Se indlæg
 Udskriv debat
1 baht Guld
jensendk
Sin sod og 1 bath guld - hvad menes med 1 baht guld. Er det ringen til kvinden eller hvad er det ? 1 baht er jo ikke særlig meget. Cirka 18 øre

sudsakhon
Nej nej.. det er en vægtenhed for ren guld,
(det vi kalder 24 karat). det er ca. 15.2 gram.
Denne vægtenhed deler de i 4 Salueng
Vær opmærksom på, at thailændere foretrækker en "gulere" farve end vi i DK

Man hører tit thailændere sige, at "dansk" guld ikke er "rigtig guld.
Guld er guld, men man kan justere farven med andre metaller legeringen , idet at renhedsprocenten mht. guld er 95 – 96,5 %
(For den de foretrækker)

ved Sin sod "forventes" der nok noget mere, men det er MEGET forskelligt, og i øvrigt en hellt anden snak.
Der er helt sikkert en tråd om dette emne
Redigeret af sudsakhon d. 24/09-2011 22:45

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Jeg ved ikke hvordan det staves korrekt,men udtalen er tæt på baht-men mere baarht=ca. 15 gram, som nævnt.

Det er nu ikke helt rigtig,at alle thaikvinder ikke kan lide dansk guld, det hjælper hvis der også er lidt diamanter m.v. i ringen

jensendk
Så en ring af 14 carat vil være OK

bimmelim
Hvis det er en ring som hun vil gå med hele tiden vil jeg klart fraråde meget over de 14karat, guld bliver blødere jo højere karat, og får hurtigere ridser osv.

www.kgi.dk
Robert Kronberg
bimmelim skrev:
Hvis det er en ring som hun vil gå med hele tiden vil jeg klart fraråde meget over de 14karat, guld bliver blødere jo højere karat, og får hurtigere ridser osv.

Jo, du har ret, men det er også som sudsakhon bekriver legeringen, som har en faktor.

Selv når man køber guldringe i vestlig stil (der normalt ikke opgøres i "baht", men i karat) eller hvidguld, så er det min erfaring, at de langt hurtigere bliver ridset, og man kan jo ikke slibe dem hele tiden.

Hvis man er til klassiske danske vielsesringe, hvad jeg er, og såfremt konen accepterer det, så ville jeg nok foretrække at købe i Danmark.

Jeg har den fornemmelse, at thaiere ikke tænker så meget på, at en vielsesring potentielt skal holde hele livet og skal kunne tåle al slags dagligt arbejde både i hjemmet op på en arbejdsplads.

Hvis hun vil have en diamantring eller en masse thai-guld, så kan hun få det ved siden af og så tage det af og på efter behov.

Næste diskussion er, at thaiere ofte bærer henholdsvis forlovelses- og vielsesringe efter amerikansk tradition, altså modsat af dansk tradition (om end mange danskere også følger amerikansk tradition).

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
vandango
bimmelim skrev:

Det har du ret i - vores ægteringe bliver lavet at nogle af min mors smykker, min kommende hustru er helt med på, at 24 karat guld er for blødt, idet vi gerne vil have vores ringe på til hverdags brug.

bob
Jensendk
Det kommer også an på hvor I skal bo, og hvor "vestlig" din pige er.
Hvis hun er fra yderste rismark på bøhlandet, så skal man holde sig til thai guld (24 karat).
Hvis hun er lidt vestligt inspireret (bor i en by), så har de fleste lært at hvidguld og diamanter også er interessante.
Hvis hun skal bo i DK, så vil hun hurtigt synes at hendes 24 karat thaiguld ser lidt "bondsk" ud når hun sammeligner med moden her.

En god ting ved 24 karat thaiguld er, at det meget let kan sælges igen i thailand. De bytter frem og tilbage derude, og bruger det lidt som en opsparing der hurtigt kan omsættes til penge.
En sidste ting er at guldprisen er høj i øjeblikket, så netop nu vil det måske være klogt at betale mere sin sot og ikke noget guld (og jeg skal afstå fra diskussion om sin sot, bare sige man ikke får så meget guld for sine penge lige nuShock)

vandango
bob skrev:
Jensendk
Det kommer også an på hvor I skal bo, og hvor "vestlig" din pige er.
Hvis hun er fra yderste rismark på bøhlandet, så skal man holde sig til thai guld (24 karat).
Hvis hun er lidt vestligt inspireret (bor i en by), så har de fleste lært at hvidguld og diamanter også er interessante.
Hvis hun skal bo i DK, så vil hun hurtigt synes at hendes 24 karat thaiguld ser lidt "bondsk" ud når hun sammeligner med moden her.

En god ting ved 24 karat thaiguld er, at det meget let kan sælges igen i thailand. De bytter frem og tilbage derude, og bruger det lidt som en opsparing der hurtigt kan omsættes til penge.
En sidste ting er at guldprisen er høj i øjeblikket, så netop nu vil det måske være klogt at betale mere sin sot og ikke noget guld (og jeg skal afstå fra diskussion om sin sot, bare sige man ikke får så meget guld for sine penge lige nuShock)

Du har ret, guldet bliver brugt som kassekredit, det er skide surt at betale for det samme guld flere gange.

rinpoche
bob skrev:

Det er slet ikke min erfaring, tværtimod. Kun den "rene" vare duer.
Høj lødighed af guld er vel ikke bondsk? Tværtimod.

Også fordi det som du og Vandago er inde på, er direkte omsættelig med kontanter

jensendk
En ring viser må jo da vise at vi er ægtefolk
Ringen kan dog - i yderste tilfælde - sælges for at få kontanter. men vil dog ikke være glad for det

bimmelim
Kunne nu aldrig drømme om at forære min kone en 24 karats ring.
Hellere en maks. 14 karat evt. med lidt sten hvis den absolut skal være dyr.
Hvis man køber en ring som investering, så tror jeg man skal undlade at investerer, da det er helt håbløst.
Har aldrig hørt om nogen der har tjent på at have en ring i nogle år og så sælge den med overskud bagefter.

www.kgi.dk
rinpoche
Hmm. Guldprisen er steget omkring 400% indenfor de sidste 12-14 år.

Men du har ret i den forstand, at det ikke er ringe der er de mest salgbare, men derimod guldkæder.

mvh
rinpoche

bimmelim
Hvis du ser på hvad en alm. ring vejer, den vejer vel mellem 8 og 10 gram vil jeg tro.
Træk så forarbejdningen fra, så har man jo ikke vundet noget.
Priserne på guld er så på vej ned igen nu.

www.kgi.dk
fckguld
jensendk skrev:
Sin sod og 1 bath guld - hvad menes med 1 baht guld. Er det ringen til kvinden eller hvad er det ? 1 baht er jo ikke særlig meget. Cirka 18 øre
ha ha ha , den var god
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

fckguld
rinpoche skrev:
bob skrev:

Det er slet ikke min erfaring, tværtimod. Kun den "rene" vare duer.
Høj lødighed af guld er vel ikke bondsk? Tværtimod.

Også fordi det som du og Vandago er inde på, er direkte omsættelig med kontanter
Fornuftigt sagt , en fiat er også en bil , men hvem vil ikke hellere have mercedes.

jensendk
fckguld skrev:
jensendk skrev:
ha ha ha , den var god

Jeg kan jo ikke lige forstå en thai kultur eller traditioner altid

fckguld
jensendk skrev:
fckguld skrev:
jensendk skrev:
ha ha ha , den var god

Jeg kan jo ikke lige forstå en thai kultur eller traditioner altid
Helt fint, gjorde ikke nar- syntes der var sjovt- velkommen her.

jesperfrb
I følge bbc 0g Cnn, brister bobblen på guld priser også, faldet 1900$ til 1600$ på 3 dage!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

bob
Rinpoche mfl
Jeg rakker bestemt ikke ned på folk der vil have 24 karat.
24 er naturligvis mere end 14 eller 18.
Jeg hentyder mere til smykke design.
Thaiguld er, efter min mening, ikke særlig elegant set med vestlige modeøjne. Det er fint nok i thailand, men her ser det lidt anderledes ud. Jeg så i thai templet at nogle af de mere velkældte thai damer ikke havde thaiguld på, men istedet store diamantringe i vestligt design. Ringene er sikkert købt i thailand.

En anden ting, hvis man "kun" køber en ring, så er der jo grænser for hvor stor sådan en kan være. Hvis man kigger i thaiguld butikker, så er de større guldstykker (dem på 1+ baht) halskæder eller armringe,

Nå, hvis I køber thaiguld, så kan det altid sælges (i thailand).I thailand er der kun lille forskel på indkøbs- og salgspris på thaiguld.
I DK er man ikke vant til at gå til guldsmeden at sælge sit guld tilbage, så prisforskellen er sikkert større tror jeg.

Min eneste lille pointe var, at du skulle tale med netop din pige om hvad hun ønsker sig. Kvinder er forskellige Pfft
Nogle kan lide 24 karat thai guld, nogle kan lide vestlige version.
Held og lykke med det !Kiss kiss

Spring til debat: