Se indlæg|
Yum Yum-nudler i TV
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 13/11-2010 01:02
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
![]() Nudelimportør har fået ødelagt sin forretning, efter at man ved en test, foretaget af en professor i Odense og vist i Danmarks Radio, fandt kraftige allergiske reaktioner på tarteletter, chips og nudler. Men produkterne indeholder overhovedet ikke testens omdrejningspunkt - et problematisk hvedeprotein. Der var intet om snakken, da chips, tarteletter, nudler og en erstatning for kaffefløde i DR-programmet Kontant blev hængt ud for at kunne medføre livstruende, allergiske chok hos personer, der ikke har fødevareallergi. Det skete på baggrund af en test foretaget af professor og overlæge Carsten Bindslev-Jensen, der leder Allergicentret på Odense Universitetshospital. Han foretog testen for tv-programmet. Efterfølgende har Fødevarestyrelsen krævet dokumentation fra producenterne, ligesom der har været stillet spørgsmål til sagen i Folketinget. Svarene fra fødevareminister Henrik Høegh (V) viser, at der ikke er noget galt med hverken chips, tarteletter, nudler eller flødeerstatningen. Carsten Bindslev-Jensen tog i alt 18 almindelige fødevarer under behandling. Han opløste dem og iagttog, om de gav allergiske reaktioner i blodet fra fire kvinder. Fælles for de fire forsøgspersoner var, at de ikke havde fødevareallergi over for andre ingredienser end modificeret gluten, også kaldet syrehydrolyseret hvedeprotein, der går under navnet Meripro 711. For firmaet Megafood, der importerer de nudler af mærket Yum Yum, som blev hængt mest ud i programmet, har følgerne været alvorlige, fastslår direktør Deniz Kilic. »Det har ødelagt Yum Yum-brandet uden at der er ført konkrete beviser. At det skal fremhæves på den måde på tv, bryder jeg mig ikke om,« siger han. Mange butikker tog selv Yum Yum-nudlerne ned af hylden, og Megafood ophørte straks efter programmet med at sælge nudlerne, indtil selskabet har skaffet en skriftlig erklæring fra producenten i Thailand. I dag undrer Deniz Kilic sig over, hvordan sagen kunne komme så vidt. »Yum Yum har været på markedet i mindst 20 år. Der bliver solgt 900 millioner poser i Europa hvert år. Vi har ikke hørt om et eneste tilfælde af allergisk chok,« siger han. Direktøren har selv kontaktet Carsten Bindslev-Jensen. Ifølge hans udlægning oplyste overlægen blandt andet, at den pige, som i programmet fortalte om allergiske reaktioner ved nudlerne, kun havde haft milde symptomer. »Det irriterer mig, at Yum Yum skulle fremhæves som et nærmest livsfarligt stof, og så får jeg efterfølgende at vide, at det er milde symptomer,« siger han. Læs nærmere på: - Ingeniøren - Se udsendelsen på DR - Læs om udsendelsen på DR Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.