Se indlæg|
Skal pensionister bare lalle rundt...
|
|
| Frank |
Lagt på d. 06/02-2012 08:11
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
hugoboerge skrev: Frank skrev: hugoboerge skrev: Frank skrev: Nu er det jo sådan, at den skat du betaler i Danmark ikke er øremærket således, at du får den tilbagebetalt krone for krone. Hvis du ikke har børn, så modtager du ikke børnepenge, hvis du har arbejde modtager du ingen kontanthjælp, hvis du dør for tidligt modtager du ingen folkepension osv. Regionerne modtager sundhedsskatten og anvender den til at opbygge en infrastruktur i Danmark, der forsøger at dække danskernes forventninger til sundhedsbehandling. Nogle forstår ikke, hvorfor de skal betale denne sundhedsskat, når de bor i Thailand, og derfor ikke har adgang til det danske sundhedsvæsen. De synes de er forkert. Men med samme ræsonnement kunne de også hævde at den øvrige skat skal nedsættes, for de får jo heller glæde af infrastrukturen i form af veje, broer, offentlig trafik, biblioteker osv. Måske får de kun glæde af pensionen. Jeg kan på ingen måde forstå eller se nogen logik i, hvorfor det danske samfund skulle bruge skattemidler til at understøtte sundhedsbehandling i udlandet til danskere, som har valgt at bosætte sig i udlandet. Hvis man vil have glæde af det danske sundhedssystem, så må man være hvor det er - nemlig i Danmark. At man inden for EU har indgået en aftale om, at man kan modtage sundhedsydelser svarende til de lokale borgere i et EU land, er ikke det samme som at det skal gælde den øvrige Verden. Ja det er næsten en vanvittig tanke, som jeg kun kan se vil komme til at koste endnu flere skattekroner. Hvis nu det var dig selv Frank ville saa ogsaa taenke som du goer lige nu ? Hvis hvad var mig selv? Hvis nu det var dig selv, ville du saa ogsaa taenke som du goer lige nu ? (undskyld der var nogle ord der faldt ud), eller er du allerede begyndt at spare op til en sundhedsforsikring hvis nu du oenskede at bosaette dig uden for EU naar du bliver pensionist ? Det kunne naturligvis være rart, hvis jeg havde en uudtømmelig kilde fra skatteministeriet til min bankkonto. Men det er bare en drøm - lige som den finansiering af sundhedsforsikring for dem som har bosat sig i Thailand, Mali eller Fiji er det. Men det er en god pointe, som du kommer med. Hvis man har tænkt sig at bosætte sig i Thailand i fremtiden, så er det nok en god idé i god tid at overveje, hvordan man vil finansiere ophold og sygdom. Jeg finder det paradoksalt og egoistisk, at personer, som flytter væk fra det danske sundhedsvæsen til den anden side af kloden, samtidig gør krav at blive serviceret af det danske sundhedsvæsen. |
|
|
|
| svendborg |
Lagt på d. 06/02-2012 08:18
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 57 |
Frank... Nu har jeg ikke på noget tidspunkt sagt, at jeg ville gøre krav på det danske sundhedsvæsen. Jeg har derimod sagt følgende: SÅ............................... SKAL PENSIONISTER TVINGES TIL EN PENSIONSTYRELSES FORSIKRING. SKAL DEM DER IKKE VIL VÆRE MED TVINGES TIL AT BLIVE I DANMARK. Så er dette vel på plads... Tænk nu fremad og ikke på alle dem man tror man kender og alligevel ikke kender og omvendt. Det jeg prøver at siger er.... Skal vi tvinges til ovennævnte hvis man rejser uden for EU.... Det er det jeg mener kunne være interessant. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 06/02-2012 08:43
|
|
svendborg skrev: Frank... Nu har jeg ikke på noget tidspunkt sagt, at jeg ville gøre krav på det danske sundhedsvæsen. Jeg har derimod sagt følgende: SÅ............................... SKAL PENSIONISTER TVINGES TIL EN PENSIONSTYRELSES FORSIKRING. SKAL DEM DER IKKE VIL VÆRE MED TVINGES TIL AT BLIVE I DANMARK. Så er dette vel på plads... Tænk nu fremad og ikke på alle dem man tror man kender og alligevel ikke kender og omvendt. Det jeg prøver at siger er.... Skal vi tvinges til ovennævnte hvis man rejser uden for EU.... Det er det jeg mener kunne være interessant. Nu har jeg vist ikke lagt dig ord i munden i denne tråd, og jeg forstår ikke helt hvad som er på plads. Men dit forslag kan jeg i øvrigt på ingen måde støtte. ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 06/02-2012 09:04
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Frank skrev: hugoboerge skrev: Frank skrev: hugoboerge skrev: Frank skrev: Nu er det jo sådan, at den skat du betaler i Danmark ikke er øremærket således, at du får den tilbagebetalt krone for krone. Hvis du ikke har børn, så modtager du ikke børnepenge, hvis du har arbejde modtager du ingen kontanthjælp, hvis du dør for tidligt modtager du ingen folkepension osv. Regionerne modtager sundhedsskatten og anvender den til at opbygge en infrastruktur i Danmark, der forsøger at dække danskernes forventninger til sundhedsbehandling. Nogle forstår ikke, hvorfor de skal betale denne sundhedsskat, når de bor i Thailand, og derfor ikke har adgang til det danske sundhedsvæsen. De synes de er forkert. Men med samme ræsonnement kunne de også hævde at den øvrige skat skal nedsættes, for de får jo heller glæde af infrastrukturen i form af veje, broer, offentlig trafik, biblioteker osv. Måske får de kun glæde af pensionen. Jeg kan på ingen måde forstå eller se nogen logik i, hvorfor det danske samfund skulle bruge skattemidler til at understøtte sundhedsbehandling i udlandet til danskere, som har valgt at bosætte sig i udlandet. Hvis man vil have glæde af det danske sundhedssystem, så må man være hvor det er - nemlig i Danmark. At man inden for EU har indgået en aftale om, at man kan modtage sundhedsydelser svarende til de lokale borgere i et EU land, er ikke det samme som at det skal gælde den øvrige Verden. Ja det er næsten en vanvittig tanke, som jeg kun kan se vil komme til at koste endnu flere skattekroner. Hvis nu det var dig selv Frank ville saa ogsaa taenke som du goer lige nu ? Hvis hvad var mig selv? Hvis nu det var dig selv, ville du saa ogsaa taenke som du goer lige nu ? (undskyld der var nogle ord der faldt ud), eller er du allerede begyndt at spare op til en sundhedsforsikring hvis nu du oenskede at bosaette dig uden for EU naar du bliver pensionist ? Det kunne naturligvis være rart, hvis jeg havde en uudtømmelig kilde fra skatteministeriet til min bankkonto. Men det er bare en drøm - lige som den finansiering af sundhedsforsikring for dem som har bosat sig i Thailand, Mali eller Fiji er det. Men det er en god pointe, som du kommer med. Hvis man har tænkt sig at bosætte sig i Thailand i fremtiden, så er det nok en god idé i god tid at overveje, hvordan man vil finansiere ophold og sygdom. Jeg finder det paradoksalt og egoistisk, at personer, som flytter væk fra det danske sundhedsvæsen til den anden side af kloden, samtidig gør krav at blive serviceret af det danske sundhedsvæsen. Frank man skulle tro at du er kommunalt ansat. Saadan er reglerne, basta. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 06/02-2012 13:01
|
|
Hvad er der nu galt med at være kommunalt ansat? Nå men det var en forbier og en underlig kommentar med hensyn til kommunalt ansatte. Så hvis man ikke synes det er en god idé at ændre et sæt regler som du ønsker, så er man kommunalt ansat?! |
|
|
|
| mpedersen024 |
Lagt på d. 06/02-2012 13:24
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 49 |
Frank. Hvad er det du er imod? Manden spørger om følgende: SKAL PENSIONISTER TVINGES TIL EN PENSIONSTYRELSES FORSIKRING. SKAL DEM DER IKKE VIL VÆRE MED TVINGES TIL AT BLIVE I DANMARK. Han stiller så vidt jeg kan se ingen forslag-men efter min vurdering prøver, at få folks mening om disse to simple spørgsmål og du bliver bare ved med at sige, at det kan du ikke gå ind for-lol. Hvis du vil svare i en tråd,må du da i det mindste svare på det der spørges om-og ikke bare gå ind og fyre sådan en gang fis af-du aner jo tilsyneladende endnu, ikke engang hvad tråden handller om-siden du svarer i øst,når der spørges til vest. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 06/02-2012 14:22
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Frank skrev: Hvad er der nu galt med at være kommunalt ansat? Nå men det var en forbier og en underlig kommentar med hensyn til kommunalt ansatte. Så hvis man ikke synes det er en god idé at ændre et sæt regler som du ønsker, så er man kommunalt ansat?! Det virker som om du er en regelrytter og ikke forstaar problemstillingen fuldt ud. Det kan ikke vaere saa svaert at forstaa den. Problemet for dig er nok at du lider af en hvis form for misundelse fordi der er nogen der har bosat sig et sted hvor du egentlig godt kunne li' at vaere. Men husk lige paa een ting og den er vigtig: Vi har alle bidraget til samfundet i form af skatter, moms osv osv. Derfor er det urimeligt at der er en forskelsbehandling der siger spar to til alt. Jeg plus nogle andre her i dette forum haaber at det er nu er feset ind. |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 06/02-2012 15:13
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1899 |
undskyld vis jeg lige hopper ind her, men jeg tror nu ikke frank er en regel rytter.. det er jeg heller ikke, men jeg vil da give ham ret i at, når du bliver gammel og vil bo i udlandet (altså udenfor eu) så må du selv betale for din sygeforsikring.. danmark vil gerne give dig den hjælp du skal have, men så må du bo her eller indenfor eu.. og det forstår jeg udemærket, vi betaler jo skat i danmark, og ikke i thailand så hvorfor skulle jeg kunne tage på sygehuset i thailand for danmarks regning ?
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 06/02-2012 15:27
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
Som jeg læser det oprindelig udgangspunkt i tråden ... Så efterspørger trådstarter en selvfinanseret tvunget forsikring vadministreret af det offentlige DK og ikke en statsfinaseret ? Hvilket jo så nok bare ville være svært at administrere |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 06/02-2012 15:32
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
jeg er 73 år jeg kan ikke leve her hvis jeg skal betale en helbredsforsikring, så jeg tager den risiko der er ved, at bo herude så kan man jo sige, at friheden har sin pris![]() ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 06/02-2012 15:37
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Frank skrev: Jeg finder det paradoksalt og egoistisk, at personer, som flytter væk fra det danske sundhedsvæsen til den anden side af kloden, samtidig gør krav at blive serviceret af det danske sundhedsvæsen. Måske har jeg overset noget i denne tråd, for jeg kan ikke se, at nogen kræver at blive serviceret af det danske sundhedsvæsen ? |
|
|
|
|
Lagt på d. 06/02-2012 15:40
|
|
b_j3ns3n skrev: undskyld vis jeg lige hopper ind her, men jeg tror nu ikke frank er en regel rytter.. det er jeg heller ikke, men jeg vil da give ham ret i at, når du bliver gammel og vil bo i udlandet (altså udenfor eu) så må du selv betale for din sygeforsikring.. danmark vil gerne give dig den hjælp du skal have, men så må du bo her eller indenfor eu.. og det forstår jeg udemærket, vi betaler jo skat i danmark, og ikke i thailand så hvorfor skulle jeg kunne tage på sygehuset i thailand for danmarks regning ? ![]() Nu er jeg ikke helt sikker på følgende, - men, jeg mener, at Danmark betaler et slags sundhedsbidrag til f.eks. Sverige, hvis en dansk statsborger bosætter sig der, og hvis det er sådan, så skulle det vel være overkommeligt for Danmark, hvis der skulle betales et "sundhedsbidrag" til f.eks. Thailand i stedet for. |
|
|
|
|
Lagt på d. 06/02-2012 15:47
|
|
En anden "sjov" ting er, at der vel er en hel del danskere, der får tjenestemandspension. Jeg har kigget loven om tjenestemandspension igennem, og så vidt jeg kan se, kan de tage pensionen med uden begrænsninger. Det samme gælder selvfølgelig for pensionerede folketingspolitikere, der er jo forskel på folk. (Man kan også sige, at Fanden hytter sine !) |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 06/02-2012 16:49
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
hn skrev: En anden "sjov" ting er, at der vel er en hel del danskere, der får tjenestemandspension. Jeg har kigget loven om tjenestemandspension igennem, og så vidt jeg kan se, kan de tage pensionen med uden begrænsninger. Det samme gælder selvfølgelig for pensionerede folketingspolitikere, der er jo forskel på folk. (Man kan også sige, at Fanden hytter sine !) Nok, fordi den betragtes som en slags "tillægspension" (lige som kapitalpension og ratepension) ved siden af Folkepensionen. Men tjenestemænds status er i fulde gang med at blive udfaset og erstatet med "tjenestemænds lignende vilkår ansættelse/kontrakt". (Dog ikke som du påpegede i Folketinget). . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 06/02-2012 16:53
|
|
hn skrev: svendborg skrev: SÅ............................... SKAL PENSIONISTER TVINGES TIL EN PENSIONSTYRELSES FORSIKRING. SKAL DEM DER IKKE VIL VÆRE MED TVINGES TIL AT BLIVE I DANMARK. Sådan kunne man egentligt bare blive ved, men der er jo så mange eksperter på denne side, som måske ved , hvad der skal til, så fremtidige ulykker som mange pensionister desværre kommer ud for, måske kan undgås. MÅSKE kan man i fremtiden undgå slige sager. Jeg ved det ikke, men måske ved andre, hvad der måske kunne blive en ledetråd for fremtidige pensionister.... for som systemet er lige nu i landene uden for EU, vil det jo nok også i fremtiden være den dyre helse forsikring den enkelte vælger fra............................ Eller adresser andre steder som kan være positive.. Jeg forstår de mennesker 100 procent... Det jeg ikke forstår er, at der ikke er nogen der har prøvet at lave en kollektiv aftale med et eller andet forsikringsselskab for os danskere... Kunne dette være en mulighed.... Jeg vil dog vende spørgsmålet om, så det lyder: skal Pensionsstyrelsen (den danske stat) tvinges til at give os en helseforsikring, når vi flytter udenfor EU ? Ikke, at det bliver let at få gennemført ! Ja jeg synes jo du selv stiller spørgsmålet i indlæg #12. Hertil er mit svar nej. Og videre synes jeg, at spørgsmålet om at tvinge dem som ikke vil være med til at blive i Danmark, som svendborg stiller, er helt ude i hampen. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 06/02-2012 17:07
|
|
hugoboerge skrev: Frank skrev: Hvad er der nu galt med at være kommunalt ansat? Nå men det var en forbier og en underlig kommentar med hensyn til kommunalt ansatte. Så hvis man ikke synes det er en god idé at ændre et sæt regler som du ønsker, så er man kommunalt ansat?! Det virker som om du er en regelrytter og ikke forstaar problemstillingen fuldt ud. Det kan ikke vaere saa svaert at forstaa den. Problemet for dig er nok at du lider af en hvis form for misundelse fordi der er nogen der har bosat sig et sted hvor du egentlig godt kunne li' at vaere. Men husk lige paa een ting og den er vigtig: Vi har alle bidraget til samfundet i form af skatter, moms osv osv. Derfor er det urimeligt at der er en forskelsbehandling der siger spar to til alt. Jeg plus nogle andre her i dette forum haaber at det er nu er feset ind. Jeg er ikke enig i, at der er urimeligt. Jeg synes derimod, at det er helt rimeligt. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 06/02-2012 17:27
|
|
mpedersen024 skrev: Frank. Hvad er det du er imod? Manden spørger om følgende: SKAL PENSIONISTER TVINGES TIL EN PENSIONSTYRELSES FORSIKRING. SKAL DEM DER IKKE VIL VÆRE MED TVINGES TIL AT BLIVE I DANMARK. Han stiller så vidt jeg kan se ingen forslag-men efter min vurdering prøver, at få folks mening om disse to simple spørgsmål og du bliver bare ved med at sige, at det kan du ikke gå ind for-lol. Hvis du vil svare i en tråd,må du da i det mindste svare på det der spørges om-og ikke bare gå ind og fyre sådan en gang fis af-du aner jo tilsyneladende endnu, ikke engang hvad tråden handller om-siden du svarer i øst,når der spørges til vest. svendborgs udgangsspørgsmål læste jeg som forslag. Det ville nok være mere korrekt at svare nej til dem begge. At tvinge folk til at blive i Danmark synes jeg er en vanvittig tanke. Nu havde jeg i mine indlæg inden netop ikke svaret på de spørgsmål, men til gengæld forholdt mig til udsagn i indlæg , 4, 5, 12, 13, 14, 15, 25, 28, 31 og sikkert flere, hvor debattørerne kommer ind på sundhedsfinansiering betalt af den danske stat i fx. Thailand. |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 06/02-2012 17:41
|
|
hn skrev: b_j3ns3n skrev: undskyld vis jeg lige hopper ind her, men jeg tror nu ikke frank er en regel rytter.. det er jeg heller ikke, men jeg vil da give ham ret i at, når du bliver gammel og vil bo i udlandet (altså udenfor eu) så må du selv betale for din sygeforsikring.. danmark vil gerne give dig den hjælp du skal have, men så må du bo her eller indenfor eu.. og det forstår jeg udemærket, vi betaler jo skat i danmark, og ikke i thailand så hvorfor skulle jeg kunne tage på sygehuset i thailand for danmarks regning ? ![]() Nu er jeg ikke helt sikker på følgende, - men, jeg mener, at Danmark betaler et slags sundhedsbidrag til f.eks. Sverige, hvis en dansk statsborger bosætter sig der, og hvis det er sådan, så skulle det vel være overkommeligt for Danmark, hvis der skulle betales et "sundhedsbidrag" til f.eks. Thailand i stedet for. jamen nu har danmark og sverige vel også mere til fælles end danmark og thailand.. sverige betaler jo også den anden vej for hver svensker der bor i danmark.. det ville vel være rimeligt og retfærdigt at thailand så begyndte at sende lidt bath denne her vej, vis vi skal stille det op på den måde..?
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 06/02-2012 17:43
|
|
claus31130 skrev: Som jeg læser det oprindelig udgangspunkt i tråden ... Så efterspørger trådstarter en selvfinanseret tvunget forsikring vadministreret af det offentlige DK og ikke en statsfinaseret ? Hvilket jo så nok bare ville være svært at administrere ja sorry jeg var for doven til at læse hele tråden så jeg sprang bare ind her
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 06/02-2012 18:41
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
larschr5 skrev: Jeg syntes din tankegang er helt absurd. Hvis du er voksen nok til at bosætte dig i et fremmed land er du også voksen nok til at tegne en forsikring. Det kan sgu' da ikke være statens opgave at passe alle i hoved og røv. Er det dyrt? Ja. Det er da ganske normalt at forsikringspræmien afspejler den risiko de har ved at tegne policen. Forsikringsselskaberne er jo ikke velgørendhedsorganisationer, men eksisterer udelukkende for at tjene penge. Og hvor stopper det så? Skal alle danske tvinges til at tegne en indbosforsikring, en ulykkesforsikring osv. Nej det må selvfølgelig være folks eget valg. Og så opstår der nogle triste historier en gang i mellem, men sådan er livet nu engang. Vi kan ikke pakke alle ind i vat. Og så må jeg bare sige. Det er altså ikke en menneskeret at bo i udlandet på det offentliges regning og det bliver det aldrig nogensinde. Staten skal hjælpe de svage og ikke dem der pakker deres liv i en kuffert og rejser ud af landet. Har du ikke råd til at tegne en helbredsforsikring så bliv hjemme. Og tager du chancen så er DIG der løber risikoen. Det må den enkelte så gøre op med sig selv. Fuldstændig enig. Sådan er kendsgerningerne, og det vil være klogt at forholde sig dertil. Går det galt, så kan man pive og slå sig i tøjret, men det er en selv valgt risiko man med åbne øjne har indladt sig på og så må man vise sig som en mand og betale eventuelle konsekvenser. Personligt har jeg lidet til overs for folk, der tager "chancen" uden forsikring, kommer galt af sted og så forsøger med megen piv og klynk at tørre regningen af på sagesløse familiemedlemmer/bekendte, i nogle tilfælde tilmed med noget der ligner økonomisk ruin til følge. Det er ikke alene uansvarligt, men også dybt egoistisk og uanstændigt. Der er grænser for den danske velfærdsstat. Og tak for det. Enhver er sin egen lykkes smed, når man vel vidende potentielle risici begiver sig ud på egen boldgade. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.