Se indlæg|
En helt anden og mærkelig verden
|
|
| Nixon |
Lagt på d. 16/10-2010 01:01
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 189 |
Ja har besøg fra Thailand for tiden og opdager løbende lidt af det sjove i nogle af de ting man ellers ikke rigtigt tænker over herhjemme. 1. Indkøbstur til Tyskland Sad og kedede mig lidt og tænkte lidt over det med at der var ved at være tomt af afgiftsfri dåse-colaer på lageret og om jeg kunne slå det sammen med en oplevelse for den thai-pige jeg har på besøg. Besluttede så at køre en tur til Bordershop i Puttgarden. Jeg havde bare taget hendes pas og sagde at vi skulle køre en tur uden at fortælle hvor vi skulle hen. Nå men vi kommer til Rødby og betaler billetten og først der siger jeg vi skal til Tyskland. Det er hun selvfølgelig glad for, glad for at se noget andet og opleve noget og kunne fortælle det til dem derhjemme. Vi kører om bord på færgen - ok, svært at se det var en færge fra den vinkel vi kom ombord fra. Parkere bilen ligesom alle andre og går op i restauranten. Jeg tager en æg og rejer og hun en toast og vi sætter os hen til vinduet og spiser. Pludselig springer hun op om at vi bevæger os. Øh ja siger jeg mens hun glor på at havnen forsvinder fra vinduet. Forklarer hende så at man skal sejle til Tyskland. Ok, vi spiser videre og pludselig spørger hun så om hvad med bilen. Svarer så jamen den står nedenunder. Tænk så tror hun at vi har parkeret den i et parkeringshus og så gået om bord på færgen. Hun havde aldrig været ude for noget lignende. Helt nyt og fantastisk for hende lol, at man kan sejle med biler og på den måde. Haha, følte mig helt dum, som om jeg lige havde hevet hende ud af 1700-tallet. Så den indkøbstur var en utrolig oplevelse for hende. Større end jeg havde forventet og planlagt. 2. Vandhanen Nu vi er ved vandet, så lige en anden lille forunderlig ting om vand. Denne gang om vandhane vand. Første eller anden dag vi var ude om handle spurgte hun om vi kunne købe to ½ liter vand. Ja ja siger jeg og tænker ikke mere over det. I løbet af en dag eller to er de selvfølgelig drukket og hun vil ikke spørge om vi kan købe nogle nye. En lille uges tid efter finder jeg så ud af hun er tørstig og siger hun kan da bare gå ud og tage noget vand. Hun roder og rager ude i køkkenet og til sidst går jeg ud og kigger hvad fanden hun laver da jeg kan høre at hun nu også har fat i gryderne. Hun ledte skam bare efter vandet. Jeg får så forklaret hende at her kan man drikke det fra vandhanen, men det tror hun ikke rigtigt på før jeg demonstrativt har drukket en ½ liter fra vandhanen bare for at vise hende at jeg ikke falder død om af den grund. Nå så er hun glad igen. Nogen dage efter kommer hun vadende ind i stuen med et gennemsigtigt glas med noget i der mest af alt ligner sperm eller sådan noget og jeg spørger hvad det er. Jo det var bare vand. Nå tænker ikke mere over det da jeg sad og lavede et eller andet, regnede bare med hun havde proppet noget i vandet - f.eks. salt eller sukker. Nå næste dag gentager det sig og jeg spørger igen hvad fanden det er for noget hun drikker. Jo det er bare vand. Spørger så hvad hun har puttet i siden det er helt "hvidt". Øhhh ikke noget svarer hun. Nysgerrigt tager jeg så glasset for at lugte til det og er ved og brænde fingerne. Så viser det sig fandme at hun har drukket varmt vand fra hanen gennem flere dage. Så måtte jeg forklare hende at det kun er det kolde vand man drikker, det varme drikker man ikke og hvis hun absolut vil drikke varmt vand så koger hun altså det kolde. Men ok, jo mig selv der sagde man kunne drikke vandet fra hanen men regnede sgu' ikke med hun også ville drikke det varme. Hvad fremtider vil byde på aner jeg ikke endnu men skal nok prøve at holde øje og viderebringe det her. Ved ikke hvad i andre har oplevet når i har besøg fra Thailand her i for dem en helt anden verden. Redigeret af Nixon d. 16/10-2010 01:22 hilsen
Nixon Meninger har jeg mange af. Dermed ikke sagt at du kan lide at høre dem. |
|
|
|
| ghj |
Lagt på d. 16/10-2010 04:49
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 97 |
jeg har også lige en historie om da min stedsøn kom for 3 år siden som 12 årige til danmark, ham og kone landet om Fredagen i København, om lørdagen var vi til kike bryllup og til supe- steg og is i det lokale forsamligshus bagefter, VED ET LEBSLISK PAR, det synes han godt nok var underlidt, men han synes folk var søde, og den lokale spriter læret ham at spille på glas, så han var glad men træt. mvh ghj MAN SKAL IKKE GØRE DET SVÆRERER END DET ER......
![]() ![]() |
|
|
|
| FCKdk |
Lagt på d. 16/10-2010 05:57
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 927 |
En gammel Thaikæreste for 21 år siden lærte aldrig at sige ordet hvorfor, hun sagde altid hvogof, hun var ellers knalddygtig og endte med at blive hjælpelærer ved danskundervisningen for indvandrere, men ordet hvorfor hedder på hendes version af dansk, hvogof og det vil det gøre til polerne sprænges og jorden går under....
Redigeret af FCKdk d. 16/10-2010 05:59 __________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
|
| bentmj |
Lagt på d. 16/10-2010 07:50
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 264 |
Godt og morsomt indlæg fra Nixon, glæder mig til flere guldkorn. I Thailand morer de dem jo også over os skøre faranger og alt det mærkelige vi finder på. |
|
|
|
| moon |
Lagt på d. 16/10-2010 07:55
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 211 |
Sjove små historier min kone er fra isaan med 6 års skoleuddanelse bag sig men underlig nok alt, faldt hende naturligt undtagen at man skal spare på strømmen da den er meget dyr i forhold til Thailand og så ændrede hun total opfattelse om falanger de var ikke bare nogle utroligt rige mennesker næ de arbejdede hård for at have penge og de betalte gudhjælpe mig og over halvdelen i skat se det var en stor overaskelseMvh Moon ![]() |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 16/10-2010 08:57
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Nixon skrev: Ja har besøg fra Thailand for tiden og opdager løbende lidt af det sjove i nogle af de ting man ellers ikke rigtigt tænker over herhjemme. 1. Indkøbstur til Tyskland Sad og kedede mig lidt og tænkte lidt over det med at der var ved at være tomt af afgiftsfri dåse-colaer på lageret og om jeg kunne slå det sammen med en oplevelse for den thai-pige jeg har på besøg. Besluttede så at køre en tur til Bordershop i Puttgarden. Jeg havde bare taget hendes pas og sagde at vi skulle køre en tur uden at fortælle hvor vi skulle hen. Nå men vi kommer til Rødby og betaler billetten og først der siger jeg vi skal til Tyskland. Det er hun selvfølgelig glad for, glad for at se noget andet og opleve noget og kunne fortælle det til dem derhjemme. Vi kører om bord på færgen - ok, svært at se det var en færge fra den vinkel vi kom ombord fra. Parkere bilen ligesom alle andre og går op i restauranten. Jeg tager en æg og rejer og hun en toast og vi sætter os hen til vinduet og spiser. Pludselig springer hun op om at vi bevæger os. Øh ja siger jeg mens hun glor på at havnen forsvinder fra vinduet. Forklarer hende så at man skal sejle til Tyskland. Ok, vi spiser videre og pludselig spørger hun så om hvad med bilen. Svarer så jamen den står nedenunder. Tænk så tror hun at vi har parkeret den i et parkeringshus og så gået om bord på færgen. Hun havde aldrig været ude for noget lignende. Helt nyt og fantastisk for hende lol, at man kan sejle med biler og på den måde. Haha, følte mig helt dum, som om jeg lige havde hevet hende ud af 1700-tallet. Så den indkøbstur var en utrolig oplevelse for hende. Større end jeg havde forventet og planlagt. 2. Vandhanen Nu vi er ved vandet, så lige en anden lille forunderlig ting om vand. Denne gang om vandhane vand. Første eller anden dag vi var ude om handle spurgte hun om vi kunne købe to ½ liter vand. Ja ja siger jeg og tænker ikke mere over det. I løbet af en dag eller to er de selvfølgelig drukket og hun vil ikke spørge om vi kan købe nogle nye. En lille uges tid efter finder jeg så ud af hun er tørstig og siger hun kan da bare gå ud og tage noget vand. Hun roder og rager ude i køkkenet og til sidst går jeg ud og kigger hvad fanden hun laver da jeg kan høre at hun nu også har fat i gryderne. Hun ledte skam bare efter vandet. Jeg får så forklaret hende at her kan man drikke det fra vandhanen, men det tror hun ikke rigtigt på før jeg demonstrativt har drukket en ½ liter fra vandhanen bare for at vise hende at jeg ikke falder død om af den grund. Nå så er hun glad igen. Nogen dage efter kommer hun vadende ind i stuen med et gennemsigtigt glas med noget i der mest af alt ligner sperm eller sådan noget og jeg spørger hvad det er. Jo det var bare vand. Nå tænker ikke mere over det da jeg sad og lavede et eller andet, regnede bare med hun havde proppet noget i vandet - f.eks. salt eller sukker. Nå næste dag gentager det sig og jeg spørger igen hvad fanden det er for noget hun drikker. Jo det er bare vand. Spørger så hvad hun har puttet i siden det er helt "hvidt". Øhhh ikke noget svarer hun. Nysgerrigt tager jeg så glasset for at lugte til det og er ved og brænde fingerne. Så viser det sig fandme at hun har drukket varmt vand fra hanen gennem flere dage. Så måtte jeg forklare hende at det kun er det kolde vand man drikker, det varme drikker man ikke og hvis hun absolut vil drikke varmt vand så koger hun altså det kolde. Men ok, jo mig selv der sagde man kunne drikke vandet fra hanen men regnede sgu' ikke med hun også ville drikke det varme. Hvad fremtider vil byde på aner jeg ikke endnu men skal nok prøve at holde øje og viderebringe det her. Ved ikke hvad i andre har oplevet når i har besøg fra Thailand her i for dem en helt anden verden. Da jeg boede med min (thai) ekskone i Danmark havde jeg også en del specielle oplevelser, hvor den ene fx var, at hun fik låst mig inde i min lejlighed på en travl dag, hvor selv taxaerne ikke tog telefonen (men det lykkedes på at få en vens søn til at komme forbi, så jeg kunne smide nøglerne ud af brevsprækken, så han kunne låse døren op. Kogeplader blev tænt, med der var der der pynteplader på. Suppen, hun kogte, var af kødben til hunde (rester fra Bilka). Min kat faldt ud fra 4 sal. Når vi besøgte gæster, kunne hun finde på at smide ting tilbage i fællesskålen. Hun smaskede. Hun gik på indkøb i en gammel natkjole. Og hun fik sågår smækket sig selv ude af lejligheden, da hun skulle smide noget i skakten på en kold vinterdag, hvor hun blot havde natkjole på, men ellers helt nøgen, og naboerne ville ikke hjælpe hende med at låne en telefon, så der sad hun i 6 timer og frøs... Hilsen, Robert |
|
|
|
| alkenbo |
Lagt på d. 16/10-2010 09:34
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 206 |
Min kone "fanger" svampe, har forsøgt i 8 år at lære hende at det hedder samle dem, men nu fanger jeg dem også. |
|
|
|
| MM |
Lagt på d. 16/10-2010 10:35
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 293 |
Min kone blærede sig over for mig, at hun kunne spise spicy food, og drillede mig. Så jeg tænkte hævnen er sød, LOL. så jeg gav hende noget dansk salt lakrids som jeg elsker, hold da op hun hostede og hakkede. En dag vi var på marked, købte jeg noget shusi som jeg elsker, og gerne med masser af varsabi rod til (det grønne), jeg syntes hun skulle smage et stykke med laks, og godt med varsabi, huhu,, hun hostede og hakkede igen, og gemte sig bag mig, hun blev lidt sur, men kunne godt se humoren, da hun selv elsker at drille. |
|
|
|
| jens |
Lagt på d. 16/10-2010 10:45
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 810 |
Apropopo vandet, de har heller ikke rigtig forståelse for at det er en resource der er dyr man skal spare på. Konen har efter 23 år i DK lært for længe siden at man ikke vasker op under en rindende vandhane. Men når hendes søster er på besøg kan man sige det lige så mange gange man gider, men når vandhanen bliver åbnet så bliver den ikke lukket igen før hun er færdig med det hun er igang med. Og vi har også været i Tyskland med gæster fra Thailand, og de undres hver gang over at der bare står et skilt også er man kørt over grænsen uden at være blevet kontrolleret af svært bevæbnede grænsevagter.
Redigeret af jens d. 16/10-2010 10:48 |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 16/10-2010 11:13
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 641 |
He he glæderne ved at skifte kultur :-) Vi går selv og overvejer om vi kan få konens niece (19 år gammel) på besøg næste sommer og er da sikker på at det kan give nogle sjove oplevelser. Dog næppe så store omvæltninger som nogle af jer taler om da hun er fra Bangkok og stadig går i skole så det er ikke alt der vil være fremmed for hende. Men at komme fra midten af bangkok og så til en dansk provinsby må sgu være noget af en omvæltning. |
|
|
|
| Jin Jok |
Lagt på d. 31/10-2010 12:37
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 118 |
Her er lidt af de oplevelser jeg husker fra den første tid efter Fruen kom her. På vej fra CPH mod det mørke Jylland passere vi en stor græsmark hvor de laver rullegræs. Hun var virkeligt bjergtaget af de smukke velplejede arealer :-) Vi så Får på en mark, og igen samme reaktion, hvor var de dog søde. Danske køer var også fantastiske. Lige nu er det farverne i skoven, og dyb undren over at bladene falder af. Kan det passe de kommer igen ? Hun synes der enormt rent her. Den med vandet er den samme :-) Jeg finder jævnligt 1.5l flasker i køleskabet, da hun stadig mistror vandet der kommer ud af hanen. Priserne hos fiskemanden ! Hun nægter at betale disse ![]() Så heldigt at vi har adgang til en jolle, og det stadig er til at finde et sted hvor man kan fange en spandfuld fladfisk. Tog dog lidt tid at overbevise hende om at fladfisk er spiselige, for mere underligt dyr var ikke set før. Derudover tog det lidt tid at opnå forståelse for at overholde mindstemål, hehe, nu viser hun mig pligtskyldigt hver eneste fisk på målebåndet, før den ryger i kasse. Efter min fortælling om fiskerikontrollen, må hun tro at der vil dukke svært bevæbnede både og helikoptere op hvis hun snyder med bare 1cm. Jordbær....Hun kendte dem udmærket, men vores smager helt anderledes og bedre, især med fløde på ( jeg er ubetinget enig )Det var lige hvad jeg husker. JJ |
|
|
|
| alkenbo |
Lagt på d. 31/10-2010 12:57
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 206 |
Peberrod skulle man også tro at de kunne tåle, men det vil konen ikke spise, det er for stærkt. |
|
|
|
| parinya |
Lagt på d. 31/10-2010 21:24
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 15 |
sidder og tænker hvor søren har i dog fundet disse kvinder, lyder som om de kommer fra stenalderen. det måske fordi at mine veninder alle kommer fra bangkok. sjovt så forskellige menneskene er i thailand og utroligt som kulturen viser om det er uddannede folk eller ej |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 01/11-2010 02:42
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
en af mine venner i Bangkok, bad mig altid om at købe Flæskevære når jeg var i Chiang Mai. For som han sagde de er bedre og billigere end i Bangkok. Sjovt synes jeg at de eneste lande jeg kender til hvor man spiser pigskin er Danmark og Thailand. |
|
|
|
| cali111 |
Lagt på d. 09/11-2010 00:07
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
Lige ankommet til DK, ville jeg forklare Oy om radiatorerne og centralvarmesystemet. En kold vinterdag et stykke tid efter, hvor jeg var i Th, blev jeg ringet op "hotcondition dont work". Hun havde svært ved at sige radiator. Efter en uges tid i DK, besøgte vi min farmor på alderdomshjemmet. Dette var tydeligvis noget som bekymrede Oy en del, som mente hun burde bo hos os i parcelhuset. Det ville min farmor ikke. Et par dage efter, hvor Oy bad til Buddah, spurgte jeg, hvad hun snakkede med Buddah om. Hun fortalte, at hun godt var klar over, at hun ville blive genfødt som en hund, fordi hun havde forladt sin familie til fordel for dette mærkelige land. Hun bad blot til, at det måtte blive en hund i DK og ikke i TH. Vi havde dagen før været i tivoli, og hun havde set, hvordan folk fodrede og kælede med deres hunde. Efter at have været Thai gift en del år, må jeg erkende, at jeg er blevet et meget bedre menneske. På grund af sprogvanskeligheder i starten, og at den anden halvdel af fam. boede på den anden side af jorden, var jeg tvunget til at sætte mig ind i en verden, som jeg førhen helst overlod til kvinden i huset. Nu har jeg næsten lært at behage kvinden, uden dog at føle mig konfligtsky, blot lidt under tøflen. Har også lært ikke kun at tænke på mig selv. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.