Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
vietnamneser,kontra Esan
|
|
| John |
Lagt på d. 06/05-2009 17:24
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
ezal skrev: hvad john modtager du bestikkelse siden du er begyndt at holde hånden så meget over folk? sådan plejer det da ikke at være... men der er åbenbart forskel på folk Ezal Jeg vælger at læse dit indlæg med de humoristiske øjne….. Hvad er det for folk der er forskel på? Jeg holder ikke hånden over nogen, men vi har en reglement hvor der står: §11 - Ingen personangreb. Personangreb hører ikke hjemme i en seriøs diskussion. Du må gerne være uenig med andre, men gå efter bolden ikke spilleren. Jeg er bestemt ikke enig med Mitchell, men at starte et indlæg som Sula gør med: Mitchell må først starte med at sige du er snotdum og en af de mest negative fjolser jeg endnu har set komme til orde herinde. Det er et personangreb og for øvrigt ikke særlig konstruktivt, og skaber ingen debat kun mudderkastning til skade for os alle. Som jeg har skrevet en del gange de sidste par dage: vær gerne uenige, debbater og undgå personangreb. Admin. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
|
Lagt på d. 06/05-2009 17:51
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Mitchell skrev: hvis man kender godt til Esan, serdelses godtlangs Mekong floden, skifter billedet totalt, havis man ellers har tid til at saette sig ind i tingene. Der bor et stort mindretal af Nord Viet Namnesiske immigranter langs Mekongfloden, disse Immigranter kom til Thailand i 1940 /1950 der krigen rasede i Indokina, de kom her skide totalt fattige, saa fattige saa at de var noed til at blande sten med ris, for at blive maette, ekstrem fattigdom, siden da har dette mindre tal ( 30.000 pt) bosat sig her langs Mekong floden, og er nu til dags handelsdrivende, og jeg har mange etniske Viet namnesiske venner i min omkreds, disse Viet Namnesere er normalt begavet med et fremadrettet syn, utroligt soede og dejlige menesker der er fornuftige, og gaestfrie, der er fandmer ikke noget med Laokao, og sende datteren af sted for at finde en Farang der er ATM card, disse Viet namnesere er stolte af de har klaret sig selv her i Thailand siden de ankom. Den Nye genration ser frem ad, taget hoeje uddannelser paa universitetterne, og rejser til udlandet. Nar jeg laeser Jackh ,der skriver, at langt de fleste faranger kommer blandt lavklassestadiet af kvinder ( Esan ) saa er det jo ikke loegn. Hvorfor er ingen faranger gift med en Kinesisk eller Viet namnesisk pige her i Thailand, hvorfor er naesten ingen faranger gift med en Thaikvinde af centralthailandsk baggrund med en middelklasse familie... svaret er simpelt, fordi at de ikke er til salgs for en Farang og hans ATM card, og det resprkter jeg fuldt ud. hvorfor har Esan folket ikke kommet ind til velfaerd og stabilitet igennem deres generationer, de har trods alt boet her i Esan laengere end Viet namneserene og Kineserne, svaret er simpelt, disse Esan Thaier lever fra haanden til munden, og det goer de stadig, de er lud dovne, elsker at komme let til penge......................, jeg ser det hver dag her ! ![]() I en by som Sakorn Nakorn dominerer Vietnameserne forretningslivet. Og det er ofte meget barske folk, deres metoder og deres rolle i samfundet som økonomisk dynamo kan minde om den som kineserne har i resten af Thailand, og mange af de andre lande her ude. Mange af familierne gør langt mere ud af uddannelse, end lokale Isarn folk, det er fuldstændigt korrekt. Men derfra til at nedgøre det oprindelige folk i Isarn, der er et stykke. Jeg havde i en kort periode en vietnamesisk kæreste, hun var kommet til Thailand under den sene Vietnam krig, i 70erne, som 9 årig og var formodentlig etnisk kineser fra Vietnam, som de fleste flygtninge, osse til Danmark var. Min vietnamesiske korttidskæreste talte et rimeligt godt engelsk, udtalte ordene rimeligt korrekt, og var, ud fra min fornemmelse, mere udadrettet end Isarn folk normalt er. Fulgte med i nyhederne, kunne snakke med om meget, osv. Tak fordi i læste om min højt videnskabelige undersøgelse
Redigeret af d. 06/05-2009 17:54 |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.