Se indlæg|
bitre expats?
|
|
| buick |
Lagt på d. 16/03-2015 14:13
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
nu handler artiklen jo ikke om hvem der snyder hvem men den handler om hvordan expads bliver bitre expad ved at sidde og høre på andre expads ulykke og had til thailand med andre ord negativitet smitter så hold dig væk fra de steder hvor de negative samles bannok skrev: Nu skal vi ikke slås om hvad en expat er eller ikke er, og vi skal heller ikke komme med lange definitioner her om. Tråden handler om bitre expats, men du kan for den sags skyld sætte lighedstegn mellem expats og Farang, det er vel det det menes, når man snakker om expats i Thailand, det er sådan set Faranger skåret over en kam, det er sådan jeg forstår det. Men nu til sagen. Der er sikkert nogle expats/farangs som er bitre af gode grunde, de kan føle sig snydt og bedrager i stort omfang, jeg har boet i Thailand i 10 år, og er blevet snydt mere end en gang af thaiere, så det er ikke helt sandt, når skribenten skriver at alle expats, kan give andre expats skylden for deres elendige liv i Thailand, det er altså også thaiere der snyder expats, og ikke kun expats der snyder expats. De Thaiere der har snydt mig, har jeg distanceret mig fra og vil ikke have noget med dem at gøre i fremtiden, så er jeg også sikker på at de ikke snyder mig igen. Der findes også ærlige Thaiere, og dem er der flere af end snydere og bedragere, man skal bare finde ud af hvem er ens venner. Det har også været et problem for mig at nogle af dem jeg troede var mine venner i flere år, endte faktisk med at snyde mig, og det blev jeg meget skuffet over, det er ekstra svært at blive snydt af nogle som du betragter som dine venner, og har gjort det i årevis, men jeg er ikke bitter af den grund i dag, men dengang det skete blev jeg meget bitter på dem, men jeg bestemte mig for at de ikke skulle ødelægge mit liv i Thailand, det er de ike værd. Jeg kan godt forstå at det er nogle udlændinge i Thailand der er bitre over at være snydt, og det er altså ikke kun udlændinge der snyder udlændinge i Thailand, det skal vi lige slå fast en gang til. Nu er det sådan i Thailand, at bare fordi en person smiler ad dig, betyder det ikke at han er enig, tilfreds, eller bare kan lide, han smiler fordi han holder masken, eller ikke taber ansigt. Jeg har mange gange hørt udlændinge sige, jamen han smilede jo, hvorfor vil havn så ikke snakke med mig eller have noget med mig at gøre, det var fordi udlændingen fornærmede Thaieren uden at vide det, man bliver simpelten nødt til at forstå thaiernes signaler og kropssprog, for at begå sig blandt Thaiere i Thailand, hvis man ikke vil bringe sig ud i nogle trælse situationer. Livet i Thailand er skønt, men det eksotiske er fadet lidt med tider, det ville da også være mærkeligt andet, jeg har jo skabt mig en ny familie og liv, og min base er i Thailand, og planen er at blive gammel her ude, så jeg arbejder hårdt hver dag for at få det bedste ud af det, det er ikke altid lige nemt, konen er langtfra altid enig i hvordan fremtiden skal sikres, så der kører jeg nogle gange enegang, en familie er ikke et demokrati, det er livet heller ikke, det er fyldt med uretfærdigheder derfor er det stadigvæk dit liv, så det skal du altid prøve at få det bedste ud af, så forsvinder bitterheden også, og du kan melde dig ud af gruppen som de kalder bitre expats. ![]() |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 16/03-2015 14:56
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
Det gør den faktisk, det står i artiklen at de fleste problemer expats har i Thailand kommer fra expats i Thailand og det synes jeg ikke er helt rigtigt, der er også expats/Farangs som har oplevet dårlige erfaringer med andre Thai, det skal vi lige have med. buick skrev: nu handler artiklen jo ikke om hvem der snyder hvem men den handler om hvordan expads bliver bitre expad ved at sidde og høre på andre expads ulykke og had til thailand med andre ord negativitet smitter så hold dig væk fra de steder hvor de negative samles bannok skrev: Nu skal vi ikke slås om hvad en expat er eller ikke er, og vi skal heller ikke komme med lange definitioner her om. Tråden handler om bitre expats, men du kan for den sags skyld sætte lighedstegn mellem expats og Farang, det er vel det det menes, når man snakker om expats i Thailand, det er sådan set Faranger skåret over en kam, det er sådan jeg forstår det. Men nu til sagen. Der er sikkert nogle expats/farangs som er bitre af gode grunde, de kan føle sig snydt og bedrager i stort omfang, jeg har boet i Thailand i 10 år, og er blevet snydt mere end en gang af thaiere, så det er ikke helt sandt, når skribenten skriver at alle expats, kan give andre expats skylden for deres elendige liv i Thailand, det er altså også thaiere der snyder expats, og ikke kun expats der snyder expats. De Thaiere der har snydt mig, har jeg distanceret mig fra og vil ikke have noget med dem at gøre i fremtiden, så er jeg også sikker på at de ikke snyder mig igen. Der findes også ærlige Thaiere, og dem er der flere af end snydere og bedragere, man skal bare finde ud af hvem er ens venner. Det har også været et problem for mig at nogle af dem jeg troede var mine venner i flere år, endte faktisk med at snyde mig, og det blev jeg meget skuffet over, det er ekstra svært at blive snydt af nogle som du betragter som dine venner, og har gjort det i årevis, men jeg er ikke bitter af den grund i dag, men dengang det skete blev jeg meget bitter på dem, men jeg bestemte mig for at de ikke skulle ødelægge mit liv i Thailand, det er de ike værd. Jeg kan godt forstå at det er nogle udlændinge i Thailand der er bitre over at være snydt, og det er altså ikke kun udlændinge der snyder udlændinge i Thailand, det skal vi lige slå fast en gang til. Nu er det sådan i Thailand, at bare fordi en person smiler ad dig, betyder det ikke at han er enig, tilfreds, eller bare kan lide, han smiler fordi han holder masken, eller ikke taber ansigt. Jeg har mange gange hørt udlændinge sige, jamen han smilede jo, hvorfor vil havn så ikke snakke med mig eller have noget med mig at gøre, det var fordi udlændingen fornærmede Thaieren uden at vide det, man bliver simpelten nødt til at forstå thaiernes signaler og kropssprog, for at begå sig blandt Thaiere i Thailand, hvis man ikke vil bringe sig ud i nogle trælse situationer. Livet i Thailand er skønt, men det eksotiske er fadet lidt med tider, det ville da også være mærkeligt andet, jeg har jo skabt mig en ny familie og liv, og min base er i Thailand, og planen er at blive gammel her ude, så jeg arbejder hårdt hver dag for at få det bedste ud af det, det er ikke altid lige nemt, konen er langtfra altid enig i hvordan fremtiden skal sikres, så der kører jeg nogle gange enegang, en familie er ikke et demokrati, det er livet heller ikke, det er fyldt med uretfærdigheder derfor er det stadigvæk dit liv, så det skal du altid prøve at få det bedste ud af, så forsvinder bitterheden også, og du kan melde dig ud af gruppen som de kalder bitre expats. ![]() |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 16/03-2015 15:33
|
Der står de fleste problemer i thailand kommer fra andre expads, der står ikke alle og dermed så kommer nogele af problemerne fra thaier. i øvrigt så kommer sætningen som en form for konklution efter de skriver at grunden til de mange bitre expads er at de sidder sammen med og høre på andre bitre expads bannok skrev: Det gør den faktisk, det står i artiklen at de fleste problemer expats har i Thailand kommer fra expats i Thailand og det synes jeg ikke er helt rigtigt, der er også expats/Farangs som har oplevet dårlige erfaringer med andre Thai, det skal vi lige have med. buick skrev: nu handler artiklen jo ikke om hvem der snyder hvem men den handler om hvordan expads bliver bitre expad ved at sidde og høre på andre expads ulykke og had til thailand med andre ord negativitet smitter så hold dig væk fra de steder hvor de negative samles bannok skrev: Nu skal vi ikke slås om hvad en expat er eller ikke er, og vi skal heller ikke komme med lange definitioner her om. Tråden handler om bitre expats, men du kan for den sags skyld sætte lighedstegn mellem expats og Farang, det er vel det det menes, når man snakker om expats i Thailand, det er sådan set Faranger skåret over en kam, det er sådan jeg forstår det. Men nu til sagen. Der er sikkert nogle expats/farangs som er bitre af gode grunde, de kan føle sig snydt og bedrager i stort omfang, jeg har boet i Thailand i 10 år, og er blevet snydt mere end en gang af thaiere, så det er ikke helt sandt, når skribenten skriver at alle expats, kan give andre expats skylden for deres elendige liv i Thailand, det er altså også thaiere der snyder expats, og ikke kun expats der snyder expats. De Thaiere der har snydt mig, har jeg distanceret mig fra og vil ikke have noget med dem at gøre i fremtiden, så er jeg også sikker på at de ikke snyder mig igen. Der findes også ærlige Thaiere, og dem er der flere af end snydere og bedragere, man skal bare finde ud af hvem er ens venner. Det har også været et problem for mig at nogle af dem jeg troede var mine venner i flere år, endte faktisk med at snyde mig, og det blev jeg meget skuffet over, det er ekstra svært at blive snydt af nogle som du betragter som dine venner, og har gjort det i årevis, men jeg er ikke bitter af den grund i dag, men dengang det skete blev jeg meget bitter på dem, men jeg bestemte mig for at de ikke skulle ødelægge mit liv i Thailand, det er de ike værd. Jeg kan godt forstå at det er nogle udlændinge i Thailand der er bitre over at være snydt, og det er altså ikke kun udlændinge der snyder udlændinge i Thailand, det skal vi lige slå fast en gang til. Nu er det sådan i Thailand, at bare fordi en person smiler ad dig, betyder det ikke at han er enig, tilfreds, eller bare kan lide, han smiler fordi han holder masken, eller ikke taber ansigt. Jeg har mange gange hørt udlændinge sige, jamen han smilede jo, hvorfor vil havn så ikke snakke med mig eller have noget med mig at gøre, det var fordi udlændingen fornærmede Thaieren uden at vide det, man bliver simpelten nødt til at forstå thaiernes signaler og kropssprog, for at begå sig blandt Thaiere i Thailand, hvis man ikke vil bringe sig ud i nogle trælse situationer. Livet i Thailand er skønt, men det eksotiske er fadet lidt med tider, det ville da også være mærkeligt andet, jeg har jo skabt mig en ny familie og liv, og min base er i Thailand, og planen er at blive gammel her ude, så jeg arbejder hårdt hver dag for at få det bedste ud af det, det er ikke altid lige nemt, konen er langtfra altid enig i hvordan fremtiden skal sikres, så der kører jeg nogle gange enegang, en familie er ikke et demokrati, det er livet heller ikke, det er fyldt med uretfærdigheder derfor er det stadigvæk dit liv, så det skal du altid prøve at få det bedste ud af, så forsvinder bitterheden også, og du kan melde dig ud af gruppen som de kalder bitre expats. ![]() |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 16/03-2015 16:00
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
nok om alle dem i tror, er bitre og sure...........lad høre, hvor mange af jer er bitre og sure, og lad os høre grunden, så kan vi måske hjælpes ad med at gøre jer lidt mere glade og tilfredse...................jeg selv er glad og tilfreds med livet her i thailand, ellers var jeg her ikke....................![]() |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 16/03-2015 16:22
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
Jeg er hverken bitter eller sur! Hvad der undrer mig er, at alle tror et thai-smile er LOS. Det tor jeg ikke på - enhver thai er yderst opmærksom på snyd og bedrag. Hvad jeg ikke har oplevet af underlige oplevelser som farang/expat. Men konen er heldigvis klogere end undertegnede. Thai'er snyder hinanden hvis de kan - det er for så¨vidt ikke en nedsættende om thai'er. Det er bare livet ![]() |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 16/03-2015 16:47
|
Jeg høre ikke til de bitre, men det skal så siges jeg er af nyere dato her og jeg har en forretning som opfylder de ønsker jeg har med den. jeg har 16 års erfaring som thai gift jeg har snart 24 års erfaring som turist/langtids turist i thailand min måde at forblive glad og positiv på er jeg sætter mig ind i thaiernes måde at leve på og følger den jeg er i gang med at lære sproget fuldt ud også på skrift jeg omgiver mig med almindelige thaier (ikke kun bar piger og folk i turistbranchen) og prøver at være på lige fod med dem og deltager både i fest og arbejde. jeg respektere at der er situationer som kan virke fornærmende iflg min kultur men ikke er det iflg thai kultur. sådan kort sagt jeg lever i thailand som jeg selv har råbt op om at flygtninge, muslimer osv i danmark skal respektere deres nye land og leve som befolkningen skik følge eller land fly chaingmai skrev: nok om alle dem i tror, er bitre og sure...........lad høre, hvor mange af jer er bitre og sure, og lad os høre grunden, så kan vi måske hjælpes ad med at gøre jer lidt mere glade og tilfredse...................jeg selv er glad og tilfreds med livet her i thailand, ellers var jeg her ikke.................... ![]() |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 17/03-2015 09:59
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
På internettet Kan der tit være en hård, Negative tone imod Thailand og Thai, Special Thai kvinderne. De store Tourist steder hvor mange Fa-Rang mødes er der også tit hårde tone, Negative tone man skal høre på. Og tro helt sikker at hvis man kun kommer de steder, At de måske kan påvirke ens tankegang ?? Hvis jeg selv da jeg kom her ned første gang og var rejst hjem efter 10 dage i Pattaya / Jomtien, Ja så ville jeg nok også havde tænkt lidt negative om landet, Thaier, Da det ikke lige var mig, Og mange har kun dårlige ting at fortælle. Samt jeg var aldrig kommet tilbage Thailand igen. Men jeg tog som sagt før videre, og væk fra Tourist stederne, Og fandt ud af. At alt det jeg havde læst og fået fortalt, Bare ikke passe med det jeg oplevet. Så der var jeg bare solgt. Jeg finder det utrolige nemt at finde Thai venner / bekendte her nede, Og jeg har ikke skulle gøre noget special, Samt intet baggrund infomation omkring Thailand / Thaier har der været brug for. Thai er utrolige åben, venlige, og ikke "Bange" for at inviter en fremmede ind i deres kreds, deres hjem, deres hjerte. Thaier er jo ikke dumme, De ved jo godt at en fremmede ikke er en Thai person, Og derfor ikke gøre og opføre sig som en Thaier, Det ville jo være dybt godnat, Hvis det var. Så bare man opføre sig på en normal pæn måde, viser omtanke for andre end sig selv, Ja så er det nok mere en selv der sætter begrænsning på sine venskaber her nede. Er der nogle ting de gerne vil havde man gøre, Ja så siger de det jo til en, Og så gøre man jo det for at udvise respekt. Bitre, Aldrig i livet !!!!! I Danmark var mit liv ikke meget værd, Side i min lejlighed og intet kunne. I Thailand kan jeg være en smule aktive, og leve frem for bare at overleve som der hjemme. Efter +4 år i Thailand, Intet skidt at berette omkring Thaier, Så selv om jeg har valgt at gøre meget på min egen måde, Frem for de mange "venlig" råd omkring hvad en NY SKULLE gøre. Ja så er det nok ikke helt tosset det jeg har gjort. Håber i alle sammen får en god aften. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 17/03-2015 10:41
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Jeg kom til Thailand foerste gang som 20 aarig og det var i 1966. Jeg faldt pladask for landet og befolkningen. Pudsigt nok saa var mit foerste moede med Thai immigrationen i Samutprakan og nu bor jeg i Samutprakan provinsen og rapporterer til immigrationen der. Som 21 aarig blev jeg udstationeret af mit firma til Bangkok (som expat) og efter 2 aar i Bangkok blev jeg forflyttet til Chiangmai kontoret. Jeg moedte min foerste kone i Chiangmai. Men for lige at forholde os til "bitre expats". Lad os sige at tiderne nu er anderledes og det medfoerer ligeledes at forholdet mellem faranger og Thai aendrer sig gennem tiden. I "gamle dage" for at sige det paa den maade var forholdet blandt ens Thai kolleger anderledes. Dengang kom man "hinanden ved". Det ser man ikke i dag. Jeg ved det. Jeg var ansat paa det man kalder "lokal" basis i mit firma og moedte paa ingen maade det sammenhold man havde tidligere bl.a. at impulsivt gik man ud for spise sammen. Det det drejer sig om nu for Thai kolleger er at komme hjem saa hurtigt som overhovedet muligt. Eneste "sammenhold" nu var den aarlige firmamiddag. Under mit andet aar i Bangkok arbejdede jeg i Chinatown og havde en fantastisk medarbejderstab. Vi havde middage/frokoster een gang om maaneden og eftersom jeg plus nogle hoejtstaaende Thai medarbejdere havde den "stoerste" maanedsloen saa vi bidrog med THB 100 og kontorbudet bidrog med THB 5.- men vores kontorbud fik en middag/frokost som han ikke var vant til med free flow af Mekhong eller Singha og det for kun THB 5.- plus selvfoelgelig alt det han kunne spise af seafood. Paa trods af at det er mange aar siden, saa moedes jeg en gang imellem med mine tidligere Thai medarbejdere. De soede piger fra dengang har nu rundet de 70 aar men de er stadigvaek soede. Hvor vil jeg hen med alt dette ? Simpelthen for at fortaelle at tiderne har aendret sig. Her i min egen "landsby" eller Moo Baan i Samutprakan har vi fantastiske naboer og det saetter jeg stor pris. Saa jeg er paa ingen maade bitter over noget som helst. Bitter er noget man drikker. Man kan maaske gaa hen og blive bitter naar nogle faranger gaar hen og giver vores vaerter en gang "bashing". |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 21/03-2015 07:29
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
Hold da op Hugobørge 1966, så har du snart 50 års jubilæum i Thailand, så er jeg kun en novis i forhold til dig, jeg har kun været her i 10 år. Du må da have set en kolossal ændring af det thailandske samfund og folk, på godt og ondt. Hvis man har været her i 50 år, ja så kan man ikke være bitter, ellers ville man være skredet for lang tid siden. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 23/03-2015 11:30
|
bannok skrev: Hold da op Hugobørge 1966, så har du snart 50 års jubilæum i Thailand, så er jeg kun en novis i forhold til dig, jeg har kun været her i 10 år. Du må da have set en kolossal ændring af det thailandske samfund og folk, på godt og ondt. Hvis man har været her i 50 år, ja så kan man ikke være bitter, ellers ville man være skredet for lang tid siden. @Bannok - som jeg godt nok skrev saa var min foerste ankomst til Thailand i 1966 og det er snart 50 aar siden, men det betyder ikke at jeg har boet her i snart 50 aar. Jeg er blevet flyttet rundt her der og alle vegne men havde stadigvaek muligheden for at besoege Thailand under ferier eftersom min kone var Thai, saa det betoed vi kom til Thailand regelmaessigt. Herudover har en del af mit arbejde bestaaet i at foelge 2 af mit firmas "ben" hvoraf det ene ben havde hovedkvarter i Bangkok. Det har saa betydet mange besoeg til landet. Paa et tidspunkt moedte jeg saa en soed dame som saa blev kone nr. 2 (ikke Mia Noi ) og det medfoerte at jeg blev flyttet til Bangkok efter jeg selvfoelgelig havde spurgt paent.Jeg har i mit tidligere indlaeg naevnt forskellen dengang og nu ved at arbejde sammen med Thai: "I "gamle dage" for at sige det paa den maade var forholdet blandt ens Thai kolleger anderledes. Dengang kom man "hinanden ved". Det ser man ikke i dag. Jeg ved det. Jeg var ansat paa det man kalder "lokal" basis i mit firma og moedte paa ingen maade det sammenhold man havde tidligere bl.a. at impulsivt gik man ud for spise sammen. Det det drejer sig om nu for Thai kolleger er at komme hjem saa hurtigt som overhovedet muligt. Eneste "sammenhold" nu var den aarlige firmamiddag." I forbindelse med aarlige firmamiddage og det gaelder for saa vidt alle steder herude, ligesaa snart Lucky Draw er overstaaet er folk pist vaek. Tidligere var der ikke noget som hed Lucky Draw, man hyggede sig og fik nogen "yam singer" og efter middagen tog man saa i byen med de "lokale" og det var interessant. Lucky Draw er en "opfindelse" for at faa folk til at komme ellers gider de bare ikke. Jeg har afsluttet 2 cirkler i mit liv - foerste ankomst til Thailand var hos immigrationen i Samutprakan og nu bor jeg i Samutprakan. Udstationereingsmaessigt var foerste station Bangkok og sluttede af i Bangkok. Som sagt jeg har altid haft en forkaerlighed for Thailand og det gaar endda endnu laengere tilbage end 50 aar. I den by vor jeg er opvokset ligger der en kendt moebelfabrik og jeg kan ikke huske hvad aar men en stor begivenhed fordi Thailand's konge og dronning kom paa besoeg for at se danske design moebler med raavarer fra Thailand (teak). Jeg er glad og tilfreds med tilvaerelsen i Thailand og det ville vaere trist hvis det var omvendt for jeg har selv vaeret ude om det. |
|
|
|
| Fotofreak |
Lagt på d. 23/03-2015 16:24
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 489 |
hugobørge skrev: @Bannok - som jeg godt nok skrev saa var min foerste ankomst til Thailand i 1966 og det er snart 50 aar siden, men det betyder ikke at jeg har boet her i snart 50 aar. Jeg er blevet flyttet rundt her der og alle vegne men havde stadigvaek muligheden for at besoege Thailand under ferier eftersom min kone var Thai, saa det betoed vi kom til Thailand regelmaessigt. Herudover har en del af mit arbejde bestaaet i at foelge 2 af mit firmas "ben" hvoraf det ene ben havde hovedkvarter i Bangkok. Det har saa betydet mange besoeg til landet. Paa et tidspunkt moedte jeg saa en soed dame som saa blev kone nr. 2 (ikke Mia Noi Smile) og det medfoerte at jeg blev flyttet til Bangkok efter jeg selvfoelgelig havde spurgt paent. Jeg har i mit tidligere indlaeg naevnt forskellen dengang og nu ved at arbejde sammen med Thai: "I "gamle dage" for at sige det paa den maade var forholdet blandt ens Thai kolleger anderledes. Dengang kom man "hinanden ved". Det ser man ikke i dag. Jeg ved det. Jeg var ansat paa det man kalder "lokal" basis i mit firma og moedte paa ingen maade det sammenhold man havde tidligere bl.a. at impulsivt gik man ud for spise sammen. Det det drejer sig om nu for Thai kolleger er at komme hjem saa hurtigt som overhovedet muligt. Eneste "sammenhold" nu var den aarlige firmamiddag." I forbindelse med aarlige firmamiddage og det gaelder for saa vidt alle steder herude, ligesaa snart Lucky Draw er overstaaet er folk pist vaek. Tidligere var der ikke noget som hed Lucky Draw, man hyggede sig og fik nogen "yam singer" og efter middagen tog man saa i byen med de "lokale" og det var interessant. Lucky Draw er en "opfindelse" for at faa folk til at komme ellers gider de bare ikke. Jeg har afsluttet 2 cirkler i mit liv - foerste ankomst til Thailand var hos immigrationen i Samutprakan og nu bor jeg i Samutprakan. Udstationereingsmaessigt var foerste station Bangkok og sluttede af i Bangkok. Som sagt jeg har altid haft en forkaerlighed for Thailand og det gaar endda endnu laengere tilbage end 50 aar. I den by vor jeg er opvokset ligger der en kendt moebelfabrik og jeg kan ikke huske hvad aar men en stor begivenhed fordi Thailand's konge og dronning kom paa besoeg for at se danske design moebler med raavarer fra Thailand (teak). Jeg er glad og tilfreds med tilvaerelsen i Thailand og det ville vaere trist hvis det var omvendt for jeg har selv vaeret ude om det. Og jeg blev glad, da jeg læste dit indlæg. M.v.h. Fotofreak |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 23/03-2015 16:49
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 4361 |
Ja, det blev jeg faktisk også, tak for det hugoboerge! Hvad med en bog om det interessante liv langt væk fra Danmark? Man bliver nysgerrig, jeg fornemmer EAC, APM, eller andre? Jeg er noget yngre end dig, har en baggrund i shipping, men er af den opfattelse at i "gamle dage" - dvs. i den periode du startede i bund og grund var noget mere spændende, men især menneskelig, der var ikke det sindssygt overfladiske jag og ræs som i dag. Der var mere tid og overskud til ægte medmenneskelige relationer på arbejde, men også efter arbejdstids ophør. Livet som Expatriate dengang må have været fantastisk, du var heldig at opleve det, tak for din lille beretning. Mvh JohnBKK |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 23/03-2015 17:07
|
Arbejdspladser i Thailand er nu lige så forskellige som i Danmark, nogle firmaer forstår ikke personale pleje og har derfor en flok mennesker løbende rundt hver dag med eneste fokus værende hvornår står viserne på uret så jeg kan komme hjem. men der er nu også mange firmaer som forstår personale pleje, jeg kender da mange steder hvor de gør som du fortæller om før i tiden også tager på årlig firmas betalt ferie sammen eller bliver og gør dagens arbejde færdig inden de går hjem. dog ses det oftes i små til mellem store firmaer hugoboerge skrev: bannok skrev: Hold da op Hugobørge 1966, så har du snart 50 års jubilæum i Thailand, så er jeg kun en novis i forhold til dig, jeg har kun været her i 10 år. Du må da have set en kolossal ændring af det thailandske samfund og folk, på godt og ondt. Hvis man har været her i 50 år, ja så kan man ikke være bitter, ellers ville man være skredet for lang tid siden. @Bannok - som jeg godt nok skrev saa var min foerste ankomst til Thailand i 1966 og det er snart 50 aar siden, men det betyder ikke at jeg har boet her i snart 50 aar. Jeg er blevet flyttet rundt her der og alle vegne men havde stadigvaek muligheden for at besoege Thailand under ferier eftersom min kone var Thai, saa det betoed vi kom til Thailand regelmaessigt. Herudover har en del af mit arbejde bestaaet i at foelge 2 af mit firmas "ben" hvoraf det ene ben havde hovedkvarter i Bangkok. Det har saa betydet mange besoeg til landet. Paa et tidspunkt moedte jeg saa en soed dame som saa blev kone nr. 2 (ikke Mia Noi ) og det medfoerte at jeg blev flyttet til Bangkok efter jeg selvfoelgelig havde spurgt paent.Jeg har i mit tidligere indlaeg naevnt forskellen dengang og nu ved at arbejde sammen med Thai: "I "gamle dage" for at sige det paa den maade var forholdet blandt ens Thai kolleger anderledes. Dengang kom man "hinanden ved". Det ser man ikke i dag. Jeg ved det. Jeg var ansat paa det man kalder "lokal" basis i mit firma og moedte paa ingen maade det sammenhold man havde tidligere bl.a. at impulsivt gik man ud for spise sammen. Det det drejer sig om nu for Thai kolleger er at komme hjem saa hurtigt som overhovedet muligt. Eneste "sammenhold" nu var den aarlige firmamiddag." I forbindelse med aarlige firmamiddage og det gaelder for saa vidt alle steder herude, ligesaa snart Lucky Draw er overstaaet er folk pist vaek. Tidligere var der ikke noget som hed Lucky Draw, man hyggede sig og fik nogen "yam singer" og efter middagen tog man saa i byen med de "lokale" og det var interessant. Lucky Draw er en "opfindelse" for at faa folk til at komme ellers gider de bare ikke. Jeg har afsluttet 2 cirkler i mit liv - foerste ankomst til Thailand var hos immigrationen i Samutprakan og nu bor jeg i Samutprakan. Udstationereingsmaessigt var foerste station Bangkok og sluttede af i Bangkok. Som sagt jeg har altid haft en forkaerlighed for Thailand og det gaar endda endnu laengere tilbage end 50 aar. I den by vor jeg er opvokset ligger der en kendt moebelfabrik og jeg kan ikke huske hvad aar men en stor begivenhed fordi Thailand's konge og dronning kom paa besoeg for at se danske design moebler med raavarer fra Thailand (teak). Jeg er glad og tilfreds med tilvaerelsen i Thailand og det ville vaere trist hvis det var omvendt for jeg har selv vaeret ude om det. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 24/03-2015 08:10
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Måske ikke helt relevant i henhold til trådens overskrift "bitre farang", men jeg har ofte oplevet især pensionerede danskere bosat i Thailand på en kontinuerlig basis nedgøre deres oprindelsesland. Og det på trods af, at de nu ikke længere har tilknytning hertil. Det vil sige, udover deres månedlige udbetalinger fra DK. Ærlig talt, så forekommer det mig nærliggende at udlægge dette som at de vil forsøge at forvisse sig selv om at de har truffet den rigtige beslutning med hensyn til at relokere til Thailand. Den konstante og irrationelle DK-bashing finder jeg ikke særlig klædelig. PS. Skal dog skynde mig at tilføje, at den ikke er fremherskende herinde på TP. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 24/03-2015 09:11
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 4361 |
Det er ikke et specielt dansk fænomen det med at nedgøre ens hjemland, det forekommer sandelig blandt alle nationaliteter, måske fordi mange har bitre erfaringer fra hjemlandet mht. til job, parforhold, penge m.v. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 24/03-2015 09:32
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Det har du selvfølgelig fuldstændig ret i, JohnBKK. Nu nævnte jeg specifikt danskere, idet TP jo er en dansk portal. mvh |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 24/03-2015 09:33
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
buick skrev: Arbejdspladser i Thailand er nu lige så forskellige som i Danmark, nogle firmaer forstår ikke personale pleje og har derfor en flok mennesker løbende rundt hver dag med eneste fokus værende hvornår står viserne på uret så jeg kan komme hjem. men der er nu også mange firmaer som forstår personale pleje, jeg kender da mange steder hvor de gør som du fortæller om før i tiden også tager på årlig firmas betalt ferie sammen eller bliver og gør dagens arbejde færdig inden de går hjem. dog ses det oftes i små til mellem store firmaer. ___________________________________________________ Min hustru arbejder i et godt firma med en god personalepleje, kunne nævne mange goder. F.eks en gang årligt rejser de til Laos, og er væk nogle dage. Tænker nogle gange på de stakler der arbejder på danskejede steder i Pattaya, der gælder det kun om at betale den laveste løn som overhovedet muligt. Enhver form for personalepleje er en by i Rusland. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 24/03-2015 11:09
|
Med hensyn til personale pleje vil jeg lige referere til et af mine ovennaevnte indlaeg: Under mit andet aar i Bangkok (1969) arbejdede jeg i Chinatown og havde en fantastisk medarbejderstab. Vi havde middage/frokoster een gang om maaneden og eftersom jeg plus nogle hoejtstaaende Thai medarbejdere havde den "stoerste" maanedsloen saa vi bidrog med THB 100 og kontorbudet bidrog med THB 5.- men vores kontorbud fik en middag/frokost som han ikke var vant til med free flow af Mekhong eller Singha og det for kun THB 5.- plus selvfoelgelig alt det han kunne spise af seafood. Se det var inspireret af os selv, det var ikke et initiativ fra firmaet. Det var den medarbejderstab som sorterede under mig og eftersom vi var vel lidt over 50 personer saa kom der penge nok ind i kassen saa alle fik en god frokost eller middag. Herudover gav det et gevaldigt sammenhold blandt staben plus at man kunne faa et indtryk af de enkelte medarbejdere fra kontorbud og opad under sociale samvaer. Vi arrangerede det saadan at eftersom dengang arbejdede man ogsaa om loerdagen til kl 1300 saa af hensyn til nogle af kontordamerne var det hveranden maaned loerdag eftermiddag og den anden hveranden maaned fredag aften. Mht loerdag saa forhindrede det jo ikke at drengene gik i byen bagefter. |
|
|
|
| Dalton |
Lagt på d. 24/03-2015 11:17
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 326 |
Ja det lyder jo unægteligt rigtigt hyggeligt med firma ture og fælles spisning, men i dag vil det nok være så som så med hyggen hvis 90% af flokken, sad med hver deres mobil, fuldstændig væk for omverdenen... Trist udvikling, men ofte hvad man ser på restauranterne i Thailand (og i DK, for den sags skyld) |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 24/03-2015 15:01
|
Dalton skrev: Ja det lyder jo unægteligt rigtigt hyggeligt med firma ture og fælles spisning, men i dag vil det nok være så som så med hyggen hvis 90% af flokken, sad med hver deres mobil, fuldstændig væk for omverdenen... Trist udvikling, men ofte hvad man ser på restauranterne i Thailand (og i DK, for den sags skyld) Det er udviklingen desvaerre. Hvis man er paa restaurant i dag og der sidder 2 par sidder alle 4 med deres iphone eller hvad det nu er. Om de texter til hinanden eller snakker sammen paa den facon, hvem ved. Men snakke sammen goer de ikke. Saa er der joken hvor konen staar nede i dagligstuen og raaber op til manden paa 1 sal "Honey er du paa Skype, Facebook, Instagram ?" |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.