Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Loi Kratong
|
|
| bob |
Lagt på d. 19/09-2010 10:14
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 49 |
Hej Er der nogen som ved hvornår Loi Kratong falder i 2010 ? Holdes den samme dag allevegne ? Udon, DK, Sydthailand ? På forhånd mange tak |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 19/09-2010 10:17
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Min kalender siger 21. november i 2010. ![]() |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 19/09-2010 10:20
|
|
Eftersom den står med kun én dato i min kalender, vil jeg tro, at datoen er den samme overalt. Måske undtaget i Danmark, hvor nogen vist fejrede kongens fødselsdag for nylig.![]() |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 19/09-2010 10:47
|
|
Har i øvrigt lige bemærket, at når fx. kongens fødselsdag eller 1. maj falder på en lørdag eller søndag, laves der en erstatningsfridag efterfølgende mandag. Det er i år sket 3. maj og vil ske igen 6. december. Det kunne jeg godt bruge i Danmark. ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/09-2010 12:40
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Det gælder alle helligdage i Thailand, hvis helligdagen er en lørdag eller søndag, er mandagen fri. |
|
|
|
| Kittisak |
Lagt på d. 19/09-2010 16:14
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 145 |
Loy Kratong blir holdt på den 12 fuldmåne hvert år som så falder et sted i november. Derfor skifter datoerne for hvert år, men altid i November. Loy Kratong festen i KBH blir holdt d. 26 November fra kl 18.00-02.00 på Nørrebrohallen. |
|
|
|
| bentmj |
Lagt på d. 19/09-2010 16:44
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 264 |
Vi fejrer Loy Kratong lørdag den 20 november i Surin. |
|
|
|
| bob |
Lagt på d. 19/09-2010 17:16
|
Mange tak 21 November, men specifikt 26 Nov i København. Og 20 November i Surin. Er det monstro også 20 November i resten af Thailand ? Tak for alle svarene |
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 19/09-2010 18:09
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1068 |
Efter kalenderen er det söndag den 21. november, og det er den dag man normalt fejrer Loi Kratong--mandag er jo fridag!
Mvh Ingolf
Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme! |
|
|
|
| bob |
Lagt på d. 20/09-2010 13:13
|
Hej Ingolf Jeg forstår det som søndag 21 November, og så har man valgt 20 November i Surin (til selve festen) Og iøvrigt er man så heldigt stillet, at man får en fridag mandag 22 November. ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 20/09-2010 16:55
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Når vi nu alligevel taler Loi Krathong, så kunne det måske have interesse for dem der endnu ikke har deltaget heri at læse et dagbogsindslag fra en Loi Krathong oplevelse. Jeg håber ikke at Bob har noget imod, at jeg således forsøger at hijacke tråden. Min første Loi Krathong festival. Året er 1995 og af skæbnens uransagelige veje er jeg på en 6 måneders rundrejse i Sydøstasien endt i Mukdahan i nordøst-thailand, Isan som denne landsdel lokalt betegnes. Det er november og lidet aner jeg, at dette er ensbetydende med at årets smukkeste festival er i sin vorden. Jeg bor på et guest house sammen med 4-5 andre udlændinge, backpackers ligesom mig selv. Indehaveren hedder Nittaya. Tidligere chef for et rejsebureau og med en uudtømmelig viden omkring seværdigheder i Thailand. Da hun har trådt sine barnesko i Mudahan kender hun selvsagt gud og hvermand i byen. Denne omstændighed udmønter sig i, at alle hendes gæster bliver inviteret med til en fest, da en af bysbørnene har bestået sin ingeniøreksamen på Khon Kaen Universitetet. Mukdahan var ikke ligefrem oversvømmet med europæere for 15 år siden, og jeg er sikker på at vi blev inviteret med for at give festen yderligere "kolorit". Festen afholdes på en restaurant i Mukdahan ved bredden af Mekong-floden. Det er ikke ilde at sidde her når solen går ned mens vi nyder en let brise fra floden i skæret fra talløse små lamper. På den anden side af floden ligger den laotiske by Savannakhet indhyllet i et fløjlsblødt mørke, ser ud til at de der lukker og slukker klokken 20.00. Alle vi blegansigter får en god portion opmærksomhed fra gæsterne og gør vores bedste for at vise os høflige og belevne. Ingeniørens mor - en 50 årig trivelig thai dame med et mægtigt humør - kaster til min bestyrtelse sin "kærlighed" på undertegnede. Jeg er på daværende tidspunkt temmelig slank, og hun udtrykker sin moderlige bekymring overfor min svagelige fremtoning og nøder mig til at smage på såvel dette som hint. Hun dynger bjerge af mad op på min tallerken. Og kun en heroisk indsats fra min side gør, at jeg får sat størstedelen til livs med skyldig hensyntagen til Gud, konge og fæderland. Man er vel en repræsentant for sit land når man er udenbys. Den brave thai dame får også et par sjusser indenbords og begynder at kalde mig Luuk Mae, mors barn. Der er ikke et øje tørt. Så begynder musikken at spille. Et lokal band står for underholdningen i form af Mor Lam Sing, Isan folkemusik. Personligt synes jeg det har en svært dragende appel og - finder jeg ud af - da ikke mindst på min trivelige protektor. Vi bliver alle budt op til dans, og jeg af min selvbestaltede mor. Nu er Lam ikke ligefrem dans som vi er vant til herhjemme, men den yndefulde thai-dans som vi som oftest ser i reklamer, film med mere. Meget graciøst alt sammen, med masser af elegante håndledsbevægelser, fejende sidetrin og..... Det varede ved lige til vi elefanter (backpackerne) kommer ind i porcelænsfabrikken. Med undtagelse af en australsk pige, der på forunderlig vis forstår at kopiere dansestilen i løbet af ingen tid. Forbløffende. Det vil ikke være nogen underdrivelse at sige, at jeg utvivlsomt er den mest talentløse Lam-danser i hele selskabet tæt fulgt af min granvoksne australske rejsekammerat. Underholdningsværdien er til gengæld høj og jeg bliver til stadighed inklineret for af selskabets damer, således at alle får lejlighed til at nyde godt af mine spastiske bevægelser. Efter en tid bliver selskabet heldigvis mætte af at se på farang-optræden og jeg får lejlighed til at sidde ned sammen med mine medrejsende og vederkvæge mig med et glas øl. Det er et blandet selskab, bestående af 5 forskellige nationaliteter alle med det til fælles, at de er særdeles berejste og opsøger steder sparsomt beskrevet i rejsebøgerne, ellers ville de velsagtens heller ikke have havnet her i Mukdahan. Den australske pige beskuer udbuddet af traktementet. Der er øl, sodavand og europæisk spiritus. Det er en velstillet familie der holder festen, og fancy skal det være. Hun udtrykker sin undren over at der ikke noget lokalt fremstillet fluidum og spørger, "hvad brygger de egentlig her". "Lao Khao". Risbrændevin." Det skal vi da prøve" siger hun begejstret. Jeg spørger lige Nittaya først om det er okay at købe en flaske Lao Khao og medbringe den til festen. ”Bor Phen Yang Deeer”. Intet problem. Formedelst den fyrstelige sum af 40 baht får jeg indkøbt en flaske og medbringer den til restauranten, hvor mine forventningsfulde rejsekammerater sidder og venter. De thailandske gæster gnækker fornøjet da de ser farangen komme anstigende med en flaske lokal slave-whisky, ikke mindst når nu værtsparret trakterer med udsøgte og kostbare europæiske mærker: De er skøre de faranger. Der bliver med rund hånd skænket et skud Lao Khao op hele bordet rundt og down the hatch. Kraftudtryk fra et bredt spektrum af europæiske sprog er det umiddelbare resultat: F***, Sche*****, P**, Mer** lyder det enslydende bordet rundt. Af bar befippelse slår alle over i deres modersmål for en kort stund. Thailænderne gnækker endnu engang, denne gang mere højlydt end før (de ER skøre de farang) og den australske pige fik tilfredsstillet sin nysgerrighed. Klokken er nu efterhånden ved at være 10, og vi trækker os tilbage med mange taksigelser til værtsparret og lykønskninger til dimittenten. Da vi ankommer til Nittayas guest house finder vi indgangspartiet nydeligt draperet med en af gæsternes maveindhold. En amerikaner der ikke var inviteret til festen, men som så fuldt ud var i stand til at holde et enmands-party på egen hånd. Jeg var ikke ked af at skulle sove i en anden fløj end hans. En ny dag oprinder og det er Loi Krathong. Loi betyder at flyde og Krathong er det fartøj der tilvirkes med en bund bestående af en gennemskåret skive fra bananplantens stamme. Denne dekoreres med jasminblomster, palmeblade, røgelsespinde og stearinlys. Nogle placerer også et par mønter ombord på det skrøbelige fartøj. Alt dette ved jeg ikke, da jeg næste morgen bevæger mig igennem byen ad trange stræder. Her bliver jeg pludselig anråbt og hvem andre er det end min omsorgsfulde "mor". Hun er sammen med et par venner i fuld gang med at fremstille Krathongs til den forestående festival senere på dagen. Jeg bliver bænket ... på en måtte, får et glas i hånden som ud fra den mistænkelige aroma at dømme utvivlsomt er Lao Khao.....støn. Derefter får jeg et lynkursus i fremstilling af Krathong, hvilket dog ikke har det ønskede resultat. Min fremstilling ligner nærmest en skamskudt ubåd, men bliver på trods heraf rost i høje toner af min mor. Jeg overvejer efterhånden at indgive en adoptionsansøgning. Aftenen falder på og alle der kan krybe og gå bevæger sig ned mod floden. Der hersker et vældigt leben, en snakken og leen og kanonslag der buldrer i et væk. En tung dyne af krudtrøg og røgelse hænger i luften. Utallige stearinlys flakker da Krathongerne bliver antændt og søsat for at undskylde overfor Jao Mae Toranee, flodgudinden at man har misbrugt hendes vand og generelt for at sende sine synder væk. Stolt skal jeg søsætte min skamskudte ubåd i Mekongflodens grågrumsede vand - eller er det Limpopo? -. Smuk ser den ud med tændte stearinlys, jasminblomster og en overordentlig tvivlsom palmebladsdekoration, men det er på trods heraf med en følelse af andagt at jeg nænsomt sætter den ned i flodvandet. Den kvitterer omgående ved at vende bunden i vejret. Jeg skulle nok have styret min pyntesyge lidt bedre. De lokale har ikke ligefrem bedre held med sig. Det er tanken at Krathongerne skal forsvinde ud i horisonten og dermed symbolisere at de fjerner deres synder. En let pålandsvind umuliggør dog deres forehavende, men det tages med godt humør. SÅ alvorligt skal det altså heller ikke tages. Klokken er ved at blive 10 og festlighederne ebber ud. Det er ikke ligefrem Bangkok det her, og der er en ny dag imorgen. Dette er skrevet 15 år efter begivenheder der ikke just udmærker sig ved at være specielt ophidsende, men de står stadigt lyslevende i min hukommelse på grund af den enestående gæstfrihed udvist af de brave Mukdahan borgere og den fantastiske stemning i forbindelse med Loi Krathong. Loi Loi Krathong, loi loi krathong som omkvædet lyder til sangen. Til alle jer der skal til Thailand til Loi Krathong: Hav en rigtig god fest! Redigeret af rinpoche d. 20/09-2010 17:32 |
|
|
|
| bentmj |
Lagt på d. 21/09-2010 12:28
|
Talte lige med min kone om Loykratong, og som jeg tidligere har skrevet holder vi Loykratong festen lørdag den 20 november oppe i Surin fordi der kan vi alle i familien være samlet til maden, men det er søndag den 21 november der er den korrekte dato for Loykratong. God Loykratong til jer alle. |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 21/09-2010 14:05
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Det er jo så nemt, det er 12 fuldmåne i året! men derfor kan man jo godt holde middagen den 20 november, og sætte Kratongen i vandet lige efter midnat den 21 november, og derved opfylde alle kriteriere
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| Peder1968 |
Lagt på d. 21/09-2010 14:22
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 852 |
jesperfrb skrev: Det er jo så nemt, det er 12 fuldmåne i året! men derfor kan man jo godt holde middagen den 20 november, og sætte Kratongen i vandet lige efter midnat den 21 november, og derved opfylde alle kriteriere ![]() Faktisk 13 gange fuldmåne for år 2010 i Bangkok ![]() Måned og kl. Januar, 1 2:14 Januar, 30 13:18 Februar, 28 23:37 Marts, 30 9:24 April, 28 19:17 Maj, 28 6:06 Juni, 26 18:30 Juli, 26 8:37 August, 25 0:06 September, 23 16:19 Oktober, 23 8:39 November, 22 0:30 December, 21 15:16 Kilde: http://www.daywee...m/moon.jsp |
|
|
|
| DKPete |
Lagt på d. 21/09-2010 16:05
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 594 |
Hej Bent - husk lige at der er Elephant Round up i Surin 3de weekend i November.... overpris og mangel på værelser ![]() |
|
|
|
| bentmj |
Lagt på d. 21/09-2010 18:24
|
Ja DKPete, og udover det store elefantshow er der jo også Prasat 1000 years legend, og naturligvis Loykratong. Vi prøvede at få værelser på en af de 3 store hoteller i byen men det var ikke muligt, og prisen er næsten 3 gange normalt for 2 af dagene. Vi fik 2 værelser på Martina hotel lige uden for Surin til 8600 bath for 4 overnatninger, normalpris 6800 bath. Udmærket hotel. |
|
|
|
| bob |
Lagt på d. 24/09-2010 20:44
|
Rinpoche, tak for en super beskrivelse. Jeg nyder virkelig den slags, så det pynter bare på "min" tråd. Bentmj, ja, konen har altid ret. Tak for rettelse fra 20 til 21. Jeg forstår det er med den 12. fuldmåne, men jeg er ikke vampyr eller lignende og har ikke lige styr på fuldmåner frem i tiden så det er godt med en alm dato.Nu må vi se om jeg får lejlighed til at være derude omkring d 21/11, det kommer an på så meget , men ihvertfald kan jeg tage det med i planen og prøve at få d 21 med. |
|
|
|
|
Lagt på d. 25/09-2010 04:16
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Kære Rin, du kan bare det der, flot, flot, flot! En super dejlig beskrivelse fra det sande Thailand. Tak for det! Her bliver festen jo trukket ned på det kommercielle plan, så meget at man dårlig når at søsætte sit produkt før de satans unger (og nu også voksne) griber Krathongen og vender bunden i vejret på den får at finde mønten. Så alle de ønsker og bønner man har sendt af sted ender i strandkanten. Og timers ihærdig Krathong-binding ligner et skibsvrag på få sekunder. Skeptikeren |
|
|
|
| Baht-man |
Lagt på d. 04/10-2010 04:14
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 169 |
Bestemt god beskrivelse fra Rinpoche! ![]() Det er altså den 21. november i år - til den tid er jeg dernede.. Det bliver nok i Pattaya jeg vil se Loi Krathong i år. Andre der har erfaringer derfra? Sidste år var jeg til det i Bangkok - det var lidt forvirrende fordi der var mange steder at tage hen. Der hvor vi tog hen var lidt "kedeligt" hvis man kan sige det - men mange mennesker og Krathong´er til 20-30 baht pr. stk. |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 04/10-2010 06:37
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Skeptikeren skrev: Kære Rin, du kan bare det der, flot, flot, flot! En super dejlig beskrivelse fra det sande Thailand. Tak for det! Her bliver festen jo trukket ned på det kommercielle plan, så meget at man dårlig når at søsætte sit produkt før de satans unger (og nu også voksne) griber Krathongen og vender bunden i vejret på den får at finde mønten. Så alle de ønsker og bønner man har sendt af sted ender i strandkanten. Og timers ihærdig Krathong-binding ligner et skibsvrag på få sekunder. Skeptikeren Hehe... det er også en rammende beskrivelse. Det ene år, på Phuket, fik jeg og min daværende kæreste ikke engang mulighed for at opsende lanternen selv, for det gjorde sælgeren efter han havde sat ild til den. Men så var vi jo af vejen, og der var plads til flere kunder. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

så det er godt med en alm dato.
, men ihvertfald kan jeg tage det med i planen og prøve at få d 21 med.