Se indlæg
 Udskriv debat
Svigermor vil have det hele
manse
Nu skal vi lige klappe hesten venner. Min kone har ikke tabt ansigt og familien har sørget for jeg ikke kommer til at gøre det, og dette uden at give dusør. Hvad er det dog jeg læser, alle vil fortælle mig og konen hvad er rigtigt og hvad er forkert. Vågn nu op venner vi taler altså 2008 nu.

Nej kære venner, vores forhold til den ærlige del af familien har aldrig været bedre end den er nu, så dette er da positivt. Min dejlige kone har slet ikke mistet ansigt, men bare fået mere respekt, men det har vel mange gange noget med uddanelse og selvstændighed at gøre. Hun har altid haft respekt fordi hun har klaret sig selv, og hun har altid haft respekt fordi hun med det lidt hun har tjent, altid har været den der har trådt til når det brændte på, og det gør hun stadig selvom vi er gift, men ikke uden at have talt med mig først.

Jeg kan godt blive lidt harm over alt dette med at tabe ansigt nonsens, drenge og piger Thailand ændre sig også nu og i fremtiden. Hvordan pokker skulle man kunne tabe ansigt når et familiemedlem stjæler fra ens hjem, undskyld mig ingen af dem i vores familie herude på bøhlandet har ytret nogen i en retning om at tabe ansigt, ud over, at jeg skulle melde dette familiemedlem til politiet, for vedkommende fortjener ikke nogen form for respekt, og dette sagt af familien.

Men jeg kan forstå der er mange der er meget klogere end jeg i sådanne tyverier, og jeg kan forstå at bare fordi en moder der aldrig har gjort andet en føde dette barn, som nu er min kone, skal behandles med respekt. Hvor herre bevares siger jeg bare. Det er ikke hvad familien herude på bøhlandet siger og tænker, og så er det ganske vist.

Fifidong
Jeg ved godt at mange IKKE bryder sig om Stickmanbangkok, men jeg synes nu det er vildt underholdende, skræmmende og lærerigt at læse.

Prøv den her:

http://www.stickm...er4480.htm

Har det relation til denne tråd?

Ja, i høj grad: Naive vesterlændinge der absolut ikke forstår en dyt, og havner i problemer gang på gang.

Ha' en god dag, osse dig manseGrin

Fifidong

"I have my principles, and if you don't like them, I have others".
G. Marx

manse
Kære Fifi

Du må sørme være speciel, for du vil acceptere at folk stjæler fra dig, når du gør dette vil du vel også accepetere alle andre ting, hvis bare ikke du taber ansigt. Du må være meget speciel, men det har du jo lov til at være. Hvad er det dog for en verden du lever i nu i herrens år 2008.

Jeg kom lige til at tænke på, at hvis en thailænder river din pung op af lommen, og du kun har 50.000.- bath i den, så vil du ikke rende efter vedkommende bare fordi vedkommende ikke skal miste ansigtWinkWinkWink

Jeg har levet verden rundt både blandt indianerstammer og andet godtfolk, men en sådan form for sludder har jeg i mit lange liv aldrig været ude for. Pyha en fra familien stjæler måske en million fra en, og bagefter skal man bare klappe vedkommende på ryggen og sige. Jeg vil ikke gøre dig noget fordi du ikke skal tabe ansigtGrinGrinGrinGrin

latour82
Kære Manse.

Jeg kan huske for mange år siden da jeg var ny i Thaimiljøet og også her på siden, der måtte jeg forsvare min kone og var som en rotweiler imod alle som kunne finde på at nævne et kritiskt ord om hende eller familien eller Thailand generelt .

Selvom jeg nok har været heldig med mit valg af livsledsagerske, så har jeg nok oplevevet lidt af hvert, og hvis du udmyger din svigermor ved at beskylde hende for tyveri, så kan hun være nok så skyldig, ydmyger du hende offentligt så ville jeg i alle tilfælde ikke invitere hende et sted hen med høje altaner ect.
Thailogik er altså ikke som vesterlændinges, og så kan du have ligeså meget ret som du vil have.

Niels

manse
Nu skal det lige for en ordens skyld siges. Jeg beskylder ikke min såkaldte svigermor for tyveri. Hun har selv tilstået det uden at blinke. Jeg har bare bedt hende holde sig væk fra mit hus, men familien har frabedt sig hendes tilstedeværelse nu og fremover.

Fifidong
manse skrev:
Kære Fifi

Du må sørme være speciel, for du vil acceptere at folk stjæler fra dig, når du gør dette vil du vel også accepetere alle andre ting, hvis bare ikke du taber ansigt. Du må være meget speciel, men det har du jo lov til at være. Hvad er det dog for en verden du lever i nu i herrens år 2008.

Jeg kom lige til at tænke på, at hvis en thailænder river din pung op af lommen, og du kun har 50.000.- bath i den, så vil du ikke rende efter vedkommende bare fordi vedkommende ikke skal miste ansigtWinkWinkWink

Jeg har levet verden rundt både blandt indianerstammer og andet godtfolk, men en sådan form for sludder har jeg i mit lange liv aldrig været ude for. Pyha en fra familien stjæler måske en million fra en, og bagefter skal man bare klappe vedkommende på ryggen og sige. Jeg vil ikke gøre dig noget fordi du ikke skal tabe ansigtGrinGrinGrinGrin

Jamen, hvis du siger du har prøvet lidt af hvert i mange forskellige kulturer, så forstår jeg ikke hvorfor du handler og reagerer som du gør: Dybt følelsesmæssigt og efter min ringe mening, irrationelt.

Hvis man vil give thai-familien indtryk af at man INGEN penge har, så inviterer man sgu' da ikke hele "baan nok" banden på restaurant! Vågn dog op mand(-se)Grin

Du må da prøve først at sætte dig ind i det mærkværdige "mind-set" og "thailogik" folk lever efter.

Som dansker søger du jo konsensus, retfærdighed, "vi er alle lige", et ja er et ja, og en aftale er en aftale, osv. osv.

Jo hurtigere du glemmer de leveregler fra den vestlige kultur, jo nemmere vil du få det her i hierakisk opbyggede, feudale, magt-orienterede Thailand.

Du er nødt til at være mere snu og udspekuleret end dine omgivelser.

At buse ud med alle sine inderste tanker og følelser og overbevisninger, er IKKE velset her, og vil kunne og bliver som regel udnyttet af andre.

Jo, selvfølgelig vil jeg da forsvare mig hvis noget bliver stjålet fra mig, men jeg vil sørge for at et modsvar bliver udført elegant og næsten ubemærket af "modstanderen"..

Husk du har at gøre med rigtige bonde-snu bønder (sorry..) - som vil gøre hvad som helst for penge, ære og "face".

Fifidong

"You know; the very powerful and the very stupid have one thing in common. They don't alter their views to fit the facts. They alter their facts to fit their views. Which can be uncomfortable if you happen to be one of the facts that needs altering."!
Redigeret af Fifidong d. 11/08-2008 11:10

Fifidong
Manse skrev:

Vågn nu op venner vi taler altså 2008 nu.

Thai-kalenderen siger år 2551, og folk på landet lever som i Danmark for 50 år siden.

Tankevækkende, ikke????

F

Thongthai
Der går langt imellem super indlæg som Manse har skrevet og delt
med os, men som altid skal det ødelægges af andre.
Manse skriver for at dele med os andre, men hvor lang tid gider
han det.
Sidder der en flok derude der er sure på alt og alle?
Den samme flok som tror de er mere kloge end alle andre.
I burde skamme jer, og se dog heller at få noget indhold i jeres
liv istedet.
Og til Manse Keep up the good work.

lols
Hej Manse,
Jeg ser ikke indlæggene her som kritik, men som gode råd og information om hvordan det generelt er i Thailand.

Thaierne tænker og handler helt anderledes end vesterlændinge og reagerer på måder som vi ikke altid forstår eller er forberedt på. Handler også mere impulsivt, uden nødvendigtvis at nå at tænke over konsekvenserne.

Mange thaier bruger f.eks. ikke kommunikationen til at løse konflikter. Har set flere gange at thaiere imellem har brugt volden, hvis de har tabt ansigt og derigennem genopnå respekten hos vennerne. Om det koster en tur i spjældet eller mistet job, betyder nogle gange mindre.

Tilsvarende kan det være farligt at kræve noget tilbage af Thaierne. Der er flere uheldige eksempler på, at de høje altaner kan betyde alvorlig ulykke.

Og som nogle siger kan thaierne sige jaja mange gange for bare at komme videre. "ja" har en anden betydning her end i DK.
- Jo jeg har hørt nogle har sagt noget. Jo jeg har hørt nogle har sagt noget og forstået det. Jo jeg har hørt og forstået men ikke nødvendigvis gøre det. Jo jeg har hørt hvad der blev sagt og vil gøre det.

Men ellers ville jeg selvfølgelig også have svært ved at have svigermor i stuen, hvis hun lige har stjålet 2 årslønninger fra mig.

Men en politi anmeldelse herovre vil jeg kraftigt fraråde. Det kan være livsfarligt.

Alt dette blot for at vise der Thailand er anderledes nogle gange. Ikke at det alt sammen passer på din situation!

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at acceptere at de penge er tabt, glemme sagen og forsøge at undgå lignende ting i fremtiden. Det er desværre nogle gange en del af spillet for en farang i Thailand.

Ha en god fisketur!

manse
Kære lols

Tak for din objektive vurdering. Jeg har taget den til mig som noget positivt.

manse
Jeg havde desværre ikke set den kære Fifi's indlæg inden jeg begyndte at være positiv. Dine perfide beskyldninger om handlinger vil jeg overhøre, for jeg kan se du endnu ikke har forstået en dyt af, hvad jeg egentlig prøver på at forklare, så lad det være ved dette, men du er åbenbart en kender af alt, hvorfor du vil prøve at vejlede en gut som jeg. Din måde at forklare tingene på, synes jeg siger mere om dig end jeg, for du har åbenbart den holdning at sket er sket og glem det.

Jeg synes faktisk du er lidt uforskammet når du siger, at jeg skulle have lært noget ved min viden om andre kulturer. Det er jo netop det jeg gør, og derfor vil jeg have alle de nye i dette dejlige land, måske kunne lære noget af mine oplevelser, dette upåagtet af at du er bedre vidende, hvilket jeg nu betvivlerWinkWinkWink

manse
Kære danbusk

Tak for din støtte den varmede virkelig.

claus31130
....undskyld mig manse......men hvor længe har du boet i thailand

Claus

http://www.cs-web.in.th/
manse
Åbenbart for længe, kan jeg forstå, for jeg finder mig sgu ikke i alting, nok er nok, men jeg har en vidunderlig familie som vil gå igennem ild og vand for mig, for de ved at jeg finder mig sgu ikke i at folk stjæler fra mig, for så bliver den gamle jyde virkelig gal, for det har det ikke været grund til, for jeg har hjulpet og hjulpet og alligevel skal de stjæle min specielle gave til min dejlige kone, og for den skyld mere fra en. Ja jeg har sgu ret til at være gal, uden dette bulshit med at tabe ansigt. Jeg har ikke tabt mit endnu, og min kone er steget i graderne fra resten af familien, hvilket jeg selvfølgelig er stolt over, fordi det fortjener hun.

Glem nu at jeg eksitere, og kom videre med jeres liv, for jeg kan se, at vores synspunkter for hvad er ret og rimeligt ikke kan forenes.

Jeg håber i alle må have et godt liv where ever you are, og glem ikke manses råd, find jeg ikke i alting.

latour82
Øhhhhhhhhhhh, hvad sker der lige for dig Manse.
Der kommer nogle fornutige og velmenene råd, ingen går over stregen, men prøver at rådgive dig, og advarer dig imod hvad der evt. kan ske.
Ingen siger at der sker noget, måske syntes din familie bare at du er en supergut som bare gør det helt rigtige.
Desværre fortæller alt for mange historier om hvor galt det kan gå hvis man ikke spiller Thaiernes spil.
Så lad dog være med at stille dig hen i et hjørne som en fornærmet unge.
Bare min mening.
Niels

Fifidong
Citat Manse: "uden dette bullshit med at tabe ansigt"...!!!

Du er uden for pædagogisk rækkevidde, og det siger jeg ikke for at fornærme dig, absolut ikke.

Jeg forstår ikke du hidser dig sådan op over en anderledes holdning? Jeg er sg' da ikke den eneste her der synes du tackler dine familieproblemer temmelig dårligt...

Du skriver side op og side ned med ret så private problemstillinger, samt om dit vidunderlige liv og din dejlige kone, så må du sørme' osse være parat til nogle kommentarer, det er jo et forum det her, ikke???

Igen: Glem din danske sans for retfærdighed og lighed.

I Thailand er det den mest magtfulde, dvs. den der har flest forbindelser opad (politi, landsbyformænd, politiker, offentlig tjenestemand osv.) der bestemmer.

Nu ved jeg ikke lige hvor mange af den slags forbindelser svigermor kan stable på benene, men at undervurdere hende vil være dumt..

Glo noget "lakorn" (TV-soap) - og lær om intrigante kvinder!

Dig som gal og arrig, retfærdighedssøgende jyde er på sk!deren..Sad

Hvis du stadig er i tvivl om hvilket land du lever i p.t., og den dystre og mørke bagside der findes, så læs her:

http://www.thaivi...03551.html

Fifidong
Redigeret af Fifidong d. 11/08-2008 14:43

manse
Hej Latour

Jeg er såmen ikke fornærmet, men jeg startede bare denne tråd for at fortælle, at alt ikke er hvidt i Thailand, og mere var der egentlig ikke i dette. Men jeg er da også klar over, at andre har deres oplevelser i deres liv herude, men jeg er bare kommet til denne krosvej i mit liv, ja jeg tror nok det hedder dette, at nu gider jeg sgu ikke finde mig i mere, og eventuelle konsekvenser skal jeg nok deale med, og skulle jeg blive smidt ud fra en altan fra 3. sal, det er hvad vi har her på bøhlandet, ja så har jeg jo haft et godt liv, men jeg vil bare sige at ligemget hvad der sker, så har mit liv været spændende også her i Thailand. Dette bliver en historie en anden dag, hvis jeg overlever...

swed
Jeg tager sku hatten af for en mand som Manse som har mod nok til at stille sig i skudlinen med et inlæg som dette.
Swed

manse
Jeg har lige brugt en time på at oversætte denne seance for konen, så hun kunne få indblik i ,hvad vi danskere tænker om noget sådant. Referat at hvad hendes kommentare var som følger:

Hvis ikke jeg havde gjort som beskrevet, var jeg blevet betragtet som den der havde tabt ansigt, og fremover blevet betragtet som en omvandrende ATM maskine, for jeg ville jo gøre alle glade for ikke at tabe ansigt.

Hun har over for mig forklaret, at ingen og ingen i familien har følt, at jeg har gjort noget forkert, men hun synes det er sørgeligt, at voksne mennesker på dette forum ikke har n..... til at sige fra, bare fordi de eller en eller anden i familen er bange for at tabe ansigt. Hun mener disse mennesker må have et virkelig dårligt liv, og hvis man er bange for at blive smidt ud over en altan fra 9 etage, ja så må man være i en forfærdelig situation uden fodfæste i det virkelige liv.

Ganske rigtig Thaier har det ikke så godt med at tabe ansigt. Det er ikke særlig heldigt, men dette har intet med tyveri eller anden udnyttelse af faranger at gøre, Dette bunder i noget helt andet, men dette vil jeg på et senere tidspunkt fortælle om, når jeg har forstået det konen vil fortælle mig om dette,.

Snip snap snude så er der høstet, og risen skal sælges til møllen

Kan i alle have en god dag, for nu vil jeg tilegne resten af aftenen til min dejlige kone.

Thai
Hej Manse, jeg får mere og mere sympati for dig, forsæt med det gode skriveri Cool

Spring til debat: