Se indlæg
 Udskriv debat
Dansk pension i Thailand.
mussehund
Hej Fasser og andre

Fasser jeg har samme problem som dig. Jeg er erklæret 75 procent invalid, men får ingen pension, fordi jeg har været så fornuftig at have en forsikring inden.

Jeg kender mange herude der aldrig har haft det samme, men de bliverda ganske godt
hjulpet, specielt hvis de er så heldige, at de blev invalide efter 2003.

Jeg har da alvorligt overvejet, at flytte min adresse til et EU land når jeg nu skal pensioneres, så jeg også får glæde af bordets retter.

Jeg får jo nok lidt svært ved at bruge mit eget land, for jeg har jo ikke været der i mange mange år.

Jeg får som dig Fasser invalidedelen, tror den er på udbetalt kr. 1820.- dkr. Om måneden for min invaliditetsgrad af 75 procent.

Nogle taler om, at man bare kalder det sundhedsbidrag, men vil da lige korrigere, for selvom den ikke har heddet det under amterne, så er det nøjagtig det samme. De 8 procent bliver brugt til sundhedssektoren, og det har de 8 procent altid gjort.

Jeg fik også en dødssyg mail fra et folketingsmedlem lydende på det samme.

Sundhedsbidrag er bare et nyt navn for amtsskatten, min bare siger jeg bare, sundhedsbidrag og har siden amternes opstående altid været der.

Da jeg har brugt mange penge af egen lomme til livsvigtige operationer i det thailandske, har jeg for 4. uger siden skrevet både til pensionsstyrelsen og til det gode danske skattevæsen for en forklaring på, hvordan jeg skal forholde mig til disse udgifter, da jeg ikke kan blive forsikret i noget forsikringsselskab.

Har her 4. uger intet hørt, så det er vel på tide jeg hænger dem op på deres 15 dages svar tilbagemelding.

Lad os få lidt positivt eller negativt på banen, så alle nye måske kan lære af vores fejl og erfaringer.

Brianmarius, joh dit argument er da helt i orden blot med den store hage at vi taler om danskere.

Nordmændene har jo deres (kæmpe)problem at de alle vil være noget ved musikken, så der er efterhånden 4 klubber alene her i Pattaya der alle kæmper den samme kamp mod de norske myndigheder omkring de famøse 17% kildeskat. Nordmændene har jo alene her i byen en 3-4 norske tidskrifter så der kan man følge lidt med. Af danske har vi 1 side (skriver een side) hver lørdag i Pattaya People, og der bliver desværre ikke rørt ved det problem vi slås med, men derimod meget om verdens gang i al almindelighed.

Så vidt jeg ved gør svenskerne ikke ret meget, i hvert fald ikke noget der skrives om. Og danskerne - thja.....????

Taler vi om bankospil eller billard på div. steder i højsæsonen så kan du ikke mokke dig frem for deltagere, men at debattere pension med turister er som at snakke gourmetmad med en asket. De fastboende har jo nok med at diskutere om de når dagens kvantum. Det rager dem en høstblomst, de bliver forargede over at man i det hele taget stiller krav, så at få stablet en protesterende pensionistgruppe på benene her i Thailand er UTOPI. At prøve at råbe dem op inde i BK via Danish Chamber er ligeledes helt umuligt det er en snobbeklub for de fine og fornemme, de har deres på det tørre, og har lang vej før de står med et evt. problem.

Og som mussehunden skriver, "Svartid"???? Fra en dansk etat er noget der ligger lysår fremme. Det er kun lykkedes mig een gang at få bekræftet at min leveattest var kommet frem. Sidste gang her i maj måned, fik jeg et uforskammet brev om at min pension stoppede her og nu hvis jeg ikke sendte attesten omg. Det på trods at jeg havde sendt både per Fax, mail og post og havde kvittering fra alle tre afsendelser. Så at tro at de vil gøre noget for at ændre systemet????

Glem det, de er ansat til at begrænse udgifterne så meget som muligt til os brugere af Pensionsstyrelsen, tænk hvad der ville ske med deres job hvis de stod frem og sagde at de syntes de behandler os unfair?

Næh, endnu engang, kampen skal føres via EU og domstole og min pension har ikke midler til at betale for det. Så nemt er det. Men vi har alle lov til at have vores drømme om en verden hvor retfærdighed sker fyldest, det bliver bare ikke i min levetid.

Skeptikeren som så småt er ved at tabe mit ellers gode humør. Hvis ikke fruen havde haft sit landbrug så hun kunne tage lån til vores forbrug i dagligdagen så havde det sku allerede set sort ud. Men hun er et ejegodt menneske med et stort hjerte.

mussehund
Så kære ven skeptikeren

Pas nu på dit blodtryk. Pensionstyrelsen er da så venlige og samarbejdsvillige, bare man informere hehe. Jeg husker da jeg med denne leveattest fandt ud af, at man sgu også skulle oplyse om man var gift. Hvad pokker har det med en leveattest at gøre. Hvad jeg fik af svar var bare positiv... Jeg var i gåseøjne et fjog fordi jeg ikke havde oplyst om dette. Dette var fra chefen selv. Jeg fik også mange andre titler.

Udkommet efter at jeg havde informeret dem om, hvad fanden det ragede dem var.

Vi har accepteret din leveattest..

Skeptikeren skrev:
Du må ikke have mere end 32.000 danske kroner i en dansk bank før dette beløb bliver beskåret via en højere skatte%.
Skeptikeren

Hej Skeptiker, kan du uddybe, hvad ovenstående drejer sig om, evt. med link til Skat el. lign. ?

hn

handy
mussehund skrev:
For en god ordens skyld Bjarne

Så skal det da lige præciseres at ingen dansk statsborger der bor i Tyrkiet, kan få sin fulde pension med. Vedkommende vil som Thailand kun få sit grundbeløb.

Skal vi ikke lige sætte det på plads, men men hvis du har været tyrkisk statsborger, og hvis du har fået alle dine gode som kontanthjælp eller andet som det danske system gerne giver. Så kan du få den fulde danske folkepension, men det er kun hvis du har været tyrkisk statsborger før.. Ikke som født i Danmark..

Jeg kan huske da jeg boede dernede. Min Nabo Ibo en super mand, som boede i Danmark og kørte Taxa. Han kunne få fradrag for dobbelt husførelse og han kunne få fradrag for afsendelse af kontanter til konen og børnene.. Husker ikke rigtigt mere.

Jeg kunne intet få. Jeg kunne kun betale skat og se glad ud.
Føler sig hjemme på K10

Tilmeldingsdato: 05-11 2010
Lokation: kbh
Blog Indlæg: 1
Styrke: 1
det er rigtig at du får helle pension sendt til tyrkiet jeg bor selv i tyrkiet og får pension fra dk du får det helle udbetalt uden at skulle betale skat så det bliver til lidt mere ind 3000kr som jeg betalte i skat i dk om mdr som jeg får så det er mange penge her neden jeg er glad for at det kunne lykkes

Tyrkiet giver dig ikke ret til fuld folkepension. Tyrkiet giver dig som dansker kun ret til grundbeløbet, men hvis du har dansk statsborgerskab med fortid i tyrkiet, vil du få den fulde pension… sådan har jeg oplevet det.

Livet er ikke for de enfoldige….

handy
det er rigtig at du får helle pension sendt til tyrkiet jeg bor selv i tyrkiet og får pension fra dk du får det helle udbetalt uden at skulle betale skat så det bliver til lidt mere ind 3000kr som jeg betalte i skat i dk om mdr som jeg får så det er mange penge her neden jeg er glad for at det kunne lykkes

Nu er der da forvirring om pensionen i Tyrkiet- Thailand.

En skriver at man får det hele incl. tillæg- en anden skrivet det modsatte!

Hvad skal man tro på er det rigtige?

Bjarne
girobank skrev:
Nu er der da forvirring om pensionen i Tyrkiet- Thailand.

En skriver at man får det hele incl. tillæg- en anden skrivet det modsatte!

Hvad skal man tro på er det rigtige?

Netop derfor skal vi have folk på banen, der 100 % sikkert véd, hvad de taler om. Vi andre amatører har kun den gode vilje og kan kun bidrage med, hvad vi har hørt, hvad vi tror og mener. Kom nu, jer med evner og forudsætninger for at læse og forstå den relevante lovgivning.
Bortset fra det, mener jeg nu ikke, at indlæggene modsiger hinanden. Mussehund skriver, som vist nok korrekt er, at man IKKE får pensionstillæg med til Tyrkiet. Handy skriver, at han får hele sin pension udbetalt uden skattetræk i Tyrkiet, men kommer ikke omkring tillæg eller ej. Så Handy kan afklare spørgsmålet: Er det grundbeløbet, du får uden skattetræk, eller får du også tillæg, Handy?

hugoboerge
handy skrev:

Det er ikke helt klart det her, ikke for mig ihvertfald. Men handy naevner ikke noget om det er grundbeloeb med tillaeg eller uden tillaeg og det med nul skat er uforstaaeligt fordi man er skattepligtig i Danmark. Saa en yderliegere forklaring ville vaere rart.

hugoboerge
hn skrev:
Skeptikeren skrev:
Du må ikke have mere end 32.000 danske kroner i en dansk bank før dette beløb bliver beskåret via en højere skatte%.
Skeptikeren

Hej Skeptiker, kan du uddybe, hvad ovenstående drejer sig om, evt. med link til Skat el. lign. ?

hn

Det med de 32,000 dkk har nok ikke noget paa sig. Ellers er vel bare med at faa flyttet skillingerne til Luxemburg eller et andet venligt land.
Det jeg har forstaaet er at det er ligegyldigt med formue for alle har ret til Folkepension og det kan der ikke roeres ved. Det der har betydning mht stoerrelsen af pension tillaeg osv er hvilke arbejdsindtaegter man ellers maatte have.

natty
Som jeg har forstået det får selv Mærsk McKenney Møller folkepension, sikkert grundbeløbet, og han har da mere en 32000 kr. stående på bankkontoen.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

handy
hugoboerge skrev:
handy skrev:

Det er ikke helt klart det her, ikke for mig ihvertfald. Men handy naevner ikke noget om det er grundbeloeb med tillaeg eller uden tillaeg og det med nul skat er uforstaaeligt fordi man er skattepligtig i Danmark. Saa en yderliegere forklaring ville vaere rart.
http://www.dittyrkiet.dk/article.43.html

handy
jeg ved hller ikke hvad der er op og ned ...så prøver selv at snuse lidt rundt....Smile

buster40
bangkoknielsen skrev:
Bravo Bjarne! - det er dejligt at høre, du stadig kæmper for sagen! - Jeg forsætter også kampen mod uretfærdighederne. nu på tredie år, og håber stadig på, at urimelighederne vil blive rettet, så vi, folkepensionister, i lighed med vore nordiske fæller og forøvrigt mange andre lande, kan få tildelt den pension vi har krav på - nemlig folkepension med tillæg - og naturligvis skal der også findes en løsning på det sundhedsbidrag, som DK i øjeblikket også tyvagtigt stjæler fra os...

Jeg har prøvet at skrive til Helle Torning ang. de omtalte spørgsmål, og efter at mailen var blevet sendt vidre et par gange kom der dette her svar :

Kære .....

Mange tak for din mail. Først skal jeg beklage det sene svar – Mette får rigtig mange henvendelser og derfor når vi desværre ikke at svare alle så hurtigt vi gerne ville.

Reglerne for social pension i udlandet er langt hen ad vejen reguleret i EU lovgivningen. EF-forordning nr. 1408/71 om social sikring for arbejdstagere m.v., som anvendes indenfor EU/EØS eller Schweiz betyder bl.a., at retten til at få tilkendt og udbetalt dansk social pension under bopæl i et andet EU/EØS-land eller Schweiz gælder alle ydelser efter pensionslovene. Af lande udenfor EU/EØS har Danmark socialsikringsaftaler med Australien, Canada, Chile, Israel, Marokko, New Zealand, Pakistan, Tyrkiet, Kroatien ligesom der er statssuccederet med de øvrige lande fra den tidligere Føderale Jugoslaviske Republik Makedonien, Serbien, Montenegro og Bosnien-Herzegovina.

De socialsikringsaftaler, som Danmark har indgået med lande udenfor EU/EØS, giver efter de aftalte betingelser mulighed for at udbetale dansk social pension til danske statsborgere og statsborgere fra det land aftalen er indgået med, dog ikke pensionstillæg, som der gælder særlige regler for.

I forhold til den forskel der er mellem førtidspensionister på ny og gammel ordning skyldes det netop, at pensionister på gammel ordning får pensionstillæg, mens pensionister på ny ordning ikke har et pensionstillæg. Det er vores holdning at man frivilligt skal kunne overgå fra gammel til ny ordning, hvis man ønsker det – hvilket jo vil løse det konkrete problem du beskriver, om en uretfærdig forskel på førtidspensionister fra før og efter 2003.

Derudover vil vi gerne se på reglerne omkring sociale pensioner og udbetalingen af dem i udlandet. Det er væsentligt at undersøge hvor mange det berører og hvad baggrunden er for reglerne, herunder hvilke muligheder der for at ændre reglerne. Vi takker derfor mange gange for din henvendelse og tager dine overvejelser med os i det videre arbejde.

Tak fordi du gav dig tid til at skrive til os.

Med venlig hilsen

Jannie Bruun Andersen
Politisk konsulent

Analyse og Informationsafd. (S)

Christiansborg
DK-1240 København K.

Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 41 82

www.ft.dk
Venlig hilsen
Boonta

buster40
lumbye skrev:
Hvis du er flyttet til Thailand og har registreret ægteskab i danmark, kan man blive grænsegænger. og kan derved få hustruens personfradrag ca. 16.000 jvis hun ingen indkomst har.
Det kræver samtidig ar minimum 75 procent af i indkomst er beskattet i i Danmark

Det med at man kan få hustruens personfradrag ca. 16.000 vil jeg da meget gerne høre mere om,
er det noget som står på skrift nogen steder i skatte lovgivningen ? eller er der andre der kender
noget mere konkret til dette ?
Venlig hilsen
Boonta

milex
Hvor er det dog en forfærdelig gang jammer. Tag dog hånd om jeres lib!.

mussehund skrev:
Så kære ven skeptikeren

Pas nu på dit blodtryk. Pensionstyrelsen er da så venlige og samarbejdsvillige, bare man informere hehe. Jeg husker da jeg med denne leveattest fandt ud af, at man sgu også skulle oplyse om man var gift. Hvad pokker har det med en leveattest at gøre. Hvad jeg fik af svar var bare positiv... Jeg var i gåseøjne et fjog fordi jeg ikke havde oplyst om dette. Dette var fra chefen selv. Jeg fik også mange andre titler.

Udkommet efter at jeg havde informeret dem om, hvad fanden det ragede dem var.

Vi har accepteret din leveattest..

Må sige, at jeg er blevet rigtig godt behandlet af Pensionsstyrelsen.
Med hensyn til leve attest,gør ejg hver gang det, at samtidig med, at jeg poster den anbefalet-så mailer jeg dem-og beder dem melde tilbage, når de har modtaget den,med svar på om alt er ok-og det har de gjort,hver gang.

buster40 skrev:
lumbye skrev:
Hvis du er flyttet til Thailand og har registreret ægteskab i danmark, kan man blive grænsegænger. og kan derved få hustruens personfradrag ca. 16.000 jvis hun ingen indkomst har.
Det kræver samtidig ar minimum 75 procent af i indkomst er beskattet i i Danmark

Det med at man kan få hustruens personfradrag ca. 16.000 vil jeg da meget gerne høre mere om,
er det noget som står på skrift nogen steder i skatte lovgivningen ? eller er der andre der kender
noget mere konkret til dette ?

§ 49. Ved fastsættelse af pension anvendes følgende beløb:

1) Grundbeløb efter § 12 udgør 51.144 kr. årligt.

2) Fradragsbeløb i den opgjorte indtægt for grundbeløb efter § 27, stk. 5, udgør 217.300 kr.

3) Pensionstillæg efter § 12 udgør for enlige 51.480 kr. årligt og for gifte og samlevende 24.024 kr. årligt.

4) Fradragsbeløbet i den opgjorte indtægt for en ægtefælle eller samlever, som ikke modtager social pension, jf. § 29, stk. 5, 1. pkt., udgør halvdelen af dennes indtægt op til 150.000 kr.

5) Fradragsbeløb i den opgjorte indtægt for pensionstillæg efter § 29, stk. 7, udgør 47.900 kr. for enlige og 96.200 kr. for gifte og samlevende.

6) Fradragsbeløb i den opgjorte indtægt for personligt tillæg og helbredstillæg efter § 29, stk. 8, udgør 13.800 kr. for enlige og 27.500 kr. for gifte og samlevende.

7) Formuegrænsen for tildeling af helbredstillæg efter § 14 a udgør 50.100 kr.

8) (Vedrører førtidspension.)

9) (Vedrører førtidspension.)

10) (Vedrører førtidspension.)

11) (Vedrører førtidspension.)

12) Minimumsbeløb for udbetalt pension efter § 31, stk. 4, udgør1 /40 af grundbeløbet.

13) (Vedrører førtidspension.)

14) (Vedrører førtidspension.)

Stk. 2. Ved fastsættelse af pensionen anses gifte og samlevende som enlige, hvis samlivet mellem parterne er ophævet. En person betragtes ikke som enlig, hvis pågældende efter samlivets ophævelse, jf. 1. pkt., samlever med en anden person end ægtefællen eller partneren.

Stk. 3. De beløb, der er nævnt i stk. 1 samt §§ 69-72, reguleres én gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Reguleringen sker 1. gang den 1. januar 2002.

Stk. 4. De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 1, 3, 8, 9 og 12-14, samt i §§ 69-72, afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan deles med 12. De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 2, 4-7, 10 og 11, afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100.

Stk. 5. Det beløb, der medfører, at personligt tillæg efter § 14, stk. 2, og helbredstillæg efter § 14 a nedsættes med 1 pct., jf. § 31, stk. 3, beregnes som differencen mellem fradragsbeløbet efter § 49, stk. 1, nr. 5, og fradragsbeløbet efter § 49, stk. 1, nr. 6, divideret med 100. Der beregnes et beløb for enlige og et beløb for gifte og samlevende

Robert Kronberg
Skeptikeren skrev:
Brianmarius, joh dit argument er da helt i orden blot med den store hage at vi taler om danskere.

Nordmændene har jo deres (kæmpe)problem at de alle vil være noget ved musikken, så der er efterhånden 4 klubber alene her i Pattaya der alle kæmper den samme kamp mod de norske myndigheder omkring de famøse 17% kildeskat. Nordmændene har jo alene her i byen en 3-4 norske tidskrifter så der kan man følge lidt med. Af danske har vi 1 side (skriver een side) hver lørdag i Pattaya People, og der bliver desværre ikke rørt ved det problem vi slås med, men derimod meget om verdens gang i al almindelighed.

Så vidt jeg ved gør svenskerne ikke ret meget, i hvert fald ikke noget der skrives om. Og danskerne - thja.....????

Taler vi om bankospil eller billard på div. steder i højsæsonen så kan du ikke mokke dig frem for deltagere, men at debattere pension med turister er som at snakke gourmetmad med en asket. De fastboende har jo nok med at diskutere om de når dagens kvantum. Det rager dem en høstblomst, de bliver forargede over at man i det hele taget stiller krav, så at få stablet en protesterende pensionistgruppe på benene her i Thailand er UTOPI. At prøve at råbe dem op inde i BK via Danish Chamber er ligeledes helt umuligt det er en snobbeklub for de fine og fornemme, de har deres på det tørre, og har lang vej før de står med et evt. problem.

Og som mussehunden skriver, "Svartid"???? Fra en dansk etat er noget der ligger lysår fremme. Det er kun lykkedes mig een gang at få bekræftet at min leveattest var kommet frem. Sidste gang her i maj måned, fik jeg et uforskammet brev om at min pension stoppede her og nu hvis jeg ikke sendte attesten omg. Det på trods at jeg havde sendt både per Fax, mail og post og havde kvittering fra alle tre afsendelser. Så at tro at de vil gøre noget for at ændre systemet????

Glem det, de er ansat til at begrænse udgifterne så meget som muligt til os brugere af Pensionsstyrelsen, tænk hvad der ville ske med deres job hvis de stod frem og sagde at de syntes de behandler os unfair?

Næh, endnu engang, kampen skal føres via EU og domstole og min pension har ikke midler til at betale for det. Så nemt er det. Men vi har alle lov til at have vores drømme om en verden hvor retfærdighed sker fyldest, det bliver bare ikke i min levetid.

Skeptikeren som så småt er ved at tabe mit ellers gode humør. Hvis ikke fruen havde haft sit landbrug så hun kunne tage lån til vores forbrug i dagligdagen så havde det sku allerede set sort ud. Men hun er et ejegodt menneske med et stort hjerte.

Her er du absolut ikke retfærdig.

Det dansk-thailandske handelskammer er et privat forening, der varetager sine medlemmers interesser, og hvis man ikke er medlem, så er man ikke medlem.

Alle er dog velkomnen til at søge medlemsskab, men det har du ikke gjort, mig bekendt.

Dertil kommer, at alle foreninger har et formål, og handelskammerets formål er, sagt kort, handel mellem Danmark og Thailand.

Det gør ikke medlemmerne til "snobber" - det er bare ikke et handelskammers målsætning, og et handelskammers målsætning er defineret ved lov i Thailand.

Du kan derimod henvende dig til fx [url]www.pattayaexpatsclub.info[/url], hvor du kan få livsvarigt medlemsskab for vist nok 600 baht - jo flere danskere, som er medlem, jo mere fokus på danske forhold.

Og ja, jeg er enig, at danskerne i Pattaya IKKE samarbejder, og hvorfor, ja fordi de ikke melder sig ind i foreninger og råber op - man kan derimod ikke råbe op i en forening, hvor man ikke er medlem, og slet ikke hvis foreningen har en anden formålsparagraf.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
Ja Robert-du har ret i, at det ikke er handels kammerets målsætning,men nu udspringer hele forløbet omkring den aktivitet svenskerne og nordmændene har gang i der-idet man lover nye virksomheder lempeligere forhold vedrørende visa og ejerskabs forhold i forbindelse med byggeri af hus hernede.
Stifter af deres gruppe har tidligere arbejdet i handelskammeret i-tror det er sverige-og derfor har man nok valgt den vej-som en åbning til regeringen og de virklige beslutningstagere,idet toppen af handelskammeret jo rådgiver og samarbejder med dem og dermed jo må have en vis indflydelse.
Ihvertfald er det lykkedes dem, at nå,syntes jeg,et godt stykke på den besværlige vej og et eller andet sted skal man jo starte,hvis man vil opnå noget.
Men jeg syntes-til en vis grad også, at problemet herude ofte er os selv og den holdning-ja, men det nytter jo ikke noget-det kan ikke betale sig sig, for vi får alligevel ikke ændret nogen ting-nej nej, sådan har det været i 100 år og det kan/skal der ikke ændres på.
Med en sådan indstilling,ja så er man ihvertfald sikker på EN ting-stilstand og ingen fremskridt mulige.

Spring til debat: