Se indlæg
 Udskriv debat
OVERLEVELSES ERKLÆRING
handy
hugoboerge skrev:

Boes skrev:

Det skulle vaere en oplysende tråd og
ikke bevidst vildledende -Tag jer sammen, specielt Hugo som virker vaere gået helt i selvsving.....Hammer Det er sgu et alvorligt problem for mange herude..som ikke har din intellektuelle kapacitet til at penetrere en officiel tekst.. Sagtial godmodighed....

Det er helt klart et alvorligt problem og problemet opstaar fordi medarbejdere der sidder indenfor de forskellige offentlige instanser i Danmark aabenbart ikke gider beskaeftige sig med at skrive nogle helt klare regler paa deres hjemmesider. Eventuelt mangel paa samarbejde.

Mon ikke borger.dk skulle tage sig sammen og sammen med Pensionsstyrelsen/Udbetaling Danmark saette sig ned og faa strikket sammen en vejledende hjemmeside som daekker pensionister bosat i udlandet.

Her er lidt mere "guf" fra borger.dk vedr. "pensionsmeddelelse"
Hvor kan jeg finde min pensionsmeddelelse?
Hvis du allerede er folke- eller førtidspensionist, og er tilmeldt Digital Post fra det offentlige, kan du se din pensionsmeddelelse i din digitale postkasse under ”Digital Post” øverst på denne side. Du skal logge på med NemID.

Hvis du ikke er tilmeldt Digital Post, vil du modtage din pensionsmeddelse med posten.

Kort opsummering med hensyn til leveattest fra Udbetaling Danmark som det ser ud for oejeblikket:

Handy skrev: "Udbetaling Danmark bruger ikke e-boks til udlandet" ergo maa vi forvente at modtage et brev inden alt for laenge.

De attester vi saa modtager skal saa returneres til adressen i Alleroed.

Men som Conrad skriver, maaske er de i gang med at brygge en ny formular sammen som daekker civilstandserklaering paa samme formular.

Og maaske nye vejledninger paa deres respektive hjemmesider ?

Det er kun den 10. januar i dag saa der er et stykke tid til 30. april.

ja havde bøvl sidste år måtte sende den 2 gange pr brev og ringe for at få beskæftiget om de havde modtaget den anden gang og sagde så dejligt dette slipper jeg jo så for næste år når alle skal overgå til e post og der fik jeg oplyst at det blev nok med brev lidt ud i fremtiden...utroligt Shock

Mukke
Undre mig lidt over at borger.dk siger at leveattesten ikke er klar til udskrift førend 1. februar, for den nye findes på udbetaling Danmarks hjemmeside..

Tror ikke rigtigt de taler sammen..

Kan se at mange taler om, at de sender leveattesten per brev... Det har jeg aldrig gjort alle de mange år jeg har været i Thailand... Jeg har altid modtaget en accept på modtagelsen af min indscannede attest... Så det kan alle vel gøre..

Conrad
@Mukke,

Kan du ikke oplyse linket til Udbetaling Danmarks hjemmeside, for den kan jeg ikke finde, det eneste der henvises til naar jeg Googler er ATP og Borger.dk og der er ikke leveattest.

Jeg synes det lyder mystisk at du i loebet af 10 aar i Thailand ikke har modtaget en leveattest med posten fra Pensionsstyrelsen/Udbetaling Danmark/IPOS eller hvad de kalder sig, hvis du faar folkepension eller foertidspension fra den danske stat.

Men maaske har du ikke oplyst en adresse der virker eller du er udsat for det samme som jeg, at brev post tit ikke kommer frem.

Mukke
Conrad har alle de år jeg har været her ude, sendt som nævnt. Har aldrig haft problemer... Du taler om om link til leveattesten som er følgende..

Jeg lyver ikke Conrad... Har aldrig modtaget et brev fra styrelsen desangående, men jeg har jo altid fået feedback på min egen henvendelse hvert år... Så går faktisk ikke op i dette, for jeg fortsætter med at gøre som sædvanligt, for det har jeg ikke haft problemer med.

http://www.penst....ttest.aspx

hugoboerge
Mukke skrev:

Undre mig lidt over at borger.dk siger at leveattesten ikke er klar til udskrift førend 1. februar, for den nye findes på udbetaling Danmarks hjemmeside..

Kan se at mange taler om, at de sender leveattesten per brev... Det har jeg aldrig gjort alle de mange år jeg har været i Thailand... Jeg har altid modtaget en accept på modtagelsen af min indscannede attest... Så det kan alle vel gøre..

Der er et mylder af modstridende oplysninger. I de breve jeg har modtaget fra Pensionsstyrelsen/Udbetaling Danmark staar der klart og tydeligt at formularerne skal fremsendes PER POST til adressen i Alleroed.

For god ordens skyld sender jeg ogsaa en e-mail med scan af formularerne plus en scan af kvittering fra posthuset eftersom jeg sender per anbefalet brev.

Mukke
hugoboerge hvis du gør det og er tilfreds med det, så fortsæt du bare med det, men jeg ændre ikke min fremgangsmåde, fordi du gør noget andet.

hugoboerge
Mukke skrev:

hugoboerge hvis du gør det og er tilfreds med det, så fortsæt du bare med det, men jeg ændre ikke min fremgangsmåde, fordi du gør noget andet.

Som sagt jeg har fyret en e-mail afsted og forhaabentlig kommer der svar i den kommende uge.

sudsakhon
I "gamle" ryger i totterne på hinanden hvert år, i diskussionen om den "korrekte" måde at returnere et svar til en offentlig myndighed i Danmark.

(Jeg går ikke ind i diskussionen om at man også bliver fornærmet over at skulle svare på henvendelser, man af politiske årsager anser for unødvendige.)

I glemmer, at selv her i Danmark er der indimellem flere måder at svare, kontakte, anke, rekursere eller returnere på.

Dels stammer dette fra overgangsregler, sammenlægninger og måske også overlappende kompetenceområder.

Det er der intet underligt i. Og derfor er der heller intet underligt i, at hvis man er bosat langt væk fra Danmark vil man kunne opleve fuldstændigt samme problemstilling som enhver anden dansker.

Det er ikke et særproblem for Jer ude i de varme lande.

Konsekvensen, til gengæld, er meget stor hvis man er afhængig af en pensionsindbetaling. Der er det nemmere, at være fysisk tilstede i Danmark.

Derfor opstår spørgsmålet: Er der nogen af Jer, der modtager pension, der konkret har fået stoppet udbetalingerne efter at benytte den ene eller anden måde at besvare myndighedernes henvendelser?

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
hugoboerge
Mukke skrev:

@Mukke, jeg foelger de instruktioner jeg faar i breve fra UD, ATP og PFA og for en sikkerhedsskyld e-mailer jeg en scan af det de har bedt om plus en scan af postkvittering.

Det er da muligt at nogle faar en VIP behandling, det skal jeg ikke kunne sige, jeg goer det som de beder om (indenfor rimelighedens graenser Smile).

Mukke
I de mange år jeg har været her, og brugt scanning som dokumentation, har jeg aldrig fået holdt nogen pension tilbage, og jeg kan ikke se hvad det har med VIP behandling at gøre, for jeg har aldrig gjort andet..

sudsakhon
Er der så et problem?

Der er tilsyneladende flere måder, man kan opfylde sine forpligtelser på.

Og foreløbig to omtalte måder, begge ført til det ønskede resultat.

hugoboerge
sudsakhon skrev:

Er der så et problem?

Der er tilsyneladende flere måder, man kan opfylde sine forpligtelser på.

Og foreløbig to omtalte måder, begge ført til det ønskede resultat.

@Sudsakhon - instruktionerne fra PFA/ATP/UD siger PER POST. Mere klart kan det vist ikke beskrives.

At myndighederne har akcepteret at Mukke har fremsendt scans er saa en helt anden historie.

Men lad os nu se hvad UD har at sige til min e-mail.

Conrad
Mukke skrev:

Conrad har alle de år jeg har været her ude, sendt som nævnt. Har aldrig haft problemer... Du taler om om link til leveattesten som er følgende..

Jeg lyver ikke Conrad... Har aldrig modtaget et brev fra styrelsen desangående, men jeg har jo altid fået feedback på min egen henvendelse hvert år... Så går faktisk ikke op i dette, for jeg fortsætter med at gøre som sædvanligt, for det har jeg ikke haft problemer med.

@Mukke,

Tak for linket. Men det ser ikke ud til at vaere "aktivt" og datoerne er et aar gamle, e-mail adressen er og den duer jo ikke mere, saa attesterne er maaske heller OK mere.

Jeg tror da ikke du lyver, synes bare det er mystisk at du ikke faar tilsendt leveattest pr. post, naar Udbetaling Danmark siger at de sender til alle kunder pr. post.

Faar du saa heller ikke tilsendt pensionsmeddelelse pr. post hvert aar? saa du kan se hvad pensionen er fremover og om de oplysninger Udbetaling Danmark har om dine indtaegter er rigtige og hvor du i modsat fald skal orientere dem om de aktuelle beloeb.
Redigeret af Conrad d. 11/01-2015 15:16

sudsakhon
@Hugo

Ja, det har du ret i, men du glemmer en lille detalje, som jeg beskrev. Og denne detalje er hele udgangspunktet i denne lange diskussion.

I glemmer, at selv her i Danmark er der indimellem flere måder at svare, kontakte, anke, rekursere eller returnere på.

Dels stammer dette fra overgangsregler, sammenlægninger og måske også overlappende kompetenceområder.

Det virker som om at hele diskussionen går på om man "har ret", og at denne oplysning man var videreformidlet er den endegyldigt korrekte.

Johh... Der er ingen tvivl om, at der er en "korrekt" måder at svare, kontakte, anke, rekursere eller returnere på.

Men når andre sideordnede fremgangsmåder er ligeså legitime, grundet de administrative forhold, jeg beskrev, kan det vel ikke helt konkluderes, at der er en endegyldig sandhed

(som mejslet i Moses 3. tavle. Den der blev tabt i Monty Phyton).

Skulle man trække diskussionen helt op i hjørnet, og skulle spørgsmålet afklares juridisk, har en myndighed pligt til at proaktivt at videresende en tilsyneladende forkert distribueret forsendelse fra en borger.

Dette er det teoretiske udgangspunkt, man kun kan støtte ret på med hensyn til bevisets stilling.

Her kan man i en rekommanderet forsendelse ikke se indholdet, men en tidsstemplet email, indeholdende en vedhæftning vil være et meget konkret og brugbart bevis.

Sidste er bare for det juridiske udgangspunkt.

Konkret, og for at konkludere hele denne snak om "korrekt fremgangsmåde", kan man vende tilbage til oprindelige udgangspunkt:

Har alle fået pensionen udbetalt, uanset valgte svarform?

Hvis ja, er spørgsmålet, og dermed hele diskussionen vel lukket?

Mukke
Conrad skrev:

Mukke skrev:

@Mukke,

Tak for linket. Men det ser ikke ud til at vaere "aktivt" og datoerne er et aar gamle, e-mail adressen er og den duer jo ikke mere, saa attesterne er maaske heller OK mere.

Jeg tror da ikke du lyver, synes bare det er mystisk at du ikke faar tilsendt leveattest pr. post, naar Udbetaling Danmark siger at de sender til alle kunder pr. post.

Faar du saa heller ikke tilsendt pensionsmeddelelse pr. post hvert aar? saa du kan se hvad pensionen er fremover og om de oplysninger Udbetaling Danmark har om dine indtaegter er rigtige og hvor du i modsat fald skal orientere dem om de aktuelle beloeb.

Conrad ganske rigtigt. Jeg har aldrig modtaget en pensionsoversigt, men det er jo egentligt også lige meget for jeg for forskudsregistrering og årsopgørelse, der fremkommer jo de samme tal... Kan ikke rigtig greje Hugoboerges higen efter accept efter sine tiltag, for der er mange der har været i disse systemer, som klare det mere gelinde, men det er måske også galt.

Så lad det være galt, for hugoboerge kender åbenbart mere til mit felt end jeg gør, så jeg slutter her og ønsker alle en god dag.....

Mukke
Conrad skrev:

Mukke skrev:

Conrad har alle de år, jeg har været her ude, sendt som nævnt. Har aldrig haft problemer... Du taler om om link til leveattesten som er følgende..

@Mukke,

Conrad ganske rigtigt. Jeg har aldrig modtaget en pensionsoversigt, men det er jo egentligt også lige meget for jeg får forskudsregistrering og årsopgørelse, der fremkommer jo de samme tal... Kan ikke rigtig greje Hugoboerges higen efter accept efter sine tiltag, for der er mange, der har været i disse systemer, som klare det mere gelinde, men det er måske også galt.

Så lad det være galt, for hugoboerge kender åbenbart mere til mit felt end jeg gør, så jeg slutter her og ønsker alle en god dag.....

Jeg har det, som jeg kan lide det uden problemer, og dette uanset hvad andre mener.. Jeg er tilfreds og gider ikke ændre til andet...

hugoboerge
Sudsakhon mener jeg glemmer en lille detalje og kommer med et laengere indlaeg omkring post som i denne forbindelse ikke kan bruges til noget som helst.

Herudover mener Sudsakhon at nu drejer det sig om "hvem der har ret". Paa ingen maade. Sudsakhon har vist endnu ikke naaet den alder hvor man bliver medlem af den eksklusive klub som skal fremsende leveattest til myndighederne og derfor endnu ikke har set eller laest hvad det er myndighederne beder om.

PFA - Vi vedlaegger en leveattest som vi beder dig udfylde og sende til os MED BREV inden ......

Udbetaling Danmark - Du skal SENDE attesten til Udbtaling Danmark .............ALLEROED.

Der bliver intet naevnt om alternativ fremsendelse via e-mail etc etc.

Det er forstaaeligt nok at myndighederne kraever en original formular med ens underskrift.

Jeg opfylder de krav som jeg bliver bedt om og udvider saa med at sende en e-mail med scan af dokumenter og postkvittering for at vaere paa den sikre side.

Mukke
Jeg ved ikke rigtig hvad du nu vil have af klap på skulderen hugoboerge, men du gør det på din måde, og du er tilfreds.

Jeg gøre det på min måde og yderst tilfreds..

Så alle dine jeg ved og ikke ved kan egentligt være ligemeget, eller skal du have flere klap på skulderen for din EXPERT viden...

Jeg er overbevist om, at det enkelte individ herude selv kan finde ud af livets gang, men mange gange er det jo nemmere at høre andres erfaringer...

Dette benyttede jeg mig meget af for mange mange år siden, og kan se, at vi såkaldte EXPERTER sjældent kommer op med samme løsning, og heldigvis, for så kan andre se at løsningerne ikke altid er lette papir....notas på tavlen....

Så vi må vel bare sige...

En sender per brev og sender per mail scannet og andet.

En anden sender scannet og hæver stadig pension efter 10 år i Thailand...

Ja vi har vel alle ret i vores betragtninger, men oplever dem forskellige... Hygge

sudsakhon
@HugoB

Du har helt ret, jeg er ikke nået en alder, hvor man med medlemskab af en eksklusiv klub har en pligt til at sende en leveattest.

Der kommer også til at gå mange år endnu, og det er ikke sikkert, at der er flere penge til min generation, når den tid kommer.

Heldigvis har man været lidt forudseende og valgt en branche, der kan supplere egenpensionen, selv i en høj alder.

Men med henvisning til at mit indlæg ikke kan bruges til noget som helst, afhænger det vel om hvor stædig man er.

Eller nærmere hvad formålet med ens egne indlæg er.

Du kunne f.eks. lære lidt om offentlig administration.

Du sender uden tvivl til korrekte adresse, der er der vel ingen tvivl om.
Det fremgår desuden ganske tydeligt i al info materiale.

Men det kan nogen måske ikke finde ud af, eller de følger en anden metode, som har vist sig at blive godtaget af myndighederne.

Så, ja HugoB. Du har og får ganske ret. Og anerkendelsen for en korrekt adresse er der også ros for.

Men konklusionen af mit ubrugelige indlæg fik du vist også overset:

Har alle fået pensionen udbetalt, uanset valgte svarform?

Hvis ja, er spørgsmålet, og dermed hele diskussionen vel lukket?

OleH
hugoboerge skrev:

Mukke skrev:

Der er et mylder af modstridende oplysninger. I de breve jeg har modtaget fra Pensionsstyrelsen/Udbetaling Danmark staar der klart og tydeligt at formularerne skal fremsendes PER POST til adressen i Alleroed.

For god ordens skyld sender jeg ogsaa en e-mail med scan af formularerne plus en scan af kvittering fra posthuset eftersom jeg sender per anbefalet brev.

Helt ærligt, hugoboerge, så tror jeg, du skal have pudset dine briller, så du bedre kan læse brevet fra Udbetaling Danmark (UD).
Jeg er ret sikker på, at UD sender standardskrivelser ud til pensionister, der skal afgive leveattest m.m.
Og jeg har netop læst brevet fra UD til mig fra 2014, og der står intet om, at leveattest m.m. skal sendes "PER POST" !

PLB !

(PLB= puds lige brillerne)

Spring til debat: