Se indlæg
 Udskriv debat
Pensionister
ohayo
Hej, måske er det ikike kommet på hjemmesiden endnu, jeg har lige fået mail fra dem i dag, de arbejder sikkert ikke så hurtigt, vi må lige gå ind at kigge engang imellem.

der er da også noget her..

http://www.nytfra...p?art_nr=1

ohayo
Til lung, det er den jeg mener.
Hvis man åbner dette linkhttp://www.ft.dk/doc.aspx?/samling/20081/MENU/00000002.htm
og udvalgsdokumenter, alle dokumenter for november kan man se at bilag 71 som er den skrivelse jeg sendte ind, ikke er offentligt tilgængelig endnu.

claus31130
http://www.ft.dk/.../index.htm
skulle gerne dukke op på den side der...

Claus
Redigeret af claus31130 d. 10/11-2008 12:58

http://www.cs-web.in.th/
bangkoknielsen
Flot gået Ohayo! - Selvom vi ikke endnu kan se din skrivelse, så har du gjort noget som mange "hængerøve" her ikke har haft mod eller "energi" til.,!
Nu bør sagen følges op med et sandt bombardement til folketingets medlemmer og naturligvis pressen, så hjemmeboende forstår, hvad det betyder i kroner og ører, når man gerne vil nyde sin alderdom udenfor EU...
Jeg mener, at Lene Espersen er et oplagt emne til at forelægge sagen, - en stærk og viljefast pige, der i sin folketingskarriere har vist stor forståelse for de "undertrykte" ...
Lad os håbe, at sagen nu bliver fulgt op af gruppen - men det skal ske hurtigt, så det hele ikke igen fiser ud i det blå...
Redigeret af bangkoknielsen d. 10/11-2008 16:58

så, så Bangkoknielsen, små slag, hvad har du selv bidraget med? Og alle de andre?

Ohayo, godt skriv, fik jo selv i sin tid et næsten enslydende svar, og så skete der ikke en skid. Nu har man så fået dette system med at indscanne, og det vil måske hjælpe på at flere er opmærksomme.

Jeg fik altså ikke et eneste svar fra nogen i Tinget, fra nogen avis, fra nogen som helst.

Jeg kan så undre mig over at Abekatten så konsekvent siger at man skal have uddannelse i hoved og røv for at kunne tyde EU-lovene. Det er muligt, men kan du så ikke med den viden du har, prøve at finde nogen smutveje. Du skulle dog være en af dem der har størst mulighed for at kunne søge i juridiske netværk. Jeg selv har, som fortalt, skrevet til EU-oplysningen i DK og afventer svar.

Hvad angår den såkaldte gruppe, så har jeg/vi endnu ikke fået nogen be- eller afkræftelse af om den består. Men skal der være en gruppe? Er det ikke bare en overflødig bremse på evt. tiltag?Hvorfor ikke bare diskutere her på tråden, og så ud fra det, konkludere en handling når vi er enige?

Jeg siger endnu engang at mit tidligere skriv er jeg villig til at publicerer her på sitet til diskussion. Men er desværre i den situation at mit F-drev er brændt sammen hvorpå det ligger. Min IT mand har lovet at prøve at redde det, men det ved jeg først her i formiddag om er lykkedes.

Vi mangler også besked fra Web-Master om han kan og vil hjælpe os med en afstemningsside. Hvis nej, så må vi altså finde andre muligheder.

Vi mangler også en der vil påtage sig jobbet med at afsende almindelige breve her fra Thailand.

Er der nogen der kan hjælpe med at vi kommer i kontakt med den øvrige del af verdens danske pensionister. Det er jo når alt kommer til alt et problem for alle udeboende.

Og vi mangler først af alt en der vil påtage sig rollen som leder af det hele - det bliver ikke mig. Gider ikke alt fnidder/fnadder der angiveligt vil blive følgen. Se bare her, nu er man en "Hængerøv".

Men det er da helt vidunderligt at der endelig, efter knap 5 år siden jeg skrev om emnet første gang, er nogen der er vågnet op og kan se problemet og uretfærdigheden. Det kunne jo tyde på at der er grøde i luften.

Hilsen fra en håbefuld Skeptiker

Bjarne
Er der nogen, der med sikkerhed véd, hvilke andre af den øvrige del af verdens danske pensionister, der er ramt? Der har ind imellem været antydninger af, at nogle lande uden for EU faktisk IKKE er ramt.
Og er der nogen, der har kendskab til, hvordan situationen er for pensionister i andre EU-lande? Bliver de barberet lige så grundigt som danske, hvis de tillader sig at flytte til Thailand?
Bjarne

ohayo
Til Bjerne.
Jeg har lige talt med en mand fra Sverige som jo bekendt er med i EU. de får hele deres pension med til Thailand, men ikke nok med det, hvis de flytter deres adresse herud betaler de kun 19% i skat, begrundelsen er at de ikke belaster det Svenske system.
Nordmænd får hele deres pension med til Thailand, de er ikke i EU, men med i EØS hvor reglerne jo er de samme, jeg ved at Englændere ikke får trukket noget af deres pension hvis de flytter til Thailand.

jylland55
Bjarne skrev:
Er der nogen, der med sikkerhed véd, hvilke andre af den øvrige del af verdens danske pensionister, der er ramt? Der har ind imellem været antydninger af, at nogle lande uden for EU faktisk IKKE er ramt.
Og er der nogen, der har kendskab til, hvordan situationen er for pensionister i andre EU-lande? Bliver de barberet lige så grundigt som danske, hvis de tillader sig at flytte til Thailand?
Bjarne
svar se

Australien, Canada, Chile, Israel, Marokko, New Zealand, Pakistan, Tyrkiet, Kroatien, Makedonien, Serbien, Montenegro og Bosnien-Herzegovina.

Spørgsmål nr. S 6350:

”Vil ministeren redegøre for reglerne vedrørende udbetaling af folkepension til personer, der har bosat sig uden for Danmark, henholdsvis inden for og uden for EU, og kan ministeren herunder bekræfte, at såfremt man har bosat sig i Thailand, men stadig betaler skat i Danmark, får man kun 1/3 af folkepensionen udbetalt, og vil ministeren i så fald begrunde, hvorfor der er denne forskel?”

Svar:

Det er en grundlæggende betingelse for retten til dansk folkepension, at man har fast bopæl i Danmark. Pensionsloven indeholder dog en række undtagelser fra denne bestemmelse, som betyder, at personer med fast bopæl i udlandet også kan få tilkendt/udbetalt folkepension. For personer, der er omfattet af disse undtagelser, omfatter retten til at modtage folkepension i udlandet bl.a. folkepensionens grundbeløb og personligt tillæg. Derimod kan pensionstillæg som udgangspunkt ikke udbetales i udlandet.

Ved siden af pensionslovens undtagelser fra bopælskravet findes der en række aftaler og overenskomster mellem Danmark og andre lande, som på forskellig vis fraviger pensionslovens bestemmelser om bl.a. bopæl og hvilke ydelser, der kan modtages i udlandet.

Den aftale, som har betydning for flest borgere, er EF-forordning nr. 1408/71 om social sikring for arbejdstagere m.v., som anvendes indenfor EU/EØS (og Schweiz) for borgerne i disse lande. Aftalen betyder bl.a., at retten til at få tilkendt og udbetalt dansk pension under bopæl i et andet EU/EØS-land (og Schweiz) gælder alle ydelser efter pensionsloven.

Når pensionstillægget godt kan medtages indenfor EU/EØS, hænger det sammen med, at Danmark ifølge artikel 10 i EF-forordning nr. 1408/71 ikke må nedsætte eller ændre en pension, fordi pensionisten er bosat i en anden medlemsstat end den, hvorfra pensionen udbetales.

Af lande udenfor EU/EØS har Danmark socialsikringsaftaler med følgende: Australien, Canada, Chile, Israel, Marokko, New Zealand, Pakistan, Tyrkiet, Kroatien, Makedonien, Serbien, Montenegro og Bosnien-Herzegovina.

De socialsikringsaftaler, som Danmark har indgået med lande udenfor EU/EØS, giver mulighed for at udbetale dansk social pension til danske statsborgere og statsborgere fra det kontraherende land på medkontrahentens område, dog uden pensionstillæg.

Folkepensionen er indrettet med henblik på at sikre, at pensionister bosat i Danmark har et rimeligt forsørgelsesniveau. Grundbeløbet skal dække den basale forsørgelse, mens pensionstillægget skal dække de almindelige leveomkostninger for pensionister med ingen eller få midler udover folkepensionen. Pensionstillægget er således tilpasset det – i relation til andre lande – høje niveau for leveomkostninger i Danmark. Pensionister bosiddende i udlandet, som alene modtager folkepensionens grundbeløb, har dog mulighed for at søge om personligt tillæg, hvis de er i en økonomisk vanskelig situation.

Folkepensionens grundbeløb udgør 58.032 kr. årligt, mens pensionstillægget udgør 58.416 kr. årligt for enlige, og 27.276 kr. årligt for gifte og samlevende. Det kan derfor afvises, at dansk folkepension udbetales med en tredjedel af beløbet i lande udenfor EU/EØS.

Med hensyn til beskatning af dansk pension i Thailand kan det oplyses, at Danmark og Thailand har indgået en dobbeltbeskatningsaftale, som bl.a. indebærer, at sociale sikringsydelser – herunder social pension – kan beskattes i det land, som udbetaler ydelsen. Aftalen giver endvidere mulighed for, at bopælslandet tillige beskatter ydelsen. Bopælslandet skal i så fald give et nedslag for den skat, der allerede er betalt i afsenderlandet.

Eva Kjer Hansen
Hello ....

jylland55
Hov glemte lige at Usa også er tilføjet. efterfølgende.

Danmark har socialsikringsaftaler med følgende: Australien, Canada, Chile, Israel, Marokko, New Zealand, Pakistan, Tyrkiet, Kroatien, Makedonien, Serbien, Montenegro og Bosnien-Herzegovina.
Hello ....

ohayo
De regler kender jeg godt, dem kan du læse på sikringsstyrelsens hjemmeside, men det bliver de regler jo ikke mere retfærdige af og det er jo det vi arbejder på at få lavet om.

jylland123 skrev:
Bjarne skrev:
Bjarne
svar se

Australien, Canada, Chile, Israel, Marokko, New Zealand, Pakistan, Tyrkiet, Kroatien, Makedonien, Serbien, Montenegro og Bosnien-Herzegovina.

Spørgsmål nr. S 6350:

”Vil ministeren redegøre for reglerne vedrørende udbetaling af folkepension til personer, der har bosat sig uden for Danmark, henholdsvis inden for og uden for EU, og kan ministeren herunder bekræfte, at såfremt man har bosat sig i Thailand, men stadig betaler skat i Danmark, får man kun 1/3 af folkepensionen udbetalt, og vil ministeren i så fald begrunde, hvorfor der er denne forskel?”

Svar:

Det er en grundlæggende betingelse for retten til dansk folkepension, at man har fast bopæl i Danmark. Pensionsloven indeholder dog en række undtagelser fra denne bestemmelse, som betyder, at personer med fast bopæl i udlandet også kan få tilkendt/udbetalt folkepension. For personer, der er omfattet af disse undtagelser, omfatter retten til at modtage folkepension i udlandet bl.a. folkepensionens grundbeløb og personligt tillæg. Derimod kan pensionstillæg som udgangspunkt ikke udbetales i udlandet.

Ved siden af pensionslovens undtagelser fra bopælskravet findes der en række aftaler og overenskomster mellem Danmark og andre lande, som på forskellig vis fraviger pensionslovens bestemmelser om bl.a. bopæl og hvilke ydelser, der kan modtages i udlandet.

Den aftale, som har betydning for flest borgere, er EF-forordning nr. 1408/71 om social sikring for arbejdstagere m.v., som anvendes indenfor EU/EØS (og Schweiz) for borgerne i disse lande. Aftalen betyder bl.a., at retten til at få tilkendt og udbetalt dansk pension under bopæl i et andet EU/EØS-land (og Schweiz) gælder alle ydelser efter pensionsloven.

Når pensionstillægget godt kan medtages indenfor EU/EØS, hænger det sammen med, at Danmark ifølge artikel 10 i EF-forordning nr. 1408/71 ikke må nedsætte eller ændre en pension, fordi pensionisten er bosat i en anden medlemsstat end den, hvorfra pensionen udbetales.

Af lande udenfor EU/EØS har Danmark socialsikringsaftaler med følgende: Australien, Canada, Chile, Israel, Marokko, New Zealand, Pakistan, Tyrkiet, Kroatien, Makedonien, Serbien, Montenegro og Bosnien-Herzegovina.

De socialsikringsaftaler, som Danmark har indgået med lande udenfor EU/EØS, giver mulighed for at udbetale dansk social pension til danske statsborgere og statsborgere fra det kontraherende land på medkontrahentens område, dog uden pensionstillæg.

Folkepensionen er indrettet med henblik på at sikre, at pensionister bosat i Danmark har et rimeligt forsørgelsesniveau. Grundbeløbet skal dække den basale forsørgelse, mens pensionstillægget skal dække de almindelige leveomkostninger for pensionister med ingen eller få midler udover folkepensionen. Pensionstillægget er således tilpasset det – i relation til andre lande – høje niveau for leveomkostninger i Danmark. Pensionister bosiddende i udlandet, som alene modtager folkepensionens grundbeløb, har dog mulighed for at søge om personligt tillæg, hvis de er i en økonomisk vanskelig situation.

Folkepensionens grundbeløb udgør 58.032 kr. årligt, mens pensionstillægget udgør 58.416 kr. årligt for enlige, og 27.276 kr. årligt for gifte og samlevende. Det kan derfor afvises, at dansk folkepension udbetales med en tredjedel af beløbet i lande udenfor EU/EØS.

Med hensyn til beskatning af dansk pension i Thailand kan det oplyses, at Danmark og Thailand har indgået en dobbeltbeskatningsaftale, som bl.a. indebærer, at sociale sikringsydelser – herunder social pension – kan beskattes i det land, som udbetaler ydelsen. Aftalen giver endvidere mulighed for, at bopælslandet tillige beskatter ydelsen. Bopælslandet skal i så fald give et nedslag for den skat, der allerede er betalt i afsenderlandet.

Eva Kjer Hansen

jylland55
Kan se at der også er førtidspensionister her i Tråden..... måske skulle i overveje at indbetale til Sap forklaring komer nedenfor Men i kan spare 4896 kr op og kommunen betaler de kr. 3264. Egenbetaling er så kr 1632 pr år. eller kr 136 for at spare kr 408,- op pr md.

Opsparing af yderligere pension
Obligatorisk indbetaling
Førtidspensionister skal i lighed med andre indbetale til ATP. Det er kommunen,
der trækker ATP-bidraget, før pensionen udbetales. Indbetalingen sker
med virkning fra den 1. i måneden efter, der er truffet afgørelse om førtidspension.
Bidraget svarer til normalbidraget for fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere
og er i 2007 2.916 kr. om året – heraf betaler kommunen 1.944 kr. Er førtidspensionen
mindre end 1.000 kr. pr. måned, skal der dog ikke indbetales ATP-bidrag.

Supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister (SAP)
Man har mulighed for på frivillig basis at spare yderligere pension op. Bidraget
til denne opsparing kan højst udgøre 4.896 kr. i 2007 – heraf betaler kommunen
3.264 kr. Der trækkes AM-bidrag af beløbet.

Opsparingen kan placeres i et livsforsikringsselskab, en pensionskasse eller i
ATP efter eget valg. Det er dog ikke alle pensionsselskaber og pensionskasser,
der tager imod indbetalingen.

Førtidspension før 2003
Personer, der er tilkendt førtidspension tidligere end 2003, kan frivilligt vælge
at indbetale til ATP og den supplerende arbejdsmarkedspension (SAP). Om udbetaling
af ATP og SAP, se side 120.

Bogen kan faktisk ses online på : http://www.mmf.dk...007_lo.pdf bla ses på side 128, Danskere i udlandet/
udlændinge i Danmark

Hvis det er sat ind i en forkert tråd så bare slet den admin..
Hello ....

ohayo
Til Jylland 123.
det er fint nok det du kommer med, men det er bare ikke det den her tråd handler om, så jeg tror ikke du har læst den.

Jeg har en bekendt her i Hua Hin der kender formanden for ældresagen, der vil en af dagende blive sendt en skrivelse til ældresagen om dette emne, kopi af skrivelsen vil blive lagt ind i denne tråd.

Må lige gøre opmærksom på at det indlæg jylland123 kommer med er svar fra Eva Kjær Hansen som her svarer på spørgsmålet Mogens Jensen fra Socialdemokratiet stillede, efter opfordring fra en god ven her fra Pattaya, som jeg DESVÆRRE mistede kontakten med. Han havde ellers umådelig mange kontakter inden for politik.

Mogens Jensen stillede disse spørgsmål og fik så dette svar, men der var andre spørgsmål som IKKE blev besvaret. Bl. a. hvorfor loven er lavet sådan, hvem var forslagsstiller i sin tid, og hvorfor loven ikke kan blive ændret til at gælde alle pensionister før 2003. Kan så oplyse at den pågældende dag var der 37 til stede i salen.

Læg især mærke til denne sentens som jeg mener er en af de døre der burde åbne for en ændring. Men jeg er jo ikke jurist.

Her gøres der opmærksom på: "Arbejdstager inden for...." jamen vi har da været arbejdstagere på lige fod med andre pensionister, men har bare valgt et andet opholdsland, hvorfor så forskellen?

Godt hvis ældresagen kunne tage sig sammen til at svare, jeg hørte intet fra dem, da jeg sendte brev til dem i sin tid.

Desværre ser det ud som at mit ekstra drev IKKE kan reddes, d.v.s. at jeg har mistet alt om pensionssagen fra de sidste 5 år. Men IT manden forsøger igen i morgen formiddag.

Skeptikeren

Bjarne
Skeptiker
Jeg har fundet dit brev!!! - som du var så venlig at sende til mig. Jeg mailer det til dig.
Og så gør jeg det, som jeg burde have gjort for længst: Løber det igennem og justerer de (meget få) steder, som jeg mener, der bør ændres lidt.

Bjarne

bangkoknielsen
Kære Skeptikeren!
Du spørger hvad jeg selv har bidraget med! - Jeg tilmeldte mig gruppen i håb om et samarbejde, så den danske befolkning og regering blev vækket og blev klar over urimelighederne - jeg var parat til at gøre min indsats!
Hvad skete der? - En e-mail hvor man udbad sig personlige data og e-mailadresse..!
Dette blev videregivet, ikke blot af mig, men mange flere, i håbet om at være med til at skabe det oprør der er nødvendigt, for at opnå lighed med danske pensionister bosiddende udenfor EU...
- Men hvad skete der, udover at ens private e-mailadresse blev offentligtgjort?
Ikke en disse! - Vi kunne bare vente og håbe på, at der snart kom en melding fra de personer der havde påtaget sig "førerskabet" - prøv lige at gå tilbage til den gamle tråd og læs, her tilbyder du selv - og Manse også, at komme med oplæg! Vi andre kunne blot vente...
Kære Skeptikeren, jeg kender dig ikke udover dine herlige skriverier her på siden, som du bestemt fortjener et cadeau for - bliv ved med det og lad os så håbe, at nye kræfter er bedre til at igangsætte og få det budskab ud, der forhåbentligt vil ændre urimelighederne...
Redigeret af bangkoknielsen d. 11/11-2008 18:04

Bjarne
Hejsa, venner

Det er vist mere end én gang erkendt af "førergruppen", at der gik kage i festlighederne. Lad det ligge og lad være med at snappe efter hinanden.
Lad os nu være konstruktive og lad alle, der har bidrag, komme til, uden bitre kommentarer.
Det vil være surt, hvis sagen igen løber ud i sandet. Nu griber vi entusiasmen og chancen og forsøger at komme videre. Der er allerede kommet nyt krudt. Hold tråden varm. Vi kan sgu' godt, hvis vi står sammen.
Et udspil fra min side er på vej - og denne gang er det ikke engang løwn. Arbejder med det i et andet skærmvindue.

Meld ind, meld ind. Indlæg fra ohayo og jylland123 var guld. Ren informations-krudt, som kan bruges til noget.

Hvis der stadig er flere frustrationer, så ret dem mod mig. Jeg har min store del af ansvaret for, at der ikke skete mere i første hug.

Bjarne
(sløv padde, dårlig førerhund, idiot og sikkert meget mere)

Bjarne
Jylland123 & skeptikeren

- kan I se, hvornår Mogens Jensen har stillet spørgsmål og Eva Kjer Hansen har svaret?

Bjarne

jylland55
Bjarne skrev:
Jylland123 & skeptikeren

- kan I se, hvornår Mogens Jensen har stillet spørgsmål og Eva Kjer Hansen har svaret?

Bjarne

http://www.folket.../index.htm der står 14-08-2006
Hello ....

negxpilot
Hi
Jeg fandt lige dette

http://i.informat...

Af: Kåre Pedersen, 3. oktober 2008
EU-sag på vej mod dansk skattelovgivning
EU-Kommissionen har indledt en ny sag mod Danmark, fordi dele af dansk skattelovgivning er direkte i strid med EU’s grundlæggende principper. I sidste instans handler det om finansieringen af den danske velfærdsstat
files/avisbilleder/2008/10/02/20081002-211056-pic-63697435.jpg
"Vi er tæt på en skatteretslig krigstilstand," siger lektor i skatteret på Københavns Universitet Jakob Graff Nielsen om det stigende antal sager, hvor dansk skattelovgivning strider mod EU's principper og domme fra EF-Domstolen.

Den seneste sag kom i denne uge, da EU-Kommissionen indledte en ny sag mod det danske skattesystem.

"I sidste ende er det tvivlsomt, om vi for eksempel kan opretholde de danske pensionsordninger, som de ser ud i dag. Hvis Danmark bliver tvunget til at rette ind, kan det koste statskassen milliarder af kroner i tabte skatteindtægter. Det vil politikerne selvfølgelig gå langt for at undgå," tilføjer Jakob Graff Nielsen om de mulige konsekvenser for finansieringen af den danske velfærdsstat.

I strid med Romtraktaten
I EU gælder den regel, at skat er et nationalt anliggende. Dog kun så længe skattereglerne ikke strider mod Rom-traktatens grundlæggende princip: At ingen lov må begrænse den fri bevægelighed inden for unionen. Det gør dele af den danske skattelovgivning, og derfor kunne udenrigsminister Per Stig Møller (K) i denne uge orienterer Folketingets Europaudvalg om, at EU-Kommissionen nu indleder en undersøgelse af de danske skatteregler.

Skatteministeriet oplyser, at den sag, Kommissionen indleder mod Danmark, den såkaldte åbningsskrivelse, retter sig specifikt imod reglerne for danske virksomheder, der etablerer sig i udlandet og i forbindelse med fraflytningen bliver ekstrabeskattet. Regler, som Kommissionen finder, strider direkte mod Rom-traktatens §43 om etableringsrettens fri bevægelighed.

Den nye sag mod Danmark er altså knyttet til et mindre område inden for selskabsretten.

Professor i EU-ret på Syddansk Universitet, Søren Friis Hansen, mener dog, at Kommisonens fokus på de danske skatteregler hurtigt kan få mere vidtrækkende konsekvenser.

"Det, man skal hæfte sig ved her, er, at de fire grundlæggende friheder i Rom-traktaten (etableringsrettens, arbejdskraftens, tjenesteydelsernes og kapitalens fri bevægelighed, red.) er hævet over de nationale skatteregler. De principper rammer den danske skattelovgivning på en række områder," siger Søren Friis Hansen.

Advokat Jeppe Stokholm, der netop har udgivet en ph.d.-afhandling om EU-skatteret, er enig.

"Selv om den skatteretslige kompetence ligger under medlemsstaterne, så har medlemsstaterne, når de udøver den kompetence, pligt til at overholde traktaten og respektere den fri bevægelighed, og det gør Danmark ikke på flere områder," pointerer Jeppe Stokholm.

Kritik af skatteminister
Han peger på, at de danske regler for beskatning af personer, der flytter til udlandet, også er i strid med EU-lovgivningen.

"I 2004 gjorde EF-Domstolen det klart i en dom, at det ikke er lovligt at beskatte aktier, der endnu ikke er solgt i forbindelse med, at personer flytter til udlandet. Alligevel har Danmark opretholdt den praksis. Lige nu lægger skatteministeren endda op til med et nyt lovforslag at stramme denne fraflytningsbeskatning, så lovgivningen kommer endnu mere i strid med princippet omfri bevægelighed, som EF-Domstolen i sin tid lagde vægt på."

"EU-retsligt har vi et kæmpe problem, for der er tale om forskelsbehandling af borgere, der har helt reelle hensigter om at bosætte sig i andre lande," tilføjer Jeppe Stokholm med henvisning til, at reglerne blev lavet tilbage i 1980'erne for at forhindre, at personer kunne spekulere i skatteflugt ved at flytte en kortere periode til udlandet."

Skatteminister Kristian Jensen ønsker kun helt kort at kommentere kritikken.

"Jeg er overbevist om, at lovforslaget er i overensstemmelse med EU-retten, ellers ville jeg ikke fremsætte det," udtaler han.

Søren Friis Hansen mener på den anden side, at når Kommissionen nu retter kritik mod Danmark og vælger at indlede en sag mod reglerne for beskatningen af virksomheder, der etablerer sig i udlandet, så understreger det bare, hvordan dele af det danske skattesystem er uforeneligt med EU's grundlæggende principper. Det gælder både skatteministerens seneste lovforslag og på andre områder

"Principperne om fri bevægelighed i EU gælder ikke kun for virksomheder. De gælder på alle områder," siger Søren Friis Hansen

Store indtægtstab
De danske pensionsordninger er et af de mest markante områder, hvor eksperterne vurdere, at den danske skattelovgivning også strider direkte mod EU's principper.

I 2007 slog EF-Domstolen fast, at den danske praksis - hvor det var mere fordelagtigt at spare op i danske end i udenlandske pensionsselskaber - var ulovlig. Danmarks har siden rettet til men, ifølge Jakob Graff Nielsen, kun formelt.

"Det er muligt i dag at spare op i udenlandske pensionsselskaber, men reglerne er så svære at gennemskue, at man reelt har sat en barriere op, der hindrer tjenesteydelsernes frie bevægelse."

Jakob Graff Nielsen peger også på, at den nuværende praksis med at beskatte danske pensionister bosat i udlandet med danske skatteregler er i strid med flere af EF-domstolens kendelser.

"Det er nærmest uhørt, men det danske pensionssystem er i strid med alle fire friheder i Rom-traktaten - det har EF-Domstolen slået fast. Det er en seriøs udfordring, og der er i hvert fald dele af det danske system, der ikke kan opretholdes som medlem af EU," siger Jakob Graff Nielsen.

Han peger på, at tilpasning af det danske pensionssystem til EU's regler kan koste mere end 1.000 milliarder kroner i tabte skatteindtægter. Det giver de danske politikere et stort problem, for det er naturligvis indtægter, der er helt afgørende for at opretholde velfærdsstaten.

Jakob Graff Nielsen understreger i den forbindelse, at danske politikere ikke skal regne med, at de manglende skatteindtægter kan forhindre tilpasning af det danske pensionssystem, hvis det kommer til en sag ved EF-Domstolen.

"Domstolen har slået fast, at skatteprovenu ikke er at betragte som det, man kalder for et alment tvingende hensyn. Det hensyn der ellers kunne tilsidesætte kravet om dansk tilpasning," siger han.

Jeppe Stokholm mener, at de problemer, Danmark står i på skatteområdet, minder meget om Danmarks problemer i forhold til EU på udlændingeområdet.

"I forhold til at finansiere velfærdsstaten er det en stor udfordring for Danmark, men det nytter ikke noget at føre strudsepolitik og bare blive ved med at negligere, at vores system strider mod EU's regler. Grundlæggende handler det jo om, at man som medlem af EU må være med både på godt og ondt."

Spring til debat: