennem, det er svært for en falang ![]() |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 20/05-2012 07:37
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
Jeg ved ikke om det er en smart eller nem måde at lœre det Thailandske alfabet, men det er faktisk ikke så svœrt. Det drejer sig om øvelse, så man kan huske bogstaverne, det første du skal lœre er at skrive alfabetet, og en god måde at gøre det på, er at bruge en white board, det gjorde jeg. Jeg startede med de første 10 konsonanter, og efter nogen tid, ja så kan du alle 44 konsonanter, alle konsonanterne betyder en bestemt ting, og det er meget nemmere at huske dem når du også ved hvad de betyder. Efter du har lœrt dig konsonantere udenad, så er det bare at gå i gang med vokalerne, det hele tager lidt tid, men det vigtigeste er at du øver dig hver dag til det sidder rigtigt, når det først sidder rigtigt, ja så glemmer du det ikke igen. Efter du har lœrt det thailandske alfabet, så kan du gå videre med opdeling af konsonanter og vokaler og alle de andre regler i den thailandske skrift. Det siges jo at thai skrives/staves som det udtales, så hvis man ved hvordan det udtales ja så ved man hvordan det staves, meeen så simpel er det ikke, der er 44 konsonanter og 32 vokaler og andre tengn i thai albabetet, men selv om der er 44 konsonanter er der kun 21 lyde, det vil sige der er en del konsonanter der har samme lyd, og på grund af det kan det vœre ligt svœrt at vide, hvad for et s,t,l,k osv man skal bruge. Konsonanterne er opdelt i 3 klasse, høj, middel og lav, og yder mere er den lave klasse delt op i 2, hvor du har lav klasse 1 eller den første og lav klasse 2 eller den anden. Høj klasse konsonanter og lav klasse 2 konsonanter har den samme lyd, så det kan godt vœre svœrt at vide hvad for en konsonant man skal bruge. Hvad jeg vil sige med det her er, at der er en hel del regler du skal sœtte dig ind i for at du kan blive god til at skrive thai. Der findes meget materiale om emnet, men det meste er på, så men er tvunget at lœre thai på engelsk. jeg har en engelsk-thai ordbog der hedder Oxford River Books English-Thai Dictionary og bag i denne bog er der en ret god beskrivelse af det thailandske skriftsprog opbygning. jeg har også en dansk-thai og thai dansk ordbog fra Special-pœdagogisk forlag de er også til stor hjœlp. Jeg er faktisk meget bedre til at skrive og lœse thai end jeg er til at snakke, og det undrer thaierne sig over, men jeg synes ikke det er så mœrkeligt, for jeg har studeret det thailandske skriftsprog nœsten hver dag jeg er i Thailand, men jeg snakker meget lidt thai, hvilket er et problem, for jeg har mere brug for talesprog end skriftsprog, men jeg er frotrøstningsfuld, og tror jeg vil blive god til at snakke thai før eller senere. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 20/05-2012 08:30
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
En alternativ og mere sjov måde at lære at læse/skrive thai: http://www.learnt...nline.com/ |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 20/05-2012 10:56
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Det er gode råd, du har fået her. Der er ingen "let" vej, men man skal ikke gøre det sværere end det er. Som jeg har skrevet før, bliver man ikke tømrer ved at læse "gør det selv bladet" og tulle lidt rundt i Silvan i håndværkerbukser. Det kræver ikke så højt niveau at lære, men vedholdenhed og øvelse. Så indsats og motivation er meget sværere end selve sproget. Jeg talte også mere eller mindre flydende thai, da jeg beyndte at læse på universitetet. Der var mange i klassen, der efter et par semestre skrev og læste ret avancerede tekster, men kunne ikke tale og formulere sig. Det er helt normalt. Fat mod ![]() Vi har haft thailændere på Uni, som selv om de talte og skrev allerede ikke kunne bestå eksamenerne. Det er fordi, at på Uni er fokus på grammatisk analyse og klassiske tekster. Måden, at man forbereder til det er at gå hurtigt væk fra translittereret thai, og direkte ud i det. Gaven er ligefor......... Du åbner en helt anden verden |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/05-2012 14:06
|
|
Tak til jer for gode råd, ja som det nævnes er det nok en helt ny verden der åbner sig hvis det da lykkes at lære at læse/skrive thai ![]() En time øvelse/dag og mere i perioder vil nok hjælpe gevaldigt. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 21/05-2012 03:45
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 230 |
Hej Soi7. Her er en side der vise hvordan man skriver det Thai alfabet, og en hel del mere... http://www.learni...on-01.html http://www.learni.../index.php God "arbejdlyst"... ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 21/05-2012 06:00
|
|
hvis jeg må yderligere tilføje så invester i et thai-key-board (thai/engelsk). Det gjorde jeg, havde det til koblet permanent med et kabel der var tvedelt så jeg bare behøvede at skifte stikket ind og ud. Combineret med at du skriver side op og side ned til din typografering er lige så perfekt som det trykte. Og som skrevet af andre: "Det åbner ikke blot nye døre, men hele ladeporte. Skeptikeren som ønsker held og lykke |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 21/05-2012 17:23
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Hej Soi7, Jeg respekterer så absolut dit ønske om at lære det thailandske skriftsprog. Men prøv, at spørg dig selv? Hvad ønsker du mest? At lære at læse og skrive, eller at have gode communication skills på thai? Den ene ting udelukker selvfølgelig ikke den anden, tværtimod. Men det er en stor mundfuld. Men, hvis du mangler "disciplin" og hvem gør ikke det? ![]() Så ville jeg i din situation kanalisere min energi i retning af at lære det talte sprog på et højere niveau. Dette bærer belønningen i sig selv. Idet man nu pludselig kan tale og gøre sig forståelig for "rigtig levende thailændere" ![]() Spørg dig selv: Hvad ønsker du at bruge thai skrift til? Og hvad er mere vigtigt for dig? At læse thai er ikke ovenud kompliceret - med undtagelse af "låneord" af pali oprindelse. At skrive thai er kompliceret. Thai staves ikke på en simpel måde. Der er for mange high, low, mid konsonanter, dead /live endings, tone markers, og irregulære stavemåder, der i kombination gør dette temmelig vanskeligt. Det siges jo at thai skrives/staves som det udtales, så hvis man ved hvordan det udtales ja så ved man hvordan det staves, meeen så simpel er det ikke Nej, det er det ikke. Og vedkommende der kom med denne udtalelse ved ikke hvad han taler om. Ikke møntet på dig, Bannok ![]() Soi7. Jeg har 2 danske kammerater, der taler thai, rigtig, rigtig godt thai. Når de taler med thailændere i telefonen, så tror de at mine kammerater også er thailændere. De kan ikke læse eller skrive noget som helst på thai. Jeg kan godt nok læse og skrive, men det tager ikke mange minutter førend, at de kan høre jeg er farang. Jeg har en accent. Det har mine 2 kammerater ikke. Hvad vil du helst have? Begge dele, selvfølgelig ![]() At lære det thailandske skriftsprog har kun været en intellektuel udfordring for mig. Jeg har aldrig haft noget at bruge det til, da jeg nu er dansk bosiddende. Bevares, jeg har da kunnet læse at bussen går her og dertil, vejskilte, menukort og at farang betaler mere ved indgangen til hin og denne attraktion. Jeg har haft nogle sørgelige oplevelser i Dk blandt den lokale thai population, hvoraf der er en god del der er analfabeter på samtlige kendte sprog. "Naa daek mod ley" Total loss of face. Fordi jeg kunne læse deres sprog, og de kunne ikke. Jeg lærte hurtigt at holde op med det. mvh |
|
|
|
|
Lagt på d. 21/05-2012 18:53
|
|
Tak for alle svar, Jeg vil prøve at give det en chance, alle kan vel lære det , men jeg må også indrømme at jeg vægter sproget mere, men man kan vel lave en kombi.rin, Ja, det lyder da godt du kender 2 danskere der taler thai på højt nivo, det havde jeg ellers en ide om ikke kunne lade sig gøre uden at kunne læse&skrive, men selvfølgelig vil der altid være nogle undtagelser hvor nogle få har særlige skills på området. Jeg har bare lært en hel masse ord og sætninger, vel omkring 1000 ord, det svære kan være at danne sætninger da thai bytter meget rundt iforhold til os, jeg må også sætte mig bedre ind i deres grammatik...men med massevis af standardsætninger og dagligdagsord kommer man langt. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.