Se indlæg
 Udskriv debat
Befordringsfradrag
Fido
hugoboerge skrev:

Fido skrev:

hugoboerge skrev:

buick skrev:

Der står tydeligt at hvis du opholder dig i mere end 180 dage på et kalender år i thailand så er du resident og dermed skattepligtig af al inkomst fra thailand og af al udenlands indkomst som du overføre til thailand.

under 180 dage så er du non resident og ikke skattepligtig

hugoboerge skrev:

JohnBKK skrev:

Ja, her må jeg for en gangs skyld være enig med Kim, selvom det piner mig, hehe!

Laes teksten en gang til og omhyggeligt.

Vi proever een gang til. Laeg maerke til ordlyden "income from Thailand" - dvs der kraeves en arbejdstilladelse som koerer for 1 aar ad gangen og vedkommende bliver per automatik via arbejdsgiver registreret hos skattevaesenet.

Du vælger behændigt at overse at der meget tydeligt står:
"A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand."
Som tidligere fastslået så er man Resident hvis man opholder sig i landet mere end 180 dage om året, det har intet med arbejdstilladelse at gøre.

Keine hekserei, nur behaendigkeit. Spoeg tilside.

Hvis man har arbejds indtaegter i Thailand fra Thailand skal man have en arbejdstilladelse, det kan der naeppe vaere nogen tvivl om.

Foreigners entering Thailand are not permitted to work, regardless of their types of visa, unless they are granted a work permit

Naeste punkt er saa "income from abroad"

Jeg tvivler meget paa at skattevaesenet er i stand til at opsnuse om en "tax resident" har vaeret i landet i over 180 dage samt herudover kommer saa definitionen af "income from abroad". En sammenkoering af oplysninger fra immigrationen kunne sikkert hjaelpe. Herved kunne folk paa visa runs blive indfanget.

Herudover kommer saa dobbeltbeskatningsaftaler.

Her er lidt om "skat".

http://www.bia.co...

Hvis vi bladrer helt tilbage til start så drejer det sig om en person som IKKE arbejder i Thailand, men ønsker at opholde sig mere end 180 dage om året i Thailand - altså resident status - og har en indtægt fra udlandet.
Derfor er reglerne om arbejdstilladelse og skat af thailandsk indtægt fuldstændig ligegyldige i denne sammenhæng. Hvis personen ønsker LOVLIGT ophold i landet er han nødt til at tale med en lokal skatterådgiver eller det thailandske skattevæsen om hvordan man grejer den.
Jeg er sikker på at der er mange som bor her mere end 180 dage om året uden at oplyse deres udenlandske indtægt, men det må så være en sag imellem dem og de thailandske myndigheder.
One man's ceiling is another man's floor

hugoboerge
Fido skrev:

hugoboerge skrev:

Fido skrev:

hugoboerge skrev:

buick skrev:

Der står tydeligt at hvis du opholder dig i mere end 180 dage på et kalender år i thailand så er du resident og dermed skattepligtig af al inkomst fra thailand og af al udenlands indkomst som du overføre til thailand.

under 180 dage så er du non resident og ikke skattepligtig

hugoboerge skrev:

JohnBKK skrev:

Ja, her må jeg for en gangs skyld være enig med Kim, selvom det piner mig, hehe!

Laes teksten en gang til og omhyggeligt.

Vi proever een gang til. Laeg maerke til ordlyden "income from Thailand" - dvs der kraeves en arbejdstilladelse som koerer for 1 aar ad gangen og vedkommende bliver per automatik via arbejdsgiver registreret hos skattevaesenet.

Du vælger behændigt at overse at der meget tydeligt står:
"A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand."
Som tidligere fastslået så er man Resident hvis man opholder sig i landet mere end 180 dage om året, det har intet med arbejdstilladelse at gøre.

Keine hekserei, nur behaendigkeit. Spoeg tilside.

Hvis man har arbejds indtaegter i Thailand fra Thailand skal man have en arbejdstilladelse, det kan der naeppe vaere nogen tvivl om.

Foreigners entering Thailand are not permitted to work, regardless of their types of visa, unless they are granted a work permit

Naeste punkt er saa "income from abroad"

Jeg tvivler meget paa at skattevaesenet er i stand til at opsnuse om en "tax resident" har vaeret i landet i over 180 dage samt herudover kommer saa definitionen af "income from abroad". En sammenkoering af oplysninger fra immigrationen kunne sikkert hjaelpe. Herved kunne folk paa visa runs blive indfanget.

Herudover kommer saa dobbeltbeskatningsaftaler.

Her er lidt om "skat".

http://www.bia.co...

Hvis vi bladrer helt tilbage til start så drejer det sig om en person som IKKE arbejder i Thailand, men ønsker at opholde sig mere end 180 dage om året i Thailand - altså resident status - og har en indtægt fra udlandet.
Derfor er reglerne om arbejdstilladelse og skat af thailandsk indtægt fuldstændig ligegyldige i denne sammenhæng. Hvis personen ønsker LOVLIGT ophold i landet er han nødt til at tale med en lokal skatterådgiver eller det thailandske skattevæsen om hvordan man grejer den.
Jeg er sikker på at der er mange som bor her mere end 180 dage om året uden at oplyse deres udenlandske indtægt, men det må så være en sag imellem dem og de thailandske myndigheder.

@Fido - du har fuldstaendig ret - mht resident status, saa er det Thailands skattevaesens definition dvs "tax resident".

Mht lovligt ophold i Thailand over 180 dage, hvordan grejer man den ? visa runs ? Her kommer immigrationsreglerne ind i billedet.

Som ogsaa naevnt af Fido - der skal en skatteraadgiver til for at goere det hele legalt.

Dalton
Nu er det jo ikke et reelt problem for trådstarter at holde sig under 180 dage om året i Thailand

Man siger godt nok 2 uger arbejde og 3 uger fri men faktisk er det 15 dage ude og 20 dage hjemme
Dertil kommer at du skal fra CPH eller HAM, BLL til Esbjerg inden din helikopter afgår og måske skal rejse en dag før fra Thailand.
Det samme når du kommer ind fra Nordsøen, så er det jo ikke sikkert du kan nå et fly samme dag.

Dertil kommer der forskellige obligatoriske kurser som måske ligger midt i din fri periode,
og du vil derfor typisk springe en tur til Thailand over og samtidig besøge venner og familie i Danmark.

Det skal så lige bemærkes at flyveren til og fra Bangkok er noget mere præcis end helikopteren fra Nordsøen.
Der er jævnligt forsinkelser pga. tåge, overisning eller teknik så der kan der også nemt smutte et par dage og måske en billet, hvis man ikke har købt en der kan ændres.
Redigeret af Dalton d. 11/04-2015 09:14

Fido
Der findes jo en nem men dyr løsning via Thailand Elite Easy Access programmet.

http://thailandel...

Som Dalton siger er det nemmeste nok bare at sikre sig at man er lige under de 180 dage i Thailand feks ved at tage en tur til Cambodia eller Filippinerne.

hugoboerge
Fido skrev:

Som Dalton siger er det nemmeste nok bare at sikre sig at man er lige under de 180 dage i Thailand feks ved at tage en tur til Cambodia eller Filippinerne.

ThaiElite har vaeret ved at gaa rabundus mange gange. Dyr men risikabel loesning.

Fido
hugoboerge skrev:

Fido skrev:

ThaiElite har vaeret ved at gaa rabundus mange gange. Dyr men risikabel loesning.

Ja, men det er blevet relanceret med bl.a Easy Access programmet - jeg bruger det selv fordi jeg hverken er gift eller gammel nok til et retirement visa. Så må vi se hvor længe det holder Grin

hugoboerge
Fido skrev:

hugoboerge skrev:

Fido skrev:

Ja, men det er blevet relanceret med bl.a Easy Access programmet - jeg bruger det selv fordi jeg hverken er gift eller gammel nok til et retirement visa. Så må vi se hvor længe det holder Grin

Good luck Fido. Enjoy while it lasts.

Bade-Dyr
Snakke man med folk der har været på Elite Card fra starten af, Har de kun gode ting at sige om det.
Den Thailand ville lukke for det, Fandt de ud af det kunne de ikke uden at betale alle folk tilbage, Og så var det jo ikke så sjovt, Derfor forblev det.

Og en del af de folk er idag gift, eller over de 50 år, og kan opfylde kravene for Married / Retirement - Extension, Men har bevist valgt ikke at gøre det, Da det her kort, bare er nemt og virker uden problemer.

Mon ikke en del hopper fra ED-Visa / Extension over på Elite card, Det vil jeg skam tro.
Kan se den ene skole jeg har brugt til 19.000 baht for et år / 200 timer før hen, nu tager knap 80.000 baht for 240 hours.

Eller 360 timer, pris knap 108.000 baht.

Den anden skole jeg gik på til 25.000 baht / 200 timer for et år, Er prisen ca 33.000 baht for 5 måned.

Så prisen for et Elite Card, begynder jo at se ud som en god løsning.

Fido
Jeg har set på andre fora at der en del brokkeri over skærpede regler for at få ED visum .. mon ikke især de som ikke er specielt interesseret i at lære sproget vil se sig om efter andre muligheder.

Spring til debat: