Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
Øl og isterninger
|
|
| Johnson |
Lagt på d. 23/11-2009 20:03
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 182 |
rinpoche skrev: Johnson skrev: min leo skal være kold og UDEN isterninger i... før det første er det et en dårlig grønlænder vane og for det andet skal jeg ikke have noget med nogle infekterede isklumper fra thailand at gøre.. ![]() Det er is og så er der is. Knust is kan man med rette være betænkelig overfor. De ankommer med en lastbil hvor blokkene står på laddet, så bliver de med en tang slæbt henover fortorvet inden de ryger i knuseren. De runde isklumper med hul i som man fx. køber hos købmænd, supermarkeder, 7/11 osv. bliver leveret i forseglede plastikposer. Det er dem man som regel får til sin øl, og dem er der ikke nogle problemer med. og ismaskinerne som poserne ofte tømmes i er selvfølgelig helt rene og vandet til isterningerne er det pureste fantasi vand... hehe mange steder bruger maskiner som er tilkoblet en ganske almindelig thai vandhane og som så selv laver isterningerne løbende.. |
|
|
|
| birkedhoj |
Lagt på d. 23/11-2009 20:08
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 738 |
Når de større bryggerier justerer styrken på produktet, gøres det fakker talt med vand...Jeg mener en chang beer er 5,6. i hvert fald stærkere end alm. pilsner. Min undskyldning for at drikke den stærke øl, er prisen. Og da jeg ikke kan finde ud af at putte en is klump gennem det lille bitte hul i en dåse, må jeg desværre drikke den rå. Men jeg vil prøve med et glas og lidt is til januar.![]() ![]() |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 23/11-2009 20:24
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Har da siddet idag og drukket Singha med isterninger i, havde aftaler senere og ville ikke være stangvissen inden jeg mødte frem. På en meget varm dag er det da også dejligt læskende. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 23/11-2009 20:33
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Johnson skrev: rinpoche skrev: Johnson skrev: min leo skal være kold og UDEN isterninger i... før det første er det et en dårlig grønlænder vane og for det andet skal jeg ikke have noget med nogle infekterede isklumper fra thailand at gøre.. ![]() Det er is og så er der is. Knust is kan man med rette være betænkelig overfor. De ankommer med en lastbil hvor blokkene står på laddet, så bliver de med en tang slæbt henover fortorvet inden de ryger i knuseren. De runde isklumper med hul i som man fx. køber hos købmænd, supermarkeder, 7/11 osv. bliver leveret i forseglede plastikposer. Det er dem man som regel får til sin øl, og dem er der ikke nogle problemer med. og ismaskinerne som poserne ofte tømmes i er selvfølgelig helt rene og vandet til isterningerne er det pureste fantasi vand... hehe mange steder bruger maskiner som er tilkoblet en ganske almindelig thai vandhane og som så selv laver isterningerne løbende.. Og det ved du? Tvivler. At lave disse isterninger jeg taler om (runde isterninger med hul i, leveret i forseglede poser) er et større foretagende, ikke nogen baglokaleindustri. Samtidig kan du komme med nøjagtig de samme postulater omkring drikkevandsproduktion, hvis du vil leve din paranoia helt ud. Kan slet ikke forstå at du tør at drikke noget i Thailand overhovedet. Det er noget u-informeret sludder du kommer med. Enhver ville kunne smage klorsmag fra isterninger lavet fra vand fra vandhanen. Jeg har tilfældigvis været ude at bese isproduktionen på et par fabrikker, da jeg har en bekendt som er produktionsleder på Phuket. Jeg var imponeret over processen og fandt ikke noget at sætte en finger på. Ud fra et lægmands-synspunkt, indrømmet. |
|
|
|
| Nirvana |
Lagt på d. 23/11-2009 20:52
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 615 |
Frank skrev: Jeg ved, at det er et ømtåleligt emne, der kan få religionsspørgsmål til at blegne. Jeg oplever selv, at de fleste starter med nej, men hurtigt skifter til ja. Men måske er det bare i min omgangskreds? ![]() Jeg siger Nej til isterninger i Alle drikkevare da jeg har været syg af det og kom på hospitalet med problemer med maven og man kan ikke være sikker på at det vand de bruger er killevand fra flaske til at lave isterninger af Come As You Are
|
|
|
|
| hanspeter |
Lagt på d. 23/11-2009 21:00
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
Der er absolut ikke noget i vejen med de isterninger som du får på barer, restauranter og hoteller. Jeg har fået isterninger i 15 år, i mine drinks og er aldrig aldrig blevet syg af dem. Du kan også se om de er hjemmelavede, hvis de ikke er klare, så hold dig evt. fra dem. Isterningerne er lavet af det sammen vand som det man køber i den uklare plastikflaske, kan ikke lige huske navnet, bare Drinkingwater? måske. Var ved at falde om af grin, da et meget pænt udenlandsk par, på en ret god restaurant i Chiang Mai, blev rædselslagne, da de så at der var is i deres drinks og returnerede dem. Jeg tror det var gin/tonic og der kommer man jo is i. Håber de kom til betale dobbelt. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 23/11-2009 21:24
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Nirvana skrev: Frank skrev: Jeg ved, at det er et ømtåleligt emne, der kan få religionsspørgsmål til at blegne. Jeg oplever selv, at de fleste starter med nej, men hurtigt skifter til ja. Men måske er det bare i min omgangskreds? ![]() Jeg siger Nej til isterninger i Alle drikkevare da jeg har været syg af det og kom på hospitalet med problemer med maven og man kan ikke være sikker på at det vand de bruger er killevand fra flaske til at lave isterninger af Og så lyder spørgsmålet, hvordan ved du at det var isterningerne der afstedkom problemet? Svar: Det ved du ikke. Noget naivt, snarere det andet der var i det du drak. |
|
|
|
| Johnson |
Lagt på d. 23/11-2009 21:46
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 182 |
rinpoche skrev: Johnson skrev: rinpoche skrev: Johnson skrev: min leo skal være kold og UDEN isterninger i... før det første er det et en dårlig grønlænder vane og for det andet skal jeg ikke have noget med nogle infekterede isklumper fra thailand at gøre.. ![]() Det er is og så er der is. Knust is kan man med rette være betænkelig overfor. De ankommer med en lastbil hvor blokkene står på laddet, så bliver de med en tang slæbt henover fortorvet inden de ryger i knuseren. De runde isklumper med hul i som man fx. køber hos købmænd, supermarkeder, 7/11 osv. bliver leveret i forseglede plastikposer. Det er dem man som regel får til sin øl, og dem er der ikke nogle problemer med. og ismaskinerne som poserne ofte tømmes i er selvfølgelig helt rene og vandet til isterningerne er det pureste fantasi vand... hehe mange steder bruger maskiner som er tilkoblet en ganske almindelig thai vandhane og som så selv laver isterningerne løbende.. Og det ved du? Tvivler. At lave disse isterninger jeg taler om (runde isterninger med hul i, leveret i forseglede poser) er et større foretagende, ikke nogen baglokaleindustri. Samtidig kan du komme med nøjagtig de samme postulater omkring drikkevandsproduktion, hvis du vil leve din paranoia helt ud. Kan slet ikke forstå at du tør at drikke noget i Thailand overhovedet. Det er noget u-informeret sludder du kommer med. Enhver ville kunne smage klorsmag fra isterninger lavet fra vand fra vandhanen. Jeg har tilfældigvis været ude at bese isproduktionen på et par fabrikker, da jeg har en bekendt som er produktionsleder på Phuket. Jeg var imponeret over processen og fandt ikke noget at sætte en finger på. Ud fra et lægmands-synspunkt, indrømmet. jeg har arbejdet på flere forskellige barer i København og alle stederne havde de maskiner som den jeg omtaler...aldrig blev de gjort rene..Isterningerne havde ikke hul i, men en form og en fordybning.. kan huske nogle undersøgelser som påviste at ismaskinerne var en af de støste smittekilder på de danske hospitaler...desuden var det på spisesteder som Macdonalds altid der hammeren faldt ved fødevarer kontroller..ved ik om det er sådan mere..(men de havde altså huller i). Så hvis det er tilfælde i DK, er det nok også sådan i Thailand...x10 jeg er ikke paranoid, og det er ikke den store grund til at jeg ikke bruger is i min øl. Jeg siger bare at der er en smitterisiko og at del bliver syge og får diarré af den vej....dvs. vand "fra hanen" som vores falang maver ikke er så gode til og bakterier som kommer i nærheden af den færdigproduceret is via maskiner, beholdere osv.. så hvis man vil forebygge sygdom under ferien kan det være et nemt sted at satse...mange tænker ikke over det og giver istedet maden eller indtagelsen af alkoholen skylden for den dårlige mave..hehe andre er fuldstændig hysteriske omkring isterninger, vand og hjemmelavet is osv...det er jeg ikke...og skulle der være is i min drink skal jeg sgu nok drikke den alligvel...jeg prøvede endda krafter med en lokal hjemmelavet mælkeis i Isaan til 1 baht stk....uden problemer..hehe |
|
|
|
|
Lagt på d. 23/11-2009 21:53
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Ja , jeg har drukket både cola ,juice osv. + øl med is på alle mine ferier i Thailand og aldrig haft problemer med det.![]() De isterninger med hul i som kommmer i store forsejlede poser er da helt ok. Jeg bliver ved med at komme dem i mine drinks når der jo er så varmt - det er dejligt forfriskende ![]() |
|
|
|
| hanspeter |
Lagt på d. 23/11-2009 21:54
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
I øvrigt isterninger i Danmark contra Danmark. For mange år siden arbejdede jeg på en cafe i København, det var før der var noget som hed Smileys. Fødevaremyndighederne var forbi og der kom en kæmpe anmærkning, tunsandwichene var fuld af fæces=lortebakterier og isterningen maskinen var så beskidt, så da jeg blev sat til at gøre den rent troede jeg ikke mine egne øjne. Jeg tror faktisk at køkkenhygiejnen er på højde eller bedre i Thailand. Har spist fra gadekøkkener hver gang jeg har været i Thailand, men det har altid været mine Thaivenner som har valgt stedet og de er sgu bevidste om hvor de køber maden. Har kun 1 gang i løbet af 15 år derude haft maveonde en gang, det varede en nat og var sådan set min egen skyld, fordi jeg kunne smage at der var noget galt, men ikke lod det stå. Undskyld mig hvis jeg kom lidt for langt væk fra emnet, sorry. |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 23/11-2009 23:09
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
Frank skrev: Jeg ved, at det er et ømtåleligt emne, der kan få religionsspørgsmål til at blegne. Jeg oplever selv, at de fleste starter med nej, men hurtigt skifter til ja. Men måske er det bare i min omgangskreds Du her nok ret Frank - folk kan blive helt religiøse når det kommer til isterninger i øllet! Selv ønner jeg at komme is i min øl i Thailand, men kunne aldrig finde på at gøre det i min Julebryk ![]() Rasmus |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 23/11-2009 23:51
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Jeg putter isterninger i alt i Thailand, selv rødvin! Er aldrig blevet syg af dem, men så meget andet!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
|
Lagt på d. 24/11-2009 00:32
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Ganske enig, jeg putter også altid isterninger i ølglasset, når jeg drikker øl i Thailand. Uanset hvor kold en øl er, så bliver den hurtig mindre kold i den dejlige varme, så altid isterninger i, og det fortynder da promillerne lidt. |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.