Se indlæg|
Dansk 1 og Dansk 2
|
|
| Hilux |
Lagt på d. 23/08-2011 19:04
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 87 |
michael a skrev: Statsborgerskab ved adoption Adoptivbørn under 12 år Udenlandske børn under 12 år, som er adopterede ved en dansk adoptionsbevilling eller en anerkendt udenlandsk afgørelse, bliver automatisk danske som følge af adoptionen, hvis barnet adopteres af: •en ugift dansk statsborger, eller •et ægtepar, hvor mindst én af ægtefællerne er dansk. Barnet får dansk indfødsret fra det tidspunkt, hvor adoptionens retsvirkninger indtræder. Det er en betingelse, at adoptionen anerkendes efter dansk ret. Stedbørn, der adopteres af danske statsborgere, kan kun få dansk indfødsret ved naturalisation, det vil sige efter ansøgning ved lov. For børn under 12 år, er der ikke noget krav om ophold her i landet, og de skal ikke dokumentere danskkundskaber eller lign. Læs mere i indfødsretslovens § 2A. Adoptivbørn over 12 år Udenlandske børn over 12 år, der adopteres af danske statsborgere, får ikke automatisk indfødsret. Disse børn kan derfor alene få dansk indfødsret ved naturalisation, dvs. ved lov. Adoptivbørn over 12 år skal derfor indgive en ansøgning om dansk indfødsret hos den lokale politistation og skal i den forbindelse dokumentere danskkundskaber mv. og skal have opholdt sig her i riget i 2 år. Michae ![]() Hej Michael Nu tror jeg du blander tingene lidt sammen. Det er vigtigt at skelne mellem en adoption og en stedbørnsadoption. Jeg vil tro at relevansen af en almindelig adoption i dette forum er temmelig begrænset. Ved en stedbørnsadoption får barnet ikke automatisk indfødsret - uanset om det er under 12 år. Der skal altid angives i ansøgningen hvis dette ønskes. Den kryptiske formulering der står i lovstoffet: "kan kun få dansk indfødsret ved naturalisation, det vil sige efter ansøgning ved lov" betyder ikke at der skal laves en separat ansøgning m.v. Det er udelukkende fordi at ingen kan blive dansk statsborger andet end det bliver besluttet ved lov. Folketinget får derfor en liste fra ULS to gange om året over de personer ULS indstiller til dansk statsborgerskab. Denne liste bliver herefter vedtaget som lov og personerne på listen er derefter danske statsborgere. Der er mig bekendt aldrig nogen der ikke er blevet danske statsborgere hvis de har stået på listen. Selve ansøgningen om stedbarnsadoption er en ganske simpel ansøgning på 3-4 sider, og som det ikke kræver den store jura eksamen at udfylde. Og sætter man kryds i at barnet skal have dansk statsborgerskab efter adoptionen, kommer det automatisk på ovennævnte liste. Hilux Redigeret af Hilux d. 23/08-2011 19:09 |
|
|
|
| styx32 |
Lagt på d. 24/08-2011 08:49
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
Hvis vi vælger og søge dansk statsborgerskab til min kones søn kan han så beholde det thailandske statsbogerskab samtidigt Der er mange delte meninger om dette så håber at jeg kan få et klart fra svar nogen af jer ??? Hilux skrev: michael a skrev: Statsborgerskab ved adoption Adoptivbørn under 12 år Udenlandske børn under 12 år, som er adopterede ved en dansk adoptionsbevilling eller en anerkendt udenlandsk afgørelse, bliver automatisk danske som følge af adoptionen, hvis barnet adopteres af: •en ugift dansk statsborger, eller •et ægtepar, hvor mindst én af ægtefællerne er dansk. Barnet får dansk indfødsret fra det tidspunkt, hvor adoptionens retsvirkninger indtræder. Det er en betingelse, at adoptionen anerkendes efter dansk ret. Stedbørn, der adopteres af danske statsborgere, kan kun få dansk indfødsret ved naturalisation, det vil sige efter ansøgning ved lov. For børn under 12 år, er der ikke noget krav om ophold her i landet, og de skal ikke dokumentere danskkundskaber eller lign. Læs mere i indfødsretslovens § 2A. Adoptivbørn over 12 år Udenlandske børn over 12 år, der adopteres af danske statsborgere, får ikke automatisk indfødsret. Disse børn kan derfor alene få dansk indfødsret ved naturalisation, dvs. ved lov. Adoptivbørn over 12 år skal derfor indgive en ansøgning om dansk indfødsret hos den lokale politistation og skal i den forbindelse dokumentere danskkundskaber mv. og skal have opholdt sig her i riget i 2 år. Michae ![]() Hej Michael Nu tror jeg du blander tingene lidt sammen. Det er vigtigt at skelne mellem en adoption og en stedbørnsadoption. Jeg vil tro at relevansen af en almindelig adoption i dette forum er temmelig begrænset. Ved en stedbørnsadoption får barnet ikke automatisk indfødsret - uanset om det er under 12 år. Der skal altid angives i ansøgningen hvis dette ønskes. Den kryptiske formulering der står i lovstoffet: "kan kun få dansk indfødsret ved naturalisation, det vil sige efter ansøgning ved lov" betyder ikke at der skal laves en separat ansøgning m.v. Det er udelukkende fordi at ingen kan blive dansk statsborger andet end det bliver besluttet ved lov. Folketinget får derfor en liste fra ULS to gange om året over de personer ULS indstiller til dansk statsborgerskab. Denne liste bliver herefter vedtaget som lov og personerne på listen er derefter danske statsborgere. Der er mig bekendt aldrig nogen der ikke er blevet danske statsborgere hvis de har stået på listen. Selve ansøgningen om stedbarnsadoption er en ganske simpel ansøgning på 3-4 sider, og som det ikke kræver den store jura eksamen at udfylde. Og sætter man kryds i at barnet skal have dansk statsborgerskab efter adoptionen, kommer det automatisk på ovennævnte liste. Hilux |
|
|
|
| Hilux |
Lagt på d. 25/08-2011 10:41
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 87 |
styx32 skrev: Hvis vi vælger og søge dansk statsborgerskab til min kones søn kan han så beholde det thailandske statsbogerskab samtidigt Der er mange delte meninger om dette så håber at jeg kan få et klart fra svar nogen af jer ??? Officielt kan han beholde begge statsborgerskab indtil han bliver 18, hvorefter han skal vælge. Det er den klare udmelding fra den thailandske ambassade. Hilux |
|
|
|
| Peder1968 |
Lagt på d. 25/08-2011 14:05
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 852 |
En sidebemærkning. Hvis man er Thailandsk statsborger når man er 18, bliver man så indkaldt til Thailandsk militær? Det er hvis ikke så sjovt.... ![]() |
|
|
|
| nan |
Lagt på d. 25/08-2011 14:24
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 28 |
Jeg er ikke helt klar over forskellen mellem dansk 1 og Dansk 2, men min kone er lige blevet færdig med Dansk 2 på 2 år. Vigtigt at de går der af egen lyst, og ikke føler sig tvunget til at gå i skole. En anden erfaring som vi har gjort os er ikke at gå i en klasse med for mange Thai'er. Min kone sad af princip aldrig ved siden af nogen Thai'er i skolen. En anden særdeles vigtig ting er at have Danske venner. Mange ønsker desværre kun at dyrke Thainetværk og de lærer aldrig at tale godt Dansk. På med vanten og støt din kone. Held og lykke Mvh Nan |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 25/08-2011 14:37
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Dette er særdeles kloge ord og råd. Nan. 100% procent enig. mvh rinpoche |
|
|
|
| bruno |
Lagt på d. 25/08-2011 18:37
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 525 |
Folk skal huske på at mand kravet ved PO er enten bestået 2,2 eller dansk på tilsvarene niveau, så hvis mand ikke når består 2,6 i på de 3 år der også muligehed for at få den sidste sprogundervisning gratis på FVU http://viborg.dk/...enDocument Jeg mener det skal være indsatsen og ikke hvad der bestået, for at få PO, det jo ikke altid stort indsatsen er nok til bestå, indlærings evnen er meget forskelig og stort indsatsfor at lære er ikke altid nok. Det kan jo også være nogle af de krav, bliver rullet tilbage igen efter valget. Jeg håber Margrethe har lært lidt af DF. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 25/08-2011 20:06
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
bruno skrev: Folk skal huske på at mand kravet ved PO er enten bestået 2,2 eller dansk på tilsvarene niveau, så hvis mand ikke når består 2,6 i på de 3 år der også muligehed for at få den sidste sprogundervisning gratis på FVU http://viborg.dk/...enDocument Jeg mener det skal være indsatsen og ikke hvad der bestået, for at få PO, det jo ikke altid stort indsatsen er nok til bestå, indlærings evnen er meget forskelig og stort indsatsfor at lære er ikke altid nok. Det kan jo også være nogle af de krav, bliver rullet tilbage igen efter valget. Jeg håber Margrethe har lært lidt af DF. Mener du ikke Henrik? Hilsen, Robert |
|
|
|
| bruno |
Lagt på d. 25/08-2011 20:24
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 525 |
Robert Kronberg skrev: bruno skrev: Folk skal huske på at mand kravet ved PO er enten bestået 2,2 eller dansk på tilsvarene niveau, så hvis mand ikke når består 2,6 i på de 3 år der også muligehed for at få den sidste sprogundervisning gratis på FVU http://viborg.dk/...enDocument Jeg mener det skal være indsatsen og ikke hvad der bestået, for at få PO, det jo ikke altid stort indsatsen er nok til bestå, indlærings evnen er meget forskelig og stort indsatsfor at lære er ikke altid nok. Det kan jo også være nogle af de krav, bliver rullet tilbage igen efter valget. Jeg håber Margrethe har lært lidt af DF. Mener du ikke Henrik? Hilsen, Robert LOL Margrethe Vestager (Lært af DF´s realpolitik) |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.