Se indlæg
 Udskriv debat
demonstrationer i Thailand
Nixon
Jeppe skrev:
det er muligt men var fredeligt

Hmm du husker vist ikke ret godt. Der var både flere dødsfald læs drap, studioværter der blev beskudt i en live udsendelse og meget andet godt under de gule optøjer samt ikke mindst en infrastruktur som blev fuldstændig smadret. Det de røde gør i dag ødelægger ikke Thailand, Thailand blev smadret af de gule.

Selvom det er 'de røde' demonstranter, der har fået den hårdeste medfart i medierne, så bakkes de op af mange 'almindelige' thai'er.

De røde aktivister fra 'United Front of Democracy Against Dictatorship' er tilhængere af den tidligere regering og ikke mindst af den tidligere, nu landflygtige, premierminister Thaksin.

Aktivisterne vil have opfyldt en række krav, ikke mindst at regeringen og premierminister Abhisit og tre af kongens nærmeste rådgivere skal gå af.

Kæmper for demokrati
- Det handler om retten til demokrati. Og der har 'de røde' altså fat i noget. Den regering, der sidder der nu, har ikke et folkeligt mandat bag sig. De er bare blevet indsat og ved, at de ikke ville overleve et demokratisk valg.

- Det er derfor, 'de røde' gør oprør nu. Normalt tør man jo ikke kritisere hverken kongen eller systemet i Thailand.

Og man kan sige meget om Thaksin. Men han fik vækket masserne og gav de fattige en stemme. Problemet er, at man ikke får den store opbanking, når man bliver voldelig, så det er ærgeligt, at situationen er løbet løbsk på denne måde.

- De gule 'People’s Alliance for Democracy'', der sidste år belejrede lufthavnen vil ikke miste deres privilegier som elite. Derfor vil de ikke have Thaksin eller nogle af hans efterfølgere får regeringsmagten, lyder analysen direkte fra Bangkok.

Det er også yderst betænkeligt at Abhisit først nu indrømmer at der er dræbte thaier flere timer efter at Thanksin har været fremme med budskabet. Det kan kun tyde på at Abhisit prøver at skjule sandheden. Føj for en satan både ham og hans slæng.
hilsen

Nixon
Meninger har jeg mange af. Dermed ikke sagt at du kan lide at høre dem.

http://www.whitehouse.gov/about/presidents/richard
vandango
http://www.pattay...0000008902

Det ser stygt ud, militæret fuppet af........

Det er kun starten.

http://www.google...wD97HL6P00

lindy

Bjarne
Jeg skal ikke kloge mig på gule, røde, blå eller grønne. Det er der rigeligt med andre der gør så fortræffeligt. Finder det bare tankevækkende, at angiveligt omkring 30.000 i denne omgang røde vil lægge linjen for en hel nation på 65 millioner. Det er under en halv promille.
I Danmark ville det svare til, at en gruppering på 2750 personer skulle stikke kursen for hele nationen. Der skal cirka syv gange så mange til at opstille et parti til et folketingsvalg.
Bare et par tal.
Bjarne

Heine
Bjarne skrev:
Jeg skal ikke kloge mig på gule, røde, blå eller grønne. Det er der rigeligt med andre der gør så fortræffeligt. Finder det bare tankevækkende, at angiveligt omkring 30.000 i denne omgang røde vil lægge linjen for en hel nation på 65 millioner. Det er under en halv promille.
I Danmark ville det svare til, at en gruppering på 2750 personer skulle stikke kursen for hele nationen. Der skal cirka syv gange så mange til at opstille et parti til et folketingsvalg.
Bare et par tal.
Bjarne

JO JO ... men den regering, der blev afsat af de gule, havde da vist en pæn andel af de 65 millioners stemmer ved seneste valg.

Og det er jo heller ikke kun de 30000 i Bangkok der demonstrerer

Nixon
Nemlig, det var en demokratisk valgt regering som blev fjernet af den nuværende som sandsynligvis i følge egne udsagn ikke ville kunne vinde et valg hvis der blev udskrevet nyvalg.
hilsen

Nixon
Meninger har jeg mange af. Dermed ikke sagt at du kan lide at høre dem.

http://www.whitehouse.gov/about/presidents/richard
Torbusa
Nu er det bare det at dem der blev skudt ,blev skudt af de røde lejesvende og ikke af militæret, det var forretingsfolk der ville beskytte deres butikker, det gik ud over, tilsyneladende må de røde gøre hvadsomhelst, mens de andre får skylden for at forsvare sig selv og landets værdier.

Jeg forstår ikke at man har glemt hvad Thaksin stod for, hvordan han fik sin umådelige formue som han har snydt den thailandske befolkning for, nu prøver han at ødelægge landet yderligere ved at opfordre til revolution og hærværk, jo han er skam demokrat-vor herre bevares.

FCKdk
Torbusa skrev:
Nu er det bare det at dem der blev skudt ,blev skudt af de røde lejesvende og ikke af militæret, det var forretingsfolk der ville beskytte deres butikker, det gik ud over, tilsyneladende må de røde gøre hvadsomhelst, mens de andre får skylden for at forsvare sig selv og landets værdier.

Jeg forstår ikke at man har glemt hvad Thaksin stod for, hvordan han fik sin umådelige formue som han har snydt den thailandske befolkning for, nu prøver han at ødelægge landet yderligere ved at opfordre til revolution og hærværk, jo han er skam demokrat-vor herre bevares.

Man må bare ikke glemme at det er de gule der har startet revolutionen
i denne omgang, da Thaksin, rent faktisk var folkevalgt!

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

Thai
Grin nu holder jeg med de røde vandaler, de angreb en moske Angry

Torbusa
Ja det er rigtigt at Thaksin var folkevalgt og han havde selv betalt for alle stemmerne med sine stjålne penge, et rigtigt demokrati må man sige, den der har flest penge vinder valget.

Frank
Hjemme hos svigermekanikken kommer alle partier forbi og betaler, så det er de vist lige gode om...

holmholm
Ondt cycle kommer tilbage til Thailand igen efter Taksin er gået. Selvføgelige har han snudt en masser af penge.
De fattige thailænder blev trygt da han var men de rige var virkelige bang for ham, fordi de rige eller offenlige ansatter kan ikke snyde mere. DE GAMLE OFFENLIGE ANSATER ARBEJDEDE SOM DE PASSEDE DEM , MØDT FOR SENT, KØRT HJÆM FOR TIDLIGT, STORE FARVÆRE ALT VHAD DE VILLE. BRUG PENGE TIL AT LAVE LUKSUS KURSER PÅ 5 STIRNER HOTEL.

De offenlige gorte mod fattige som cat eller hund. Da alle folke skulle lave noget papir ved dem skulle vi nesten gå med fire ben hen mod dem og bed om hjælp. Det var virkelige ondt for de fattige. Men efter Taksin kom så arbejdede ansatter omvend.

Han stop narko sager selv om det var ikke ret på den måde han gorte.Men det virkede godt nok for Thailænders øje.

Han sat penge 1 mil.bath per en landby for at stop ulovlig penge låne(20% per månde) , penge instutet for landmand.

Han started med 30 bath for at få hjælp til hospital. I gamle dag var der rigtige mange fattige aldrig få behandling fordi de ikke havde penge.

Start med pension for alle 60 år gammel får 1500 bath/ 3 månder

Start med gratid uddannelse til 12 kl. og lån peng for den vil gerne foresætter højre uddannelse på 1% om år.

HVORFOR VILLE DE GAMLE REGERING IKKE GIVE GRATID UDDANNELSE?

JEG VED GODT AT DE RIGE OG DE OFFENLIGE ANSATTER VIL MEGET GERNE BEHOLDE DERS FEST FOR EVIG..

THAILAND VIL GÅ TILBAGE I DE ONDT CYCKLE. SAD

ThomasHOL
Torbusa skrev:
Ja det er rigtigt at Thaksin var folkevalgt og han havde selv betalt for alle stemmerne med sine stjålne penge, et rigtigt demokrati må man sige, den der har flest penge vinder valget.

Som jeg forstår det så er hans rigdom nu reel nok han grundlage hvad der blev til Shin corp længe før han blev politiker. Der er sikkert betaling for stemmer, men jeg tror nu umidelbart at han ville vinde et valgt også uden betaling da han er en af de få der har gjort noget for de fattige.

JackH
holmholm skrev:
Ondt cycle kommer tilbage til Thailand igen efter Taksin er gået. Selvføgelige har han snudt en masser af penge.
De fattige thailænder blev trygt da han var men de rige var virkelige bang for ham, fordi de rige eller offenlige ansatter kan ikke snyde mere. DE GAMLE OFFENLIGE ANSATER ARBEJDEDE SOM DE PASSEDE DEM , MØDT FOR SENT, KØRT HJÆM FOR TIDLIGT, STORE FARVÆRE ALT VHAD DE VILLE. BRUG PENGE TIL AT LAVE LUKSUS KURSER PÅ 5 STIRNER HOTEL.

De offenlige gorte mod fattige som cat eller hund. Da alle folke skulle lave noget papir ved dem skulle vi nesten gå med fire ben hen mod dem og bed om hjælp. Det var virkelige ondt for de fattige. Men efter Taksin kom så arbejdede ansatter omvend.

Han stop narko sager selv om det var ikke ret på den måde han gorte.Men det virkede godt nok for Thailænders øje.

Han sat penge 1 mil.bath per en landby for at stop ulovlig penge låne(20% per månde) , penge instutet for landmand.

Han started med 30 bath for at få hjælp til hospital. I gamle dag var der rigtige mange fattige aldrig få behandling fordi de ikke havde penge.

Start med pension for alle 60 år gammel får 1500 bath/ 3 månder

Start med gratid uddannelse til 12 kl. og lån peng for den vil gerne foresætter højre uddannelse på 1% om år.

HVORFOR VILLE DE GAMLE REGERING IKKE GIVE GRATID UDDANNELSE?

JEG VED GODT AT DE RIGE OG DE OFFENLIGE ANSATTER VIL MEGET GERNE BEHOLDE DERS FEST FOR EVIG..

THAILAND VIL GÅ TILBAGE I DE ONDT CYCKLE. SAD

Helt aldeles totalt og fuldstændig enig!!!

Jeg fatter simpelthen ikke hvordan nogle med deres forstand i rimelig behold (går jeg da ud fra, hvis den ikke er smadret af alkohol og drugs..) - kan finde på at lovprise og hylde den nuværende regering med Khun Ab i shit siddende for bordenden! Jeg fatter det ikke...

HAN ER EN FJERNSTYRET USELVSTÆNDIG NIKKEDUKKE, FOLKENS!

Samtidig er han ikke valgt ved et åbent demokratisk og retfærdigt valg, næh nej, han er indsat af eliten, bagmændene, de rige, de royale, militæret osv.

Thaksin havde sine fejl, afgjort. Men han blev valgt med stort flertal. HAN ville havde været vejen til et mere åbent og demokratisk samfund i Thailand. Havde man givet ham muligheden, også til at rette egne fejl, så ville meget ha' set anderledes ud i dag. Vækst, optimisme, bedre økonomi, mere tiltro til fremtiden for de fattige, marginaliserede og bønderne i nord- nordøst. At kalde ham en gemen forbryder, eller sågar en diktator i stil med Hitler (Tak, bangkoknielsen, den glemmer jeg ikke foreløbig...) det er sgu' for langt ude! I må lide af hjernesvind og proportionsforvrængning i særdeles udpræget grad.

For at forstå hele forløbet fra kuppet i 2006 og frem til sidst i 2008, hvor "De Gule" stort set fik lov at sætte dagsordenen med åbenbar støtte fra politi, militær, elite, intellektuelle, en del af forretningslivet samt højst sandsynligt kongehuset, er det nødvendigt at sætte sig ind i begreberne:

"amarthaya-tipatai" - Det betyder et regeringssystem hvor "de noble" dvs. bureaukraterne styrer og regerer.

- i modsætning til:

"pracha-tipatai" - demokrati, en regering af folket, ved folket, og for folket.

Siden 1932 har de to måder at regere på været i konflikt.

Thaksin havde mod til at udfordre bureaukraterne og begrænse deres enevældige administrative tyranni. Samtidig gik han i krig med det uhyrlige "yaabaa" misbrug og fik renset godt og grundigt ud i det. Det gav respekt, der var stort set sat en stopper for det. Det p!ssede højst sandsynligt militæret af, det er jo der de bl.a. skaffer penge, og vi er da også tilbage i samme enorme mega-forbrug og handel med det lort. Vel også en måde at kontrollere masserne på: Bedøv dem de laverestående væsner!!!

Et andet begreb der er vigtigt at forstå er:

"ka-rajakarn" - Eng.: "Royal Public Servants" .

Det er embedsstanden i Thailand der kaldes ka-rajakarn. De gives de bedste uddannelser og de bedste karierremuligheder indenfor systemet. De indgives en stolthed og selvfølelse der grænser til hovmod og arrogance. Jeg har mødt et familiemedlem (konens svoger) - der har en stilling i undervisningsministeriet på niveau med en dansk departementschef. Jeg brød mig ikke om det overlegne og arrogante bæst, og han brød sig absolut ikke om farang!

De fleste "ka-rajakarn" støtter "Ge Gule" og Abhisit, fordi han er garanten for at deres magt ikke vil blive svækket.

Manden bag kuppet i 2006 og det efterfølgende nøje iscenesatte spil med "De Gule"s "folkelige" protester, er tidligere General Prem Tinsulanonda, øverste ka-rajakarn så at sige og "President of the Privy Council" dvs. kongens nærmeste rådgiver.

Det eneste mål for ham og de politikere der bakker op om Abhisit, har været og er stadig, at begrænse det spirende demokrati og folkelige engagement der startede med Thaksin, og dermed bevare deres sædvanlige privilegier, bl.a. som nævnt i holmholms indlæg. Det giver også mulighed for at kradse ekstra "tea-money" ind, og det lige fra toppen (Gen. Prem) - til bunden: Politibetjenten, der kræver de sædvanlige 2-300 Baht. Den råddenskab ønsker man at fortsætte, koste hvad det vil, om man så skal sætte hele Thailand i brand og i stå! Man er fløjtende ligeglad, for det er IKKE fædrelandet man tænker på først, NEJ, det er sig selv, og hvordan man kan få sig manøvreret i en position hvor man kan få fyldt lommerne, og gerne fra de fattige og laverestående samfundsgrupper!

Kongehusets rolle i der her kan i gætte jer til, og læse mere om her:

http://friskodude...chive.html

Endvidere er følgende helt enestående baggrundsviden:

http://72.14.235....clnk&gl=dk

Citat:

"The major forces behind the 19 th September coup were anti-democratic groups in the military and civilian elite, disgruntled business leaders and neo-liberal intellectuals and politicians. The coup was also supported by the Monarchy. What all these groups have in common is contempt and hatred for the poor. For them, “too much democracy” gives “too much” power to the poor electorate and encourages governments to “over-spend” on welfare. For them,Thailand is divided between the “enlightened middle-classes who understand democracy” and the “ignorant rural and urban poor”.

In fact, the reverse is the case. It is the poor who understand and are committed to democracy while the so-called middle classes are determined to hang on to their privileges by any means possible."

JackH
Redigeret af JackH d. 15/04-2009 14:12

Locturian
Jeg er for en gangs skyld enig med JackD. Thailand ville have det bedre under Thaksin. Kan godt være at der bliver råbt op om korruption og penge, men Thailand havde det bedre under Thaksin. Man finder aldrig en 100% ærlig politiker i Thailand, og skal man være mellem pest eller kolera, havde jeg valgt Thaksin.

Men det er klart at de rige i Bangkok ikke kan lide Thaksin, det ville betyde mindre magt og penge til dem. Penge styrer Thailand, sådan har det altid været.
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
Heine
Holmholm og JackH - jeres indlæg giver et godt overblik over virkeligheden Smile

Faktisk må man takke Thaiernes tålmodige nationalkarakter for at der ikke har været et blodbad.
At eliten 2 gange i træk afsætter folkelig valgte reformregeringer, ville i mange lande have udløst en blodig opstand.
Lad os håbe forholdsvis fredelige demonstrationer kan presse eliten til at acceptere reformer for hele befolkningen.

JackH
Ja, det er intet mindre end en tragedie for underklassen og for demokratiet især..

Tålmodighed? Ja, du har ret, men også manglende viden og skolegang, og det helt store problem:

Den typisk asiatiske disciplin: "Don't rock the boat"!

Altså, man holder sine meninger for sig selv.

Det er heldigvis ved at ændre sig, og man kan håbe på at et rigtigt demokrati en gang får en chance. Jeg tvivler dog...

JackH

Abhisit burde naturligvis udskrive valg, så befolkningen kan godkende ham eller forkaste ham.

Det der på overfladen ligner et demokrati i dyb krise, er måske snare direkte omvendt, thaierne har igennem de sidste 3 år diskuteret mere politik end det vi har gjort i de sidste 20 år i Danmark. Demokratiet er levende i thailand, mens magthaverne lever deres korrupte liv bag murene, går folk på gaden og kæmper med en overbevisning for deres sag, på en måde vi ikke har set i Europa i generationer.
Jeg håber dog at de to fraktioner kan blive enig, inden alt for længe, ellers kunne det ende med at thailand brækker over i flere dele, i en Lanna og Esan del, en Ayuttaya del og Patani del i Sydthailand.

Spring til debat: