Se indlæg
 Udskriv debat
Pas på når du handler via Internettet!
Rasmus
En god ven og kollega, købte for et par uger siden et par DVD film over Internettet gennem en engelsk Webside. Her angav han sit kreditkorts oplysninger som almindeligvis bruges i forbindelse med én sådan nethandel. Men 2 dage senere kunne han konstaterer at hans bankkonto var lænset for næsten 40.000 danske kroner! Han rettede naturligvis hurtig henvendelse til sin bank og fik lukket sit bankkonto, med henvisning om at han på ingen måde havde været i England og foretaget disse hævninger. Men kun havde ”købt” nogle DVD film via Internettet.

Efter banken havde fået tilstrækkelig dokumentation for han havde været på arbejdet i Danmark - og havde opholdt sig her - samt havde sit bankkort/kreditkort i hånden. Annullerede banken promote de transaktioner som var foretaget i England de sidste 2 døgn, og tilbageførte de hævede beløb til hans bankkonto. Dog måtte han selv stå for en ”selvrisiko” på ca. 1.400 danske krone, samt betale for et nyt bankkort.

Som min ven siger: Det er sgu de dyreste DVD film jeg nogen siden har ”købt” uden at have fået, eller set dem! I fremtiden vil jeg hente film via. div. torrens på Internettet!

Selv har jeg gennem tiden foretaget en del indkøb via Internettet - uden at have været udsat for samme svindelnummer - jeg har altid fået det jeg har betalt for uden problemer. Men min vens historie er nok lidt af et ”wake-up call” om hurtigt at tjekke sin bankkonto efter én givet Internethandel….!

Hilsen Rasmus

vandango
Er heldigvis aldrig blevet snydt når jeg har købt på internettet på udenlandske hjemmesider.

Men jeg er blevet snydt i Danmark, og det var ganske lovligt.

Havde købt noget ram over internettet hos Jysk Computer, dengang kostede det kassen.
Firmaet var reelt krakket og gået i betalingsstandsning. Lagrene var tomme, men de blev ved med at modtage bestillinger og penge fra deres internetbutik.

Fik siden et brev fra en fallitbo-advokat, som skrev at jeg havde tabt mine penge.

Nåh men ejeren slap afsted med det, og jeg er sikker på at advokaten også fik sine penge.

Havde desværre lavet en bankoverførsel handel, og ikke med Dankort. Sad
Havde ikke Dankort dengang.

Rasmus skrev:

En god ven og kollega, købte for et par uger siden et par DVD film over Internettet gennem en engelsk Webside. Her angav han sit kreditkorts oplysninger som almindeligvis bruges i forbindelse med én sådan nethandel. Men 2 dage senere kunne han konstaterer at hans bankkonto var lænset for næsten 40.000 danske kroner! Han rettede naturligvis hurtig henvendelse til sin bank og fik lukket sit bankkonto, med henvisning om at han på ingen måde havde været i England og foretaget disse hævninger. Men kun havde ”købt” nogle DVD film via Internettet.

Efter banken havde fået tilstrækkelig dokumentation for han havde været på arbejdet i Danmark - og havde opholdt sig her - samt havde sit bankkort/kreditkort i hånden. Annullerede banken promote de transaktioner som var foretaget i England de sidste 2 døgn, og tilbageførte de hævede beløb til hans bankkonto. Dog måtte han selv stå for en ”selvrisiko” på ca. 1.400 danske krone, samt betale for et nyt bankkort.

Som min ven siger: Det er sgu de dyreste DVD film jeg nogen siden har ”købt” uden at have fået, eller set dem! I fremtiden vil jeg hente film via. div. torrens på Internettet!

Selv har jeg gennem tiden foretaget en del indkøb via Internettet - uden at have været udsat for samme svindelnummer - jeg har altid fået det jeg har betalt for uden problemer. Men min vens historie er nok lidt af et ”wake-up call” om hurtigt at tjekke sin bankkonto efter én givet Internethandel….!

Hilsen Rasmus

Ifølge hvad jeg lige har læst om misbrug af betalingskort hæfter din ven ikke for selvrisikoen, da han vel ikke har brugt pinkoden !

Jeg fandt lidt om det her:

http://www.nykred...t-kort.xml

http://www.djs.dk...

Uddrag af "Lov om visse betalingsmidler":
"Stk. 2. Medmindre videregående hæftelse følger af stk. 3 eller 6, hæfter brugeren med op til 1.200 kr. for tab som følge af andres uberettigede anvendelse af betalingsmidlet, hvis den til betalingsmidlet hørende personlige, hemmelige kode er anvendt."

Loven fandt jeg her, dog er det ikke på Retsinformation.dk, men jeg tror, den er gældende endnu:

http://www.sslug....27697.html

lbob
Historien melder ikke om hvilken netbutik, der er blevet handlet med. Der er mange suspekte, så man skal tjekke grundigt inden man køber. Herhjemme er Trustpilot http://www.trustp... udmærket. På deres hjemmeside kan man i højre hjørne skifte til et andet land.

hugoboerge
Jeg koeber meget paa Ebay og betaler via Paypal. Har aldrig haft problemer. Mit kreditkort er registreret hos Paypal.

Paypal kan anbefales.

Spring til debat: