Se indlæg|
Endnu en der vender hjem
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 01/05-2015 12:17
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 4361 |
Bade-dyret skrev tidligere at familien er nummer 1, dvs. også hans egen familie i DK. Hvor mon du ligger på deres hitliste? Førtidspensionist der rejser til Thailand og finder en kone, det kan da ikke være mere taberagtigt, og det er ikke en fordom jeg sådan bare lige finder på, den holdning vil du finde blandt 99% af nutidens "sparke nedad" danskere, også i din familie med garanti. Mht. Mukke, han er bare befriende ærlig, sådan spiller klaveret da i LOS, accepter det dog. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 01/05-2015 12:30
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
JohnBKK skrev: Bade-dyret skrev tidligere at familien er nummer 1, dvs. også hans egen familie i DK. Hvor mon du ligger på deres hitliste? Førtidspensionist der rejser til Thailand og finder en kone, det kan da ikke være mere taberagtigt, og det er ikke en fordom jeg sådan bare lige finder på, den holdning vil du finde blandt 99% af nutidens "sparke nedad" danskere, også i din familie med garanti. Mht. Mukke, han er bare befriende ærlig, sådan spiller klaveret da i LOS, accepter det dog. Hvad "taberagtigt" er der ved at en foertidspensionist rejser til Thailand og finder en kone ? Det kunne i princippet vaere et hvilket som helst sted i verden. Det ville vaere rart at hoere om Mukke's kvaliteter udover at have penge og nu ved vi ogsaa "befriende aerlig". |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 01/05-2015 12:31
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
Jeg er nr 2 - hendes far er nummer 1 - Hendes mor er her ikke mere, for så havde jeg været nr 3. Det er en ærlig sag og den forstår jeg 100% Skal vi ikke bare kalde Mukke og JS indlæg for ADVARSLER og lade folk leve deres liv i den tro eller overbevisning. Jeg havde netop denne samtale med konen i går pga vores indlæg. Hun siger at det er klart hvis konen selv taler en smule nedladende om sin ægtemand at det smitter af på familien - D Det kan også være pga. aldersforskellen at der bliver kigget en smule skævt til dig som svigersøn/familiemedlem, faktisk primært, mente hun. Økonomisk ER mange af os stærkere og for min thai families vedkomende er de kun godt for os, og ikke noget som hendes familie prøver at få del i. De har nok i det som de har - og behøver ingen hjælp - jeg har sågar lånt penge af svigerfar i vanskelige tider, der blev overført med det samme - ALLE kan få en svær periode og det er HER man som familie træder til. Nå men det kan der tærskes længe på og det er vel forskelligt for os alle hvordan tingende ligger mht Thai familien. Nu til sporten. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 01/05-2015 12:38
|
|
hugoboerge skrev: JohnBKK skrev: Bade-dyret skrev tidligere at familien er nummer 1, dvs. også hans egen familie i DK. Hvor mon du ligger på deres hitliste? Førtidspensionist der rejser til Thailand og finder en kone, det kan da ikke være mere taberagtigt, og det er ikke en fordom jeg sådan bare lige finder på, den holdning vil du finde blandt 99% af nutidens "sparke nedad" danskere, også i din familie med garanti. Mht. Mukke, han er bare befriende ærlig, sådan spiller klaveret da i LOS, accepter det dog. Hvad "taberagtigt" er der ved at en foertidspensionist rejser til Thailand og finder en kone ? Det kunne i princippet vaere et hvilket som helst sted i verden. Det ville vaere rart at hoere om Mukke's kvaliteter udover at have penge og nu ved vi ogsaa "befriende aerlig". Du har været for længe væk fra Danmark, du aner ikke hvad der foregår og hvilke holdninger de har. Ældre overvægtige mænd - yngre smukke thai damer, kærlighed? Vågn dog op hugobøv! Kan huske min egen familie da de erfarede at jeg var "gået thai" - "Skal hun så til Danmark?" - "Nej aldrig nogensinde" - svarede jeg. De prøvede at skjule deres lettelse, men det ku´de ikke, det var for tydeligt. Redigeret af JohnBKK d. 01/05-2015 13:00 |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 01/05-2015 13:11
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
@Gambit Godt at læse dit indlæg, Mon Mukke får skyklapper af, og indser at jeg ikke er en ene. Men han kommer nok efter dig også... ![]() @JohnBKK Kun 1 enkel i min Danske familie er ikke så glad for jeg er i Thailand. Resten er overlykkelige på mine vejene. Og du kan det tro det var skønt at se min Mor med tåre i øjne da hun mødte min konen, og hendes glæder over vi havde giftes os, Den glæder fra min Mor side, siger alt for mig. Og se dem sammen, som om de 2 havde kendt hinanden hele livet, var vildt skønt. Hvad andre i Danmark tænker, siger, mener om mit eller andres Dansk Thai forhold, rager mig en høst blomst.. |
|
|
|
| Wangtan |
Lagt på d. 01/05-2015 13:35
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 89 |
Vi har haft det rimelig svært med at bo i Danmark. Min kone havde et godt og hektisk arbejde hos Thai i Suvarnabhumi Lufthavnen. Så det var noget af et mega kultur chock at komme hertil hvor alting bare står stille . Også er det svært at finde gode veninder for hende da de fleste Thais her, er ældre og fra Esan. - ikke noget ondt om Esan. Men der er bare nogen Thaier som kigger skævt på Esan. Så jeg synes tråd starters indlæg er godt. Der er mange ting som man som ny i Thailand skal tænke på, inden man hiver Pochahontas hjem. Go 1.Maj / Bededag ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 01/05-2015 13:41
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
JohnBKK skrev: hugoboerge skrev: JohnBKK skrev: Bade-dyret skrev tidligere at familien er nummer 1, dvs. også hans egen familie i DK. Hvor mon du ligger på deres hitliste? Førtidspensionist der rejser til Thailand og finder en kone, det kan da ikke være mere taberagtigt, og det er ikke en fordom jeg sådan bare lige finder på, den holdning vil du finde blandt 99% af nutidens "sparke nedad" danskere, også i din familie med garanti. Mht. Mukke, han er bare befriende ærlig, sådan spiller klaveret da i LOS, accepter det dog. Hvad "taberagtigt" er der ved at en foertidspensionist rejser til Thailand og finder en kone ? Det kunne i princippet vaere et hvilket som helst sted i verden. Det ville vaere rart at hoere om Mukke's kvaliteter udover at have penge og nu ved vi ogsaa "befriende aerlig". Du har været for længe væk fra Danmark, du aner ikke hvad der foregår og hvilke holdninger de har. Ældre overvægtige mænd - yngre smukke thai damer, kærlighed? Vågn dog op hugobøv! Kan huske min egen familie da de erfarede at jeg var "gået thai" - "Skal hun så til Danmark?" - "Nej aldrig nogensinde" - svarede jeg. De prøvede at skjule deres lettelse, men det ku´de ikke, det var for tydeligt. Tak JohnBKK - Det var en fin svada jeg der fik serveret, det synes jeg ikke jeg har fortjent. Om jeg har vaeret for laenge vaek fra DK skal jeg ikke kunne udtale mig om, men bortset fra det hvad er det jeg skal vaagne op til ? Jeg har absolut ingen fordomme hvad angaar foertidspensionister der rejser til Thailand for at finde sig en dame/kone. Om vedkommende er overvaegtig eller har fedtet haar og kroppen fuld af tatoveringer det er jeg kold overfor. Det er jo op til dem. Hvad der foregaar i DK og hvilke holdninger man har overfor Thai kvinder eller andre folkeslag i det hele taget kan jeg ikke udtale mig om, men det er der saa andre der kan. Jeg kan forstaa at det ikke er positivt. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 01/05-2015 14:03
|
|
Åh, HB, så slemt var det da ikke, men du lyder til at være en fint og tolerant menneske, det kunne jeg lære noget af, tak for påmindelsen.![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 01/05-2015 14:05
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Ja, jeg kan godt forstå at omstillingen er svær. Det er den velsagtens for alle nyankomne. Men da specielt når din kone nu havde godt job og deraf følgende anseelse i Thailand og nu er "reduceret" om jeg så må sige - til "blot" en indvandrer. Men der er bare nogen Thaier som kigger skævt på Esan. Det har du helt ret i, Esan-bashing er udbredt i Thailand og specielt blandt de mere urbane. Esan-befolkningen er så til gengæld heller ikke særlig "imponeret" af specielt bkk befolkningen og et ord som hyppigt popper op i samtalen om central-thai`er er Jai Dam. Hvor Esan befolkningen står stærkt er ved deres sammenhold. Stort set uanset hvor du kommer fra i Esan - okay, Buriram og Sisaket måske undtaget (khmer) - så er du straks i kridthuset når du udenfor Esan møder en person med tilsvarende oprindelse og taler Lao med dem. I er "pals" lige med det vuns. Mange er de gode oplevelser vi har haft på den front. Det er mit - aldeles subjektive indtryk - at en meget stor del om ikke størsteparten af herboende thailændere er fra Esan, så jeg har aldrig oplevet Esan bashing her. mvh |
|
|
|
| Dalton |
Lagt på d. 01/05-2015 14:22
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 326 |
Et emne med mange forskellige meninger og holdninger og helt klart, der findes ingen facit liste over hvordan man klarer sig i livet, hverken i Danmark eller i Thailand. Der findes heller ingen garantier, så af og til må man tage en chance og se om isen kan bære. Det forhold som virker og kører perfekt for en person ville være utænkeligt for en anden, fordi vi er alle forskellige og det er pigerne også, selvom vi gerne vil generalisere. Thai kvinderne har en rangliste, ja måske, men det har de fleste mænd også, og øverst på den står: Mig selv. Nu skriver jeg de fleste for her er der selvfølgelig også forskel på mænd, nogle vil måske sige at deres børn kommer først, altså de børn de forlod i Danmark til fordel for et liv i Thailand. Der er nu også forskel på kvindernes prioritering, Bar pigen der har tjent godt i et par uger, for derefter at gå shop amok og turnere på barerne med veninderne. For derefter finde ud af, at hun egentlig skulle have sendt lidt hjem til mor der passer hendes børn, men nu er pengene brugt.... Hvor er respekten for forældrene der? Noget andet, så forstår jeg ikke lige at man kan måle graden af integration og accept på hvor godt forholdet til svigerforældrene er. Så er der godt nok mange dansk /danske par der er dårligt integreret ![]() Jeg ved ikke helt hvordan thai forældre opfatter det når datteren kommer hjem med en farang, men jeg ved godt hvordan jeg ville opfatte det hvis min datter kom hjem med en ny kæreste fra f.eks Syrien.... Hvorfor ikke bare være tilfreds med hvordan man selv lever og så lade det være op til andre at passe deres liv. Dalton |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 01/05-2015 16:01
|
|
Bade-Dyr skrev: Godt at læse dit indlæg, Mon Mukke får skyklapper af, og indser at jeg ikke er en ene. Men han kommer nok efter dig også.. Jeg har faktisk skrevet det fra mit 1. (#18) indlæg i tråden, jeg har bare ikke skulle stå for skud ![]() Mukke er altid sur (næsten) ![]() RIN Skrev: Stort set uanset hvor du kommer fra i Esan - okay, Buriram og Sisaket måske undtaget (khmer) - så er du straks i kridthuset når du udenfor Esan møder en person med tilsvarende oprindelse og taler Lao med dem. Det har jeg aldrig oplevet er sket men jeg har været med min Khmer kone. Synes altid, uanset om man sidder i en taxa, snakker med nogen ved banker eller lign, at lige så snart at de begger kommer ind på Esan der der helt andre boller på suppen og de snakker som de har kendt hinanden i årevis! Hele stemingen den skifter bare met ét ! Ret morsomt synes jeg.. Dalton skrev:Noget andet, så forstår jeg ikke lige at man kan måle graden af integration og accept på hvor godt forholdet til svigerforældrene er. Så er der godt nok mange dansk /danske par der er dårligt integreret Grin HA ! Det var en sjov twist ! Frygt og lede for svigermekanikken er ikke atypisk i DK. Dalton skrev:Hvorfor ikke bare være tilfreds med hvordan man selv lever og så lade det være op til andre at passe deres liv. Amen for det - så kan de brugere der synes folk er så og så blåøjede hvis de føler at være en del af en thailands familie - skrive om det er deres egne oplevelse de skriver om eller det bare er noget de har hørt om? - for det er fint at advare, bevares. Man kan sagtens være accepteret, ønsket OG elsket, af en Thailands familie selvom man er farang, og man ER farang, det er det eneste man aldrig kan eller skal løbe fra. Hvorfor skulle det være anderledes fra Dannmark ? Jeg minde de der programmer som Købt til kærlighed og hvad de ellers hedder. En Thai kvinde der sidder i Jylland, ved et Jysk kaffebord, og der er ikke en KÆFT der snakker engelsk til hende, og de snakker mere om hvad denne Thai spiser, og de spiser det hele slev knogler osv osv. Sidder stadig på nethinden at man kan se hvor udenfor denne Thai kvinde ser ud, og må føle sig. Man kan kun forestille sig om hvad der tales om i bilen hjem, om hun er nok bare det ene og det andet. Eller værre, de bliver bragt til et hjem i DK for at være tjener for et klamt svin som ikke har kunnet finde en kvinde i DK. Så husk også hvordan nogle familier er i DK . De kan ofte være mindst ligeså diskriminerende og ned-stirrende som nogle af de skrækhistorier som der udgydes her på forumet. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 01/05-2015 17:12
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
JohnBKK skrev: Vandango skrev: "Jeg er velintegreret og respekteret i min thailandske famile, vi lever efter gammeldags normer, jeg er familiens overhoved, min hustru hilser ærbødigt på mig når vi mødes, og hun bukker altid når hun går forbi mig." Ja, altid dejligt at høre når en dansker i Thailand formår at stille tiden tilbage til de gamle patriark/imperialist/koloni vaner, så er man endelig en rigtig mand. Den gik ikke i Kbh. NV, eller hvor du nu lever når du er tilbage i den virkelige verden. Det er jo ikke min kultur det er hendes - men som du skriver tror jeg bestemt ikke at du forstår det. Men bevares vi lever og trives i forskellige miljøer i Thailand. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 01/05-2015 17:17
|
|
chaingmai skrev: nu igen...............den samme sang, startet af en mand der bedyrer,at det skam ikke for, at starte en ny snak om et gammelt fortærsket emne der har været oppe 100 gange..............jamen hvad er det så for ? for at vi skal tro du er en klog mand, der kan skrive det samme som mange før dig..........så vil jeg bare sige det virker ikke på mig, prøv noget nyt næste gang........................... ![]() Ja jeg syntes også at hans indlæg er temmelig gentagen og trivielt. Jeg tror at du kan finde samme indlæg over de 100 gange eller mere. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 01/05-2015 17:43
|
|
hugoboerge skrev: Thaikai kommer med et utrolig langt indlaeg som faktisk er et godt indlaeg. Vandango spoerger saa Thaikai hvad er saa meningen med indlaegget ? Thaikai oplyser at det er for at komme med gode raad til "nybegyndere" og det er er helt fint for der kommer gode raad omkring Thai kultur. Saa kommer Vandango med foelgende kommentar: Jeg er velintegreret og respekteret i min thailandske famile, vi lever efter gammeldags normer, jeg er familiens overhoved, min hustru hilser ærbødigt på mig når vi mødes, og hun bukker altid når hun går forbi mig Her gaar det efter min mening helt galt. Mig bekendt er Vandango ikke bosat i Thailand men i Danmark og kommer saa paa besoeg til Thailand. Hvordan kan man paastaa at man er "velintegreret" det vil jeg saette et stort spoergsmaaltegn ved. Herudover kommer saa det som jeg mener er ydmygende " hun bukker altid når hun går forbi mig". Nu er det anden gang jeg er gift med en Thai dame og hverken hustru nummer et eller nummer to har paa noget tidspunkt udvist samme "respekt" som Vandango's hustru udviser. Hvornaar er man velintegreret i et samfund ? Min hustru og jeg selv har nu boet i vores "landsby" eller Moo Baan i Samutprakan i 7 aar saa med andre ord vi er nogle af dem som har boet her laengst. Betyder det at vi er velintegreret ? Det afhaenger hvordan vores naboer ser paa det. Du vrøvler godt nok der ud af. Jeg taler om at være velintegreret i en thaifamilie, min hustrus familie har taget godt imod mig. Ikke noget med penge ikke noget med medgift/sinsot og al det bullshit, som man ellers må bonge med, fordi man kun kan få en pige fra det fattige Esarn. Min hustru er en kvinde fra en storby, alt det der fis, kender vi ikke noget til i storbyen. Jeg bliver aldrig thailænder da mit danske islet kultur, er den styrke vores forhold og beslutninger bygger på. Du kan bo i 100 år i Thailand, når jeg sidder i skolegården sammen med de andre forældre og venter på vore børn, ved jeg at jeg er godt på vej til at se hvordan mit nye land funggerer. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 01/05-2015 17:45
|
|
lek skrev: Hugobørge.. Det er forkert formuleret. Det er på ingen måde ydmygende, det viser bare hun ikke betrakter Vandango som sin mand, men som en betalende gæst. Når det så er sagt, så er vandango jo ikke helt forkert på den, hvis man ellers er gift med en thai der respekterer sin mand.. så er der et hiraki der følges. Sikke et plat indlæg. Men hvis det er dine evner - er du bestemt tilgivet. |
|
|
|
| Wangtan |
Lagt på d. 01/05-2015 17:49
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 89 |
Vandango. Sinsot har intet med bullshit at gøre.Intet med Esan at gøre. Det er tradition over hele Thailand. Det er noget så normalt. Intet med fattige at gøre. Jeg er endda helt sikker på at mange thai/thai ægteskaber giver meget mere i sinsot end os falangs. Har du nogensinde været med til et stort Thai bryllup i Bangkok på een af de gode hoteller. ? Skal love fór at Thai gommen hiver baht op !! |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 01/05-2015 18:11
|
|
JohnBKK skrev: Bade-dyr skrev: "At min konen sætter hendes familie som #1 over mig, Er for mig kun naturliget. Min familie er også #1 for mig, og konen som #2, Så har det fint med at konen ser sådan på det, For mig er det sådan det skal være." Jeg synes det må være et underligt forhold. Måske denne rangorden passer bedre: 1. Penge 2. Buddha 3. Familie 4. Hund, kat m.m. 5. Farang God 1. maj til alle, kæmp mod kapitalen og globaliseringen, og pas nu på alle de bajere og røde pølser! ![]() Hvergang denne barpige prioritering altså en pige på 18 til 20 år bliver jeg noget trist til mode. Syntes det er synd for nogle af mine landsmænd, at de ikke finder mere lykke i deres tilværelse i Thailand. Men hvis de af mine venner her på sitet kun dyrker øl fisse og horn musik i Pattaya og Bangkok, er det vel også ok - i hvertfald med mig. ![]() Onde tunger vil sige du har jo sikkert selv været der din frelste idiot.
Redigeret af vandango d. 01/05-2015 18:15 |
|
|
|
| Angela-dk |
Lagt på d. 01/05-2015 18:14
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 37 |
Kanyarat skrev: der er Thai mænd der betaler mange - mange milioner i sin sot.Vandango. Sinsot har intet med bullshit at gøre.Intet med Esan at gøre. Det er tradition over hele Thailand. Det er noget så normalt. Intet med fattige at gøre. Jeg er endda helt sikker på at mange thai/thai ægteskaber giver meget mere i sinsot end os falangs. Har du nogensinde været med til et stort Thai bryllup i Bangkok på een af de gode hoteller. ? Skal love fór at Thai gommen hiver baht op !! |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 01/05-2015 18:31
|
|
Angela-dk skrev: Kanyarat skrev: der er Thai mænd der betaler mange - mange milioner i sin sot.Vandango. Sinsot har intet med bullshit at gøre.Intet med Esan at gøre. Det er tradition over hele Thailand. Det er noget så normalt. Intet med fattige at gøre. Jeg er endda helt sikker på at mange thai/thai ægteskaber giver meget mere i sinsot end os falangs. Har du nogensinde været med til et stort Thai bryllup i Bangkok på een af de gode hoteller. ? Skal love fór at Thai gommen hiver baht op !! Rigtigt- de Thai venner jeg har fra Chiang Mai som er gift har hostet langt mere op end mig, farang med khmer datter fra isaan. Det har foregået med sin sot og dyre hoteller, samt fotografer og video montage optagelser, redigering osv. Men det er igen, forskelligt fra familie til familie. Kan kun forestille mig at det handler om hvor højtidelige forældrene til bruden føler de er, og eller har en omgangskreds som er højt på strå. Dog har de fået deres sin sot tilbage efter charaden. Festen har dog kostet mere end den reelle sin sot end det typisk ville gøre med en fra Isaan. Redigeret af GAMBIT d. 01/05-2015 18:33 |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 01/05-2015 18:33
|
|
Vandango, du har jo selv levet det liv i Pattaya og jeg i Phucket, men vi er da kommet videre, ikke? Eller savner du det bare en lille smule af og til?! Det gør jeg da, men så kigger jeg ned på min slidte krop med åreknuder på de hvide ben, og siger til mig selv "festen ER slut" kammerat, forstå det nu.
Redigeret af JohnBKK d. 01/05-2015 18:36 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.