Se indlæg|
Rekord Høj Sin Sod
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 16/01-2012 15:08
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 776 |
AL 48 skrev: Sin sot bliver betalt ud fra 2 betragtninger: 1. Vise sine svigerforældre at man kan forsørge deres datter. 2. Betale svigerforældrene fordi man fjerner en billig arbejdskraft fra familien. Den køber jeg... Tror at du har helt ret. Og ikke som onde tunger her påstår, AT MAN KØBER SIN KONE.!.!.! Og kan vi så ikke nu benytte lejligheden til, at få opklaret den rigtige stavemåde. Hedder det Sin Sot, Sin Sod, eller noget helt tredje? Og er det i eet ord. |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 16/01-2012 15:24
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
Jeg er lykkelig gift med en Thai kone, og jeg betalte ikke en rød reje til hendes familie og der er ikke nogen der har sagt noget om det. faktisk er det slet ikke kotyme med sinsod hvis man er farang og bliver gift med en Thai. At en Thai dame bliver gift med en farang kan ligestilles med flere gange sin sod, min kone sagde det ikke var nødvendigt og for at vœre helt œrlig så syntes jeg ikke det var nødvendigt, hendes familie mangler skam ikke noget, og jeg ser ingen grund til at give dem pénge de ikke har brug for så de kan leve i luxus. Det er vœrd at tœnke på, at jo mere du giver den Thailandske familie af penge og andre ting de strengt taget ikke har brug for,jo mere vil de have, og jo mere ser de ned på dig, de tœnker tanker, hvor for søren bliver han ved med at give os penge vi ikke har brug for, det kan jo kun vœre fordi han er dum. Som nœvnt før har jeg ikke givet noget sinsod, men jeg har hjulpet med ting når jeg syntes at de fortjente det og det er helt ok og det bliver jeg også ved med, det mig der tager de gamle til tandlœgen og optikkeren når de trœnger. Jeg var på et tidspunkt ude på et skråplan, der skete hele tiden et eller andet, fest her og der, og så skulle hele familien her og der, og så skulle de låne penge til det ene og andet og det var altid mig der pungede ud. Men på et tidspunkt havde jeg fået nok, vi sad hjemme hos min kones bror, og alle hans venner og arbejds kolegaer var inviteret, til et godt måltid med godt whiskey og og øl selfolgelig Singha, hendes bror skulle altid have Singha øl når jeg betalte, jeg havde betalt det hele maden og drikkevarerne som så mange gange før. Efter vi havde spist og drukket lidt sad vi og snakkede, så pludselig siger hendes bror at han systes at han ikke havde fået nok ud af at hans lillesøster var gift med en Farang, det var sku toppen af frœkhed og utaknemmelighed så det basker, men han fik sku heller ikke medhold fra de andre Thaiere, de sad jo alle og spiste og drak af min hånd som så mange gange før, detr skal også lige bemœrkes at broren på det tidspunkt skyldte mig omkring 100000 Baht, som han havde lånt af mig til at spille konggulerod med. Det jeg vil sige med det her er at man skal vœre meget påpasselig med hvem og hvor meget man giver til folk, du skal lige huske på at de fleste mennesker klarer sig, og du aner ikke en pind om hvor meget de mannesker du giver penge til, har stående i deres bank, og du vil aldrig få det at vide. Måden jeg bidrager er når de andre Thaiere i et fœlles projekt støtter skolen, templet o.s.v. der giver jeg som regel et klœkkeligt beløb og det er Thaierne taknemmelige for, of du får også respekt, hvor imod du lader dig udnytte økonomisk af dumme familiemedlemmer og andre thaiere til ingen verdens nytte, der ser de ned på, jo mere du bigrager til dem jo vœrre bliver det. Så for at bevare respekten, som er en vigtig ting, så pas godt på dine penge og giv dem godt ud når du giver. |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/01-2012 15:54
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Bannok så har du jo egentlig også betalt sin sot bare på en anden måde. Der er mage måder at klare den sag på ![]() |
|
|
|
| poom |
Lagt på d. 16/01-2012 17:03
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
Hedder det Sin Sot, Sin Sod, eller noget helt tredje? Og er det i eet ord. Det kan Olsen99 svare på Han ved hvordan man skriver sådan noget uden fejl |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 16/01-2012 18:31
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 739 |
bannok skrev: Jeg er lykkelig gift med en Thai kone, og jeg betalte ikke en rød reje til hendes familie og der er ikke nogen der har sagt noget om det. faktisk er det slet ikke kotyme med sinsod hvis man er farang og bliver gift med en Thai. At en Thai dame bliver gift med en farang kan ligestilles med flere gange sin sod, min kone sagde det ikke var nødvendigt og for at vœre helt œrlig så syntes jeg ikke det var nødvendigt, hendes familie mangler skam ikke noget, og jeg ser ingen grund til at give dem pénge de ikke har brug for så de kan leve i luxus. Det er vœrd at tœnke på, at jo mere du giver den Thailandske familie af penge og andre ting de strengt taget ikke har brug for,jo mere vil de have, og jo mere ser de ned på dig, de tœnker tanker, hvor for søren bliver han ved med at give os penge vi ikke har brug for, det kan jo kun vœre fordi han er dum. Som nœvnt før har jeg ikke givet noget sinsod, men jeg har hjulpet med ting når jeg syntes at de fortjente det og det er helt ok og det bliver jeg også ved med, det mig der tager de gamle til tandlœgen og optikkeren når de trœnger. Jeg var på et tidspunkt ude på et skråplan, der skete hele tiden et eller andet, fest her og der, og så skulle hele familien her og der, og så skulle de låne penge til det ene og andet og det var altid mig der pungede ud. Men på et tidspunkt havde jeg fået nok, vi sad hjemme hos min kones bror, og alle hans venner og arbejds kolegaer var inviteret, til et godt måltid med godt whiskey og og øl selfolgelig Singha, hendes bror skulle altid have Singha øl når jeg betalte, jeg havde betalt det hele maden og drikkevarerne som så mange gange før. Efter vi havde spist og drukket lidt sad vi og snakkede, så pludselig siger hendes bror at han systes at han ikke havde fået nok ud af at hans lillesøster var gift med en Farang, det var sku toppen af frœkhed og utaknemmelighed så det basker, men han fik sku heller ikke medhold fra de andre Thaiere, de sad jo alle og spiste og drak af min hånd som så mange gange før, detr skal også lige bemœrkes at broren på det tidspunkt skyldte mig omkring 100000 Baht, som han havde lånt af mig til at spille konggulerod med. Det jeg vil sige med det her er at man skal vœre meget påpasselig med hvem og hvor meget man giver til folk, du skal lige huske på at de fleste mennesker klarer sig, og du aner ikke en pind om hvor meget de mannesker du giver penge til, har stående i deres bank, og du vil aldrig få det at vide. Måden jeg bidrager er når de andre Thaiere i et fœlles projekt støtter skolen, templet o.s.v. der giver jeg som regel et klœkkeligt beløb og det er Thaierne taknemmelige for, of du får også respekt, hvor imod du lader dig udnytte økonomisk af dumme familiemedlemmer og andre thaiere til ingen verdens nytte, der ser de ned på, jo mere du bigrager til dem jo vœrre bliver det. Så for at bevare respekten, som er en vigtig ting, så pas godt på dine penge og giv dem godt ud når du giver. Super beskrivelse... Mener du har helt ret i at man hurtigt kan miste respekten, hvis man smider om sig med penge og giver til højre og venstre. Det tænder ihvertfald ikke min kæreste - heller ikke når det gælder hendes familie - tværtimod... Når det kommer til det med penge, så oplever jeg at min kæreste er enormt ansvarlig, ærlig, fair og måske også noget utraditionel. Da vi nytårsaften inviterede hendes søster og børn ud og spise, krævede min kæreste at betale halvdelen af regningen. Hvis ikke nægtede hun at ringe til søsteren og ville ikke invitere hende. Sjovt nok fik jeg besked om, at jeg skulle betale ved bordet - for syns skyld - og hun gav mig så halvdelen af pengene dagen efter. Efter middagen blev vi inviteret op til søsteren som så diskede op med mere mad, øl og whiskey. Så vi gav noget og søsteren gav noget igen. Ugen efter blev jeg overrasket ved at kæresten inviterede mig ud at spise. Da jeg spurgte hvorfor, så fik jeg svaret at jeg så tit havde inviteret hende ud og nu ville hun gøre gengæld. Inden vi tog afsted fik jeg besked på, at jeg bare skulle slappe helt af, bestille det jeg havde lyst til og at jeg ikke på noget tidspunkt måtte brokke mig over at hun betalte regningen. Det viser sig så at hun havde bestilt hyggeligt bord på et fem-stjernet hotel og jeg fik så den helt store middag med drinks, vin og hvad der ellers hører sig til. Den middag kostede hende knap 14.000 Bath. Da vi kom hjem fik jeg så en gave... et par nye sko... som bestemt ikke lå i den billige ende. Jeg har aldrig haft så "fine" sko før. I æsken lå der et kort fra hende, som faktisk var ret så romantisk. Nu er jeg normalt ikke den type der lader mig påvirke, men jeg var virkelig overrasket og faktisk også berørt at al den energi og tid hun havde brugt på at den aften skulle være perfekt og speciel. Det jeg vil frem til er, at jeg oplever min kæreste som meget gavmild og ikke som en pengefikseret Thai, der vil have så meget ud af den naive Farang som muligt. Hun er i dagligdagen meget økonomisk bevidst og passer på både hendes og vores fælles penge. Men hun er samtidig overhovedet ikke bange for at give mig ud af egen lomme. Faktisk er over halvdelen af mit tøj noget jeg har fået af min kæreste og som hun har betalt for hendes egne penge. Jeg oplever virkelig ikke, at hun er fikseret efter at få så mange penge ud af mig som muligt. Faktisk oplever jeg det modsatte. Derfor er min konklusion at der findes Thai-kvinder derude, som ikke kun tænker på penge. Overvejer faktisk om jeg skal kræve Sin Sot, hvis vi engang skal giftes ![]() Grundlæggende mener jeg at man som Farang har to muligheder... Man kan spille smart og kaste om sig med penge... Resultatet er at man bliver opfattet som halvdum. Man kan også udvise mådeholdenhed og ansvarsfuldhed (dog uden at være nærig) - Det skaber respekt. I sidste weekend flippede jeg ud, drak mig fuld og spillede "smart". Det gør jeg nogle gange - aner ikke hvorfor - men tror det har noget at gøre med, at jeg nogle gange bare har lyst til at "gå amok" og lege turist. Min kæreste nævner stadig sekvenser fra den aften og jeg må høre for at jeg gav taxa chaufføren 200 Bath i drikkepenge, dørmanden 300 Bath o.s.v. Formåede måske at skabe glæde hos de fleste omkring mig den aften, men det gav bestemt ikke point hos kæresten. Dagen efter og i ædru tilstand kunne jeg dog sagtens se hvem idioten var... Så skal man spille "smart" så gør det når kæresten ikke er med... Det er blot mit råd... Hun står stadig med udstrakt hånd, når hun åbner døren et sted for mig og spørger om hun ikke også må få 300 Bath... Håber hun snart glemmer alt om den aften... Redigeret af patirak d. 16/01-2012 18:56 |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/01-2012 18:34
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
POOM: Åndsvage spørgsmål kommer der jo altid her: SIN SOT i to ord. Prøv selv at googler ordet,hvor svært kan det være. Du også finde mange andre ting om traditionen, hvis du ellers gidet slå det op. Provokation er dit speciale! |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 16/01-2012 18:41
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
Patirak: Herligt at læse om din dames forhold til dine penge. Min egen "madam" kan finde på det samme (men i mindre målestok). En dag kom hun hjem med nye skjorter, de var alle for små ![]() |
|
|
|
| poom |
Lagt på d. 17/01-2012 09:15
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
girobank Nu var det jo ikke lige mig der havde stillet det spørgsmål. Hedder det Sin Sot, Sin Sod, eller noget helt tredje? Og er det i eet ord. Jeg svarede bare på det. Jeg gider godt google, men gider du læse hvad der bliver svaret på enden du råber op |
|
|
|
| Olsen99 |
Lagt på d. 17/01-2012 09:29
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 246 |
poom skrev: Hedder det Sin Sot, Sin Sod, eller noget helt tredje? Og er det i eet ord. Det kan Olsen99 svare på Han ved hvordan man skriver sådan noget uden fejl Faa nu det hele med Poom, lad vaere med at proeve at fremstaa som en helt, du forsoeger at oedelaegge enhver traad med dine dumsmarte usle bemaerkninger. ![]() Men bortset fra Poom's gejl. Jeg har ikke betalt sin sot, jeg blev kigget lidt an de foerste par aar, ja, jeg farede jo ikke til Thailand og blev gift efter 14 dage og byggede hus og alt det man nu hoere om sommetider.......Mine svigerforaeldre og jeg laerte hinanden stille og roligt at kende, jeg kan tage vare paa deres datter, ja, saadan var/er det. Det som jeg kalder en forsikring til pigen, det ordner jeg saa paa en anden maade. Redigeret af Olsen99 d. 17/01-2012 09:47 Olsen99.
Pas paa, der er altid en sulten grib, som kigger dig over skulderen. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 17/01-2012 11:14
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
poom skrev: Hedder det Sin Sot, Sin Sod, eller noget helt tredje? Og er det i eet ord. Det kan Olsen99 svare på Han ved hvordan man skriver sådan noget uden fejl Poom er hermed tildelt en lille pause hvor vedkommen kan tænke lidt over hvordan man opfører sig her på siden. - Admin - Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| svendborg |
Lagt på d. 17/01-2012 12:08
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 57 |
Men bortset fra Poom's gejl. Jeg har ikke betalt sin sot, jeg blev kigget lidt an de foerste par aar, ja, jeg farede jo ikke til Thailand og blev gift efter 14 dage og byggede hus og alt det man nu hoere om sommetider.......Mine svigerforaeldre og jeg laerte hinanden stille og roligt at kende, jeg kan tage vare paa deres datter, ja, saadan var/er det. Det som jeg kalder en forsikring til pigen, det ordner jeg saa paa en anden maade. Måske misforstår jeg bare ovennævnte, for jeg nægter at tro på, at du mener alle andre, der ikke lige gør som dig er totalt yt og mangler et eller andet i de øverste regioner, hvis de ikke lige følger den måde du har gjort dine hoser grønne på. ![]() |
|
|
|
| Olsen99 |
Lagt på d. 17/01-2012 12:21
|
|
Jeg skriver om hvordan det gik for mig, intet andet..er det nu ogsaa galt.........ingen er yt. Mange gange kan folk ikke taale at man bor i Thailand og ved lidt. Det kaldes Dansk jantelov ! Det kan jeg ikke bruge til noget. Forklar mig venligst hvad det er du laeser i mit indlaeg som goer at du tror jeg mener og taenker som du beskriver...kan du det ? Paa forhaand tak, send gerne en pb, men et svar ville vaere paa sin plads. Redigeret af Olsen99 d. 17/01-2012 12:43 Olsen99.
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 17/01-2012 12:51
|
Olsen99 skrev: Jeg skriver om hvordan det gik for mig, intet andet..er det nu ogsaa galt.........ingen er yt. Mange gange kan folk ikke taale at man bor i Thailand og ved lidt. Det kaldes Dansk jantelov ! Det kan jeg ikke bruge til noget. Forklar mig venligst hvad det er du laeser i mit indlaeg som goer at du tror jeg mener og taenker som du beskriver...kan du det ? Paa forhaand tak, send gerne en pb, men et svar ville vaere paa sin plads. Som du dog kan Olsen,--puste til ilden, mener jeg. |
|
|
|
| Olsen99 |
Lagt på d. 17/01-2012 12:54
|
|
Skriv da for helvede hvad jeg har skrevet forkert, kom ud af busken ?? Jeg svare paa hvad folk svare mig, de laeser jo mine indlaeg som fanden laeser biblen...stop de korte saetninger og kom med noget FAKTA !. DET ER SKU UTROLIGT ! Olsen99.
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 17/01-2012 13:00
|
Olsen99 skrev: Skriv da for helvede hvad jeg har skrevet forkert, kom ud af busken ?? Jeg svare paa hvad folk svare mig, de laeser jo mine indlaeg som fanden laeser biblen...stop de korte saetninger og kom med noget FAKTA !. DET ER SKU UTROLIGT ! Kan kun give dig ret "DET ER SKU UTROLIGT". Hvad det utrolige er, holder jeg for mig selv. Snup en kølig ![]() |
|
|
|
| HJB |
Lagt på d. 17/01-2012 13:04
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 71 |
Øhhh!!! tråden er vist nok skredet..... back to basic ![]() |
|
|
|
| Olsen99 |
Lagt på d. 17/01-2012 13:08
|
|
Ja den er gaaet floejten, man kan jo ikke foelge traaden uden at faa smidt en spand lort i ansigtet.
Olsen99.
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 17/01-2012 13:09
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Hvad i alverden er der galt med folk i dag ? Er det overhovedet ikke længere muligt at kommunikere sammen uden at fare i flæsket på hinanden ? Slap nu lidt af og prøv at forstå hinandens indlæg fra den bedste side. Og er der lidt modgang, så lidt mere ro på. Der er ingen grund til at man absolut skal svare igen og helst på en grov facon. Få nu lidt ro på. Det er alt hvad der kræves for at debatten bliver en del mere tålelig for os andre. Og er der tvivl om hvordan man skal opføre sig i en given situation, så kast et kort blik i reglementet her på siden. Tak og have nu en rigtig god dag. - Admin - Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 17/01-2012 13:37
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Så er lidt for at illustrere emnet: Se hvad der sker i min. 01:18 . . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 26/01-2012 14:19
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 739 |
Har lige haft en herlig snak med min kæreste om Bryllup og Sin Sot... Hos hendes barpige veninder er den seneste solstrålehistorie, at en af veninderne netop er blevet gift med en læge i England. Veninden var tilbage i Bangkok for en måned siden og blærede sig gevaldigt med at hendes mor havde modtaget 1. Mill Bath i Sin Sot. Jeg har selvfølgelig hørt historien flere gange om den ”fantastiske” læge i England, som trods det at pigen forlod ham på et tidspunkt, fik 1. Mill Bath. Pigen forlod ham til fordel for en franskmand, men vendte tilbage til Englænderen da hun fandt ud af at franskmanden ingen penge havde. Nå, men spurgte min kæreste om hun nogensinde tænkte på, om vi skulle giftes og i så fald hvordan det forholdt sig med hensyn til Sin Sot. Da hendes forældre er døde, så mente hun at jeg skulle aftale Sin Sot beløbet direkte med hende. Jeg sagde så, at jeg mente at det skulle jeg tale med hendes søster om…. Nej, for så ville søsteren bare forvente at få penge og det ville min kæreste ikke tillade. Det var jo vores penge og ikke søsterens. Ok, så gik vi ellers til forhandlingsbordet… Mig: ”Hvad koster du så?” Kæresten: ”Du kender godt min veninde ikke? Hun fik jo….” Mig: ”Ja, Ja… men den Farang var jo også komplet skør…Lad os nu komme til sagen… Hvad fik du sidst?...” Kæresten: ”40.000 Bath og 2 Bath Guld…” Mig: ”Ok, og hvad koster du så nu?” Kæresten: ”Hvad med 100.000 Bath og 4 Bath Guld???” Mig: ”Hmmm… det virker noget dyrt… Du har jo en søn og har været gift før. Husk nu på, at jeg ikke er en dum Farang…” Kæresten: ”Ok, Hvad vil du så foreslå?...” Mig: ”Hvad med 5.000 Bath… Det er da bedre end ingenting… ikke?” Kæresten: ”Jeg kommer jo til at ligne en idiot… Synes du virkelig, jeg kun er 5.000 Bath værd?... Du brugte mere end 5.000 Bath sidst vi var i byen…” Mig: ”Ok, så lad os sige 20.000 Bath og 1 Bath guld… Altså halvpris af hvad du fik sidst… ” Kæresten: ”Hvorfor har jeg ikke fundet en dum Farang?... Hvorfor kan du ikke nogle gange bare være lidt dum?” Mig: ”Ok, lad os gøre sådan her… Jeg hæver alt hvad jeg kan i kontanter og så køber vi også alt det guld vi kan… Vi smider det hele i puljen… Du kommer til at se ”lucky” ud. Dagen efter får jeg det hele tilbage på nær 20.000 Bath og 1 Bath guld, som ryger ind på vores fælleskonto. Jeg elsker dig jo og synes du er noget værd… Hvad siger du til det?” Kæresten: ”Ok, den er jeg med på… Hvornår skal vi så giftes?” Mig: ”Det aner jeg ikke… Nu skal jeg jo først spare op…” Kæresten: ”Hvorfor jeg valgte dig, aner jeg ikke… (ryster på hovedet og går)” Så har vi i det mindste det på plads...
Redigeret af patirak d. 26/01-2012 14:37 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.